Марина Сергієнко, Коло: Ми готові відкриватись у нових локаціях
Під час RAU-вебінару «Яким буде український рітейл після війни» СЕО мережі магазинів Коло Марина Сергієнко розповіла про відновлення роботи торгових точок на звільнених територіях, складнощі в роботі та зміни в продажах.
Про відновлення роботи магазинів
Всі магазини, які опинились в зоні воєнних дій, дуже постраждали, але ми поступово відновлюємо їх роботу. Ми вже відкрили магазини в Бучі та Ірпені. В Бучі в нас було два магазини: один постраждав менше, тому ми запустили його раніше, а другий відкрили зовсім недавно.
Усі магазини, які ми запускаємо на звільнених територіях, проходять еволюцію повернення покупців. Люди не одразу дізнаються, що магазин вже працює, тому трафік в торгові точки повертається дуже повільно. Це стосується всіх магазинів.
За магазинами в Бучі та Ірпені ми поки що спостерігаємо. У нас є проблеми з поставкою продукції. Оскільки логістика повноцінно не відновилась, ми доставляємо продукцію в ці магазини самостійно. Особливо пошкоджена холодна логістика, тому асортимент молочної та охолодженої продукції майже не представлений в цих магазинах.
Зараз ми спостерігаємо, вирівнюємо логістику, домовляємося, щоб холодна доставка відбувалася хоча б двічі на тиждень. Але я впевнена в потенціалі наших торгових точок. Люди вже повертаються до своїх домівок, тому показники продажів будуть зростати.
Про зміни в поведінці клієнтів та середній чек
Зараз важко говорити про зміни в поведінці клієнтів, оскільки через логістичні проблеми та проблеми з наявністю товара їх важко оцінити. Наразі до нас повернулось близько 60-70% довоєнного трафіка. І кожного тижня він зростає приблизно на 6%, тобто ми бачимо тенденцію повернення людей в регіони. Є компенсація за рахунок середнього чеку, оскільки була інфляція.
Багато виробників підняли ціни на свою продукцію. Наприклад, закупівельна ціна гречки вже становить 100 грн. Тобто інфляція зараз це не 10%, а значно вища. Загалом середній чек зараз на 25% більший від середнього чеку довоєнного періоду. Цей ріст в першу чергу через інфляцію, тому що кількість товарів у чеку не збільшилась.
Про відновлення мережі та відкриття нових торгових точок
Наша команда, сформована зі співробітників департаменту розвитку, операційного та фінансових департаментів, на спеціальних щотижневих зустрічах обговорює, які магазини та яким чином ми будемо відновлювати. В першу чергу ми дивимось на показники трафіку, умови оренди та розмір необхідних інвестицій для відновлення магазину.
Зараз з 250 магазинів мережі ми вже відновили 146 торгових точок. І у нас вже є графік наступних відкриттів.
При плануванні відкриття ми дивимося на показник повернення людей в населений пункт: перевіряємо кількість автомобілів, кількість вікон в багатоквартирних будинках з увімкненим світлом, рахуємо кількість пішоходів та порівнюємо з довоєнними показниками.
Ще один важливий фактор – готовність орендодавця йти на поступки та нові умови, готовність надати можливість запустити об’єкт. Серед вже запущених об’єктів є ті, які мають дуже хороші показники, але також є і такі, які мають всього 20% від довоєнних продажів. Тому багато залежить від гнучкості орендодавця та його готовності або прив’язатись до товарообігу, або переглядати умови оренди. Ще один фактор – розмір інвестицій, необхідний для відновлення магазину.
Може бути легке відновлення. Наприклад, в магазинах в Ірпені та Бучі нам довелось замінити лише двері, які були зламані, та зіпсоване обладнання. А деякі інші магазини потребують фундаментальних інвестицій через дуже великі пошкодження. Ми приймаємо рішення про відновлення магазину разом з орендодавцем. Зараз ми обговорюємо умови оренди магазинів, які плануємо відкривати, та шукаємо можливість зробити це спільними зусиллями. Це дуже кропітка робота, тому що у нас 250 магазинів і майже така сама кількість орендодавців, і з кожними потрібно вести переговори.
Наразі рітейл страждає від відсутності ліквідності. Ми оперуємо виключно власними коштами, а багато постачальників працює лише по передоплаті. Нам доводиться балансувати виключно тими грошима, які ми маємо.
Якщо говорити про наші довгострокові задачі, ми дивимось на все оптимістично. За час війни ми вже проаналізували всі свої процеси, оптимізували та вибудували їх заново. Ми відмовились від магазинів, які не показували у нас довгостроковий прибуток. Але ми плануємо перенести ці торгові точки в інші локації, оскільки хочемо максимально зберегти розмір мережі на довоєнному рівні. Я не хочу називати точну цифру, але частину магазинів ми точно закриємо. Проте ми готові відкриватись в нових місцях. У нас є для цього ресурси, обладнання, яке ми готові перевезти, і зрозумілий та відпрацьований процес запуску магазину.
Читайте також –