Олександр Петренко, Еко-лавка: Починаємо співпрацювати з виробниками, які можуть постачати нам товари першої необхідності
Співзасновник мережі магазинів здорового харчування розповів, як Еко-лавка намагається продовжувати роботу та змінюється під вимоги часу.
У своїй колонці для видання MC.today співзасновник мережі Еко-лавка Олександр Петренко розповів, що з близько сотні магазинів мережі наразі працюють лише 45, а 90% персоналу роз’їхалося. За час бойових дій одні магазини знищили, інші залишилися на окупованих територіях.
Як Еко-лавка працювала до війни
У вересні 2021 року ми відсвяткували 10 років компанії. За цей час ми збудували мережу з більш ніж 90 магазинів у багатьох регіонах нашої країни. Одні з них – наші власні об’єкти, інші – відкриті за франшизою. Для нас важливо розвивати розуміння правильного харчування в Україні, оскільки це здоров’я та можливість мати якісне повноцінне життя. Ми продавали продукти з акцентом на еко, безглютен, веган, вегетаріанство і т.д.
Бізнес активно розвивався, тому до повномасштабної війни ми мали багато планів на найближчі роки – збільшити мережу маркетів по всіх великих містах та Києву до 350-400 об’єктів. Першого дня війни я був у стані шоку. Ми закрили всі магазини, бо весь персонал був наляканий, як і ми.
Коли магазини почали відновлювати роботу
Поки ми приходили до тями, багато людей з персоналу почали тікати, переїжджати. Ніхто не розумів, що буде далі. Головний офіс компанії знаходиться у Києві в Оболонському районі, він постраждав. Там працювали 45 людей, 90% із них поїхали у перші дні війни. Також виїхало чимало працівників магазинів у всіх областях.
Попри все, вже наступного дня ми частково почали відкривати магазини – розуміли, що ми є частиною критичної інфраструктури. Нам було важливо підтримувати українців і впевненість, що їжа не буде в дефіциті.
Це все виявилося дуже важко, адже через проблеми з персоналом, логістикою, роботою виробників почалися катастрофічні складнощі. Деякі магазини могли працювати, але не було кому в них продавати. У деяких закінчився товар і ніхто не міг його доставити.
У перші дні вдалося відновити роботу приблизно 20 магазинів – це менше ніж 20%. Сьогодні працює вже більше 45-ти магазинів.
Що заважає відновити бізнес
Через бойові дії повністю знищені два надзвичайно успішні магазини у Маріуполі. Ще декілька крамниць частково постраждали: в них вибило вікна чи потрапили уламки. Ще є магазини на окупованих територіях і магазини, розташовані у зоні бойових дій – про їх долю ми знаємо мало.
Але повноцінно відновити роботу навіть тих магазинів, що розташовані у відносні безпечних регіонах, важко. Ось чому:
Є достатньо великі проблеми з постачальниками. Через бойові дії частина виробництв не працює або працює частково.
Проблеми з логістикою. Багато постачальників втратили можливість доставляти продукцію, не вистачає водіїв та автомобілів. Всі ланцюжки зламані, багато компаній, що нас обслуговували, втратили можливість робити це швидко та якісно. Попит на перевезення продукції надвеликий. Також суттєвою проблемою у логістиці виявилась велика кількість блокпостів. Це однозначно є правильним в умовах воєнного стану, але критично важким для швидких перевезень.
Велика частина співробітників виїхали. Знайти нових також важко, бо у багатьох містах є великі проблеми із транспортом.
Що ми робимо, щоб врятувати Еко-лавка
Перш за все, відкриваємо магазини, як тільки це стає можливим і безпечним. Під час війни ми змістили акцент у бік просто магазину біля дому. Зараз починаємо співпрацювати з виробниками, які можуть забезпечувати нас товаром першої необхідності, а не товарами для здорового харчування. У маркетах з’явилась група продуктів першої необхідності – крупи, молочна продукція та м’ясо. Кількість продукції для веганів та вегетеріанців зменшилася, але це тимчасово, ми працюємо над цим.
Ще до війни ми постійно працювали над пошуком нових постачальників, тому ми маємо велику базу виробників. Щоб зараз забезпечити магазини товаром, сфокусувалися на місцевих виробниках і тих, які можуть самі доставляти товари.
Працюємо над створенням нової логістичної системи, щоб забезпечувати магазини товаром швидше.
Поки що не йдеться про відновлення повноцінної роботи та довоєнних обсягів торгівлі. Наразі наше головне завдання – можливість продовжувати годувати клієнтів, платити податки, комунальні послуги та зарплату людям. Сьогодні це внесок у підтримку економіки країни.
Вважаю, що для будь-якого українського бізнесу сьогодні важливо продовжувати роботу. Ми намагаємось робити життя українців зручним, наскільки це можливо і, звичайно, віримо у ЗСУ та нашу перемогу. А після неї відбудуємо країну ще краще.
Читайте також –
Мережа “Молоко від фермера” відкрила волонтерську пекарню у Києві