Сильніше за пандемію: рейтинг власників найбільших ТРЦ Києва за версією НВ

Сильніше за пандемію: рейтинг власників найбільших ТРЦ Києва за версією НВ

30.11.2021 08:15
  1540
Костянтин Симоненко

Орендні ставки потроху знижуються, окупність проектів збільшується, активно набирає обертів електронна комерція. Але два минулі роки показали: кияни повертаються до ТРЦ, як тільки це дозволяє епідеміологічна ситуація чи сертифікат про вакцинацію від COVID-19.

Цей матеріал доступний російською мовою

Журнал НВ спільно з RAU представив рейтинг найбільших власників торгових центрів Києва — людей, які вдало заробляють на споживчому попиті навіть в умовах червоної зони карантину. RAU пропонує ознайомитися з найважливішими тезами матеріалу.

Люди девелопмента

Ринковий розклад

Умови для розвитку проектів у сфері торговельної нерухомості поки що сприятливі. За три квартали обсяг роздрібної торгівлі додав 12,2%, досягнувши 1,03 трлн. грн. Та й трафік у київських ТРЦ, за даними консалтингу Watcom, відновлюється.

«У період відсутності жорстких карантинних обмежень трафік у ТРЦ стабілізувався порівняно з докарантинним періодом, – зазначає експерт консалтингової компанії Colliers Ukraine Ігор Заболоцький. — Покупці не перейшли повністю в онлайн і не стали менше відвідувати ТРЦ, як передбачалося спочатку».

12 листопада на Великій кільцевій розпочав роботу ТРЦ Respublika Park — один із найбільших об’єктів у Києві, його загальна площа становить близько 300 000 кв. м. За словами генерального директора ТРЦ Юлії Щасливої, відкриття відбулося із заповненістю 61%, а до кінця року буде покрито 79% площ.

“Досвід відкриття високоякісних ТРЦ навіть у період обмежень показує, що наш ринок готовий поглинати успішні проекти”, – вважає Наталія Кравець, комерційний директор підрозділу Property Management інвесткомпанії Dragon Capital.

Інвестиції у зміни

Київський ринок ТРЦ суттєво змінюється. Все більше уваги приділяється сегменту розваг, який є тепер не тільки на великих об’єктах, а й у торгових центрах середнього розміру. Успіхи автономних фуд-кортів типу Kyiv Food Market змушують власників торгової нерухомості чи не вручну підбирати ресторани та стартапи у сфері харчування для своїх об’єктів. Крім того, з’явився тренд на зростання площі ТРЦ для забезпечення комфортних прогулянок повз вітрини магазинів.

За словами Ігоря Заболоцького, змінився розмір ТРЦ, зросла частка загальних зон та площа під розвиток громадського харчування. Збільшився акцент на денне освітлення, зросла кількість орендарів, орієнтованих на обслуговування.

Займається розвитком своїх об’єктів Dragon Capital, власник трьох торгових центрів у Києві – Piramida, Aladdin та Smart Plaza Obolon. По сусідству з Piramida та Aladdin знаходиться ТРЦ New Way, який також планує подальший розвиток. «Поки що працюємо над покращенням пулу орендарів», – розповідає директор цього ТРЦ Оксана Литвин. До нового року тут відкриється McDonald’s з огляду на досить молоду демографію тутешнього району (Позняки та Нова Дарниця).

Можливості для нових гравців

Розвиток торгової нерухомості точно потрібний, адже на цьому ринку можуть з’явитися нові гравці. Керуючий директор Colliers Ukraine Олександр Носаченко провів аналіз перспектив 35 га землі на балансі заводу Більшовик. «На території понад 32 га технічно можливо збудувати і 1 млн кв. м [нерухомості], – зазначає експерт. — З економічної та містобудівної точки зору на такій ділянці доцільним буде будівництво 650 000—750 000 кв. м різних типів нерухомості».

На його думку, є сенс передбачити торгову нерухомість форматом близько 20 000 кв. м орендної площі, але як компліментарний сегмент, який функціонуватиме як інфраструктура для великого проекту із домінуючим сегментом у вигляді житла.

Київ уже досить насичений торговими площами, тому будь-які майбутні проекти потребують креативних рішень як щодо географії, так і щодо залучення брендів. Споживачі охоче йдуть у ті нові ТРЦ, які, по-перше, стартуватимуть із високим рівнем заповненості площ, а по-друге, пропонуватимуть те, чого немає у конкурентів.

У 2022-23 роках столиця побачить відкриття таких торгових об’єктів, як White Lines, New Ray, April Mall, BalticSky, Lake Plaza, Ocean Mall, Лук’янівка і т.д. м, за даними UTG.

Водночас серед районів міста, де можна розглядати реалізацію масштабного проекту, у Colliers Ukraine виділяють Харківський та Лісовий масив.

Вихід у регіони

Втім, стратегію експансії до регіонів експерти вважають доречнішою для тих інвесторів, які планують розширювати свій портфель торгової нерухомості. Адже Київ — це висококонкурентне середовище, натомість платоспроможний попит зростає і в інших містах країни. “Ми спілкуємося з потенційними орендарями, і всі вони кажуть, що починаючи з 2022 року їхня стратегія – йти в регіони”, – розповідає керуючий директор ТРЦ Dream Роман Ємець.

Керівник консалтингової компанії NAI Ukraine NAI Ukraine Віталій Бойко вважає, що рітейл майбутнього точно не складатиметься з одних мегамолів та районних ТРЦ. Будуть і торгові вулиці, які, наприклад, визначають обличчя рітейлу в Амстердамі, Брюсселі та інших європейських містах.

Свій подальший розвиток отримає і характерна для України тенденція – велика частка entertainment, акцент на розваги саме в ТРЦ.

Читайте також –

Два тижні ТРЦ Respublika Park: півмільйона відвідувачів, нові орендатори та інше


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Раз на тиждень

ми будемо відправляти Вам 

найцікавіші новини тижня


Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку