Сукні з нулів і одиниць. Віртуальний одяг DressX: кому це потрібно і як на цьому заробляють
Як українки створили найбільший у світі магазин цифрового одягу, який вже коштує мільйони доларів.
DressX – це маркетплейс цифрового одягу, що працює з серпня 2020-го. Трохи більше ніж за рік його засновниці Дар’я Шаповалова та Наталя Моденова зібрали на платформі понад 1700 вбрань від півтори сотні дизайнерів та підняли $3,3 млн венчурних інвестицій. Підприємниці продають одяг, який існує лише на екранах.
Мета засновниць – продати мільярд цифрових речей. Для цього авторки DressX уважно відслідковують усі актуальні тренди – від екологічного порядку денного до буму NFT та жіночого лідерства в IT, щоб охопити максимально велику аудиторію. Forbes у своєму матеріалі аналізує успіх цього стартапу. RAU пропонує ознайомитись з короткою версією цього тексту.
Спочатку була мода
У 2017 році українки Даша Шаповалова та Наталя Моденова, які стояли у витоків популярного в 2010-х Тижня моди Mercedes-Benz Kiev Fashion Days, переїхали до Сан-Франциско, щоб створити технологічну компанію і показати усім, що це можливо навіть без технологічної освіти. Українки вирішили продавати не звичайний одяг, а цифровий. Там вони познайомилися з Юлією Краснієнко, яка до 2015 року вона була директоркою з маркетингу одеського стартапу Looksery – додаток, що змінює обличчя на відео в реальному часі – пізніше його за $150 млн купив Snap.
Спочатку дівчата створили додаток, у якому можна було міняти принти або колір одягу, додавати ефекти в доповненій реальності. Але це було недостатньо модно. Тому цю ідею відклали й відкрили два поп-ап-магазини в модному торговому центрі Beverly Center у Лос-Анджелесі. Купувати одяг у таких магазинах не обовʼязково – досить заплатити за вхід і фотографуватися в різних вбраннях скільки завгодно. У грудні 2019-го проект згорнули, щоб відновити експерименти з віртуальним одягом.
Досі підривні ініціативи в індустрії моди виходили від айтішників. У 2011 році Джулі Вейнрайт запустила онлайн-майданчик для торгівлі уживаними люксовими речами The RealReal. Наприкінці 1990-х вона була CEO маркетплейсу товарів для домашніх тварин Pets.com, який збанкрутував через крах доткомів. Через сім років The RealReal залучила $300 млн на біржі і зараз коштує понад $1 млрд. А британський маркетплейс преміальних брендів Farfetch, створений португальським айтішником Жозе Невешем, до осені 2021-го наростив капіталізацію до $14 млрд.
Перша версія онлайн-магазину DressX запустилася влітку 2020 року. Щоб надіти обновку, потрібно відправити стартапу своє фото. За 24 години покупцеві повертають оброблений знімок з «одягненою» по його фігурі річчю. Через рік зʼявився додаток із доповненою реальністю. У ньому приміряти модні образи через камеру смартфону можна в режимі реального часу, а вподобані – придбати й “отримати” на фото. За даними засновниць, обидва майданчики відвідують до 70 000 користувачів на місяць, 45% – чоловіки.
В асортименті – фантастичні наряди у стилі балу Met Gala і звичайні футболки та світшоти. У топі продажів – колекція DISCOVERSE під власним лейблом DressX, футуристичний одяг німецького 3D-художника Алехандро Дельгадо й панами зі спецефектами.
Зазвичай цифрові наряди купують, щоб викласти фото чи ролик у соцмережі. Цифрова мода мітить у покоління Z, але клієнтами DressX поки що є доросліша аудиторія – 25–35 років.
Оцифрований дизайн
Сьогодні на маркетплейсі DressX представлено150 дизайнерів. Розкид цін на платформі чималий: від $21 за футболку із «Зоряною ніччю» Ван Гога до $1400 за сукню британського цифрового будинку моди Auroboros. Автору перераховують 20–30% від кожної покупки.
DressX хоче закріпитися саме у США, оскільки звідти приходить більшість покупців віртуального одягу. На другому місці за активністю на майданчику французи, за ними йдуть британці, росіяни та українці. 80% ангельських інвесторів – американці, або російськомовні експати. Ні імен, ні суми ангельських вкладень засновниці не розкривають. Кілька ранніх інвесторів свого часу працювали у Snap, уточнює Моденова.
Два венчурні раунди на $3,3 млн DressX закрив у 2021 році. Стартап підтримали американські Alpha Edison, Artemis Fund, One Way Ventures, з українських – венчурна «дочка» Horizon Capital фонд U.Ventures.
Фінансові показники DressX не розкриває. «Виторг зростає на 20% на місяць», – лаконічно відповідає Шаповалова. Мета стартапу – продати 1 млрд речей. Навіть якщо це буде найдешевший товар в асортименті, виторг досягне $21 млрд. Утім, мільярд клієнтів для цього не потрібен. «Базовий гардероб – це 40 речей, нам потрібно наповнити гардероби 25 млн користувачів», – говорить Шаповалова.
«DressX вже посідає провідні позиції на ринку цифрової моди, що швидко зростає», – упевнений венчурний директор Horizon Capital Богдан Свиридов. На горизонті сусідні території – ринки персоналізації персонажів компʼютерних ігор та NFT у сфері моди.
Одяг для метавсесвітів
Деякі речі DressX можна придбати у fashion-грі MOD4, але на ігровий ринок засновниці дивляться як на спосіб познайомитися з аудиторією. Інша річ – власний NFT-маркетплейс. Упродовж девʼяти місяців 2021 року обсяг торгів на найбільших світових NFT-майданчиках, за даними аналітичної платформи DappRadar, перевалив за $10,6 млрд. До буму невзаємозамінних токенів долучилися LVMH, Burberry, Dolce&Gabbana та інші модні бренди. У квітні один з найстаріших аукціонних домів Sothebyʼs продав NFT-роботу художника Pak за $16,8 млн, а за півроку оголосив про створення власного маркетплейсу Metaverse.
Пробною кулею для DressX стало партнерство з криптомайданчиком Crypto.com. На ньому стартап випустив віртуальну срібну футболку та колекцію одягу з принтом запуску ракети SpaceX Ілона Маска. Ціни стартували від $250. Зараз деякі речі перепродують за $1000–1500. На кожній транзакції з Crypto.com DressX заробляє 10% роялті.
На своїй платформі стартап хоче продавати NFT-одяг, який можна буде і колекціонувати, і носити на фото або відео в доповненій реальності. Інший бонус – турбота про довкілля. Цифрові сукні та футболки не вирушають на звалище, адже їх можна надіти один-два рази, а потім перепродати як NFT.
І покупці, і дизайнери вже готові до цифрового шопінгу, каже засновник стартапу DMarket Володимир Панченко. Він побудував бізнес з оборотом понад $20 млн на торгівлі скінами – віртуальною зброєю, одягом і амуніцією для ігор. DressX залишилося зробити максимально зручну платформу для масових продажів. «Подіумну колекцію Louis Vuitton дизайнер показує один раз, але основні гроші не там, вони – в H&M», – проводить паралелі Панченко.
Мета DressX – стати постачальником одягу для всіх метавсесвітів, кажуть засновниці. З подачі Марка Цукерберга віртуальні простори стали одним із найгучніших трендів 2021 року. Одягти одну й ту саму цифрову річ на аватара в компʼютерній грі і фото в Instagram – питання часу і технологій.
Читайте також –