Євген Нетреба, Zakaz.ua: Українським рітейлерам потрібно активно розвивати e-grocery
Впровадження технологій та інновацій дозволить зберегти конкурентну перевагу на ринку, підвищити лояльність клієнтів, а також отримати додатковий канал для зростання продажів і, відповідно, прибутку.
Цей матеріал також доступний російською мовою
Останні кілька років аналітики різних країн пророкують масовий перехід рітейлерів в онлайн-торгівлю та масштабне зростання ринку e-grocery. Але як йдуть справи насправді розповів у своїй колонці на НВ Євген Нетреба, комерційний директор Zakaz.ua. RAU пропонує ознайомитись з тезами матеріалу.
Нова норма
Електронна комерція в індустрії товарів повсякденного попиту (FMCG) та продуктів харчування (E-grocery) в усьому світі розвивається семимильними кроками. Згідно зі звітом McKinsey, в ключових країнах Європи (Франції, Італії, Німеччині, Іспанії та Великій Британії), в першій половині 2020 року середня частка продуктових покупок онлайн зросла з 8,8% до 12,7%.
15% споживачів купували продукти на сайтах, якими ніколи раніше не користувалися. Близько 50% респондентів заявили, що будуть і далі купувати через ці сайти частину продуктів. Ще 12% перейшли в інші продуктові магазини, щоб скористатися такими послугами, як доставка додому або самовивезення.
У США в І кварталі 2020 року, на частку онлайн припадало 3% від загального обороту продажів продуктів. Після пандемії, в ІІ кварталі, частка зросла до 6% і досягла $7,1 млрд.
За даними сервісу Apptopia, продуктові компанії, такі як Shipt, Walmart і Instacart, зросли за минулий рік на 124%, 160% і 218% відповідно. Замовляти продукти онлайн стає новою нормою, і цей тренд явно збережеться до кінця 2021 року.
Потенціал зростання
В Україні цей канал зростає набагато повільніше, ніж у США, Азії та Європі. До карантину частка онлайн-продажів продуктів харчування в Україні становила від 0,5% до 1% від загального товарообігу організованого рітейл-ринку. У 2020 році через карантин попит різко зріс у кілька разів. У березні 2020 року сервіси доставки шукали в Google майже 700 000 людей, тоді як у лютому — трохи більше 300 000.
Як засвідчило дослідження Soul Partners, за підтримки програми USAID «Конкурентоспроможна економіка України», ринок e-commerce у 2020 році виявився одним з найдинамічніших в Україні. Він досяг $4 млрд, що становить 8,8% від загального обсягу роздрібної торгівлі. Однак, частка e-grocery від загальної частки українського e-commerce, незважаючи на динаміку зростання, як і раніше коливається в межах 1%. Обсяг ринку у 2020 році склав лише $150 млн. Як відзначили в дослідженні Soul Partners, ліки і продукти харчування є відносно новими категоріями на ринку електронної комерції в Україні з найбільшим потенціалом до зростання.
Можливість вибору
Незважаючи на динамічне зростання ринку e-commerce і e-grocery в Україні, можу впевнено сказати, що онлайн-продажі не скоро витіснять на другий план традиційні покупки і походи до магазинів. Нам ще є куди зростати й офлайн нікуди не зникне.
Але бізнесу варто врахувати, що нові технології кардинально змінюють спосіб взаємодії роздрібних мереж зі своїми клієнтами в усьому світі. Українським рітейлерам важливо розвиватися в напрямку e-grocery. Споживчі звички змінилися, а пандемія відіграла в цьому величезну роль. Вимушено роблячи покупки онлайн, люди усвідомили, що це зручно, дозволяє заощадити час і спростити життя.
Тому, щоб рітейлерам не втрачати клієнтів, найкращим рішенням для бізнесу буде створити можливість вибору — покупка онлайн або офлайн. За цим принципом вже працюють гіпермаркети як Ашан, Metro, Novus, MегаМаркет, Varus та інші великі рітейл-гравці. Потрібно впроваджувати інновації та технології в бізнес, щоб не відставати від світу. Це дозволить зберегти конкурентну перевагу на ринку, підвищить лояльність клієнтів, а також стане ще одним каналом для зростання продажів і, відповідно, прибутку.
Читайте також –