Олег Вишняков, Ultramarket: 7 спостережень про те, як змінюється український продуктовий роздріб
В своїй колонці на сайті НВ Бізнес Олег Вишняков, бізнесмен, власник Ultramarket (і екс-співвласник мережі Мегамаркет) розповів про те, як змінився український покупець і чому гіпермаркетам доводиться йти на ребрендинг і освоювати нові концепції.
Цей матеріал доступний російською мовою
Конкуренція в рітейлі – на піку. Покупці стали вимогливішими і розбірливими. Вони хочуть отримувати пропозицію, відповідно їхнім запитам. Тому великі магазини змінюють свій зовнішній вигляд, щоб виділитися серед конкурентів, збільшити потік клієнтів за рахунок залучення нової аудиторії, підвищити довіру і реалізувати внутрішні зміни через візуальне сприйняття бренду. І для досягнення цієї мети, рітейлери йдуть не тільки на зміни, які диктує сам покупець.
Покупець став більш ретельним у виборі брендів і продуктів. Вибір магазину тепер залежить не тільки від локально зручного розташування і широкого асортименту продуктів, але й від цінностей бренду і його репутації.
- Атмосфера в магазині
Сучасні супермаркети повинні давати більше, ніж раніше. Цінується не тільки якість товарів на полицях, свіжість продуктів в кошику і покупки за розумними цінами. Важлива також і атмосфера місця, де відбуваються покупки. Цей тренд вимагає зростання витрат рітейлерів. Але в довгостроковій перспективі інвестиції в стійкий розвиток допоможуть заощадити і залучити нову аудиторію.
В цілому, про сталий розвиток в 2020 році відзвітували 96% з 250 найбільших компаній світу (G250), що входять в рейтинг Fortune, і 80% компаній, що належать до топ-100 в різних країнах (N100). Рітейл не оминув цей загальний для бізнесу тренд.
- Безконтактні платежі
Покупки через інтернет і безконтактні платежі стали нормою для більшості споживачів. Прагнення до безпечних безконтактних покупок тільки підсилює цю тенденцію. Тому в майбутньому очікується збільшення безконтактних платежів, що дозволить з одного боку заощадити на персоналі, а з іншого – вимагатиме інвестицій в програмне забезпечення.
Дослідження Kantar MMІ Україна продемонструвало, що нетиповий 2020 рік вплинув на розвиток безготівкових оплат – в країні стрімко зросли безконтактні платежі і онлайн-покупки.
- Зміна ролі продавця
Через збільшення частки безконтактних платежів, роль працівників супермаркетів буде трансформуватися. Вони будуть поступово перетворюватися в агентів по взаємодії з клієнтами. Допомагати з покупками, консультувати, як сомельє, який допомагає вибрати вино.
Кадровий дефіцит — це навіть не тренд, а біль для рітейлу. В умовах, переходу в онлайн, відчувся брак кваліфікованих спеціалістів, які розуміються, наприклад, в питаннях онлайн-продажів.
- Онлайн-продажі ростуть в геометричній прогресії
Аналітичні центри відзначають зростання майже в два рази. Згідно з дослідженням KPMG Global «Споживачі і нова реальність», продуктовий e-commerce виріс на 107% в порівнянні з торішніми показниками.
Так, в березні 2021 роки вже 62% українських інтернет-користувачів у віці 16-65 років декларували, що оплачували товари та послуги через інтернет хоча б раз на місяць. Це на 22% більше в порівнянні з докарантинним початком 2020 року.
Найактивніше користуються електронними платежами люди у віці 30-39 і 40-54 років. Серед цих аудиторій частка «платників в інтернеті» за рік зросла з 54% до 71% і з 50% до 70% відповідно.
- Попит на доставку продуктів показав вибухове зростання і виявився тією областю, в якій почали обертатися чималі гроші
Перевагою замовлення доставки в супермаркеті залишається більший асортимент продукції, більш низька ціна в порівнянні з dark store, а також зниження витрат на збір замовлень завдяки тому, що співробітники супермаркету можуть виконувати функцію збирачів.
- У трендах локальні та крафтові продукти
Змінюються вподобання споживачів в сторону локальних брендів і постачальників на противагу відомим глобальним брендам. Цей тренд я почав спостерігати ще з 2017 року. Цінується широкий асортимент екологічних продуктів локальних виробників, фермерства і крафтових мануфактур (невеликі виробники, які виготовляють натуральні продукти, без додавання підсилювачів смаку, барвників і т.п.).
- В ціні доступність
Доступність не тільки ціни, а й розташування магазинів. Для жителів міста локальні супермаркети, які знаходяться біля дому, будуть мати значні переваги над гіпермаркетами в околицях міста.
Споживачі стали більш вимогливими і диктують нові правила, тому виживуть ті рітейлери, хто вже пристосувався до цих нових умов.
Джерело: НВ Бізнес
Читайте також –
Олег Вишняков планує відкривати по два Ultramarket щороку, наступний – в Києві на Глибочицькій