Маріанна Хромова, ювелірний бренд Alchemica: Ми можемо собі дозволити експериментувати
З якими труднощами стикаються ювелірні бренди в Україні, що заважає продавати вироби за кордон і основні тенденції і технології в світі дизайнерських прикрас. Alchemica
З розвитком рітейлу в Україні, весь роздрібний ринок стає неоднорідним. На зміну багаторічним лідерам родом з-за кордону, приходять нові вітчизняні бренди. В ювелірній галузі активно розвиваються компанії, що пропонують оригінальні прикраси з дорогоцінних металів, в проектуванні яких може взяти участь сам замовник. В результаті виходить єдина у своєму роді, наприклад, обручка на весілля. Причому ці можливості стають по кишені більшості. Один з таких брендів – ювелірна дизайн студія Alchemica. У чому перевага таких компаній порівняно з іншими гравцями ювелірного ринку України, чому копіюються ідеї авторських виробів і як, будучи фаталістом, реалізувати проект своєї мрії, RAU розповіла співзасновниця ювелірного бренду Alchemica Маріанна Хромова.
– Розкажіть про ваш проект. Як і коли він з’явився?
– Ми з чоловіком почали бізнес влітку 2011 року зі звичайного магазину-вітрини: закупили у постачальників ювелірні вироби, сфотографували, виставили на продаж. Але досить швидко зрозуміли, що формат звичайної торговельної точки з типовим асортиментом не для нас. Ми зрозуміли, що нам набагато простіше і приємніше працювати з людьми не у форматі «прийшов-купив не купив-пішов», а індивідуально з кожним клієнтом. Це і стало першим кроком до створення свого виробництва. Навчитись ювелірному справі було моєю давньою мрією.
– Довго довелося вчитись?
– Вчимося і зараз. Щоб почати робити якісну продукцію, знадобилося не менше року. Теорію вивчали за книгами, причому, як виявилося пізніше, не особливо грамотно написаним. Але перші ідеї оригінальних обручок відразу намагалися відтворювати на практиці. Ми вклали всі свої заощадження в ці перші кроки в бізнесі.
Своїми руками
– Де взяли обладнання?
– Все обладнання і інструменти поступово купували самі. На першому етапі доводилось щось з обладнання майструвати з підручних матеріалів, так як не було можливості придбати професійну техніку. Розвиток виробництва – це нескінченний процес, який триває досі, ми завжди щось оновлюємо або модернізуємо.
– Як залучили перших клієнтів?
– Оскільки це був ще 2011 рік, великих інтернет-магазинів не існувало. Моторошної конкуренції не було, тому знайти свого клієнта не склало великої праці.
– Довго довелось чекати повернення вкладень?
– Майже чотири роки. Перший рік був дуже важкий, ми жили в боргах.
– Були моменти, коли хотілося все кинути?
– Неодноразово.
– І що утримало?
– Просто ми з чоловіком фаталісти (сміється). У нас в обох непоступливий характер і кожен раз ми вирішували ще протриматися. Ніхто не вчив нас будувати бізнес і не допомагав, все робили по-своєму або взагалі інакше.
– Коли відчули, що справи пішли вгору?
– Коли почали розуміти, що бізнес став приносити відчутну віддачу. Коли нарешті змогли розпоряджатися заробітком, а не тільки відкладеними на «чорний день» грошима.
Ціна краси
– Чи виправдались очікування з моменту відкриття?
– Ми не ставили перед собою завдання досягти певного рівня доходу, але завжди хочеться більшого. У ключі «виправдання очікувань», як на мене, можна говорити виключно про комерційні проекти, а ми робимо роботу, яка ще й приносить задоволення. Для невеликого бізнесу це вічна гонка, завжди хтось дихає в потилицю, і розслаблятися не можна ні на хвилину. Це хороший стимул для постійного самовдосконалення.
– З якими труднощами стикаються ювелірні бренди в Україні?
– З основних глобальних труднощів можна назвати чутливість всієї ювелірної галузі до фінансових змін в країні. Прикраси не входять в число повсякденних покупок, і ювелірна сфера завжди дуже гостро реагує на фінансові коливання.
– І як вона відреагувала на переломний 2013-2014 рік?
– Коли люди не змогли купувати долари, всі побігли скуповувати ювелірні вироби. У якомусь сенсі це пішло нам на користь. Оскільки гривня знецінювалась в непередбачуваній геометричній прогресії, багато хто вирішував одружитись відразу і швидко, адже невідомо було, скільки доведеться витратити на весілля потім. Alchemica
– Як починається робота з індивідуальним клієнтом?
– Абсолютно по-різному. Іноді задум клієнта доводиться «кліщами» витягати з його голови. Якщо клієнт далекий від розуміння ювелірної справи, з ним складно працювати, тому що він сам не може сформулювати, чого він хоче. Тому ми пропонуємо, малюємо, асоціативно підбираємо. В ідеалі, звичайно, якщо люди приходять із зразками з інтернету або своїми ескізами на папері, з побажанням «давайте щось за мотивами», а не повністю копію. Є такі клієнти, що не вимагають додаткових узгоджень – вони озвучують свою загальну ідею і покладаються повністю на нас. Alchemica
– Чим ваш асортимент відрізняється від пропозиції великих гравців ювелірного ринку?
– Технологія нашого виробництва поєднує в собі використання сучасних методів, наприклад, тривимірного моделювання, і повністю ручне виготовлення. Багато в чому процес залежить від типу прикраси і бажаного результату, але, основна і найважливіша частина завжди залежить від ручної праці. Одним незграбним рухом можна зіпсувати результат тижневої роботи, і допускати цього ні в якому разі не можна.
Що стосується асортименту, наша основна тема – це обручки. Так склалось, що замовники самі підштовхнули нас до вибору цього напряму. Відмінною особливістю наших весільних кілець є нестандартний дизайн та індивідуальне виготовлення кожного кільця під конкретну людину. Коли прикраса зроблено виключно під особистість, коли дотримані всі побажання та особливості, коли ніхто не бачив і не одягав подібного – це достатньо вагомий аргумент для покупки. Але незважаючи на цей підхід, ми завжди даємо можливість замовнику ознайомитись з повним асортиментом виробів до прийняття рішення. При цьому в шоу-румі Alchemica представлений практично повний асортимент наших прикрас і замовнику не потрібно «купувати кота в мішку» з інтернету.
– Назвіть переваги приватної ювелірної студії від великих мережевих магазинів?
– Завдяки використанню власного дизайну і виробництва, ми можемо дозволити собі експериментувати із зовнішнім виглядом виробів, вносити коррективи у заздалегідь створену модель, придумувати спільно з клієнтами щось абсолютно нове. У звичайному магазині цього не запропонують. Великі ювелірні мережі орієнтовані на масовий продаж. Як правило, вибір обмежений тільки тим, що є на вітрині, багато варіантів однотипні й відрізняються хіба що дрібними деталями.
Наші ж кільця – дуже різноманітні. Це може бути, наприклад, трикутна або квадратна форма кільця, використання різних технік виготовлення, складні комбінації узорів і поверхонь, вигадливі орнаменти та візерунки. Кожна прикраса робиться для конкретного клієнта і це важко не помітити.
– Користуються особливим успіхом якісь конкретні моделі?
– Такі виділити буде важко, але у нас є улюблена модель «Сонце і Місяць». Два роки її ніхто не замовляв і навіть не приміряв. Ми вже було подумали, що люди не зрозуміли нашої ідеї і вирішили взагалі прибрати модель з каталогу, як на наступний день до нас прийшли дві пари і замовили по два кільця. Потім її неодноразово у нас замовляли. Є також модель, яку згодом почали повторювати багато колег, в тому числі і один з добре відомих великих виробників.
Чужим розумом багаті
– Як часто таке відбувається, що крадуться ідеї?
– Все у всіх запозичують. Звичайно, роблять не один в один, змінюють якусь незначну деталь, яка впливає на концепцію. Наприклад, усередині одного кільця може бути написано Cartier, а всередині іншого – Tiffany. Ідеї копіюють навіть самі імениті бренди.
– Конфлікти між брендами через це трапляються?
– В Україні з авторським правом все досить складно, у нас спокійно запозичують не тільки авторські вироби, але навіть фотографії. Ніхто нічого не може довести. У нашого фотографа дуже часто крадуть знімки, просто затираючи лого і дані фотографа. Ми одного разу натрапили на сайт, що повністю складався з наших робіт.
– У Alchemica вельми цікавий, креативний брендинг. Як прийшла ідея назви?
– Назва виникла частково спонтанно. Алхімія – це таємниця, заснована на наукових знаннях. Основною метою алхіміків у всіх культурах вважались зміни усередині матерії, її переродження і перехід на новий рівень. А враховуючи, що основними об’єктами вивчення алхіміків спочатку були метали, то, це, по суті, те саме те, чим ми займаємося. Ми змішуємо метал з емоціями, досвідом, знаннями і вміннями, і в результаті отримуємо той самий «новий рівень», коли у створеної нашими руками прикраси з металу з’являється душа.
– 2014-16 року вважаються часом розквіту українських брендів. Можете підтвердити або спростувати цю думку?
– Дійсно з’явилося багато нових імен. Таку ж ситуацію можна спостерігати і в інших областях, зокрема, дуже багато нових виробників одягу і аксесуарів. З одного боку – це добре, з іншого – багато хто зі споживачів не завжди в захваті від якості вітчизняної продукції. На жаль, багато хто в гонитві за красивою обкладинкою забувають про зміст.
– Які тенденції і технології актуальні в ювелірній сфері?
– Всі технології знаходяться на стику наук матеріалознавства, фізики та хімії. Все, що є нового в цих науках, потрапляє в ювелірний бізнес. Одну з найбільш поширених зараз тенденцій можна описати як «чим гірше – тим краще». Чим більше непрофесійно виготовлено виріб з точки зору технології – тим воно вважається цікавіше і самобытней. Елементи виробничого браку (наприклад, пори в литті чи неякісне полірування) намагаються представити у вигляді переваги ручної роботи, а не браку.
Коштовності онлайн
– Розкажіть про ваш роздріб та онлайн продажи. У чому відмінності?
– Ми спочатку орієнтовані на пошук клієнтів через інтернет, так як ми не роздрібний магазин в класичному розумінні. Порівнювати досить проблематично, так як специфіка роботи майже завжди передбачає особисте спілкування з замовником, навіть якщо він знайшов нас в мережі. Сьогодні кордони між роздрібною торгівлею та онлайн продажами стали дуже розмитими.
– Вже намагались продавати товар за кордоном?
– Основна проблем повноцінної роботи з іншими країнами – неможливість безпечної і легальною доставки. З прикрасами багато нюансів. Замовлення з інших країн у нас є, але здійснити доставку, на жаль, дуже проблематично.
– Нова пошта поки не пропонує рішень?
– Думаю, що для ювелірної сфери навіть не буде намагатись. Є ж питання декларування та гемологічної експертизи. Наприклад, до мене можуть прийти митники і сказати, що мій виріб коштує мільярд. Як я доведу, що не мільярд? Тільки робити експертизу. Якось я спробувала отримати посилку з біжутерією, навіть не ювелірними виробами, через одну американську логістичну компанію. Посилка коштувала $200, а витрачено було тиждень на сидіння на митниці з заповненням мільйона паперів. З підтвердженням інвойсу відправником, що це виріб насправді саме стільки коштує, з виписками з банку, звинуваченнями, що ми намагаємось їх обдурити, з викликом гемолога і оплатою його послуг, щоб він довів, що ці камені не дорогоцінні і так далі. Після цієї історії я вирішила більше з подібним не зв’язуватись.
– А як на рахунок інших компаній експрес-доставки?
Там те ж саме – папери, папери, папери й гроші. Доставка за кордон доступна лише тим, у кого достатньо велика компанія з сотнею замовлень на день. Тобто одиницям.
– Що очікує ювелірний бізнес в майбутньому?
Одружуватись будуть завжди, незалежно від хороших або поганих часів. Сфера буде жити і розвиватися. Я вірю, що ті, хто хоче і вміє працювати, впораються зі складнощами.