Топ-20 найдорожчих брендів рітейлерів України за версією видання «Главком»
Главком представив рейтинг найдорожчих національних брендів за підсумками 2020 року. Список складений на основі даних і розрахунків дослідницької компанії MPP Consulting. Серед лідерів – Нова пошта, АТБ і Rozetka.
Цей текст доступний також російською мовою
За минулий кризовий рік загальна вартість першої сотні українських брендів збільшилася на 1,4%, і зараз становить $6,2 млрд. В трійку лідерів рейтингу, як і за підсумками 2019-го, увійшли Моршинська (її вартість оцінена в $525 млн), Нова пошта ($337 млн) та Rozetka ($311 млн). Сектор роздрібної торгівлі виявився найбільш швидкозростаючим і конкурентним в епоху коронавірусу. У першій сотні найдорожчих брендів у 2020 році назбиралося 20 компаній, пов’язаних із рітейлом.
Значно підсилилися за рік АТБ, Епіцентр та Comfy – вартість кожної торгової марки зросла на понад 40%. В той же час, частина рітейлерів зазнала втрат у вартості бренду. Більше за всіх просіла Велика Кишеня, яка за рік втратила 25,38% вартості, також на 20% погіршилася ситуація у ЕКО маркет. Топ-100 покинули Фуршет та Intertop, замість них в рейтинг підтягнулися Varus та Zarina. Остання, в свою чергу, стала єдиним ювелірним брендом сотні найдорожчих.
Максимальну кількість місць у топ-20 рітейлерів за 2020 рік займають продуктові мережі – 30% всього рейтингу. Ще чотири позиції – за рітейлерами техніки та електроніки. Їх загальна вартість складає близько $200 млн, FMCG-рітейлерів, в свою чергу, майже $450 млн.
Лише чотири компанії перетинають відмітку у $100 млн вартості бренду – Нова пошта, Rozetka, АТБ та ОККО. Ще дві – Епіцентр та Сільпо – близькі до цієї цифри. Також, серед інших компаній, окрім Rozetka, потіснився ще один ecommerce-гравець – компанія prom.ua, яку експерти оцінили у $16,5 млн. Замикають 20-ку бренди Велика Кишеня та Zarina, вартість кожної оцінюють у суму близько $10 млн.
Як складався рейтинг
Компанія MPP Consulting аналізує вартість українських брендів з 2007 року. Методика цього аналізу почала розроблятися в 2005 році. Згідно з нею, вартість бренду вираховується за формулою:
V = Fc * (Iq * Gq * Tq * Cq) * Uid
де:
V – вартість бренду;
Fc – композитний фінансовий показник;
Iq – інвестиційний коефіцієнт;
Gq – географічний коефіцієнт;
Tq – технологічний коефіцієнт;
Cq – конкурентний коефіцієнт;
Uid – унікальний ідентифікатор;
Композитний фінансовий показник, в свою чергу, обчислюється за формулою Pt * GP * (GP / NS). Де Pt – статичний коефіцієнт, GP – валовий прибуток, NS – валова виручка від реалізації.
Більш докладно про те, як розраховуються коефіцієнти, можна прочитати тут. Необхідно підкреслити, що вартість бренду за методологією MPP Consulting не включає в себе вартість виробничих потужностей компанії, її інфраструктури, патентів, винаходів та інших матеріальних або інтелектуальних цінностей.
Джерело: Главком
Читайте також
Справа честі: рейтинг кращих рітейлерів України з управління репутацією 2021 року