Ігор Чернов, Спортмастер Україна: За півтора роки команда з України виконала свої завдання в GO Sport Polska
Ігор Чернов про роботу в мережі магазинів GO Sport Polska, різницю між польським і українським ринком рітейлу, бренд Funday і нові завдання, які стоять перед топ-менеджером в українському Спортмастер.
Цей текст доступний також російською мовою
У вересні 2019 року компанія Спортмастер завершила операцію з купівлі мережі спортивних магазинів GO Sport Polska. Близько двох років екс-генеральний директор Sportmaster Ukraine Ігор Чернов займався управлінням мережі, що складається з 34-х магазинів загальною торговою площею 37 000 кв.м. У березні Чернов повернувся в Україну, очоливши раду директорів Спортмастер Україна. В інтерв’ю RAU він розповів, як змінився польський бренд під його керівництвом, якими будуть лідери роздрібного ринку в майбутньому і над чим планує працювати в українській мережі.
– Розкажіть про роботу в Польщі. Чим цей ринок відрізняється від українського?
– Спочатку здавалося, що все однаково: там роздрібний магазин і тут роздрібний магазин. Але ринок Польщі має свої особливості. Наприклад, ринок торговельної нерухомості. У Польщі практично нульова вакантність торгових центрів. З рітейлом підписують контракти не менше, ніж на 10-річний термін. Було незрозуміло, як діяти компаніям, які можуть з цим не впоратися, адже за вихід магазину з будь-якого торгового центру доведеться платити серйозні штрафні санкції. В окремих випадках навіть доведеться заплатити всю суму за весь період, який залишиться до завершення контракту. Або доведеться оголосити себе банкрутами. Ті, хто приймає рішення вийти на роздрібний ринок Польщі і стати його гравцями, повинні добре зважити свої сили.
– З якими викликами ви там зіткнулися?
– У спортивному рітейлі Польщі дуже важливу роль відіграють А-бренди – Nike, Puma, Adidas та інші. Але лідерами ринку все ж стали ті, хто розвиває Private lable, наприклад, Decathlon. Все-таки масовий споживач розраховує на доступність ціни, а не на товари «спортивних досягнень», призначені для змагань і тренувань. Тому вихід на ринок Польщі мав для компанії велике значення. Ми теж представляємо власні торгові марки і тестування продажів, які виявилися успішними в GO Sport Polska.
– Наскільки локдаун вплинув на реалізацію планів GO Sport Polska?
– Локдаун і криза допомогли прийняти рішення про максимальний перехід в онлайн-торгівлю. Незважаючи на те, що інтернет забезпечує навіть не половину і не чверть наших продажів в Польщі, у нього дуже хороші перспективи і несподіваний приріст продажів. Чим коротше шлях від фабрики до полиці в торговій мережі або інтернет-магазині, тим більше компанія буде мати передумов для успіху.
– Ваша компанія має власне виробництво в Польщі?
– Власного виробництва GO Sport Polska в Польщі немає. Хоча Польща – була і залишається цікавим ринком в плані виробництва і відкриття фабрик. У неї велика історія в цій галузі.
– Назвіть ваші особисті досягнення за час роботи на посаді генерального директора GO Sport Polska?
– Головним завданням було впровадження нових роздрібних технологій, інтеграція ІТ-систем, впровадження технологій управління товарними потоками і категорійним менеджментом. Це світові стандарти, які успішно застосовуються в Україні. За півтора року це завдання виконане і тому тепер я перебуваю в Україні в іншому статусі, який більше пов’язаний зі стратегією і перспективами компанії, а менше – з її операційною діяльністю.
– Тобто вашу місію в Польщі можна вважати завершеною?
– Так. За весь період мого перебування в Польщі були впроваджені нові технології в роздрібну мережу і протестовані нові лінійки товарів, отримані позитивні результати. Тепер у Польщі вже працює місцева команда і операційно виконує завдання в рамках тих технологій, які були впроваджені.
– Хто очолив зараз польську мережу GO Sport Polska?
– Генеральним директором польської мережі став Януш Гембарські, він же керівник розвитку бізнесу в Європі. Я думаю, що це правильне рішення, оскільки керівником в кожній країні повинен бути місцевий лідер.
– Плануєте приводити бренд GO Sport Polska в Україну?
– Go Sport Polska – дуже відома компанія в Європі. У певний час вона входила до трійки лідерів на території Польщі. Це також дуже потужний гравець у Франції. Але щодо його присутності в Україні, ми поки не думали.
– Які перед вами стоять завдання в Україні?
– Перш за все, зміна технологічних процесів, пов’язаних з кризою в результаті локдауну. Але найважливіше завдання – цифровізація, багатоканальність, інтернет-продажі, робота з маркетплейсами та іншими цифровими гравцями на ринку. Ми також плануємо включити в цей процес всіх наших партнерів оптового і франчайзингового каналів. Будемо шукати оптимальну бізнес-модель.
– Тобто генеральним директором Спортмастер Україна залишається Людмила Книш, а ви будете відповідати за цифровізацію, вірно?
– Я відповідаю за стратегію, стійке зростання і перспективи компанії.
– Які плани у компанії на цей рік?
– Підтримка лідерства на ринку, пошук нових шляхів зміни формату магазинів. Не таємниця, що практично всі магазини Спортмастер розташовані в містах-мільйонниках. Ми в якості експерименту вийшли на ринки таких міст, як Чернігів і Черкаси і отримали хороші результати. Будемо надалі просуватися в обласні центри цього масштабу.
– Які відкриття плануєте найближчим часом?
– Незабаром відкриємо магазин Спортмастер в Одесі. Продовжуємо переговори з багатьма торговими центрами, погоджуємо плани, адже поточна ситуація дуже складна на ринку.
– Ви згадували, що Decathlon – один з лідерів польського ринку. В Україні він працює вже два роки. Як вплинув він на місцевий ринок?
– Decathlon – дуже потужний гравець не тільки з точки зору наявності власних брендів, але і в плані організованої, керованої і дисциплінованої команди. Я бачу у них сильні технології світового рівня і деякі з них продовжують удосконалюватися, щоб утримувати світове лідерство.
– Які саме технології?
– Йдеться про технології управління товарними запасами, магазинами, презентацією товарів, оперативністю заміни товару на полиці під запити споживача. Український ринок налаштований на сезони зима-літо. Вкрай мало тих, хто орієнтований на осінньо-весняний сезон. Це дуже велика майстерність – правильно управляти товарними поставками, співпрацювати з фабриками, постачальниками і всім логістичним ланцюжком. У Спортмастер Україна ми це вже впровадили кілька років тому.
– Плануєте виводити на український ринок нові бренди? Раніше анонсувався вихід Funday.
– Я знаю, що були підписані договори з торговими центрами на вихід Funday, але пандемія коронавірусу на це вплинула негативним чином. Компанія Funday свої плани в цьому напрямку не змінила.
Читайте також
Людмила Книш, СЕО Sportmaster Ukraine: Активно готуємося до відкриття магазинів