Дослідження Reuters: що чекають клієнти від логістичних компаній і що стримує розвиток доставки
Експерти Reuters Events і Dassault Systemes опитали 400 рітейлерів, власників інтернет-магазинів, виробників, постачальників логістичних послуг і технологічних рішень про нинішній і майбутній стан світових ланцюжків поставок
Цей матеріал доступний російською мовою
Вивчення уроків, піднесених пандемією, наголошує на необхідності більш ефективних стратегій планування, щоб уникнути збоїв в ланцюжку поставок. Звіт Retail Supply Chain & Logistics Planning Report 2021, проведений Reuters Events і Dassault Systems, виявляє ключові проблеми, з якими стикаються професіонали роздрібної торгівлі та ланцюжки поставок в спробі відповідати мінливим вимогам ринку.
Головний висновок дослідження полягає в тому, що є два ключові чинники, що визначають вибір клієнтів – вартість і швидкість доставки товару. Отже, у виграші опиняться ті ритейлери і постачальники, чия система логістики буде максимально ефективна за рахунок автоматизації та оптимізації в усіх ланках ланцюга поставок.
Кого опитували
Серед 394 опитаних керівників по всьому світу переважають представники постачальників логістичних послуг (24%) і постачальників технологічних рішень (20%), а також безпосередньо виробники товарів (19%). Частка, власне, онлайн і офлайн-рітейлу відносно невелика – всього 9%.
У той же час в дослідженні був представлений найширший спектр бізнесу: компанії з річним оборотом від $5 млн (32%) до $1 млрд і вище (28%). Що стосується галузевого зрізу, то найбільша частка у представників галузі електроніки (15%), бакалійних товарів (15%) і одягу (7%).
Згідно одностайної думки опитаних, важливість надійного планування логістики з урахуванням ризиків і попиту ніколи не була настільки очевидною, як у 2021 році.
Неточність прогнозування
Неточне прогнозування сприяє збільшенню витрат: 17% компаній повідомили, що планування часто суперечить можливому виконанню. 43% респондентів заявили, що їх поточні системи планування не були добре інтегровані з іншими системами, «виявляючи неефективність операцій, які вимагають поліпшення», – пишуть дослідники. Респонденти назвали вартість (28%) і точність (26%) найбільш важливими аспектами свого логістичного партнерства.
Пандемія змістила попит домогосподарств в сторону доставки продуктів. Зсув продажів в онлайн затребував масу зусиль для планування і виконання ланцюжка поставок в операціях традиційних рітейлерів. На жаль, застарілі системи і традиційні методи роботи не дозволяють компаніям жити за новими стандартами, і їм важко йти в ногу з ринком.
Ефективне прогнозування – важлива частина планування логістики, і може допомогти забезпечити точні рівні запасів, оцінки доходів і організацію ланцюжка поставок. Проте, серед опитаних постачальників логістичних послуг (LSP) 23% сказали, що у них найбільше проблем зі своїми клієнтами, коли справа доходить до прогнозування, а ще 16% підкреслили, що їм найскладніше підтримувати стратегії стримування витрат відповідно до логістичного планування своїх клієнтів.
Як бачимо, між планом і виконанням існує значний розрив, і це дуже дорогий розрив – відзначають 33% опитаних. Для 21% заплановані обсяги поставок виявляються часто вище або нижче очікуваних. При цьому 17% змінюють свої плани по ходу виконання. А ще 13% невірно планують час доставки, часто «упускаючи» часові вікна.
Хоча пандемія, можливо, привнесла деяку непередбачену волатильність в споживчий попит, підприємства могли б отримати вигоду з заздалегідь введених методів стримування витрат, заснованих на зібраній інформації.
«Білі плями» в ланцюжках поставок
Побудова стійкого ланцюжка поставок в пост пандемічному світі вимагає, щоб оперативність і адаптованість лежали в основі операцій. Прозорість ланцюжка поставок довгий час була «пропуском в знаннях», піддаючи компанії ризикам і руйнівним подіям, таким як зміни транспортної інфраструктури або розмірів потужностей.
Триваюча криза COVID-19 призвела до того, що ряд цих проблем сплив на поверхню в тандемі, в результаті чого деякі підприємства щосили намагалися усунути «сліпі плями» в своїй практиці.
Прискорення електронної комерції в цей період змусило багатьох уважніше придивитися до стратегій інвентаризації та виконання замовлень, вивчаючи постпандемічний ландшафт від складу до магазину.
Найбільш важливі вимоги клієнтів до логістики зводяться до вартості послуги (28%), точності обслуговування (26%) і швидкості сервісу (18%). За останні 12 місяців відбулося посилення контролю над витратами компаній з точки зору їх впливу на досягнення бізнес-цілей. В результаті клієнти як ніколи уважно вивчають ціннісну пропозицію логістичних операторів. Прозорість ланцюжка поставок на четвертому місці за значимістю – 15% опитаних. Замикає п’ятірку найважливіших очікувань клієнтів наявність постійного зворотного зв’язку (10%).
Ці вимоги сприяють поступовому відходу від використання Excel при плануванні своїх логістичних операцій. Тепер тільки 22% компаній застосовують цей інструмент, при тому, що ще в 2019 році ним користувалися 62% компаній (часто в поєднанні з WMS або TMS).
Майбутні виклики
В умовах бурхливого зростання електронної комерції, коли клієнти очікують майже миттєвої доставки, а також видимості товару на «останній милі», роздрібні продавці очікують безліч проблем, намагаючись виконати ці вимоги в найближчому майбутньому.
Виробники, рітейлери й окремі бренди очікують, що найбільш сильно на їх бізнес вплине зростання вимог до пропонованого сервісу (48%). А також модернізація інфраструктури, автоматизація складів, потреба в досвідчених водіях, алгоритмах планування і т.д.
Експерти відзначають, що спеціалізована система планування, що враховує всі унікальні вимоги і обмеження роздрібної логістики, буде грати вирішальну роль в оптимізації ланцюжка поставок в найближчі роки. Оскільки галузь продовжує використовувати автоматизацію, а пропозиції SaaS (одна з форм хмарних обчислень) вимагають більшої інтеграції, підприємствам на всіх рівнях слід дотримуватися цієї тенденції і вжити заздалегідь заходи щодо впровадження більш надійних і орієнтованих на майбутнє рішень для підвищення гнучкості в прогнозуванні та роботи системи поставок .
Читайте також –
Пройтися по ланцюгу. Що буде важливо при плануванні ланцюжка поставок в найближчому майбутньому