Все нормально, падаємо: як працює український рітейл в період карантину – дослідження Colliers
Консалтингова компанія Colliers International провела опитування українських рітейлерів стосовно їх роботи в період карантину, падіння товарообігів, подальших очікувань та планів розвитку. Результати виявилися невтішними.
Цей матеріал доступний російською мовою
Сфера рітейлу чутлива до будь-яких коливань чи кризових ситуацій. Пандемія COVID-19 стала глобальним викликом для всієї індустрії, адже наслідком стали закриття точок продажів, зміна настроїв споживачів та паттернів їх покупок.
З метою оцінки впливу епідемії коронавірусу на рітейлерів, що працюють в Україні, експерти Colliers International (Україна) підготували анкетування та обробили відповіді респондентів для максимально коректної оцінки ситуації в індустрії. Редакція RAU пропонує ознайомитися з результатами опитування.
Строки опитування та його учасники
В опитуванні протягом 28 квітня – 1 травня 2020 року взяли участь 73 рітейлери, які працють в Україні, зокрема:
- Близько 77% опитаних респондентів представляють українських бізнес, 23% – міжнародні компанії, що працюють на українському ринку.
- Понад 70% рітейлерів, що взяли участь в опитуванні представляють компанії, які мають понад 5 локацій.
- Учасники опитування представляють різні сегменти, серед респондентів найбільше представників сегментів: fashion, побутова техніка та електроніка, товари для дому, дитячі товари, beauty & drogerie, продуктові супермаркети, ресторани та food-оператори.
Вплив карантину на бізнес, умови оренди та антикризові заходи
Станом на початок травня, близько 55% опитаних рітейлерів зазначили, що закрили всі свої локації. В форматі «точки видачі» лишилось працювати близько 13% респондентів.
Без обмежень працювали лише рітейлери сегментів, на які обмеження не поширювались, зокрема: продуктові супермаркети, магазини товарів щоденного споживання та гігієни, аптеки, зоомагазини.
38% респондентів зазначили, що розвивають онлайн-канали збуту. До карантину лише 15% рітейлерів працювали омніканально, тобто як офлайн, так і онлайн.
Враховуючи обмеження діяльності торговельних точок, рітейлери змушені вдаватись до антикризових заходів задля зменшення рівня збитків. 83% опитаних рітейлерів зазначили, що одним із заходів оптимізації витрат був перегляд умов з орендодавцями.
Близько 70% рітейлерів, що взяли участь в опитуванні, перевели працівників у відпустку за свій рахунок.
Серед респондентів, до таких заходів найменше вдавались представники сегменту «продуктовий супермаркет» та «товари для дому». Примітно, що відповіді відрізняються з огляду на країну походження компанії. Так, серед представників українського бізнесу понад 70% змушені були відправити своїх співробітників у відпустку за власний рахунок. В той же час, серед міжнародних компаній – лише половина респондентів зазначила, що відправили співробітників у неоплачувану відпустку.
32% опитаних респондентів зазначили, що почали скорочувати штат. Серед тих, хто найбільше: представники сегменту fashion та ресторани. 56% респондентів зазначили, що вдались до зменшення маркетингових бюджетів.
В Colliers зазначають, що український парламент та уряд ухвалили низку ініціатив, надаючи змогу рітейлерам, що змушені були закрити свої локації, не платити орендних ставок.
Лише 11% опитаних рітейлерів зазначили, що продовжують сплачувати орендну ставку в повному обсязі.
В основному, таку відповідь надали представники сегментів, що продовжили працювати під час карантину без обмежень. Близько 40% рітейлерів кажуть, що продовжують сплачувати орендну ставку, але зі знижкою. Понад 70% продовжують сплачувати комунальні платежі.
Продажі, поставки і канали збуту
Всього 7% респондентів опитування зазначили, що обсяг товарообігу та кількість покупок зросли або, принаймні, залишились без змін. Здебільшого це стосується деяких супермаркетів та окремих рітейлерів побутової техніки та електроніки.
63% опитаних рітейлерів вказали, що наразі існують проблеми з поставками товарів. Зокрема це стосується сегментів fashion, товарів для дому, побутової техніки.
Деякі рітейлери працюють, виходячи з наявних запасів, що лишились до карантину. Окремі – зупинили поставки до закінчення карантину, відзначаючи, що це зараз не на часі.
18% опитаних респондентів зазначили, що працювали омніканально ще до початку кризи, тому після закриття своїх локацій, продовжують працювати з онлайн-напрямком. Менше чверті (23%) рітейлерів відповіли, що почали працювати онлайн чи на доставку вже після введення карантину. Серед них найбільш активно почали впроваджувати онлайн-канали збуту компанії, які працюють в сегментах: дитячі товари, fashion, ресторани та продуктові супермаркети. Майже 50% опитанних рітейлерів, що працюють в сегменті дитячі товари, запустили онлайн-напрям роботи протягом останніх двох місяців.
Близько 60% опитаних рітейлерів відзначають, що онлайн-напрям покриває не більше 20% операційних витрат компанії.
Понад 70% рітейлерів повідомили про зростання онлайн-продаж протягом останніх двох місяців, а близько 40% зазначили, що зростання онлайн-продажів протягом карантину було до 20%. При цьому роздрібні гравці планують продовжити розвиток в бік омніканальності: 49% респондентів відповіли, що будуть розвивати онлайн-канали збуту найближчим часом.
Подальші очікування та плани розвитку
Враховуючи невизначеність щодо подальших сценаріїв розвитку ситуації, рітейлери в більшості сконцентруються на оптимізації існуючого бізнесу та не плануватимуть відкриття нових локацій. Лише 15% респондентів зазначили, що планують продовжити розширення бізнесу. Здебільшого, це представники сегментів beauty & drogerie та побутової техніки й електроніки. 37% рітейлерів будуть скорочувати кількість існуючих локацій, оптимізуючи бізнес. Майже половина (49%) респондентів зазначили, що будуть розвивати онлайн-канали збуту.
При цьому роздрібні мережі в більшості випадків мають негативні очікування на найближчі півроку. Майже третина респондентів вважає, що в найближчі два квартали після карантину падіння товарообігу буде понад 50% в порівнянні з докризовим періодом. Зокрема, так вважає понад 60% представників fashion сегменту та представників розважальних центрів.
Відновити показники товарообігу до докризового періоду, за прогнозами рітейлерів, вдасться щонайменше через рік – так вважає 64% респондентів.
Читайте також –
Спецпроект RAU і robota.ua: Як змінився ринок праці в рітейлі за час карантину