Реакція на кризу: як зміниться ринок роздрібної торгівлі після карантину

Реакція на кризу: як зміниться ринок роздрібної торгівлі після карантину

27.04.2020 08:15
  622
Костянтин Симоненко

Коли відкриється ТРЦ Retroville, наскільки впали продажі в мережах техніки і електроніки, чому зараз як ніколи важлива кооперація і колаборація, а також що чекає рітейл після зняття карантинних обмежень.

Цей матеріал доступний російською мовою

Директор BT Invest Ukraine (мережа Novus, ТРЦ і БЦ Retaroville) Ігор Ланда, співзасновник і головний виконавчий директор мережі АЛЛО Дмитро Деревицький, СЕО Intertop Ukraine Сергій Бадрітдінов і інші експерти обговорили ситуацію в рітейлі зараз і що чекати після скасування карантину.

В ході онлайн-конференції “Споживчі настрої: реакції на кризу”, організованої Європейською бізнес асоціацією (ЄБА), топ-менеджери українського рітейлу і суміжних галузей поділилися своїм досвідом адаптації до нових умов і переоцінкою пріоритетів. RAU традиційно обрала найцікавіше з їх розповіді.

Споживачі змінюють стратегію покупок

Як тільки почалися карантинні обмеження, українці прогнозовано кинулися робити запаси на «чорний день». Як повідомив Ігор Ланда, директор BT Invest Ukraine, жителі Києва та області за останній тиждень березня забезпечили мережі супермаркетів Novus товарообіг, що перевищує передноворічні продажі. Такого ніхто не очікував.

Коли ажіотажний попит вщух, з’ясувалося, що покупці тепер воліють «затарюватися» один раз в тиждень у великих магазинах з широким асортиментом. Так, якщо раніше покупець в середньому здійснював 2,5 походу в магазин на тиждень (основна закупівля на вихідних і ще один-два рази посеред тижня, щоб докупити щось по дрібниці), то тепер покупці здебільшого ігнорують магазини біля будинку і невеликі торгові точки, намагаючись купити все за один раз і з запасом. Відповідно, зріс і середній чек покупки.

Другий приємний сюрприз для FMCG-рітейлерів: поки не помітно зниження платоспроможного попиту. У компанії BT Invest Ukraine пояснюють це тим, що споживачі вимушено витрачають на продукти гроші, що призначалися для покупки, наприклад, одягу.

Крім того, за даними мережі Novus, однією з важливих змін стало зростання безготівкових розрахунків в магазинах банківськими картками – за останній місяць він перевищив 70%.

Що частіше купують

Цілком очікувано ростуть онлайн-продажі товарів. Особливо тих, що не можна купити в звичайних магазинах, закритих на карантин. Але і тут помітно зміщення пріоритетів.

Як зазначає голова наглядової ради групи компаній Алло Дмитро Деревицький, найбільший спад продажів спостерігається в сегменті смартфонів: «Чекаємо, що цей відкладений попит буде реалізований після закінчення карантину. Також помітний спад по великій побутовій техніці – 30%».

За його словами, зараз інтенсивно купують дрібну техніку, якою можна користуватися вдома: фени, блендери, машинки для стрижки, навіть морозильні камери. Продажі ноутбуків також сильно виросли – відразу на 20%, що обумовлено переходом великої кількості фахівців на роботу з дому. Однак це зростання не таке вагоме, як в Китаї, де в період 2-7 тижнів після введення карантину звичайна торгівля обвалилася на 67%, а продажі ноутбуків виросли на 50%.

Великий попит на тренажери, орбітреки та інші пристосування, які замінять походи в спортзал, а також персональний електротранспорт. І тільки після послаблення режиму ізоляції очікується зростання попиту на смарт-годинники і фітнес-трекери. Тоді ж відновиться попит і на споживчу електроніку.

У нових умовах споживачі змінили своє ставлення до якості речей які вони купують, та все менше готові йти на компроміси. Тобто беруть дорожчий товар, якщо він повністю задовольняє їх запити і прослужить довше.

Дмитро Деревицький також зазначає, що зростає попит на нову категорію – спеціальні знезаражувальні бокси. «Ми привеземо бокси для знезараження ультрафіолетом дрібних предметів таких як мобільні телефони, ключі, годинники, термометри і т.п. Ця нова категорія зростає і, на нашу думку, буде користуватися попитом», – говорить керівник мережі Алло.

Для додаткового стимулювання попиту і залучення покупців такі бокси будуть встановлені в діючих магазинах Алло, де покупці зможуть продезінфікувати свій гаджет, наприклад.

Все буде онлайн

Незважаючи на те, що в мережі Алло 80% торгових точок продовжили роботу, продажі в них впали на 50%. Зате торгівля на маркетплейсі компанії виросла в два рази. «За останній тиждень ми перетворилися в онлайн-рітейлера, бо 56% продажів у нас тепер відбувається в онлайн. До карантину загальна пропорція офлайн проти онлайн була 60 на 40. Тепер все навпаки», – пояснює нові реалії Дмитро Деревицький. Крім того, компанія запускає власну кур’єрську доставку: поки в Дніпрі, а згодом вона буде розширена на інші міста-мільйонники.

“При наявності товару в магазині і розміщенні замовлення до 16 години наш кур’єр доставить товар в Дніпрі день в день. З кінця тижня в містах-мільйонниках ми розширюємо цю програму”, – сказав Деревицький. Це дозволить задіяти досить великий штат, який раніше працював в офлайн-магазинах мережі.

Генеральний директор платіжної системи Portmone.com Святослав Комаха відзначає неабиякий зріст запитів на підключення онлайн-платежів. «У нас виросло на 30 або 40% кількість заявок. Ми бачимо багато нових клієнтів, що підключаються до нас онлайн. У тому числі це і літні люди. У нас є клієнти по 70-75 років, які телефонують нам на лінію підтримки і щомісяця сплачують комуналку», – каже Комаха.

Дмитро Деревицький вважає, що майбутнє рітейлу за моделлю Apple: коли невелика кількість флагманських магазинів служить для компанії вітриною, тестовою зоною, де все можна спробувати в ділі, а основний акцент у продажах буде на онлайн і колл-центри. «Це буде найбільш затребуваним і добре для багатьох рітейлерів», – вважає експерт.

Сергій Бадрітдінов, генеральний директор Intertop Ukraine, також говорить про необхідність переходу на нову модель торгівлі. «Ми давно затвердили fashion-стратегію, яка передбачає омніканальний продаж не тільки взуття, а й інших товарів категорії «мода»: одяг, білизна, beauty-товари. Для цього активізували роботу в даному напрямку», – говорить гендиректор Intertop Ukraine.

Компанія запропонувала свій майданчик в інтернеті для всіх дистриб’юторів і рітейлерів категорії fashion, у яких не розвинений онлайн-канал продажів. І в перший же день отримала більше сотні пропозицій. Багато з них вже на сайті і кожен день підключаються все нові категорії і товари. «Там поки немає особливого заробітку, але це дозволяє вижити. Офлайн буде розвиватися менше, ніж онлайн. У нас частка омніканальності була 40% продажів. Тобто ми готувалися до роботи онлайн уже років п’ять. Але зараз всі закрили двері. Будемо радикально швидше розвиватися в онлайн. Поки не знаємо, наскільки вистачить запасу міцності», – кажуть в компанії.

Про ринок роботодавця

У той же час є і позитивні моменти для рітейлерів. Як зазначає Наталія Панкратова, генеральний директор Work.ua, ринок праці дуже довго йшов до так званого ринку здобувача, коли компанії боролися за співробітників. Але буквально за кілька днів він знову став ринком роботодавця. В середині березня кількість отриманих компанією резюме було 80 000. Через місяць їх стало всього 50 000. Тобто скорочення подачі резюме – 30%. При зменшенні числа вакансій вдвічі.

«Ми думаємо, що падіння кількості поданих резюме пов’язано з тим, що відсіялися ті, хто раніше переглядав можливі варіанти зміни роботи. Співробітники компаній зараз дуже тримаються за своє місце роботи і більше не залишають свої резюме», – пояснює Панкратова.

Для рітейлу на деякий час було знято питання дефіциту кадрів. Наприклад, в мережі Novus за останній місяць кількість тих, хто прийшов на роботу на 25-30% більше, ніж тих, що пішли. Мова про працівників, які постійно мігрують між мережами – касири, продавці, ін. Якщо раніше їх не вистачало, то зараз, за ​​словами Ігоря Ланда, різко закривають всі вакансії.

Що стосується розміру зарплати, то якихось особливих змін кадровики не помітили. Втім, можна припустити, що оклади все-таки знизили. Особливо у бізнесів, які не можуть нормально функціонувати. Так, за словами Сергія Бадрітдінова, його зарплата скоротилася на 30%, як і оклади багатьох співробітників.

У мережі супермаркетів Novus, зарплати у front-line персоналу не змінилися, а формально навіть зросли. «Ми скоротили час роботи наших магазинів на дві години (замість 8.00-23.00 тепер магазини відкриті з 9.00 до 22.00), організували підвезення співробітників на роботу і забезпечили їх харчуванням, засобами захисту та дезінфекції», – розповів Ігор Ланда.

У той же час мережа Алло має намір скоротити 25% офісних співробітників і на 25% скоротити зарплати, при цьому скорочення зарплати не стосуються задіяного в роботі мережі персоналу, тоді як співробітники на віддаленій роботі отримують 50% зарплати.

«Ідея така: скоротити 25% офісного персоналу і скоротити в середньому фонд оплати праці на 25% … Ми не виконаємо цю мету повністю – офісний персонал не може стискуватися лінійно до скорочення продажів. І ми залишили певні сфери, куди ми продовжуємо інвестувати”, – вказав Деревніцкій. Це сфера IT, онлайн-торгівля, кур’єрська доставка тощо

У розрахунку на відкладений попит

За словами рітейлерів, криза призвела до того, що стало більше альянсів, рівень кооперації виріс (з орендодавцями, службами доставки і треба домовитися з банками, тому що рітейл не може платити за обслуговування карток більше, ніж заробляє).

Проте, компанії сподіваються на відкладений попит. «Наприклад, у Вільнюсі, після відкриття магазинів одягу, у яких є окремий вхід, утворилися черги. І це не в найбагатшій європейській країні. Тому що люди скучили за процесом покупок», – пояснює Ігор Ланда.

Тому незважаючи на зупинку девелоперського напрямку бізнесу, яке приносило 35-40% загального доходу, в BT Invest Ukraine продовжують готуватися до відкриття першої черги ТРЦ Retroville 29 травня. «Як ми зараз поведемо себе з партнерами, так і вони потім будуть ставитися до нас. Треба працювати з PNL (прибутки і збитки), орієнтуючись на показники жовтня-листопада, а не думати про миттєву вигоду», – каже Ігор Ланда. Там же в Retroville намір відкрити в травні свій магазин і Intertop.

Читайте також –

Як прогнозувати попит в період коронавірусу: 6 важливих порад


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Раз на тиждень

ми будемо відправляти Вам 

найцікавіші новини тижня


Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку