Nielsen: які чинники впливають на швидкість росту українського і світового e-commerce

Nielsen: які чинники впливають на швидкість росту українського і світового e-commerce

16.10.2019 08:00
  1121
Костянтин Симоненко

Міжнародна дослідницька компанія Nielsen презентувала перший масштабний звіт про ринок електронної комерції в Україні і світі

Цей матеріал доступний російською мовою

Як показали результати дослідження «E-commerce Launch», приблизно 63% українців користуються інтернетом (є свіжі дані, що вже 71% – прим. ред.). При цьому на другому місці за кількістю запитів в Google стоїть слово «купити» і, як виявилося, кожен другий українець хоча б раз щось купував в інтернеті.

Серед всіх активностей в мережі шопінг знаходиться на другому місці після ігор, музики і відео, з часткою в 68%. В першу десятку також входять персональні продажі українцями своїх товарів і послуг. З цією метою в інтернет заходять 23%. Експерти Nielsen виділили чотири ключові чинники, які впливають на розмір і швидкість росту ринку електронної комерції в тій чи іншій країні.

Напрями розвитку

Поведінка українських покупців в мережі слідує світовим трендам. Вони також шукають і купують модні речі, споживчу електроніку, скачують музику, комп’ютерні програми і купують квитки на концерти. Однак є одна відмінність. У топ-6 категорій, які користуються найбільшим попитом в Україні, увійшли товари для догляду за тілом. За словами комерційного директора Nielsen Україна Сніжани Абдулліної, українки активно купують і використовують кошти для догляду і краси.

«Власне, товари категорії FMCG стають зараз новим полем битви, де розвертатися основна боротьба за гаманці інтернет-покупців», – говорить Сніжана. Згідно з прогнозами аналітиків, середнє щорічне зростання онлайн-продажів цих товарів у світі з 2016 по 2020 роки складе 22,2%. Що в п’ять разів більше, ніж передбачуване зростання офлайн-торгівлі (4,2% в рік) і світового ВВП (3,9%). На ринках, що розвиваються частка онлайн-продажів збільшиться до 2022 року в два рази за рахунок «перетікання» покупців з традиційного роздробу.

Тільки в різних регіонах світу ця битва йде на різних рівнях. Так, якщо в країнах Південно-Східної Азії розвиток e-commerce дійшов вже до активного зростання продажів свіжих запакованих продуктів з супермаркету, то на ринках Східної Європи, в тому числі і в Україні – це товари для догляду за собою. На другому місці товари для дітей, а на третьому – товари для дому. Замикають четвірку найпопулярніших товарів FMCG в Україні та Східній Європі корми для тварин.

Окремо варто виділити товари рекордсмени по інтернет-продажу в різних регіонах світу. Наприклад, в Південній Кореї 80% памперсів продається через мережу, в Китаї – 35% засобів по догляду за шкірою, 20% косметики у Великобританії, 16% корму для тварин в Швеції і 14% товарів для здоров’я.

«В цілому український e-com розвивається приблизно такими ж темпами як вся Європа. Сектор продтоварів займає у нас 0,6% всієї інтернет-торгівлі, а непродовольча група FMCG – 1,7%. Для порівняння: в Німеччині ці ж показники на рівні 0,3% і 1,5% », – кажуть в Nielsen Україна.

У той же час, в Україні зовсім інші макроекономічні параметри, які разом з іншими факторами впливають на можливості розвитку e-commerce і потенційні обсяги цього ринку. Дослідники виділили 10 драйверів зростання ринку електронної комерції сектора FMCG, розбиті на чотири ключових групи параметрів.

Чотири фактори зростання

За словами Сніжани Абдулліної, експерти виділили такі основоположні «групи впливу»:

  • фундаментальні фактори (ВВП, фінансова інклюзія, підключення до мереж зв’язку);
  • макропоказники (щільність населення, легкість ведення бізнесу, надійність поштового зв’язку);
  • соціальні фактори (довіра, культура заощаджень);
  • доставка (зрілість ринку доставки, гравці на ринку)

Фундаментальні фактори показують, чи є в країні у населення гроші і чи може воно їх витрачати. Тут Україна ще має «попрацювати» над спроможністю населення робити покупки через інтернет. Так, 94% дорослого населення країни повинні мати банківський рахунок (у реальності тільки 63%), кількість інтернет користувачів – не менше 80% (в реальності 71%), серед них користувачі смартфонів – не менше 67% (в реальності 51%).

Макропоказники говорять про те, скільки потенційних споживачів на цьому ринку. Так, найбільш сприятлива для розвитку e-commerce щільність в 135 чоловік на квадратний кілометр. У нас цей показник становить близько 77 чол/кв. км. Надійність поштового зв’язку також ще залишає бажати кращого і тільки наша позиція в Doing business задовольняє критеріям – бути вище 77 позиції (Україна на 71-му місці)

Соціальні фактори показують, наскільки можна довіряти джерелам інформації в інтернеті в конкретній країні. Тобто, як місцева інтернет-середовище впливає на розвиток такого каналу продажів як e-com. «Багато покупців в Україні вже знають відомі платформи, які завоювали їхню довіру, тому з даним фактором у нас все добре», – пояснюють в Nielsen.

Нарешті, останній фактор показує, наскільки легко можна оплатити замовлений і доставлений товар. А також можливість прочитати чесні відгуки і найголовніше – бути впевненим в тому, що твої персональні дані після покупки будуть в безпеці.

Незважаючи на низький розмір ВВП, низький (хоч і демонструє поступове зростання) рівень доходів населення, брак відповідної інтернет-інфраструктури для активного розвитку інтернет-продажів, в Україні присутні абсолютно готові гравці ринку. «З цим можна всіх нас привітати. Залишилося тільки розвинути інфраструктуру, щоб споживач міг знайти і купити потрібний товар, не боячись, що втратить свої гроші », – каже Сніжана Абдулліна.

На думку аналітиків, Україна перебуває в стані активного росту ринку e-com: щорічно він збільшується на 20-30%.

«Зараз саме час вскочити в цей поїзд, щоб отримати максимальну вигоду від зростаючого каналу продажів. Для чого треба робити покупки в інтернеті ще більш зручними і персоналізувати свою пропозицію », – радять в Nielsen.

Читайте також –

Топ-10 глобальних споживчих трендів 2019 року: дослідження Euromonitor


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Раз на тиждень

ми будемо відправляти Вам 

найцікавіші новини тижня


Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку