Анна Бец, MustHave: як змінився fashion-рітейл в Україні за останні 10 років
Співзасновниця мас-маркету жіночого одягу MustHave про зміни та труднощі українського fashion-ринку.
Цей текст доступний також російською мовою
Сьогодні fashion — рітейл має позитивну динаміку розвитку. У багатьох рітейлерів вже є свій алгоритм дій в екстреній ситуації: хтось пережив дві кризи, а хтось-три. Але, як і в будь який інший час, є і негативні зміни. Співзасновниця мас-маркету жіночого одягу MustHave Анна Бец у співавторстві з партнером по бізнесу Анастасією Дзюбою написала колонку для порталу НВ. Бізнес. Редакція RAU вибрала головні тези матеріалу.
Ще 10 років тому fashion-рітейл був не в тому вигляді, до якого ми звикли зараз. Кількість великих ТРЦ з якірними світовими брендами можна було перерахувати на пальцях однієї руки. До того ж, більшість моллів перебували в спальних районах.
Якщо бачили на речі етикетку «made in Ukraine», до неї ставилися з обережністю. Довіри ні до якості, ні до моделей не було. Хоча Україна завжди була багата своїми швейними виробництвами. Але використовувалися ці потужності не для створення власного брендового продукту, а для «пошиття на замовлення». Європейські бренди активно користувалися послугами українських локальних фабрик, оскільки робоча сила у нас дешева, а якість пошиття — висока.
Понад 70% швейних виробництв по всій території України активно відшивали замовлення для європейських люксових брендів.
Сьогодні український продукт почав набирати обертів. Завдяки революції в 2014 році, любов до нашого продукту почала зростати, а разом з нею — і лояльність. Вимальовується позитивна динаміка розвитку українських торговельних марок. По-перше, їх стало в десятки разів більше. По-друге, конкуренція з європейськими та локальними брендами змушує виробників постійно працювати і над якістю продукту, і над додатковими програмами лояльності для своїх покупців.
Також на ринку з’явилися окремі майданчики, які надають місця для маловідомих брендів, сприяючи їх подальшому розвитку. Тут варто згадати і про відомий за кордоном формат «pop-up stores» — це відмінна можливість для інтернет-торговців вийти на кілька днів з онлайну і познайомитися зі своїм споживачем наживо. В Україні активно почали організовувати фестивалі вихідного дня. Саме там дрібні локальні бренди можуть про себе заявити.
Але є і негативні зміни. Зараз спостерігається велика нестача кадрів крафтових професій. Середній вік людей таких професій давно перевалив за 40. Молодь не йде вчитися і обирає більш модні напрямки такі як: IT, юриспруденцію. Або всі стають менеджерами.
Тому зараз терміново потрібно підвищувати інтерес до крафтових професій і підвищувати їх престижність. Брак кадрів в легкій промисловості істотна.
Сьогодні fashion-ритейл має позитивну динаміку розвитку. У багатьох ритейлерів вже є свій алгоритм дій в екстреній ситуації: хтось пережив дві кризи, а хтось — три. Бренди, які пережили не одне падіння, моделюють для себе свій сценарій розвитку в екстрених ситуаціях.
Зараз у всіх є не тільки план, А і Б, а й кілька запасних. Будь-яка нестабільна ситуація з погодою, курсом або політикою грає не на руку ритейлерам. Люди моментально затягують паски і відмовляються від шопінгу. І тільки під час свят можуть про це забути. При цьому все одно не налаштовані на легкі, спонтанні покупки, як раніше.
Наприклад, перед Новим роком 2019 покупці вибірково ставилися до покупок. Бум шопінгу зрушився на чорну п’ятницю. А в грудні хвиля активностей почала падати. Дуже сподіваємося, що ці зміни відбуваються без закономірностей. І така разова акція більше не повториться. А серпень, вересень та наступні сезони будуть радувати новими колекціями і великою кількістю людей в магазинах.
Джерело: НВ. Бізнес
Читайте також