Свій сайт, шаблон або маркетплейс: що вибрати для старту інтернет-продажів
З якої платформи краще починати продаж своїх товарів онлайн новому бізнесу: з нуля створювати власний сайт, використовувати шаблонний макет інтернет-магазину або відразу виходити на маркетплейс.
На даний момент інтернет відкрив цілу гору нових можливостей для підприємців-початківців, але не розповів, що з ними робити. LIGA.net попросила фахівців пояснити. І розповіла про переваги та недоліки кожного варіанта. RAU публікує скорочену версію матеріалу.
Свій сайт з нуля
На думку фахівців, власний сайт варто створювати, коли підприємець добре вивчив ринок, переконався в затребуваності товару, розуміє, яким повинен бути сайт для клієнта, хоче зробити майданчик з ексклюзивним дизайном і вибудовувати свій бренд.
Власний сайт, звичайно, потрібно робити на замовлення. Це займе чимало часу й обійдеться у велику суму.
Якщо замовляти сайт у веб-студії, то ціна може вимірюватися тисячами доларів, а час розробки – місяцями, в залежності від складності замовлення. Фрілансер ж зробить в рази швидше та дешевше, але не факт, що якісно. Тому що в веб-студії над проектом працюватимуть кілька людей.
“Такі сайти мають великий потенціал в плані розвитку функціоналу. Вони повністю автономні й не залежать від майданчиків, їх можна переносити з хостингу на хостинг без втрати даних. Власний сайт дозволяє нарощувати функціонал поступово, тобто спочатку можна стартувати з початковим набором функцій, необхідних для продажів, а в процесі нарощувати його”, – описує переваги цього шляху Digital Art Director маркетингового агентства Digital Choo Євген Шуклін.
Але у них є і недоліки. Засновник проекту Startup.In.UA Олександр Рябцев виділив наступні:
- необхідність значної разової інвестиції в створення сайту (дизайн, технічна розробка, хостинг або власний виділений сервер);
- необхідність постійних витрат на підтримку та розвиток сайту;
- висока ціна “помилки”: впав сайт – зупинилися продажі.
Шаблон
“Шаблоний сайт можна використовувати на початковому етапі e-commerce для напрацювання навичок продажів і накопичення досвіду, – для стартапу або невеликого бізнесу, який поки що має невеликий асортимент”, – вважає співвласник інтернет-магазину автозапчастин DOK.ua Андрій Дашкевич.
На його думку, головний недолік шаблонів полягає в тому, що вони негнучкі, тому якщо в міру зростання хочеться щось видозмінити або перебудувати, це практично неможливо зробити.
Євген Шуклін порівнює шаблонні сайти з фізичним магазином, в якому не можна робити ремонт або перестановку. І зазначає, що до того ж такі сайти не унікальні – той же шаблон може купити будь-хто.
Проте, у шаблонних сайтів є й переваги. Їх легко створити самому та вони вимагають всього пари сотень гривень на місяць абонплати. Head of PR інтернет-агентства SEO-studio Наталія Дмитрієва також зазначила, що через п’ять років існування будь-якого сайту потрібен апгрейд і більшість конструкторів регулярно випускають оновлення своїх шаблонів.
Маркетплейс
Цей варіант теж відмінно підходить для новачків: на маркетплейсі можна швидко створити інтернет-магазин і коштувати це буде кілька тисяч гривень на рік. Для тих підприємців, які тільки починають працювати в сегменті e-commerce, цей варіант – найбільш вигідний.
Переваги маркетплейсов описав CEO Prom.ua Іван Портной:
- Швидкий старт. Підприємцю не доведеться шукати підрядників, щоб розробити сайт і його дизайн, налаштувати SEO-просування в пошукових системах або запустити рекламу для залучення клієнтів. Магазин на маркетплейсі вже готовий і налаштований для інтернет-продажів. Це як орендувати місце в популярному торговому центрі замість того, щоб будувати окремий магазин.
- Доступ до аудиторії. Власний інтернет-магазин вимагає тривалої роботи та великих фінансових витрат для SEO-оптимізації, щоб потрапити в топ пошукової видачі. У той час як маркетплейс – це прямий доступ до аудиторії.
- Функціонал. C магазинами, створеними на базі маркетплейсу, постійно працюють розробники та створюють для них нові “фішки”: автоматичне зміна ціни (наприклад, при коливаннях курсу валют), інтегровані сервіси SMS- і e-mail-розсилки, можливість обробляти замовлення з мобільного телефону, мобільна версія сайту і т.д.
- Партнерські можливості/програми. На маркетплейсі партнерські програми обходяться підприємцям безкоштовно або значно дешевше, ніж, якби вони підключалися прямо до таких партнерів як Нова пошта, Укрпошта, LiqPay тощо
Але недоліки у цього варіанту теж є. Євген Шуклін назвав такі:
- Продавців буде дуже багато. Коли потенційний клієнт буде шукати товар, то в пошуку маркетплейс видасть всі пов’язані товари: не тільки ваші, але й конкурентів;
- Це закрита система, яку не можна міняти. Часто навіть дизайн складно поміняти. У підсумку виходить, що ви з конкурентами “на одну обличчя”;
- Такий сайт неможливо розвивати і масштабувати;
- Продавець залежить від майданчика. Якщо завтра він вирішить закритися, то бізнесу прийде кінець;
- Таким сайтам менше довіри, так як серед них часто з’являються “сайти-одноденки”;
- Його неможливо перенести на іншу платформу.
Взагалі, більшість фахівців більше рекомендують використовувати маркетплейс в якості додаткового каналу продажів. І з його допомогою збільшувати трафік на основний сайт.
Джерело: LIGA.net
Читайте також –
Епоха маркетплейсів: як онлайн-торговля розвивається в Україні та світі