Ксенія Кішиш’ян, RicaMare: Відкриваємо перший магазин в Польщі
Топ-менеджер українського бренду RicaMare про розвиток виробництва та роздрібної мережі, вихід на європейський ринок і відкриття магазину в Польщі, а також про перспективи українських брендів в умовах зростання конкуренції на ринку.
Історія українського бренду жіночого одягу RicaMare почалася в 2004 році з невеликого сімейного бізнесу – дизайнерського бюро, що зібрало талановитих фахівців сфери fashion і об’єдналов їх навколо однієї ідеї: створення повсякденного і зручного, але в той же час модного і вишуканого жіночого одягу. Незважаючи на те, що перші кілька років бізнес йшов не зовсім вдало, його засновники не здавалися, і з часом зуміли залучити клієнтів. Тепер виробничі потужності компанії ростуть з року в рік, а фірмова мережа магазинів бренду налічує вже дев’ять торгових об’єктів. В інтерв’ю RAU арт-директор і глава PR-вітділу RicaMare Ксенія Кішиш’ян розповіла, як зародилася ідея створення бізнесу і з якими труднощами довелося зіткнутися на різних етапах його становлення, а також про розвиток виробництва і мережі магазинів, відкриття торгової точки в Польщі і посилення конкуренції на українському ринку.
Своє виробництво
– Як з’явилася ідея створення свого виробництва і чому вибрали сегмент жіночого одягу?
– Ще в 2004 році український ринок не відрізнявся достатком якісної і унікальної продукції. Всі вироби, які ввозилися з Китаю і Туреччини, були однотипними і дорогими. Саме ці обставини і підштовхнули до ідеї створити виробництво одягу, який би відповідав європейській якості, але продавався б за прийнятною ціною. З тих пір в Україні виросло багато сильних брендів, і зараз український одяг точно не гірше, а часто і краще зарубіжних аналогів.
– Як вдалося налагодити перше виробництво і якими були стартові інвестиції?
– Стартові інвестиції були значними, ми розуміли, що потрібно вкладати не тільки в молодих і талановитих дизайнерів, але також і в сучасне обладнання. Спочатку працювали на оптові замовлення, при необхідності віддаючи частину на аутсорс. Виробництво розширювали поступово, докуповували необхідне обладнання. Зараз також розміщуємо замовлення в сторонніх організаціях за давальницькою схемою. Але і власні потужності нарощуємо з року в рік.
Значний стрибок був в 2014-15 роках. У цей період виробництво збільшилося в чотири рази.
Зараз площа виробничих приміщень компанії складає 2000 кв. м, на яких працюють понад сто співробітників. Підприємство складається з кількох гілок – швейний цех, закроювальний цех, прасувальна лінія, пакувальна; друковане, вишивальне виробництво і дизайнерське бюро, яке є головним керуючим елементом всієї структури. Звичайно, ми об’єднуємо роботу дизайн-бюро з відділом продажів і маркетинговим відділом.
– Комплектуючі та сировину для виробництва купуєте за кордоном?
– Основну сировину та комплектуючі закуповуємо в Туреччині, Китаї, а також на українських фабриках Чернігова та Луцька. Для осінньої колекції 2018-го створили капсулу з італійських тканин.
Роздрібна мережа
– На якому етапі прийняли рішення відкрити власний магазин, скільки торгових точок працює в мережі зараз і наскільки успішний цей проект?
– Звичайно, нам хотілося, щоб наша продукція продавалася в красивих, сучасних і затишних магазинах з високим рівнем обслуговування. Наші продажі росли, тому вирішили не зупинятися на власному виробництві та створити власний роздріб. Перший фірмовий магазин RicaMare був відкритий в 2012 році в ТРЦ Караван в Харкові. Відкрити першу роздрібну точку було дуже складно: розробка концепту, багато узгоджень і підготовчої роботи. Все це зайняло близько півроку.
На той момент в Харкові було два найбільших торгово-розважальних центри: Караван і Дафі. Українські торгові марки стикалися з численними перешкодами при бажанні розмістити в них свій магазин.
Наприклад, в нашій лінії на той момент не було достатньо асортименту для наповнення торгової площі в близько 150 кв. м. Але бажання почати працювати було сильнішим, тому ми йшли на всі умови і розглядали будь-які варіанти.
– Рішення себе виправдало?
– Перші два роки були збитковими, але на третій рік клієнти про нас заговорили. Ми змінили стилістичне спрямування, розширили асортимент і додали до вечірніх суконь повсякденний одяг, зібрали хорошу команду продавців, менеджерів, стилістів і вітриністів.
Все це принесло свої результати – 2014 рік був відзначений значним зростанням продажів. Зараз наша мережа об’єднує вже дев’ять роздрібних магазинів.
Кількість клієнтів зростає, а ми намагаємося зробити все, щоб вони і далі залишалися прихильниками бренду. У планах подальше нарощування виробництва, розкриття нових обріїв та відкриття нових магазинів по Україні та в ЄС.
– Наскільки активно плануєте розширювати мережу магазинів, і де відкриєте нові торгові точки в Україні та в Європі?
– В Україні є прагнення бути представленими у всіх містах-мільйонниках і великих населених пунктах в різних регіонах країни – Дніпро, Одеса, Київ, Кривий Ріг, Черкаси, Чернігів, Суми, Полтава та інші. Зараз активно шукаємо приміщення та ведемо переговори з торгово-розважальними центрами. Також досить довго працюємо над розвитком нашого бренду в ЄС і вже до кінця квітня плануємо відкриття магазину в Варшаві.
Франчайзинговий проект
– У мережі RicaMare представлені не тільки власні торгові точки, а й франчайзингові. Коли почали розвивати мережу по франшизі, скільки потрібно вкласти у відкриття магазина і який в середньому термін окупності інвестицій?
– Розвиток франчайзингу почали з 2015 року, а зараз в нашій мережі працює чотири франчайзингових об’єкта.
Сума інвестицій у відкриття франчайзингового магазину RicaMare коливається від $17 000 до $25 000, а термін окупності становить від 18 до 24 місяців.
Пакет пропозиції було створити непросто – на це пішло більше року. Вже є стабільний перелік основних умов для партнерів, але з плином часу він поступово коректується і вдосконалюється. Важливим побажанням до франчайзі залишається готовність і бажання рости і розвиватися.
– Чи повністю задоволені нинішніми результатами роботи магазинів? Які аспекти їх роботи хотіли б поліпшити?
– Нові проекти магазинів хотілося б зробити ще більш зручними та комфортними для наших клієнтів, щоб вони могли здійснювати покупки з легкістю і з ще більшим задоволенням. Ми хочемо врахувати всі нюанси в розташуванні зон з товарами, освітленні та в цілому – створення особливої атмосфери RicaMare.
Окрім поліпшення магазинів, плануємо розвивати і підтримувати українських дизайнерів. Минулої весни на Kharkov Fashion Days пройшов конкурс молодих дизайнерів, де ми познайомилися з брендом Guash і його засновницею Анною Гульпе. Після конкурсу ми уклали контракт на співпрацю і проводимо свою першу колаборацію. Ми віримо в успіх і хочемо, щоб дизайнери в нашій країні розвивалися разом з нами.
Перспективний онлайн
– Як розвиваєте онлайн-магазин і яку частку продажів він забезпечує?
– Паралельно з розвитком мережі ми активно розвиваємо наш онлайн-магазин. Зараз його частка приблизно 5-6% від загального обсягу роздрібних продажів. Сучасний світ не стоїть на місці.
Ми вважаємо цей напрям дуже перспективним і маємо намір активно розвивати його надалі.
Для цього сформований штат співробітників, які працюють над наповненням асортименту сайту, опрацьовують питання логістики і зручності доставки. Наші менеджери з особливою увагою ставляться до кожного замовлення і ступеня задоволення потреб клієнта – висока якість обслуговування в пріоритеті.
– Які тенденції спостерігаються на ринку українського fashion-рітейлу? Як змінюються уподобання споживачів і чи відчуваєте зростання інтересу до українських виробників?
– Споживач пред’являє високі вимоги не тільки до ціни та якості, а й до дизайну і зручності одягу. Якщо порівнювати українських виробників з європейськими, то очевидно, що нам ще є куди рости. З входженням на ринок нових імпортних марок працювати стає складніше, зростає конкуренція. В останні роки все активніше на українському ринку турецькі бренди. Їх виробництво побудовано на основі інших технологічних процесів, які враховують всі нюанси модернізованого обладнання та правильну побудову етапів роботи. За рахунок цього їм вдається значно знизити собівартість виробництва і українським підприємствам складно витримувати таку конкуренцію.
Думаю, що в найближчі роки попит на український одяг в мас-маркеті скоротиться. Але у нас є шанс зберегти наявні обсяги за рахунок дизайну, якості тканин і більш ретельного підходу до побажань клієнтів. У будь-якому випадку, важливо не зупинятися на досягнутому, шукати нові шляхи розвитку і кожен день завойовувати свою аудиторію.
Читайте також –