Перший Decathlon, відкриття Blockbuster Mall, банкрутство Брусничка та інші: 10 головних подій в рітейлі й девелопменті України за 2019 рік
Асоціація рітейлерів України представляє свій варіант подій, які найбільше вплинули на вітчизняну роздрібну торгівлю за минулі 12 місяців.
Read in English
Цей матеріал доступний російською мовою
Рік, що минає запам’ятається появою в Україні довгоочікуваних брендів і відкриттям давно обіцяних мега-молів. Також характерною рисою 2019-го стала реконцепцІя старих ТРЦ і зміщення акцентів при проектуванні нових об’єктів в сторону максимального поліпшення споживчого досвіду для залучення відвідувачів. Схожі тренди відзначаються і на ресторанному ринку, де активно розвиваються сервіси доставки їжі і нові концептуальні формати фуд-майданчиків. Події цього року будуть визначати тенденції і в 2020-му й далі.
Асоціація рітейлерів України вирішила згадати найбільш значущі події 2019 року.
Вихід Decathlon на український ринок
Важливою подією для українського ринку в цьому році стала поява ще одного бренду Асоціації сім’ї Мюльє – магазинів французької мережі спортивних товарів і спорядження Decathlon. Урочисте відкриття першої торговельної точки найбільшого в світі виробника спорттоварів в Києві відбулося 23 березня 2019 року. Магазин площею 2500 кв. м в Рітейл Парк Петрівка – середній за мірками мережі, що відкриває торговельні точки з площею від 500 кв. м до 12 000 кв. м. Але цього цілком достатньо, щоб представити 26 власних брендів компанії для 70-ти видів спорту.
Через вісім місяців французький рітейлер відкрив другий магазин площею 3000 кв. м, що зробило його найбільшим об’єктом компанії в країні. Серед нових видів спорту, товари для яких раніше не були присутні в асортименті Decathlon в Україні, додалися сквош, гольф, сноубординг, хокей і хокей на траві, а на весну анонсують поставки спорядження для гри паддл і пляжного тенісу.
Асоціація сім’ї Мюльє комплексно розвиває свої торгові мережі в Україні – Ашан, Leroy Merlin і Decathlon. Тому в ТРЦ Lavina Mall новий Decathlon зайняв частину колишніх площ Ашан. У найближчі два роки Decathlon планує розвиватися в Києві, а потім заходити в великі міста – Львів, Одесу, Дніпро.
IKEA відкриє в Україні інтернет-магазин
Шведська компанія IKEA, найбільший в Європі рітейлер меблів і товарів для дому, в черговий раз відклала дату і оновила план виходу на український ринок, вирішивши до відкриття фізичних точок запустити інтернет-магазин. Очікувана дата початку роботи порталу – весна 2020 року.
При цьому компанія підтверджує намір відкрити фізичний магазин в Києві. Влітку IKEA навіть оголосила про набір персоналу для роботи в першому магазині міського формату в Києві (близько 100 співробітників), збираючись запустити його в кінці 2019 року.
Втім, не виключено, що і ці плани будуть скоректовані. Нагадаємо, історія з виходом цієї мережі в Україні триває понад 14 років. Ще у вересні 2018 року IKEA офіційно заявила про відкриття першого в Україні магазину в форматі city store в 2019 році – в київському ТРЦ Ocean Mall. Однак пізніше рітейлер заявив, що в зв’язку із затримкою будівництва ТРЦ (що в цілому типово для українських девелоперів, в тому числі і Mandarin Plaza Вагіфа Алієва), компанія розглядає альтернативні шляхи запуску бізнесу в Україні. В результаті магазин шведської групи в Україні не відкрився і в 2019-му.
Банкрутство Брусничка, вихід Monton, закриття Поляни і WOG Cafe
Найбагатший українець Рінат Ахметов вийшов з продуктового роздробу. Про масове закриття магазинів Брусничка стало відомо в кінці літа, а в листопаді справу про банкрутство продуктової мережі офіційно почали розглядати в Господарському суді Дніпропетровської області. Мережа на початок року налічувала понад 100 магазинів, з яких встигли закритися десятки торгових точок. Загальні борги перед банками, постачальниками і співробітниками складають рекордні 1,1 млрд грн. При цьому активи Брусничка оцінюються всього в 223 млн грн.
Згорнути свій бізнес довелося і мережі виномаркетів Поляна – остання точка закрилася на початку літа. На піку розвитку в 2013 році компанія управляла 35-ма магазинами в Києві та деяких обласних центрах, але в останні роки втрачала позиції на ринку і закривала свої об’єкти.
Також на початку літа закрилися київські кафе WOG, які працювали окремо від АЗС. Планам на відкриття 200 таких точок не судилося збутися. У компанії вирішили зосередитися не на міських кафе, а на роботі в інфраструктурних проектах – в 16 поїздах Intercity і трьох аеропортах – київських Борисполі і Жуляни, а також львівському ім. Данила Галицького.
Не пощастило і fashion-бренду Monton, який не витримав конкуренції з більш сильними іноземними гравцями, які зайшли в Україну в 2018 році. Йдеться, перш за все про H&M, DeFacto і Koton.
Великі формати в FMCG
Незважаючи на зростаючу популярність формату «магазин біля дому», рітейлери продовжують відкривати великоформатні об’єкти. Так, цієї осені найбільший Сільпо відкрився в столичному ТРЦ Blockbuster Mall. Його загальна площа – майже 9500 кв. м. На другому поверсі маркету буде працювати «Академія смаку Сільпо», де планується проводити лекції, дегустації та майстер класи.
У грудні в Харкові відбулося відкриття ТЦ РОСТ з однойменним супермаркетом на 10 000 кв. м, що стало рекордним за площею відкриттям року в продуктовому рітейлі України.
Після восьмирічної перерви український підрозділ німецького концерну Metro AG знову почав відкривати торгові точки. Правда, на цей раз мережа відкрила новий магазин в Чернігові під брендом «Бери-Вези» загальною площею 1560 кв. м, а торговою – 1155. Що разюче відрізняється від звичних споживачам гіпермаркетів Metro площею 20 000 кв. м і більше. Нинішня стратегія Metro у всіх країнах орієнтована на сегмент b2b, а не на продаж товарів кінцевим споживачам. Відповідно, новий магазин в першу чергу націлений на покупців з HoReCa і дистриб’юторів.
Також у вересні Novus відкрив найбільший магазин мережі в київському ТРЦ SkyMall. Магазин зайняв рекордну для компанії площу – близько 12 000 кв. м, з яких 6300 кв. м відведено під торговий зал, де вдалося представити рекордний асортимент продукції – понад 50 000 найменувань.
Знакові відкриття торгово-розважальних центрів: Blockbuster, River Mall і Spartak
У цьому році нарешті відбулося довгоочікуване відкриття ТРЦ Blockbuster Mall, де 20 листопада першим почав роботу найбільший Сільпо, а решта магазинів торгової галереї будуть відкриватися в міру готовності. Нагадаємо, раніше власник об’єкта Вагіф Алієв анонсував відкриття ТРЦ на 31 травня 2019 року. Площа першої черги об’єкта склала 190 000 кв. м. Всього ж площа ТРЦ повинна перевищити 450 000 кв. м.
У серпні перших відвідувачів також прийняв столичний ТРЦ River Mall. Це об’єкт з орендною площею в 64 000 кв. м, що зробило його найбільшим торговим об’єктом столиці на Лівому березі Дніпра. Серед якірних орендарів тут знову Сільпо, а також 10-зальний кінотеатр Планета Кіно, третій в Україні магазин H&M, ZARA і інші.
Але знакові відкриття проходили не тільки в столиці. Навесні у Львові відкрився спеціалізований торгово-розважальний центр Spartak. Загальна площа двоповерхового ТРЦ склала 35 000 кв. м, орендна – 23 000 кв. м. Якірними орендарями стали Сільпо в стилі «Джаз», 7-зальний кінотеатр Multiplex з дитячою зоною і Sportlife з басейном олімпійського стандарту.
Купівля-продаж великих ТРЦ в Києві і регіонах
Маловідома компанія Солтекс Капітал придбала київський ТРЦ Respublika за більш ніж 777 млн грн, і готується відновити роботи з добудови одного з найбільших ТРЦ столиці. За інформацією ЗМІ, завершити роботи можна за 18 місяців. Respublika – один з найбільших ТРЦ Києва площею близько 300 000 кв. м, будівництво якого почалося в 2012 році і заморожено в 2015-му. Права вимоги за кредитами, де ТРЦ Respublika виступив заставою, продавали кілька років.
Найбільш активним інвестором в об’єкти комерційної нерухомості продовжує залишатися компанія Dragon Capital, яка в серпні акцептувала операцію з купівлі у Arricano Real Estate запорізького ТРЦ City Mall і криворізького Сонячна Галерея. У квітні інвесткомпанія повідомила про покупку ТРЦ Smart Plaza Obolon в Києві загальною площею близько 15 000 кв. м, з яких 10 000 кв. м – орендна. У березні було закрито угоду з купівлі столичного ТРЦ Аладдін площею 16 466 кв. м у компанії Meyer Bergman.
Також Dragon Capital стрімко нарощує свій портфель складської нерухомості: в грудні отримала дозвіл АМКУ на покупку складського комплексу класу А площею 12 000 кв. м під Харковом через участь в статутному капіталі компанії UC Real Estate. А почала рік з придбання у Ощадбанку логістичного комплексу Арктика площею 21 500 кв. м під Києвом.
Перші тисячники: АТБ відкрила 1000-й дискаунтер, впритул до рубежу наблизилася EVA
Мережа дискаунтерів АТБ 4 березня 2019 року відкрила свій ювілейний 1000-й магазин в селі Крижанівка Одеської області. Вже через тиждень торговельна мережа АТБ налічувала 1002 торгових об’єкта, розташованих в 256-ти населених пунктах 22-х областей України.
Пріоритетними регіонами розвитку як і раніше є Західний і Південний регіони України.
Наступного року заповітний рубіж в тисячу торгових точок готується перетнути інший рітейлер – найбільша в Україні мережа drogerie-магазинів EVA. Зараз EVA налічує вже 943 торгові точки в країні, а до кінця року їх має бути 970. Завдання на наступний рік – ще, як мінімум, 180 магазинів по Україні. Для порівняння: в минулому році EVA відкрила 178 магазинів, в 2017-м – 168.
Їжа додому: бурхливий розвиток служб доставки
6 лютого 2019 року Uber офіційно оголосив про початок роботи в столиці України свого застосування для замовлення їжі Uber Eats. Пізніше сервіс став доступним у Львові, а в грудні Uber Eats почав працювати в Одесі.
Першим з міжнародних сервісів доставки в Україну прийшла іспанська Glovo – в жовтні 2018-го. За рік компанія зуміла закріпитися в 12-ти містах України, включаючи столицю. Нещодавно до них приєднався Житомир, ставши 13-м регіоном охоплення.
Третій міжнародний гравець – компанія Menu Group, представлена у Вірменії, Грузії та Білорусі, запустила службу доставки в Києві цієї осені. Щоб прискорити вихід на український ринок, міжнародний оператор влітку придбав один з перших вітчизняних сервісів з доставки готової їжі з ресторанів: eda.ua, який доставляв їжу з більш ніж 1500 ресторанів 29-ти міст України. Але міжнародний оператор створює свій власний сервіс, який протягом року планується запустити в Харкові, Дніпрі, Одесі та Львові.
З 11 листопада 2019 го в Києві почав роботу новий сервіс експрес-доставки Raketa. Конкурувати з іменитими гравцями компанія з Дніпра має намір за рахунок організації мережі власних кухонь, так званих dark kitchen, а також наданням телефонної і онлайн-підтримки для оперативного вирішення будь-яких питань. Перша dark kitchen в тестовому режимі вже працює в районі Бессарабського ринку. У 2020 році сервіс має намір зайти ще в 15 міст, після чого почнеться покриття всіх українських міст з населенням більше 200 000 чоловік.
Також за прикладом Uber вирішив піти ще один сервіс замовлення таксі Bolt, який заявив про плани запуску послуги з доставки їжі. В цьому році сервіс запуститься в ряді країн, а в Україні з’явиться в 2020-му.
Перший фуд-хол в Києві і нові формати громадського харчування
У цьому році також з’явився ряд нових форматів закладів громадського харчування. У травні в Києві близько Річкового вокзалу відкрилася БУХТА Food Station, яка стала найбільшим open air фуд-кортом в столиці. Засновник проекту – автор фестивалю Ulichnaya eda Роман Тугашев. Площа фуд-корту склала 1500 кв. м, на яких розмістилися 17 морських контейнерів з вуличною їжею, барами і лаунж-зоною.
Восени в столиці почав роботу KyivFoodMarket – незвичайний для столиці об’єкт – фуд-хол на території будівлі колишнього заводу Арсенал. Тут розмістилися два з половиною десятки різних закладів на майже 2000 кв. м площі. За концепцією заклад схожий з одеським Міським ринком їжі, який відкрив ресторатор Алекс Купер.
Нове життя старих ТРЦ
У 2019 м відразу кілька українських ТРЦ оголосили про плани провести масштабну реновацію і зміну концепції, а також оновити склад орендарів. Помітно зміниться київський ТРЦ Dream Town. Як обіцяє один з керівників ТРЦ – Гарік Корогодський – будуть нові орендарі, світові лідери і повний ребрендинг. В адміністрації Dream Town впевнені, що поліпшення пулу орендарів підвищить лояльність постійних покупців, а в довгостроковій перспективі забезпечить стійку конкурентну позицію ТРЦ.
На початку грудня вже після поновлення відкрився столичний ТРЦ Караван Outlet, який був частково закритий з літа цього року. Керуюча компанія пішла на цей крок заради збільшення відвідуваності об’єкта і поліпшення його бізнес-показників. Всього за півроку DCH Infrastructure & Real Estate оновила внутрішній простір, змінила конфігурацію секцій, осучаснила екстер’єр будівлі, облаштувала прилеглу територію. Але, найголовніше, що відбулося: змінилася концепція: Караван перейшов до роботи з магазинами в форматі аутлет. Після реконструкції торгових галерей і офісного простору площа Караван Outlet становить близько 58 000 кв. м, в тому числі 15 000 кв. м торговельних галерей, бізнес-центр, розважальна і фуд-зони.
Щоб не відставати від сучасних вимог ринку, столичний маркет-молл Даринок також проводить масштабну реконцепцію і змінює якірного орендаря. Перш за все, в 2020 році тут оновлять зону фуд-кортів, загальна площа якої складе 1477 кв. м. По-друге, відбудеться відкриття нового коворкінгу Platforma Office Club від Coworking Platforma на 800 посадочних місць. Перший крок в реалізації нової стратегії маркет-молу – зміна продуктового якоря. Ним став лідер українського ринку роздрібної торгівлі – Сільпо. Загальна площа нового супермаркету складе 3000 кв. м, з яких 1650 кв. м – площа торгового залу.
Втім, реконцепция торкнулася і регіонів. Так, 14 грудня після реконструкції в Дніпрі відкрився ТРЦ NEO PLAZA. Його загальна площa 24 505 кв. м. До складу якірних орендарів увійшли провідні національні та мультинаціональні торгові мережі, які представили свої торгові точки в новій концепції: супермаркет VARUS, фірмовий магазин EVA Beauty, японський дизайнерський бренд MINISO та інші.
Харківський ТРЦ Французький Бульвар в жовтні відкрив два нових поверхи: Food Hall площею 1263 кв. м і дитячу галерею «Kid’s бульвар» площею 1208 кв. м. Після відкриття нових локацій площа торгово-розважального центру збільшилася майже на 2500 кв. м.
Поміняв якірного орендаря і львівський ТРЦ Роксолана – в комплексі почав роботу продуктовий супермаркет Сільпо з оригінальними дизайном, а також магазин мережі дитячих товарів Антошка в оновленому форматі.
Також змінюється вінницький ТРЦ Sky Park – керуюча компанія об’єкта Dragon Capital Property Management – відкрила в торговому центрі супермаркет Сільпо в новому форматі, а також залучила ще ряд нових операторів. Ця ж група оновлює і столичний ТРЦ Аладдін, залучаючи українських та міжнародних рітейлерів з оригінальною концепцією і унікальними пропозиціями.
Читайте також –