
Ролики тижня: Moyo, Uklon, Сільпо, Файно Маркет, Comfy


Асоціація рітейлерів України представляє свій варіант подій, які найбільше вплинули на вітчизняну роздрібну торгівлю за минулі 12 місяців.
Рік, що минає запам’ятається появою в Україні довгоочікуваних брендів і відкриттям давно обіцяних мега-молів. Також характерною рисою 2019-го стала реконцепцІя старих ТРЦ і зміщення акцентів при проектуванні нових об’єктів в сторону максимального поліпшення споживчого досвіду для залучення відвідувачів. Схожі тренди відзначаються і на ресторанному ринку, де активно розвиваються сервіси доставки їжі і нові концептуальні формати фуд-майданчиків. Події цього року будуть визначати тенденції і в 2020-му й далі.
Асоціація рітейлерів України вирішила згадати найбільш значущі події 2019 року.
Важливою подією для українського ринку в цьому році стала поява ще одного бренду Асоціації сім’ї Мюльє – магазинів французької мережі спортивних товарів і спорядження Decathlon. Урочисте відкриття першої торговельної точки найбільшого в світі виробника спорттоварів в Києві відбулося 23 березня 2019 року. Магазин площею 2500 кв. м в Рітейл Парк Петрівка – середній за мірками мережі, що відкриває торговельні точки з площею від 500 кв. м до 12 000 кв. м. Але цього цілком достатньо, щоб представити 26 власних брендів компанії для 70-ти видів спорту.
Через вісім місяців французький рітейлер відкрив другий магазин площею 3000 кв. м, що зробило його найбільшим об’єктом компанії в країні. Серед нових видів спорту, товари для яких раніше не були присутні в асортименті Decathlon в Україні, додалися сквош, гольф, сноубординг, хокей і хокей на траві, а на весну анонсують поставки спорядження для гри паддл і пляжного тенісу.
Асоціація сім’ї Мюльє комплексно розвиває свої торгові мережі в Україні – Ашан, Leroy Merlin і Decathlon. Тому в ТРЦ Lavina Mall новий Decathlon зайняв частину колишніх площ Ашан. У найближчі два роки Decathlon планує розвиватися в Києві, а потім заходити в великі міста – Львів, Одесу, Дніпро.
Шведська компанія IKEA, найбільший в Європі рітейлер меблів і товарів для дому, в черговий раз відклала дату і оновила план виходу на український ринок, вирішивши до відкриття фізичних точок запустити інтернет-магазин. Очікувана дата початку роботи порталу – весна 2020 року.
При цьому компанія підтверджує намір відкрити фізичний магазин в Києві. Влітку IKEA навіть оголосила про набір персоналу для роботи в першому магазині міського формату в Києві (близько 100 співробітників), збираючись запустити його в кінці 2019 року.
Втім, не виключено, що і ці плани будуть скоректовані. Нагадаємо, історія з виходом цієї мережі в Україні триває понад 14 років. Ще у вересні 2018 року IKEA офіційно заявила про відкриття першого в Україні магазину в форматі city store в 2019 році – в київському ТРЦ Ocean Mall. Однак пізніше рітейлер заявив, що в зв’язку із затримкою будівництва ТРЦ (що в цілому типово для українських девелоперів, в тому числі і Mandarin Plaza Вагіфа Алієва), компанія розглядає альтернативні шляхи запуску бізнесу в Україні. В результаті магазин шведської групи в Україні не відкрився і в 2019-му.
Найбагатший українець Рінат Ахметов вийшов з продуктового роздробу. Про масове закриття магазинів Брусничка стало відомо в кінці літа, а в листопаді справу про банкрутство продуктової мережі офіційно почали розглядати в Господарському суді Дніпропетровської області. Мережа на початок року налічувала понад 100 магазинів, з яких встигли закритися десятки торгових точок. Загальні борги перед банками, постачальниками і співробітниками складають рекордні 1,1 млрд грн. При цьому активи Брусничка оцінюються всього в 223 млн грн.
Згорнути свій бізнес довелося і мережі виномаркетів Поляна – остання точка закрилася на початку літа. На піку розвитку в 2013 році компанія управляла 35-ма магазинами в Києві та деяких обласних центрах, але в останні роки втрачала позиції на ринку і закривала свої об’єкти.
Також на початку літа закрилися київські кафе WOG, які працювали окремо від АЗС. Планам на відкриття 200 таких точок не судилося збутися. У компанії вирішили зосередитися не на міських кафе, а на роботі в інфраструктурних проектах – в 16 поїздах Intercity і трьох аеропортах – київських Борисполі і Жуляни, а також львівському ім. Данила Галицького.
Не пощастило і fashion-бренду Monton, який не витримав конкуренції з більш сильними іноземними гравцями, які зайшли в Україну в 2018 році. Йдеться, перш за все про H&M, DeFacto і Koton.
Незважаючи на зростаючу популярність формату «магазин біля дому», рітейлери продовжують відкривати великоформатні об’єкти. Так, цієї осені найбільший Сільпо відкрився в столичному ТРЦ Blockbuster Mall. Його загальна площа – майже 9500 кв. м. На другому поверсі маркету буде працювати «Академія смаку Сільпо», де планується проводити лекції, дегустації та майстер класи.
У грудні в Харкові відбулося відкриття ТЦ РОСТ з однойменним супермаркетом на 10 000 кв. м, що стало рекордним за площею відкриттям року в продуктовому рітейлі України.
Після восьмирічної перерви український підрозділ німецького концерну Metro AG знову почав відкривати торгові точки. Правда, на цей раз мережа відкрила новий магазин в Чернігові під брендом «Бери-Вези» загальною площею 1560 кв. м, а торговою – 1155. Що разюче відрізняється від звичних споживачам гіпермаркетів Metro площею 20 000 кв. м і більше. Нинішня стратегія Metro у всіх країнах орієнтована на сегмент b2b, а не на продаж товарів кінцевим споживачам. Відповідно, новий магазин в першу чергу націлений на покупців з HoReCa і дистриб’юторів.
Також у вересні Novus відкрив найбільший магазин мережі в київському ТРЦ SkyMall. Магазин зайняв рекордну для компанії площу – близько 12 000 кв. м, з яких 6300 кв. м відведено під торговий зал, де вдалося представити рекордний асортимент продукції – понад 50 000 найменувань.
У цьому році нарешті відбулося довгоочікуване відкриття ТРЦ Blockbuster Mall, де 20 листопада першим почав роботу найбільший Сільпо, а решта магазинів торгової галереї будуть відкриватися в міру готовності. Нагадаємо, раніше власник об’єкта Вагіф Алієв анонсував відкриття ТРЦ на 31 травня 2019 року. Площа першої черги об’єкта склала 190 000 кв. м. Всього ж площа ТРЦ повинна перевищити 450 000 кв. м.
У серпні перших відвідувачів також прийняв столичний ТРЦ River Mall. Це об’єкт з орендною площею в 64 000 кв. м, що зробило його найбільшим торговим об’єктом столиці на Лівому березі Дніпра. Серед якірних орендарів тут знову Сільпо, а також 10-зальний кінотеатр Планета Кіно, третій в Україні магазин H&M, ZARA і інші.
Але знакові відкриття проходили не тільки в столиці. Навесні у Львові відкрився спеціалізований торгово-розважальний центр Spartak. Загальна площа двоповерхового ТРЦ склала 35 000 кв. м, орендна – 23 000 кв. м. Якірними орендарями стали Сільпо в стилі «Джаз», 7-зальний кінотеатр Multiplex з дитячою зоною і Sportlife з басейном олімпійського стандарту.
Маловідома компанія Солтекс Капітал придбала київський ТРЦ Respublika за більш ніж 777 млн грн, і готується відновити роботи з добудови одного з найбільших ТРЦ столиці. За інформацією ЗМІ, завершити роботи можна за 18 місяців. Respublika – один з найбільших ТРЦ Києва площею близько 300 000 кв. м, будівництво якого почалося в 2012 році і заморожено в 2015-му. Права вимоги за кредитами, де ТРЦ Respublika виступив заставою, продавали кілька років.
Найбільш активним інвестором в об’єкти комерційної нерухомості продовжує залишатися компанія Dragon Capital, яка в серпні акцептувала операцію з купівлі у Arricano Real Estate запорізького ТРЦ City Mall і криворізького Сонячна Галерея. У квітні інвесткомпанія повідомила про покупку ТРЦ Smart Plaza Obolon в Києві загальною площею близько 15 000 кв. м, з яких 10 000 кв. м – орендна. У березні було закрито угоду з купівлі столичного ТРЦ Аладдін площею 16 466 кв. м у компанії Meyer Bergman.
Також Dragon Capital стрімко нарощує свій портфель складської нерухомості: в грудні отримала дозвіл АМКУ на покупку складського комплексу класу А площею 12 000 кв. м під Харковом через участь в статутному капіталі компанії UC Real Estate. А почала рік з придбання у Ощадбанку логістичного комплексу Арктика площею 21 500 кв. м під Києвом.
Мережа дискаунтерів АТБ 4 березня 2019 року відкрила свій ювілейний 1000-й магазин в селі Крижанівка Одеської області. Вже через тиждень торговельна мережа АТБ налічувала 1002 торгових об’єкта, розташованих в 256-ти населених пунктах 22-х областей України.
Пріоритетними регіонами розвитку як і раніше є Західний і Південний регіони України.
Наступного року заповітний рубіж в тисячу торгових точок готується перетнути інший рітейлер – найбільша в Україні мережа drogerie-магазинів EVA. Зараз EVA налічує вже 943 торгові точки в країні, а до кінця року їх має бути 970. Завдання на наступний рік – ще, як мінімум, 180 магазинів по Україні. Для порівняння: в минулому році EVA відкрила 178 магазинів, в 2017-м – 168.
6 лютого 2019 року Uber офіційно оголосив про початок роботи в столиці України свого застосування для замовлення їжі Uber Eats. Пізніше сервіс став доступним у Львові, а в грудні Uber Eats почав працювати в Одесі.
Першим з міжнародних сервісів доставки в Україну прийшла іспанська Glovo – в жовтні 2018-го. За рік компанія зуміла закріпитися в 12-ти містах України, включаючи столицю. Нещодавно до них приєднався Житомир, ставши 13-м регіоном охоплення.
Третій міжнародний гравець – компанія Menu Group, представлена у Вірменії, Грузії та Білорусі, запустила службу доставки в Києві цієї осені. Щоб прискорити вихід на український ринок, міжнародний оператор влітку придбав один з перших вітчизняних сервісів з доставки готової їжі з ресторанів: eda.ua, який доставляв їжу з більш ніж 1500 ресторанів 29-ти міст України. Але міжнародний оператор створює свій власний сервіс, який протягом року планується запустити в Харкові, Дніпрі, Одесі та Львові.
З 11 листопада 2019 го в Києві почав роботу новий сервіс експрес-доставки Raketa. Конкурувати з іменитими гравцями компанія з Дніпра має намір за рахунок організації мережі власних кухонь, так званих dark kitchen, а також наданням телефонної і онлайн-підтримки для оперативного вирішення будь-яких питань. Перша dark kitchen в тестовому режимі вже працює в районі Бессарабського ринку. У 2020 році сервіс має намір зайти ще в 15 міст, після чого почнеться покриття всіх українських міст з населенням більше 200 000 чоловік.
Також за прикладом Uber вирішив піти ще один сервіс замовлення таксі Bolt, який заявив про плани запуску послуги з доставки їжі. В цьому році сервіс запуститься в ряді країн, а в Україні з’явиться в 2020-му.
У цьому році також з’явився ряд нових форматів закладів громадського харчування. У травні в Києві близько Річкового вокзалу відкрилася БУХТА Food Station, яка стала найбільшим open air фуд-кортом в столиці. Засновник проекту – автор фестивалю Ulichnaya eda Роман Тугашев. Площа фуд-корту склала 1500 кв. м, на яких розмістилися 17 морських контейнерів з вуличною їжею, барами і лаунж-зоною.
Восени в столиці почав роботу KyivFoodMarket – незвичайний для столиці об’єкт – фуд-хол на території будівлі колишнього заводу Арсенал. Тут розмістилися два з половиною десятки різних закладів на майже 2000 кв. м площі. За концепцією заклад схожий з одеським Міським ринком їжі, який відкрив ресторатор Алекс Купер.
У 2019 м відразу кілька українських ТРЦ оголосили про плани провести масштабну реновацію і зміну концепції, а також оновити склад орендарів. Помітно зміниться київський ТРЦ Dream Town. Як обіцяє один з керівників ТРЦ – Гарік Корогодський – будуть нові орендарі, світові лідери і повний ребрендинг. В адміністрації Dream Town впевнені, що поліпшення пулу орендарів підвищить лояльність постійних покупців, а в довгостроковій перспективі забезпечить стійку конкурентну позицію ТРЦ.
На початку грудня вже після поновлення відкрився столичний ТРЦ Караван Outlet, який був частково закритий з літа цього року. Керуюча компанія пішла на цей крок заради збільшення відвідуваності об’єкта і поліпшення його бізнес-показників. Всього за півроку DCH Infrastructure & Real Estate оновила внутрішній простір, змінила конфігурацію секцій, осучаснила екстер’єр будівлі, облаштувала прилеглу територію. Але, найголовніше, що відбулося: змінилася концепція: Караван перейшов до роботи з магазинами в форматі аутлет. Після реконструкції торгових галерей і офісного простору площа Караван Outlet становить близько 58 000 кв. м, в тому числі 15 000 кв. м торговельних галерей, бізнес-центр, розважальна і фуд-зони.
Щоб не відставати від сучасних вимог ринку, столичний маркет-молл Даринок також проводить масштабну реконцепцію і змінює якірного орендаря. Перш за все, в 2020 році тут оновлять зону фуд-кортів, загальна площа якої складе 1477 кв. м. По-друге, відбудеться відкриття нового коворкінгу Platforma Office Club від Coworking Platforma на 800 посадочних місць. Перший крок в реалізації нової стратегії маркет-молу – зміна продуктового якоря. Ним став лідер українського ринку роздрібної торгівлі – Сільпо. Загальна площа нового супермаркету складе 3000 кв. м, з яких 1650 кв. м – площа торгового залу.
Втім, реконцепция торкнулася і регіонів. Так, 14 грудня після реконструкції в Дніпрі відкрився ТРЦ NEO PLAZA. Його загальна площa 24 505 кв. м. До складу якірних орендарів увійшли провідні національні та мультинаціональні торгові мережі, які представили свої торгові точки в новій концепції: супермаркет VARUS, фірмовий магазин EVA Beauty, японський дизайнерський бренд MINISO та інші.
Харківський ТРЦ Французький Бульвар в жовтні відкрив два нових поверхи: Food Hall площею 1263 кв. м і дитячу галерею «Kid’s бульвар» площею 1208 кв. м. Після відкриття нових локацій площа торгово-розважального центру збільшилася майже на 2500 кв. м.
Поміняв якірного орендаря і львівський ТРЦ Роксолана – в комплексі почав роботу продуктовий супермаркет Сільпо з оригінальними дизайном, а також магазин мережі дитячих товарів Антошка в оновленому форматі.
Також змінюється вінницький ТРЦ Sky Park – керуюча компанія об’єкта Dragon Capital Property Management – відкрила в торговому центрі супермаркет Сільпо в новому форматі, а також залучила ще ряд нових операторів. Ця ж група оновлює і столичний ТРЦ Аладдін, залучаючи українських та міжнародних рітейлерів з оригінальною концепцією і унікальними пропозиціями.
Читайте також –