
Аналітика ринку праці та кадрові виклики Львівської області


Огляд подій 2020 року, які, на думку команди RAU, сильно вплинули або навіть змінили розвиток сегментів рітейлу і торговельної нерухомості України.
Цілком можливо, що 2020 рік увійде в історію українського бізнесу як найскладніший та найнепередбачуваніший. Пандемія коронавірусу та коронакриза, яка послідувала за нею, внесли свої корективи в плани рітейлерів України та всього світу: багатьом довелося перераховувати бізнес-плани, скорочувати штат співробітників і скасовувати заплановані відкриття. Але в цьому році також відбулося і багато знакових подій, які задали високу планку і ознаменували собою початок нової епохи для всіх гравців ринку.
Асоціація рітейлерів України пропонує ознайомитися з найбільш значущими подіями 2020 року, які вплинуть і на хід 2021-го.
Найнесподіванішим і нищівним ударом для світової економіки в цілому і для рітейлу зокрема стала пандемія коронавірусу. Локдаун та карантинні заходи призвели до найсильнішої економічної кризи, яку, за оцінкою експертів, можна порівняти з Великою депресією 1930-х років.
Безробіття, закриття або істотне скорочення фізичної роздробу, ресторанів і кінотеатрів – це лише верхівка айсбергу наслідків пандемії. Коронавірус все ще продовжує свою ходу по світу, а це означає, що навіть після адаптації до нової реальності наслідки коронакризи люди будуть відчувати ще кількох років.
Але, як відомо, будь-яка криза – це не тільки падіння і збитки, а й величезні можливості для зростання і розвитку. Тож не дивно, що навіть під час обвалу ринків і скорочення світової торгівлі в багатьох сферах відбувся колосальний стрибок вгору. За оцінками експертів McKinsey & Company, за 3-5 тижнів світ пройшов шлях розвитку, який у звичайний час зайняв би близько десяти років. Свої позиції посилили такі сфери як IT, медицина, фармацевтика, рітейл та освіта.
Головними трендами цього року стали:
17 січна 2020 року відбувся запуск інноваційного формату точок продажів великої продуктової мережі Ашан – Pick Up Point. Це найменший формат мережі – близько 50 кв. м, де можна придбати 600-2000 найменувань товару. Перший Ашан Pick Up Point у вуличному форматі відкрився в лютому і знаходиться всього в 250 метрах від метро Почайна (Петрівка) у Києві. Другий – у концепті residence – відкрився в червні в столичному ЖК Комформ Таун. Третій Ашан Pick Up Point у форматі residence почав працювати 5 грудня у жилому комплексі Ліко-Град на вулиці Композитора Мейтуса, 4.
Головні завдання формату pick up point – залучення нових клієнтів, поширення і збільшення впізнаваності бренду Ашан, інформування про послуги, програми лояльності та переваги мережі. У компанії зробили ставку на швидкісті та якісті обслуговування як офлайн, так і онлайн – в Pick Up Point можна швидко і зручно отримати замовлення з сайтів auchan.ua і auchan.zakaz.ua.
Основні інновації та сервіси Ашан Pick Up Point: планшети для онлайн-замовлень товарів з магазинів Ашан, pick up зона для отримання інтернет-замовлень, облаштована зона для кава-брейку, наявність каси самообслуговування, гнучкість і ротація асортименту відповідно запитам клієнтів.
Французький рітейлер планує і далі відкривати інноваційні Pick up point поруч з іншими магазинами Ашан. Також компанія запустила новий формат Ашан Drive.
Відразу після весняного локдауна відкрив двері для відвідувачів ТРЦ Retroville – це перший в Україні life-style центр, який об’єднує всі затребувані формати в одному місці: дозвілля, спорт, розваги та шопінг. Повне відкриття торгово-розважального центру відбулося 1 серпня 2020 року. В цей день ТРЦ відвідало понад 30 000 людей.
ТРЦ і БЦ Retroville розташований по проспекту Правди, 47. Загальна площа об’єкту – 118 990 кв м, площа під оренду – понад 91 860 кв м. Проектом передбачено 3245 місць для наземного паркінгу. Якірними орендарями молу є гіпермаркет Novus (10640 кв м), будівельний гіпермаркет Leroy Merlin (4805 кв м), перший в Києві кінотеатр Multiplex з новою технологією ScreenX, дитячий розважальний центр Fly Kids (4640 кв м), фітнес-клуб SportLife (4436 кв м) з басейнами і джакузі, а також найбільший фуд-корт в місті на 725 посадкових місць, де будуть представлені 8 окремих ресторанів, а також 16 операторів, в тому числі McDonald’s, KFC, Salateira та інші.
Одна з особливостей Retroville – інноваційність. ТРЦ впровадив сучасні рішення для комфорту не тільки відвідувачів, але і орендарів. Тут вперше в Україні запустили в дію WiFi-систему Shopster. Ця технологія дозволяє аналізувати поведінку покупців відразу за кількома параметрами. На основі отриманих даних можна постійно удосконалювати рекламні та інші активності для стимулювання продажів.
Шведський меблевий гігант IKEA почав експансію українського ринку в онлайн просторі і цієї весни запустив свій інтернет-магазин www.ikea.ua, де представлено близько 3600 товарів для дому всіх категорій. Зараз в Києві працює вже три пункти видачі онлайн-замовлень IKEA – в ТРЦ Lavina Mall, ТЦ Auchan Rive Gauche і ТЦ Metro Cash & Carry.
Покупці можуть вибирати, де і як забрати свій товар – в одному з пунктів для отримання замовлень в Києві безкоштовно або за допомогою послуги доставки додому. Служба доставки організована у співпраці з компанією DB Schenker.
У першому півріччі 2021 року IKEA також планує відкрити свій магазин у форматі city store в київському ТРЦ Blockbuster Mall.
9-10 вересня у столичному НСК Олімпійський відбулася IV Міжнародна спеціалізована виставка індустрії рітейлу і девелопменту — RAU Expo.
Гостями RAU Expo 2020 стали топ-менеджери та власники практично всіх ключових компаній роздрібної торгівлі та комерційної нерухомості, а також організацій, що пропонують ефективні рішення для рітейлу та девелопменту. Серед гостей RAU Expo були Дмитро Деревицький (АЛЛО), Вячеслав Климов (Нова Пошта), Борис Марков (АТБ), Руслан Шостак (EVA і Varus), Сергій Бадрітдінов (Intertop), Олексій Зозуля (Фокстрот), Дмитро Борисов (мережа ресторанів Діми Борисова) і багато інших.
Крім експозони, в три потоки проходили ділові конференції, на яких близько 80-ти спікерів з українських і міжнародних компаній ділилися своїм досвідом, презентували цікаві кейси та нові проекти, обговорювали актуальні проблеми галузі, шляхи їх вирішення та ключові тенденції ринку. Загалом програма складалася з 13-ти тематичних блоків, які відображали всі сторони роботи україського рітейлу.
В рамках RAU Expo 10 вересня також пройшла IV щорічна церемонія нагородження кращих рітейлерів і девелоперів України — RAU Awards 2020. На церемонії Асоціація рітейлерів України нагородила переможців конкурсів «Рітейлер року» і «Кращий ТРЦ / Shopping Centre Awards».
Кращі компанії сфери роздрібної торгівлі боролися за перемогу в 14-ти номінаціях, ще в 6-ти номінаціях за перемогу боролися інтернет-магазини. Особливий приз вручили найуспішнішій людині зі сфери роздрібної торгівлі: “Персона року в рітейлі”, а також людині, яка зробила найбільший внесок у розвиток української інтернет-торгівлі: “Персона року в e-commerce”. Переможців визначили голосуванням Експертної ради, в яку увійшли представники профільних асоціацій, рітейлу, девелопменту, консалтингових і брокерських компаній, та відкритим голосуванням учасників ринку. Ознакомиться зі списком усіх переможців можна за посиланням.
Ще однією важливою подією у сфері українського рітейлу став RAU-Summit, який цього року відбувся у форматі рітейл-шоу в прямому ефірі.
Через пандемію COVID-19, цього року найбільша підсумкова подія року ринку роздрібної торгівлі та комерційної нерухомості RAU Summit проходила в онлайн-форматі. Глядачі могли не тільки спостерігати за рітейл-шоу в прямому ефірі, а й ставити запитання спікерам в спеціальному Telegram-чаті і на сторінці заходу.
Ключовою темою саміту цього року стала «Нова реальність – новий ритейл». Експерти ринку в прямому ефірі ділилися інформацією про світові тенденції і напрямки розвитку у сфері рітейлу і девелопменту, аналітикою ринку і прогнозами на найближчий рік. Виступи проходили в форматі презентацій, інтерв’ю та панельних дискусій. Всього програма включала в себе п’ять тематичних сесій, на яких розглядалися найважливіші питання роботи рітейлу в умовах карантину.
Закінчення 2020 року ознаменувалось великою угодою між двома гравцями ринку FMCG: на початку грудня компанія Novus повідомила про успішну покупку Billa і початок процесу злиття торгових мереж.
За словами топ-менеджера продуктового рітейлера Novus Олексія Панасенка, компанія планує закінчити інтеграцію і перевести всі магазини Billa під бренд Novus до кінця листопада 2021 року. У всіх 35-ти придбаних магазинах Billa буде проведено ребрендинг, який торкнеться не тільки зовнішнього вигляду і назви, але і всіх бізнес-процесів всередині торгових точок. Керівництво Novus підкреслило, що гарантує виконання всіх попередньо узгоджених договірних зобов’язань перед партнерами і контрагентами Billa.
Поглинання мережі Billa дозволить рітейлеру істотно збільшити охоплення цільової аудиторії, наблизитися до лідерів ринку, збільшити свою присутність на ринку і впізнаваність бренду Novus. В цілому ця подія істотно вплине не тільки на діяльність мережі, але і на розвиток продуктового рітейлу України у найближчі роки.
У листопаді 2020 мережу Епіцентр запустив новий напрямок FOOD Market в форматі shop-in-shop. Це повноцінні супермаркети з асортиментом продовольчих товарів від фреш-групи (фрукти, овочі) до м’ясо-молочної продукції в бакалії, снеків, алкогольних і безалкогольних напоїв. Асортимент FOOD Market налічує близько 5000 позицій.
Уже відкрито десять магазинів FOOD Market – у Вінниці, Бучі, Києві, Чернівцях, Мелітополі та два у Львові, Запоріжжі, Калуші та Первомайську.
У ТЦ Епіцентр “оптимального формату” їх площа становить 600-650 кв. м, в звичайних ТЦ – від 850 кв. м. Найбільший FOOD Market у Львові на вул. Городоцькій. Деякі магазини FOOD Market мають також власні фуд-корти і функцію «to go» (кава та солодощі на виніс).
У 2021 році компанія планує відкривати в діючих торгових центрах протягом року продовольчі магазини FOOD Market.
Портал НВ Бізнес з посиланнями на власні джерела повідомляв, що для активізації розвитку власного продовольчого напряму Епіцентр може придбати компанію Рітейл Груп, яка управляє 63-ма магазинами різних форматів під брендами Велика кишеня, Велмарт, ВК Експрес і ВК Select.
Восени 2020 року найбільший в Україні онлайн-рітейлер косметики і парфумерії відкрив свій перший фізичний магазин у Києві, а незабаром планує запуск власного шоу-руму в Польщі. Перша офлайн-точка компанії розпочала роботу в столичному торгово-розважальному центрі Атмосфера. Загальна площа магазину склала близько 260 кв. м, а площа торгового залу – понад 230 кв. м.
Тут компанія втілила концепт шоу-руму, представивши ті продукти і бренди, які клієнту бажано побачити і спробувати перед покупкою. Зокрема, представила провідні торгові марки luxury-сегменту, нішеву парфумерію, цікаві та рідкісні бренди косметики по догляду за обличчям, волоссям і тілом. В цілому на старті роботи магазину в його асортименті представлено більше 4000 товарів до усіх основних категорій – парфумерія, косметика по догляду за обличчям, тілом, професійні продукти для волосся, продукти для чоловіків і аксесуари.
За інформацією компанії, зараз мережа працює над подібним проектом в Європейському союзі, і незабаром планує відкриття шоу-руму Makeup в столиці Польщі Варшаві.
У 2020 році найбільший в Україні та Європі виробник м’яса птиці – компанія Миронівський хлібопродукт (МХП) – відкрив роздрібні магазини трьох нових форматів:
1. Гастростудію «Секрети шефа» – м’ясний магазин з інтегрованим рестораном всередині. У ньому можна купити готову їжу додому, придбати продукти для приготування або перекусити на місці.
2. М’ясомаркет – мережа магазинів у форматі біля будинку (convenient store), що динамічно розвивається. До кінця 2020 року компанія встигла відкрити 50 торгових точок по всій країні. Основна ідея таких сучасних магазинів – полегшити життя кожної родини і подарувати новий досвід гастро-шопінгу. У розробку концепції М’ясомаркету було інвестовано понад 5 млн грн. При цьому в новий формат трансформують частину точок Наша Ряба, які також розвиває МХП.
3.Стріт-фуд Döner Market – мережа ресторанів швидкого харчування, в якій представлений якісний, здоровий продукт. Протягом двох років разом з партнерами МХП планує відкрити в Україні близько 2000 таких точок.
Нові формати МХП працюють виключно по франшизі. Порогова сума входу в бізнес М’ясомаркет МХП – $ 25 000.
За словами рітейлера, франчайзингова схема дозволяє аналізувати кращі практики з усіх регіонів країни, збирати їх воєдино і кристалізувати в найбільш ефективну бізнес-модель. Різнобічна експертиза франчайзі робить роздрібну систему від МХП більш сильною та розвинутою.
В середині грудня 2020 року стало відомо, що Пакко холдинг – один з найбільших рітейлерів Західної України – закрив усі свої торгові точки. Вивільнені площі вже почали займати конкуренти. А близько 500 постачальників подали до суду з вимогами виплатити мільйонні борги. Так, Глобинському м’ясокомбінату мережі повинні близько 3,6 млн грн, імпортеру алкогольних напоїв Дісна – 617 000 долл, а компанії Галичина – 4,7 млн грн.
У кращі роки Пакко Холдинг керував більше ніж 80-мв магазинами в дев’яти областях України. Але з часом бурхливий розвиток пішло на спад. У 2019-му в мережу Вопак входило 56 магазинів, а в Пакко – всього 10. Деякі з них працювали по франчайзингу. Зараз у Луцьку ще працює п’ять магазинів Вопак, які незабаром після ребрендингу перетворяться в супермаркети Spar. Інші ж площі почали займати конкуренти: в Рівному на місці Вопак вже працює Сільпо.
Офіційно мережами володіє кіпрський офшор Сі Бі Рітейл Інвестментс Паблік Лімітед. Але інвестиційні банкіри, рітейлери і постачальники пов’язують Пакко із засновником аграрного холдингу Ukrlandfarming Олегом Бахматюком, яким вже давно цікавляться правоохоронні органи. Хоча сам Бахматюк заперечував факт володіння компанією.
Читайте також –
Відчайдушна дев’ятка: які бренди вийшли на український ринок у 2020 році