Підсумки 2020 року в FMCG: поглинання, нові формати, відкриття, злети і падіння

Підсумки 2020 року в FMCG: поглинання, нові формати, відкриття, злети і падіння

14.01.2021 08:30
  7348
Микола Маранчак

Огляд головних подій року в FMCG: рітейлери купують торгівельні мережі, запускають нові формати, інвестують в нові сервіси, впроваджують власну доставку і змінюють підхід до продажів.

Цей текст доступний також російською мовою

2020-й знаменувався для українського продуктового рітейлу значними обмеженнями, облаштуванням магазинів засобами захисту і боротьбою з наслідками двох карантинів. Але не тільки цим. RAU зібрала головні події 2020 року в FMCG-рітейлі.

Скандали, поглинання, банкрутства

Якщо в 2019 році найпомітнішою подією стало банкрутство продуктової мережі Брусничка, то перший коронакризовий рік приніс куди більше новин. Найгучніша з них – велика угода про купівлю мережі Billa і початок процесу її злиття з Novus. Новина з’явилась у вересні, а вже в грудні угоду про придбання всіх 35-ти супермаркетів австрійського рітейлера офіційно фіналізували. За словами колишнього операційного директора Novus Олексія Панасенко, який зайняв посаду генерального директора Billa, закінчити інтеграцію та перевести всі магазини Billa під бренд Novus планують до кінця листопада 2021 року.

Для литовської групи BT Invest, яка розвиває мережу супермаркетів Novus, це було не єдине придбання в Україні за рік. У травні група компаній Stolitsa Group, яка також входить в BT Invest, звернулася в Антимонопольний комітет України по дозвіл на придбання київського продовольчого ринку «Столичний».

Далі – більше. В середині грудня вибухнув неабиякий скандал. Стало відомо, що Пакко холдинг – один з найбільших рітейлерів Західної України – закрив усі свої торгові точки Вопак і Пакко. Близько 500 постачальників подали до суду з вимогами виплатити мільйонні борги. Так, Глобинському м’ясокомбінату мережі повинні близько 3,6 млн грн, імпортеру алкогольних напоїв Дісна – 617 000 долл, а компанії Галичина – 4,7 млн грн. У кращі роки Пакко Холдинг керував більше ніж 80-ма магазинами в дев’яти областях України. Вивільнені площі вже почали займати конкуренти.

В кінці року, “під ялиночку”, з’явилася також новина про те, що ринок покинула харківська мережа Digma Food Market. На думку експертів, це сталося через ряд помилок в її розвитку: несфокусованність, розмитість форматів, невдалий вихід в регіони, неготовність до викликів часу. Вже до кінця січня 2021 року всі близько 40 магазинів Digma припинять свою роботу. 

fmcg

Вистачало в 2020-му й голосних чуток. Наприклад, про можливий продаж активів Рітейл Груп. За інформацією ЗМІ, Роман Лунін готовий продати компанію, яка управляє 61-ма магазинами під брендами Велика кишеня, Велмарт, ВК Експрес і ВК Select. Потенційні покупці – власники Епіцентру Олександр і Галина Гереги

Але без перемог рік також не минув. Fozzy Group виграла суд у податківців на сотні мільйонів гривень. Зокрема, суд скасував збільшення суми зобов’язання з ПДВ на 126,9 млн грн (у тому числі 84,6 млн грн – за податковим зобов’язанням і 42,3 млн грн штрафних санкцій), скасував сплату податку на прибуток в розмірі 45,5 млн грн (у тому числі 30,3 млн грн за податковим зобов’язанням і 15,2 млн грн штрафу). Також скасовано зменшення суми від’ємного значення об’єкта оподаткування податком на прибуток в розмірі 242,5 млн грн.

Розвиток під час кризи

Найбільш динамічно зростаючою мережею українського ринку продуктового рітейлу став АТБ, який, незважаючи на пандемію і карантини, з початку року і до 22 грудня відкрив 113 нових магазинів і планував запустити ще 14 торгових точок до кінця року. Таким чином, рітейлер об’єднує рекордні для українського ринку 1201 магазин загальною площею близько 600 000 кв. м. За словами голови ради директорів корпорації АТБ Бориса Маркова, товарообіг торгової мережі за перше півріччя 2020 року склав 70,7 млрд грн, за підсумками року планували вийти на 157,2 млрд грн. Для порівняння: у 2019 році товарообіг становив 128 млрд грн, а в 2018-му – 103,6 млрд грн.

Друге місце за швидкістю масштабування посіла мережа магазинів біля дому КОЛО. У 2020-му вона зросла більш ніж удвічі, відкривши 117 нових магазинів і закривши лише два. Важливою подією для компанії став вихід за межі Київського регіону та розвиток мережі в Одесі. Офіційне відкриття 200-го магазину рітейлера відбулося 8 жовтня в Києві на проспекті Миколи Бажана, 7 Ж.

Високу динаміку розвитку в 2020-му демонструвала також компанія Volwest Group, яка відкрила разом зі своїми франчайзі-партнерами 34 нових магазини: 26 торгових об’єктів міжнародної мережі Spar і 8 маркетів під вивіскою Наш Край. Таким чином загальна кількість магазинів Volwest Group в країні на кінець року зросла до 283-х торгівельних точок. До позначки у 200 магазинів наблизилася мережа Рукавичка. Свій 100-й магазин відкрила 5 грудня компанія ТОВ «Вересень плюс», засновниця роздрібних мереж Файно Маркет, VARTO і Vересень. Таку ж позначку подолав столичний продуктовий рітейлер ЛотОК, який розширив мережу магазинів до 100 торгових точок, і мережа Varus. На кінець грудня мережа останнього налічувала 102 торговельні точки, з яких за рік було відкрито 19.

Високими темпами розвивалися й інші роздрібні проекти. Флагманська мережа Fozzy Group – Сільпо – в 2020-му відкрила 18 нових супермаркетів, розширившись до 272 магазинів на кінець року (з урахуванням чотирьох Le Silpo). Фора в 2020-му відкрила 19 нових торгових точок, розширившись до 262 об’єктів. А мережа Thrash! поповнилася 23-ма новими маркетами і на кінець року об’єднувала 57 магазинів. Відзначимо, що станом на 31 грудня 2020-го Fozzy Group також керувала дев’ятьма гіпермаркетами Fozzy і одним преміальним маркетом Favore.

fmcg

Novus відкрив сім нових магазинів у Києві та містах-супутниках столиці. Крім того, мережа на свій розвиток залучила інвестиції в Україну. Європейський банк реконструкції та розвитку (ЄБРР) надав рітейлеру $100 млн для фінансування будівництва першого в Україні «зеленого» розподільчого центру площею понад 40 000 кв. м в Києві, а також відкриття більше 30-ти нових магазинів по всій країні до кінця 2022 року.

Не обійшлося, звісно, й без закриттів. Найбільш помітні втрати у першому півріччі були у Таврія В. Одеський рітейлер “втратив” за перші шість місяців року приблизно 2900 кв. м. ЕКО маркет, який останнім часом не балував покупців новими відкриттями, в цьому році скоротив кількість торгових точок з 148 до 142.

Нові формати

Багатим 2020-й рік виявився також на запуск нових форматів. Особливо в цьому плані процвітали міні-маркети. 17 січня відбувся запуск міні-магазинів Ашан в Києві з площею близько 50 кв. м – Pick Up Point. Перший з них відкрився біля метро Почайна у Києві, ще два – у концепті residence – в столичному ЖК Комформ Таун і жилому комплексі Ліко-Град. У компанії зробили ставку на швидкість обслуговування. Основні інновації та сервіси Ашан Pick Up Point: планшети для онлайн-замовлень товарів з магазинів Ашан, pick up зона для отримання інтернет-замовлень, облаштована зона для кава-брейку, наявність каси самообслуговування, гнучкість і ротація асортименту відповідно запитів клієнтів.

Влітку пілотні проекти міні-маркетів запустили також Varus і Novus. Перший з Varus формату To Go почав роботу в Києві на вул. Жилянська, 59, другий в Дніпрі на вул. Акінфієва, 9. Характерними ознаками формату стали торгові зали до 150 кв. м, асортимент до 3500 SKU, наявність салат-бару та місця для кави. Novus, в свою чергу, тестує новий формат невеликих магазинів під брендом Мі Маркет. Перший з них площею в 65 кв. м розпочав роботу в передмісті Києва (Петропавлівська Борщагівка, вул. Львівська, 1 А). 

Новий формат міні-маркетів відкривала також група компаній Fozzy. Перші п’ять магазинів під брендом Foody вже почали роботу в Києві та в Броварах. Площа об’єктів всього 50-100 кв. м. В них пропонують актуальний асортимент для щоденних покупок.

Але не одними міні-форматами рік був насичений. У листопаді Епіцентр запустив новий напрямок FOOD Market в форматі shop-in-shop. Їх позиціонують, як повноцінні супермаркети з асортиментом продовольчих товарів від фреш-групи (фрукти, овочі) до м’ясо-молочної продукції, бакалії, снеків, алкогольних і безалкогольних напоїв. Асортимент FOOD Market налічує близько 5000 позицій. В короткий строк було відкрито 10 магазинів FOOD Market – у Вінниці, Бучі, Києві, Чернівцях, Мелітополі та два у Львові, Запоріжжі, Калуші та Первомайську. Їх площа стартує від 600 кв. м. Деякі магазини FOOD Market мають також власні фуд-корти і функцію «to go» (кава та солодощі на виніс).

Пчелка маркет – локальна мережа, що працює в Києві і області – відкрила в Гостомелі свій найбільший супермаркет під новим брендом City market загальною площею більше 4000 кв. м. Концепція магазину City market передбачає комфортний торговий зал в стилі сучасного міста, тематичні відкриті фуд-зони, включаючи піцерію, гриль-бар, пивний паб і кав’ярню з випічкою власної пекарні.

Під новим брендом відкрила магазин також Родинна ковбаска. Торговельна точка львівського рітейлера відкрилася 22 липня у Львові під назвою «Родинна пекарня» . Загалом магазини Родинна ковбаска розташовані в 10-ти областях України та Києві.

Компанія Миронівський хлібопродукт (МХП) запустила одразу кілька форматів торгівлі, серед яких спеціалізована мережа магазинів у форматі біля дому М’ясомаркет. До кінця грудня рітейлер встиг відкрити 52 торгові точки нової мережі по всій країні і таким чином став третім з найбільш динамічно зростаючих FMCG-мереж в українському рітейлі за рік: попереду лише АТБ і КОЛО. У розробку концепції М’ясомаркету було інвестовано понад 5 млн грн. При цьому нові формати МХП працюють виключно по франшизі.

Всі пішли в діджитал і доставку

Разом з карантинні обмеження та зміни споживчих уподобань мотивують FMCG-рітейл до подальшої діджиталізації та впровадження нових сервісів. Так, Сільпо всього за п’ять тижнів запустив інтернет-магазин та власну доставку. У червні рітейлер відкрив сервіс dark kitchen (ресторан, який готує страви тільки для доставки) на Оболоні, а на початку вересня – в Києві стартувала послуга експрес-доставки продуктів за 40 хвилин. Зараз швидка доставка функціонує у містах-мільйонниках. Також власний інтернет-магазин запустила мережа соціальних магазинів Аврора, яка налічує більше 300 торгівельних точок в різних регіонах України.

Ашан запустив формат Ашан Drive в Україні, який передбачає можливість здійснення замовлень онлайн. Усі товари збираються пакувальниками і клієнту залишається забрати замовлення на облаштованій парковці, не виходячи з машини. Перший Drive запрацював 23 грудня у столичному магазині Ашан Біличі на вулиці Берковецькій, 6. Схожа послуга діє також у Metro. Споживачі обирають товар на сайті та забирають його вже упакованим в магазині. Пропозицію назвали Metro drive.

У вересні 2020 року АТБ запустив технологію Scan & Go за допомогою мобільного додатку “Скануй Купуй” в 10-ти магазинах мережі. Покупець сам сканує і оплачує обрані товари і лише на виході в спеціальній зоні магазину надає підтвердження про оплату. Демонструвала помітне зростання також доставка продуктів харчування онлайн. За оцінками групи компаній EVO, замовлення в категорії “продукти харчування” зросло за рік на 49% до 1,3 млн замовлень. Новими партнерами сервісу Zakaz.ua стали Varus, доставка з якого працює в Дніпрі та Києві, та ЕКО маркет (в Києві). Також з ним вже співпрацюють Metro, Ашан, Novus, Мегамаркет, Фуршет, Таврія В, Восторг.

В мережі Фора зазначають, що через сервіс доставки Glovo в окремих магазинах частка продажів досягає вже 10%. Про таку ж цифру повідомила під час RAU Expo-2020 директор з продажів Ашан Україна Наталія Пилипенко. Правда, за її словами, вибухове зростання онлайн-продажів в мережі припало на період жорсткого карантину. Частка онлайн-продажів у мережі Metro в Україні за перші п’ять місяців карантину зросла з 3% до 5%.

Проект власної доставки м’ясної та хлібобулочної продукції запустила мережа Родинна ковбаска. Її служба доставки «Своє.Свіже.Драйв» уже розпочала свою роботу у Львові. В планах компанії поступово масштабуватися й в інших містах України.

fmcg

Не обійшовся рік й без руху в сторону екологічності. Вже згаданий Сільпо відкрив на початку листопада магазин, який використовує енергію з відновлюваних джерел. Розмістився він у Софіївській Борщагівці по вулиці Київській, 1/102 і відрізняється від інших тим,  що побудований за останніми «зеленими» технологіями: мінімальний вплив на довкілля, використання енергоефективного обладнання і відповідність екологічним цілям. Для будівництва супермаркету були залучені кредитні кошти від Європейського банку реконструкції та розвитку в рамках підтримки екологічно свідомого бізнесу.

Також Сільпо запустила вже дев’яту в країні станцію #SilpoRecycling. Загалом вони працюють в Києві, Харкові, Дніпрі, Львові, Одесі, Запоріжжі. Всі, хто принесе сміття на переробку, отримають заохочення у вигляді балів програми «Власний Рахунок». За 1 кг скла можна отримати 50 балів, 1 кг паперу – 110 балів, 1 кг металу – 1000 балів, а за 1 кг пластику – 350 балів. Розширила свою програму з роздільного збору відходів і мережа магазинів Metro. У липні компанія відкрила три нові пункти роздільного збору вторинної сировини у Полтаві, Миколаєві та Львові. Таким чином, роздільний збір відходів для клієнтів Metro відтепер діє у Києві, Харкові, Полтаві, Маріуполі, Миколаєві та Львові – загалом у 10-ти торговельних центрах.

Читайте також

Підсумки 2019 року в FMCG: скандали, рекорди, інновації, нові формати й оновлення мереж


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку