Підсумки 2019 року в FMCG: скандали, рекорди, інновації, нові формати й оновлення мереж
Огляд головних подій року в FMCG: рітейлери активно оновлюють свої магазини та розширюють мережі, інвестують в інновації або встановлюють нові рекорди.
Цей матеріал доступний російською мовою
Скандали року
2019-й запам’ятається продовольчим мережам не тільки зростанням товарообігу, новими магазинами та реконцепцією старих торгових точок, але й зникненням конкурентів, а також претензіями контролюючих органів.
Найпомітнішою подією можна по праву вважати банкрутство продуктової мережі Брусничка, яке вже розглядається в Господарському суді Дніпропетровської області за заявою гендиректора компанії. За даними порталу НВ, компанія найбагатшого українця Ріната Ахметова йде з ринку, заборгувавши постачальникам, банкам і співробітникам рекордну за вітчизняними мірками суму – 1,1 млрд грн. При цьому активи Брусничка оцінюються всього в 223 млн грн, тобто погасити борги перед усіма кредиторами явно не вдасться.
Проблеми не обійшли стороною й міжнародного рітейлера – мережу Ашан в Україні. За зверненням прокуратури в серпні Приморський районний суд Одеси наклав арешт на ділянку площею близько 27 га, на якій компанія планувала побудувати рітейл-парк Les Vignes (перший етап – гіпермаркет Ашан площею 15 000 кв. м, галерея магазинів на 4000 кв. м та паркінг на 3600 машиномісць). За шість років компанія підготувала землю під будівництво і перенесла родючий шар землі, була розроблена й узгоджена проектна документація на будівництво ТРЦ. Однак перспективні землі передали в управління Нацагентству з питань виявлення, розшуку та управління активами (АРМА) і потім продали маловідомій київській компанії Пелучо. Що, безумовно, стало дуже поганим сигналом для іноземних інвесторів.
Свою лепту в погіршення інвестиційного іміджу України внесли й інші контролюючі органи. Так, у німецької компанії Metro в Україні співробітники ДПС вимагали штраф в розмірі 2,3 млрд грн нібито за порушення правил оприбуткування готівки в сумі 485 млн грн. Для скасування цих санкцій рітейлеру довелося доводити безпідставність претензій податківців, вдавшись до допомоги Ради бізнес-омбудсмена.
А ось мережі АТБ вдалося тільки через суд відбитися від штрафу на 108 млн грн, який податківці нарахували за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних. Суд став на бік АТБ, зазначивши, що штрафувати за запізнення з реєстрацією податкових накладних, які не надаються покупцю (отримувачу) – неправильно. Адже в такому випадку контрагенти мережі не понесли матеріальних збитків через неможливість включити суми ПДВ до податкового кредиту. Відповідно, не постраждав і бюджет.
Антимонопольні органи також мали претензії до рітейлерів. Зокрема, Антимонопольний комітет України (АМКУ) почав розгляд справи про узгоджені дії у вигляді виконання умов договору про спільну діяльність між компаніями «Новус Україна», «Вересень Плюс» (Кропивницький), «Делікат Рітейл» (Черкаси). Простіше кажучи, підозрюючи оптових і роздрібних торговців в змові. Втім, це ще належить довести.
Тим часом в корпорації АТБ викрили співробітника, який торгував секретною інформацією. Як повідомили в прес-службі компанії, співробітник АТБ передавав конфіденційну інформацію представникам інших торгових мереж. Вже встановлено понад 18 фактів розголошення зазначеним співробітником комерційної таємниці АТБ-маркет. Свою протиправну діяльність він продовжував близько року, завдавши корпорації збитків в сумі 1,4 млн гривень.
Впровадження інновацій
Щоб виграти чесний бій за покупця, мережі в 2019 році активно впроваджували різні інновації. Так, на початку квітня в мережі Фора в тестовому режимі запрацював новий сервіс «Кишенькова каса». Споживач може сам відсканувати і оплатити товар через додаток в мобільному телефоні. Правда, щоб скористатися сервісом, потрібно завантажити додаток yoCard, зареєструватися в особистому кабінеті Фора club і додати платіжну картку.
У свою чергу Велика Кишеня почала тестувати оплату за допомогою системи розпізнавання облич. В основі сервісу – технологія FaceID від ПриватБанку. Щоб почати нею користуватися, необхідно зробити селфі у додатку Приват24 і прив’язати до фото свою банківську карту Visa. При розрахунку на касі камера сканує обличчя покупця і порівнює зображення з наявними зразками в базі даних. При цьому точність розпізнавання осіб становить 99,3%.
Retail Group, яка крім супермаркетів Велика Кишеня та магазинів формату «біля дому» ВК Експрес також розвиває гіпермаркети-дискаунтери Велмарт, весною 2019-го запровадила в них додаток Pick & Go. Це мобільний додаток, що дозволяє покупцеві самостійно, без допомоги касирів, робити покупки в супермаркеті. Технічний старт програми Pick & Go стався в лютому, а в квітні рітейлер оголосив про офіційний початок роботи сервісу – поки тільки в мережі Велмарт, а потім у Велика Кишеня і ВК Експрес.
Оформивши і сплативши покупки в додатку, клієнт виходить через «точку оплати», минаючи черги і касирів. В процесі покупки клієнт контролює свій бюджет з урахуванням вартості свого кошика, яку бачить на екрані смартфона.
Оновлення магазинів і розширення мереж
2019 рік також був відзначений активною реновацією існуючих магазинів і розширенням мереж. Найбільш помітно змінюється мережу Сільпо, відкриваючи магазини з індивідуальним дизайном.
П’ять років тому торговельна мережа Сільпо, що входить до складу Fozzy Group, почала розробляти власний авторський дизайн для своїх супермаркетів, а в 2018 році розповсюдила експеримент на всю мережу. Індивідуальний дизайн отримує кожен новий супермаркет бренду, працює програма оновлення дизайну і концепції вже запущених магазинів. У четвертому кварталі 2019 року мережа значно прискорила розвиток, відкривши більше десятка нових магазинів, в тому числі флагманський супермаркет в столичному ТРЦ Blockbuster Mall, і це без урахування оновлених маркетів в Черкасах і вінницькому Sky Park.
Проаналізувавши вподобання і потреби сучасних покупців, керівництво Фуршет почало поступову реорганізацію мережі. До початку осені 2019 року вже було оновлено 11 торгових точок, шість з яких знаходяться в Києві і ще по одній в містах Фастів, Вінниця, Коростишів, Полтава та Ірпінь. Була проведена часткова заміна обладнання в кожному з оновлених магазинів, введена нова система викладки товарів на полицях.
Оновлюється й один з лідерів продуктового роздробу Західної України – Рукавичка, яка об’єднує більше 150 точок в 7-ми областях. У липні в самому центрі Львова вона відкрила свій новий двоповерховий флагманський магазин майже на 1000 кв. м з оригінальним дизайном і сучасним обладнанням. Також у Львові відкрився пілотний магазин Рукавичка в новому форматі, який розробила компанія IDNT. Торговий об’єкт загальною площею 500 кв. м почав роботу 29 листопада на вулиці Богдана Хмельницького, 271. Внутрішнє оформлення магазину виконано в стилі мінімалізму з використанням натуральних декоративних елементів. Як запевняють в компанії, новий формат зручно масштабувати в локаціях різної площі: маленький – до 200 кв. м, середній – до 700 кв. м, великий – від 1200 кв. м.
У вересні мережу Novus відкрила найбільший магазин мережі в київському ТРЦ SkyMall – супермаркет оновленого формату з абсолютно новими рішеннями, товарами та послугами – близько 12 000 кв. м, з яких 6300 кв. м відведено під торговий зал з понад 50 000 найменувань товарів.
Перший в Україні супермаркет бренду Eurospar відкрився у Вінниці 30 березня в ТЦ Мир, площею 900 кв. м. Супермаркет Eurospar – один з форматів мережі SPAR торговою площею від 800 до 3000 кв. м. Раніше торгові марки голландської групи були представлені в Україні у форматах «експрес» та «магазин біля дому».
Локальні гравці також намагалися не відставати від національних брендів. Так, харківська мережа магазинів Basket має намір відкрити в Харкові до 30-ти магазинів нового міні-формату. Перший торговий об’єкт в такому концепті рітейлер відкрив близько півроку тому, і він виявився дуже успішним. Площа формату – до 100 кв. м, асортимент – близько 1600 SKU, а ключова товарна категорія, яка дозволяє забезпечувати високу маржу – це food to go – хот-доги, кава тощо.
Мережі спеціалізованих магазинів теж хочуть активно масштабуватися. Наприклад, мережа М’ясторія найближчим часом зосередиться на масштабування нового формату, який в компанії назвали «Стейкова подорож». У планах компанії у 2020 році вийти за межі столичного регіону і до початку 2021 роки мати до 300 таких точок.
Бюджетоутворюючий рітейл
П’ять FMCG-рітейлерів увійшли в топ-100 найбільших платників податків України.
Державна податкова служба опублікувала рейтинг компаній, які перераховують до державного та місцевих бюджетів найбільше податків і зборів. У топ-100 платників податків увійшли продуктові мережі АТБ, Сільпо, Metro, Ашан. Звертає на себе увагу повернення в топ-100 українського підрозділу французької компанії Ашан, яка випала зі списку рік тому. Поглинання мережі Караван і відкриття нових магазинів дозволило їй повернутися.
Окремо видання склало локальні, галузеві рейтинги платників податків – по 20 компаній в кожному сегменті. У «торговий» список потрапили в основному компанії оптової торговлі та великі дистриб’ютори, а також мережа супермаркетів Novus. За підрахунками ДПС, всього рітейлери й оптовики сплатили до бюджетів різних рівнів 11,1 млрд грн.
Читайте також –