Статистика війни: за місяць бойових дій український рітейл втратив третину своїх торгових точок

Статистика війни: за місяць бойових дій український рітейл втратив третину своїх торгових точок

24.03.2022 10:15
  3273
Єрмакова Яна

Деякі об’єкти було втрачено, частину закрили через небезпеку для персоналу та покупців, а подекуди неможливо завезти товар чи вивести на роботу персонал.

Рітейл другий рік поспіль (2020-21) знаходився в топ-5 найбільш прибуткових галузей економіки України — сумарно за рік рітейлери заробляли понад 430 млрд грн. Але після початку повномасштабних бойових дій 24 лютого все кардинально змінилося. Як показало дослідження, яке провела RAU 18-21 березня методом онлайн-опитування 97 власників та CEO підприємств по всій Україні, за 25 днів бойових дій було закрито з тих чи інших причин 29% торгових об’єктів/магазинів.

Статистика втрат

Сумарно було закрито 3973 торгових об’єктів. І це тільки прямі втрати основних фондів, пов’язані із закриттям торгових точок, не враховуючи недоотриманих прибутків підприємствами малого та середнього бізнесу.

Найбільша кількість закритих об’єктів в ювелірному сегменті — 1119, що складає 85% галузі. Воно й не дивно: під час війни мало кому треба купувати коштовності; замість цього населення змітало з полиць крупи, олію, цукор та інші товари першої необхідності. А на окупованих територіях такі об’єкти грабують одними із перших. Проте у великих містах в тилу, особливо на Західній Україні, ювелірні крамниці працюють. Тай попит, хоч і мінімальний, існує: комусь треба обручки (закохані одружуються на фронті) та інші прикраси, а хтось таким чином намагається захистити кошти від інфляції. Проте цифра в 194 працюючих ювелірних магазинів із 1313 вражає.

Якщо брати у відсотковому вимірі, то найбільших втрат зазнала індустрія розваг, якій і так було нелегко пережити карантинні обмеження під час пандемії коронавіруса. Так, із 46 розважальних центрів та кінотеатрів наразі зачинено 40 або 87%.

На другому місці за часткою втрат знаходиться fashion-рітейл. Продавці одягу, взуття та модних аксесуарів вимушено закрили 72% магазинів, або 368 точок із 510. Тут ситуація як і з коштовностями — людям не до купівлі останніх колекцій на останні гроші. До того ж багато ТЦ і ТРЦ, де переважно знаходилися магазини відомих брендів, зараз зачинені, а в зонах активних бойових дій та в окупації – взагалі пошкоджені або знищені як ТРЦ Nikolsky в Харкові або ТРЦ Fabrika в Херсоні чи ТРЦ Retroville у Києві.

Трохи більше половини рітейлу побутової та цифрової техніки теж не працює. Окрім складності роботи в районах бойових дій існує проблема знищення деяких складів, як от у мережі Фокстрот, а також різка зміна попиту на різні категорії товарів. Попри це мережа щодня відкриває для покупців до 100 наявних торгівельних точок в умовно безпечних регіонах. Це майже 60% від усіх потужностей мережі та найбільша частка працюючих магазинів серед усіх великих рітейлерів електроніки та побутової техніки

Приблизно третину магазинів втратили представники непродовольчого рітейлу. Так, із 111 торгових точок з продажу будівельних матеріалів залишилося відкритими лише 76, а в сегменті товарів для дому, побутової хімії та косметики було зачинено 724 магазини або 27% галузі;

У фармацевтичному сегменті було закрито 625 аптек -16% галузі, а продовольчий сегмент (міні-маркети, супермаркети) — 17% галузі (580 точок). Проте, зважаючи на розгалужену мережу аптек і супермаркетів, в абсолютних цифрах це також справляє враження.

Як працюють збережені торгові об’єкти

За даними опитування, станом на 21 березня загальна кількість працюючих торговельних точок становила 9701 при загальній чисельності у 13 674.

Але із цих 71% працюючих торгових об’єктів ще 15-18 % працюють в обмеженому графіку, в комендантську годину, відкриті декілька днів на тиждень у зв’язку з бойовими діями в даних регіонах і містах. Решта 52% діючих торгових об’єктів говорять про логістичні проблеми, складність транспортних перевезень і вчасної доставки товару, відсутність транспортних засобів для здійснення логістики, логістичного персоналу. Не менш гостро стоїть проблема наявності товару у виробників/постачальників, особливо в зонах бойових дій, що ускладнює забезпечення торгових об’єктів в даних регіонах.

Тому, наприклад, продуктовий рітейл активно намагається перебудувати й оптимізувати свої мережі. Так, наприклад, мережі Сільпо та АТБ залишили працювати в столиці «опорні» магазини, а решту зачинили, або використовують як склади. До того ж досить сильно відчутна нестача персоналу, чим, зокрема, поясняється велика кількість зачинених аптек, хоча й складність поповнення асортименту теж існує. Проблем додає періодичне знищення ворогом деяких складських та виробничих потужностей. Проте опитані рітейлери впевнені, що всі проблеми можна буде здолати, а ворога розбито.

Читайте також —

Марк Петкевич, СЕО Novus: Ми продовжуємо працювати


К последним новостям К популярным новостям Підтримати редакцію

Поделитесь этой новостью в социальных сетях


Читайте также

Все новости рынка