Рік реформатів: підсумки 2018 го для найбільших українських продуктових мереж
Що відбувалося в 2018 році в вітчизняному продуктовому рітейлі, що дозволяло бізнесу збільшувати показники, як змінювалися українські продуктові мережі та які результати їм це принесло.
Цей текст доступний російською мовою
Голі цифри – не зменшуючи темпу
Оборот роздрібної торгівлі за 11 місяців 2018 року склав 829 млрд 363 млн грн – на 6,2% більше, ніж за 11 місяців 2017-го. При цьому виручка підприємств роздрібної торгівлі склала 595 млрд 675 млн грн (зростання на 5,8% рік до року), а решта виторгу припала на частку фізосіб-підприємців.
У лідерів все йде стабільно добре, тож вони звітують про зростання. Наприклад, товарообіг торгової мережі АТБ вже за перше півріччя 2018 року становив 48,4 млрд грн (з ПДВ), що на 32,6% більше, ніж за аналогічний період минулого року.
Трохи менше зростання показує ще один лідер сегмента – близько 6%: обсяг продажів Metro Cash & Carry Ukraine за 2017/2018 фінансовий рік, який тривав з жовтня 2017-го по вересень 2018-го, склав 523 млн євро, в той час як в минулому році продажі склали 491 млн євро.
Товарообіг Varus в 2018 році склав 12,52 млрд грн, зростання – 54% в порівнянні з 2017 роком. При цьому ефективність на кв. м в 2018 році порівняно з 2017-м зросла на 15%, а середній чек – на 22%
І, якщо за підсумками першого півріччя рітейлери відставали по відкриттю нових точок від показників 2017 року, то цифри другого півріччя говорять про те, що вони наздогнали та перегнали їх.
З січня по вересень 2018 року мережеві продовольчі оператори України відкрили 315 магазинів, при цьому 258 об’єктів з них були абсолютно новими, а решта змінили вивіску в результаті ребрендингу або операції з поглинання.
Лідером за кількістю нових торгових точок в продуктовому рітейлі традиційно стала мережа АТБ. За підсумками 2018 року корпорацією було відкрито 80 нових дискаунтерів, з яких 34 розташовані в західному, а 14 – в південному регіонах країни.
Не менш активно рітейлери й закривають неприбуткові точки. За даними дослідницької компанії GT Partners Ukraine за 9 місяців минулого року було закрито 203 магазини.
Головні події 2018-го: під девізом “угоди – потім”
Минулий рік пройшов без гучних покупок і злиттів. У 2018-му дискаунтери АТБ відкривалися на частині локацій поглинених мережею ще в 2017 магазинів Колібріс. АТБ також купив один магазин Billa в Одесі.
Ашан Україна після масштабного поглинання в 2017-му гіпермаркетів Караван в Харкові, Дніпрі, Житомирі та Чернівцях, відкрився на нових локаціях, а в минулому році мережа зросла додатково ще на сім точок. Varus після заняття локацій Billa в регіонах встиг до кінця 2017-го відкрити свої магазини на їх місцях і весь минулий рік відкривав уже нові точки.
Все стабільно й у Fozzy Group – компанія відкрила сім Сільпо в нових концепціях і 12 Фора. Компанія навіть зайшла в логістичний бізнес, ставши інвестором нового поштового оператора Justin і купила кур’єрську службу Post.ua.
Деякі рітейлери прийняли рішення про розвиток по франчайзингу: зокрема про це заявила мережа ЕКО маркет, пояснивши, що її цікавить в першу чергу розвиток в Західних областях.
У серпні цього року Пакко Холдинг почав продаж франшизи Вопак Експрес. Згідно зі стратегією розвитку компанії, географія продажів франшизи Вопак Експрес, крім західних областей додатково охопить Вінницьку, Житомирську, Київську області та Київ.
Франчайзинг є досить популярним шляхом розвитку українських мереж: таким чином успішно розвивається луцька інвестгруппа Volwest Group (мережі Наш Край і SPAR), яка на початку року заявила про нову модель – запуск зворотного франчайзингу. Така модель бізнесу дозволяє партнерам інвестувати у відкриття власного магазину й отримувати відсоток від прибутку, але при цьому його управлінням займається команда франчайзера.
Вихід з традиційних форматів – Ашан, Metro, АТБ та інші
Ашан – супермаркет і магазин біля будинку
Угода з продажу частки в Фуршет у 2017 році дозволила групі Ашан відкрити супермаркети і магазини біля будинку. Перший супермаркет компанія відкрила в дніпропетровському ТЦ Дафі. Торгова точка площею близько 3500 кв. м працює в концепті superstore, що передбачає швидке здійснення покупок, зручну навігацію, продовольчі товари в центрі пропозиції, а також все необхідне з непродовольчої групи. До кінця року компанія встигла відкрити ще одну торгову точку в форматі superstore – у Львові.
А вже в липні перший для компанії в форматі магазин біля дому з’явився в Києві, на місці магазину Topmart. Вони стануть основою мережі магазинів біля будинку Мій Ашан.
Магазини зменшеного формату від Metro Cash&Carry Ukraine
Компанія оголосила, що відкриє 20 магазинів зменшеного формату. Розвиток мережі німецького рітейлера відновиться в 2019 році, нові торгові точки будуть відкриватися в форматі «сателіт».
Генеральний директор Metro Cash & Carry Ukraine Олів’є Лангле розповів, що це будуть магазини зменшеного формату під брендом «Бери-Вези»: площею від 1500 до 2000 кв. м з асортиментом близько 3000 SKU найпопулярніших товарів. На даний момент магазини Metro подібного формату в Україні вже працюють в Луцьку та Тернополі. Компанія вже експериментувала з відкриттям невеликих об’єктів в Кременчузі та Кропивницькому і встигла закрити ці торгові точки.
Інвестиції у відкриття магазинів формату «сателіт» складають від 150 000 до 300 000 євро.
АТБ і Varus в форматі “магазин біля дому”
Формат «магазини біля дому» розвиває Fozzy Group (Фора, Thrash!), Volwest Group (Наш Край, Наш Край Експрес, Spar Express та інші), Retail Group (ВК Експрес). У 2018-му в цю нішу зайшли нові гравці. Магазин формату “біля дому” Varus займає 400 кв. м, й орієнтований на споживачів, що проживають неподалік від об’єкта.
У серпні, в Запоріжжі, АТБ відкрив перший магазин формату Express. Точка в Запоріжжі розташовується на площі близько 400 кв. м, однак формати відрізняються не цим – стандартні магазини дискаунтера також займають в середньому 450 кв. м. У компанії відзначають, що нова концепція розроблена спеціально для спальних районів великих міст. Магазин є свого роду експериментальним майданчиком, на якому тестуються нові для компанії торгові рішення і сервіси.
В АТБ Express встановлено холодильне та морозильне обладнання останнього покоління, новітня система освітлення, утеплення, опалення і рекуперації енергії.
Тестування експериментального формату АТБ Express буде проходити до кінця 2018 року. До кінця року планувалося відкрити ще кілька експериментальних магазинів в Дніпропетровському регіоні, АТБ дійсно активізувалася в кінці року, однак про відкриття в форматі Express не повідомляла.
Формат Експрес буде розвивати і Пакко. У найближчих планах компанії – оновлення ряду малоформатних магазинів в «експрес-маркети».
Відкриває магазини нового формату Фора. Це не класичні супермаркети, розповідали в компанії, тому що їх торгова площа невелика – 600-800 кв. м. “Але це точно більше стандартних Фора, середня площа яких 300-400 кв. м. У нових магазинах розширений асортимент, нові сервіси: пекарня повного циклу, піцерія, кавоварка. Ну, і змінився, звичайно, дизайн, якісь фішки для гостей “, – розповідала RAU директор з маркетингу мережі магазинів Фора Оксана Міцкевич.
Експериментатори
FMCG-мережі продовжують експериментувати з форматом “преміум”. У 2017 році були відкриті Le Silpo, Favore, Gourmet House, і Фора в новому форматі. А в 2018 році ми побачили ще один експеримент рітейлера АТБ, який ближче до преміального супермаркету, а не дискаунтеру.
Можна згадати й Novus, що відкрився в в київському торговому центрі Good Life на Печерську. Загальна площа супермаркету становить трохи більше 2600 кв. м, торгова – понад 1660 кв. м. Novus реалізований в оновленому форматі з ухилом в преміальний сегмент.
Торгова мережа в 2018 також анонсувала гучну новину про те, що до 2020 року планує стати якорем на 12 000 кв. м в столичному торгово-розважальному центрі SkyMall. Відзначимо, що стандартна площа торгових об’єктів різних форматів рітейлера зазвичай варіюється між 800 і 7000 кв. м.
У червні мережа мінімаркетів Сім23 здійснила рестайлінг одного з магазинів і в центрі Луцька з’явився магазин в новому форматі «Сім23 to go». Новий магазин має площу 50 кв.м. В асортименті немає овочів, бакалії та non-food категорій. Проте розширені категорії продукції food-to-go. В асортименті маркету традиційно представлені хот-доги і гарячі напої, курячі та картопляні снеки, випічка, їжа швидкого приготування, багети та сендвічі, фруктовий сніг Slush.
А Пчелка маркет, який розвиває формати магазин біля дому та супермаркет, вирішив збільшити площу одного з магазинів, але при цьому розширив кількість сервісів. Київський магазин є найбільшим в мережі: працює на площі понад 2100 кв. м, з яких близько 1000 “квадратів” займає торговий зал, тут розташовані власний м’ясний цех, коптильня і цехи хлібобулочних і кондитерських виробів.
Зростає кількість спеціалізованих винних магазинів, частина з яких сміливо йде в цінову категорію “середній плюс” і “преміум”. Найчастіше вони відкриваються в ЖК і на прохідних місцях на стріт-рітейлі. Так, про розвиток мережі в Києві та за його межами заявив власник ОкWine.
Невеликі українські рітейлери сміливо змішують формати магазину і кафе, та відкривають концептуальні точки з незабутнім атмосферних дизайном: серед таких можна відзначити М’ясторію, де крім величезного вибору свіжого якісного м’яса можна спробувати готові страви – бургери або стейки, замаринувати м’ясо для гриля і замовити доставку додому. Зростає й мережа магазинів-ресторанів Egersund Seafood, де крім здійснення покупок, також можна спробувати приготовані з продуктів страви та випити вина.
Хоча деякі рітейлери, навпаки, не так добре себе почувають і частково заміщають преміум на сегменти середній і нижче середнього. Наприклад, в Wine House навпаки, знизили частку преміум-напоїв і пішли в середній сегмент.
Рік оновлень
Постійний процес оновлення – абсолютно стандартний для будь-якій торговельній мережі в 2018-му перетворився в вал нових концепцій і рестайлінгів. Billa після відходу з регіонів зосередилася на Києві та області й приступила до експериментів. Одним з них стала концепція Pop-Art Kitchen. Згідно ідеї реконцепції супермаркету в одному магазині необхідно було об’єднати простори кухні, товарів, мистецтва і дитячого світу.
Така “гра на емоціях”, принесла свої плоди: збільшила продажі на третину.
Наш край в кінці 2017 року анонсував масштабний рестайлінг і концепцію торгового закладу майбутнього під назвою «Наш Край. Формат 3.0».
Серед тих, хто перетворює свої торгові точки, можна відзначити і Таврія В, яка масштабно оновила київські делікатес-маркети Космос в ТРЦ Dream Town і Global.ua. Продовжує оновлювати магазини мережа Varus. Однією з їх фішок стали величезні відео-стіни, на яких транслюються рецепти, красиві приклади сервіровки страв, інформація про актуальні акції.
Істотно поміняв дизайн та оновив один з перших своїх магазинів ЕКО маркет. Після капітального ремонту його дизайн більше нагадує хай-тек, повністю оновлено холодильне та інше обладнання, збільшена площа, вдосконалено освітлення.
Цілком серйозно до зміни дизайну та концепції поставився і такий динозавр вітчизняного рітейлу як Фуршет: рітейлер оновив один зі своїх перших магазинів і анонсував початок рестайлінгу інших точок мережі. У минулому році відкривати в новій концепції та оновлювати свої торгові точки стала мережа Клас.
Але випереджає всіх по інноваційним ідеям, звичайно, Сільпо з його неповторними дизайнами. Уже третій рік компанія анонсує тематику, а потім епатує публіку її втіленням на відкритті.
У 2018 це був супермаркет Сільпо в стилі залізниці в Фастові, в стилі японських коміксів в Мукачево, в античному стилі в київському ТРЦ Європарк, харківський Сільпо в “космічному стилі”, Сільпо в стилі німецького села в Одесі та супермаркет в стилі «Ілюзія» в ТРЦ Smart Plaza Polytech
Self Checkout по максимуму
Каси самообслуговування з додаткової послуги перетворилися практично в необхідний елемент сервісу: в 2018-му їх активно тестували і впроваджували все розвиваються рітейлери – Пакко, Пчелка маркет, Сільпо, Novus, Retail Group, Клас, Там-Там, Сім23, Фора, Ашан. Директор по маркетингу АТБ розповів RAU, що в мережі тестують каси самообслуговування і незабаром планують відкрити магазин, де взагалі не буде традиційних кас з касирами.
А ось в Сільпо поки в необхідності кас самообслуговування не впевнені: у 2018 році рітейлер тестував цей проект і оснастив ними два магазини.
Під прапором діджіталізаціі
Технологічний рік – так можна назвати 2018-й. Українські продуктові рітейлери масово освоювали онлайн, персоналізували пропозиції і перенесли маркетинг в digital-простір, програми лояльності – в смартфони. В мобільні додатки інвестували всі великі рітейлери.
У серпні в Сільпо повідомили про запуск мобільного додатку. Його функціонал був обмежений використанням цифрової карти програми лояльності, повідомленнями про акції рітейлера і сканером товарів. А вже в грудні ритейлер анонсував можливість оплати на касах за допомогою програми.
Німецький рітейлер Metro Cash&Carry Ukraine перейшов до більш глибокого використання аналітики, Big Data й алгоритмів персоналізації, а також почав розвиток хмарних сервісів. Завдяки цьому компанія зуміла відновити мобільний додаток, автоматизувати ряд процесів в компанії, а також надати клієнтам можливість реєстрації картки клієнта в месенджері.
Varus запустив чат-бота і назвав це початком «цифрової трансформації». Бот в месенджері Viber оцифровує карти Varus, показує промо-акції, дозволяє оцінювати обслуговування, знаходити найближчі магазини, зв’язуватися з контакт-центром і заходити в особистий кабінет. Як наступний крок, Varus планує зробити емісію цифрових карт лояльності відразу в Viber, без пластику.
Ще одним проривом, де Varus став дійсно першопрохідцем, стало відкриття частини API. Воно знаходиться на market.corezoid.com. Зараз по API можна отримати список магазинів і список акцій мережі. Однак в компанії обіцяють повідомляти про наступні кроки з відкриття баз даних.
Наш Край запустив доставку ланчів, замовити ланч-бокси безпосередньо в офіс можна через сторінку онлайн-магазину Наш Край. Гарячі страви можна замовити на певний час. Вони упаковані в зручні блістери і містять одноразовий посуд.
А рітейлер Лоток поставив в магазинах почтомати Нова пошта.
Повний онлайн
Fozzy, Ашан, Metro, Novus, Таврія В, Наш Край торгують досить давно продуктами онлайн. Більшість з них працюють в партнерстві з сервісом Zakaz.ua. В цьому році до списку партнерів додався МегаМаркет.
Результатами співпраці з Zakaz.ua рітейлери найчастіше задоволені, оскільки всі процеси вибудовує сервіс самостійно. В Metro Cash&Carry Ukraine продовжують інвестувати в майданчик і відзначають, що результат в цьому сегменті рік від року подвоюється.
Деякі з цих рітейлерів вже знаходяться на шляху самостійного надання цієї послуги. Наприклад, про запуск маркетплейсу оголосив Ашан. Поки доставка стосується товарів непродуктової групи. З цією метою Ашан в 2018 році розпочав співпрацю з Нова пошта.
У магазинах біля дому Мій Ашан працюватимуть пункти видачі товарів – Click and Collect. Вони дозволять клієнтам замовляти онлайн весь непродовольчий асортимент, представлений в гіпермаркетах Auchan, і отримувати покупки в своєму магазині біля будинку.
Читайте також –
На всі гроші: найгучніші угоди 2018 року в рітейлі, логістиці та девелопменті