Дмитро Деревицький, Алло: Мій прогноз – скорочення ринку електроніки до кінця року на 50%

Дмитро Деревицький, Алло: Мій прогноз – скорочення ринку електроніки до кінця року на 50%

16.04.2020 08:15
  1026
Костянтин Симоненко

Глава групи компаній Алло розповів як звести до мінімуму помилки при прийнятті швидких рішень на основі прогнозів майбутніх подій.

Цей матеріал доступний російською мовою

Голова ради директорів Алло Дмитро Деревицький в ході онлайн-зустрічі, організованої Асоціацією рітейлерів України, розповів про головну роль топ-менеджера в кризові часи, визначенні першочергових завдань, перспективи українського рітейлу і багато іншого.

– Яку роль виконує керівник компанії під час кризи, чи повинен він контролювати все?

– Роль лідера – постійно дивитися вперед. Нинішня криза, з якию зіткнулися рітейлери – дуже динамічна. Динаміка надходження нових ввідних і нових даних змушує будь-якого топ-менеджера діяти максимально швидко і приймати оперативні рішення в залежності від розвитку ситуації. Зараз як ніколи раніше важливі швидкі рішення, які і можна назвати антикризовими, оскільки немає часу на ітерації та каскадування (дроблення завдань і делегування відповідальності – прим. ред.) По всіх підрозділах компанії.

– Які найголовніші рішення повинні прийматися?

– В першу чергу: які напрями роботи посилювати, а які – згортати або підтримувати в скороченому вигляді. Іншими словами – встановити пріоритети.

Лідер повинен взяти на себе важкі функції, яких менеджери зазвичай намагаються уникати: мотивація персоналу або його скорочення, реструктуризація заборгованості, перегляд відносин з партнерами тощо. У цьому сенсі лідер в компанії повинен стати свого роду психологом для всього персоналу.

– Розшифруйте, що це означає на практиці?

– Пояснювати співробітникам, як буде далі працювати компанія і налаштовувати персонал на продуктивну роботу. Ми стали менше проводити обговорень у великих робочих групах і більше приймати рішень малими групами. Щоб витрачати менше часу на переконання, тим більше що у топів інформації більше про загальну ситуацію в компанії, ніж у керівників окремих підрозділів. Тому частіше говоримо: що потрібно робити. Наприклад, на чому сконцентрувати основні зусилля і які витрати скоротити.

– Як ви визначаєте, на що спрямувати основні зусилля?

– Якщо орієнтуватися на прогнози міжнародних організацій і експертів, можна вибрати сценарій на будь-який смак: від пекла до раю. Тому ми щодня збираємо власні дані і порівнюємо їх з зарубіжною аналітикою, щоб вибрати найбільш реалістичний сценарій. І зробити на нього ставку. Тому що на відміну від аналітиків, ми ризикуємо своїми грошима.

Наприклад, якщо припустити швидке відновлення економіки, варто планувати швидкий цикл закупівлі товару, не скорочувати персонал. Але якщо це виявиться помилкою, компанія втратить мільйони.

– Тоді виникає наступне питання: як максимально точно визначити цей базовий сценарій?

– Для цього збираємося з ключовими фахівцями, найбільш компетентними в тій чи іншій сфері. Вибираємо найреалістичніший сценарій, і способи як до нього підготуватися.

– Наприклад, передомовитися про оренду приміщень з урахуванням нових умов роботи?

– Ні, це вже не стратегічні рішення, а тактичні прийоми їх реалізації. Домовленості з оренди – це операційна діяльність. Якщо в мережі сотні, а то й тисячі магазинів, ясно, що з кимось ми не домовимося. У нашій компанії – це, як правило, точки з найгіршими умовами оренди, і ми будемо йти звідти. Наприклад, в Одесі підемо з ТРЦ, власники якого не готові поступитися ні в чому. Але в 95% випадків нам вдається домовитися.

– Наскільки ефективна така тактика відходу від незговірливих орендодавців?

– Думаю, що це в будь-якому випадку більш правильна тактика, ніж мовчазно терпіти збитки. Адже в даній ситуації важко всім. Якби й інші рітейлери діяли подібним чином, це був би хороший меседж власникам приміщень, які не хочуть відповідати на зміни ринкових умов.

– У той же час існує думка, що рітейлери, що працюють в карантин, отримують надприбутки. Як ви коммунікуєте з суспільством, чи змінився ваш підхід до PR-активності?

– Ми поділяємо піар на зовнішній і внутрішній. На щастя, держава віднесла засоби мобільного зв’язку до товарів першої необхідності нарівні з продуктами харчування і ліками. Тому перший наш меседж суспільству був якраз про те, що ми працюємо в штатному режимі. Окільки телеком – це основна частина нашого бізнесу.

Крім того, з огляду на те, як змінився спосіб споживання товарів і послуг в карантин ми підтримали своїх клієнтів безкоштовною доставкою на цілий ряд товарів. Плюс ми взяли на себе оплату комісій за поповнення мобільних.

Окремо готуємо повідомлення про нашу соціальну відповідальність, яка виражається в допомозі лікарням необхідними медвиробами і обладнанням.

– А як ви мотивуєте персонал?

– В першу чергу ми працюємо на зняття внутрішньої напруги і занепокоєння в колективі. Пояснюємо працівникам реальний стан справ в компанії. Додатково оголосили про те, що в разі захворювання COVID-19 кожному співробітнику додатково до виплат за лікарняним з бюджету компанії буде виділено 10 000 грн.

Вся інформація доступна через «корпоративний Фейсбук» Workplace, де немає ієрархії, і будь-який співробітник може задати питання гендиректору і головне – отримати на нього відповідь.

– Коли, на вашу думку, закінчиться карантин і як він змінить ринок рітейлу?

– Всупереч сподіванням багатьох, я вважаю, що ринок почне відновлення не раніше, ніж через 1,5 року. Тобто, коли перехворіє дві третини населення або з’явиться вакцина. Ще приблизно рік знадобиться, щоб ринок виріс до рівня 2019-го. Таким чином, від сьогоднішнього моменту знадобиться 2,5 роки щоб продажі досягли рівня докризового 2019 року.

– На чому заснований ваш песимістичний прогноз?

– Закінчення карантину не принесе полегшення, бо маса людей виявить, що їх робочих місць більше не існує. Це співробітники авіакомпаній, турагентств, кінотеатрів, клубів, барів та інших компаній зі сфери обслуговування. В Європі вже говорять про продовження обмежень на відвідування країн до вересня. А це означає, що не буде туризму і всього, що з ним пов’язано. Зате буде низка скорочень і звільнень. Що неминуче позначиться на економічних показниках. Наприклад, банки вже зараз обмежили споживче кредитування, з огляду на ризики майбутнього безробіття і скорочення доходів населення.

Додатково восени може статися друга хвиля захворювання, як це буває з сезонним грипом. Тому мій прогноз – скорочення ринку до кінця 2020 року на 50% щодо середини березня, коли був введений карантин. Йдеться про електроніку та інший непродовольчий роздріб.

– Як це вплине на ринок комерційної нерухомості?

– Перш за все повинні впасти ставки оренди приміщень: за моїми оцінками, приблизно на 60%. До рівня попиту, який буде існувати на ринку.

– Які товари зараз користуються найбільшим попитом у покупців?

– Крім ігрових приставок і пилососів зросли продажі ноутбуків, а також дуже помітно збільшилися продажі індивідуального електротранспорту. Люди купують його для заміського дозвілля і пересування по місту.

– У вас на маркетплейсі з’явився новий сегмент товарів, зокрема, алкоголь. Які перші результати онлайн-торгівлі?

-Під час запуску подібних проектів «з нуля» перші цифри у відсотках виглядають вражаюче на презентаційних слайдах. Але в абсолютних цифрах обсяг їх поки що невеликий, хоча є постійне зростання.

– Наскільки сильно змінилася поведінка споживачів?

– Вони стали більше замовляти онлайн і дистанційно сплачувати свої покупки. Але найголовніше – міняється патерн споживчої поведінки в бік так званого розумного споживання. Хоча я впевнений, що маркетологи вигадають більш благозвучну назву цьому явищу. Йдеться, наприклад, про те, щоб поміняти батарею в ноутбуці і користуватися ним ще кілька років замість покупки нового пристрою. І так буде в усьому.

– Як цим найкраще скористатися?

– Як я вже говорив вище, ми розділили свої стратегічні плани, скорочуючи інвестиції в розвиток офлайн-магазинів і перерозподіляємо ресурси на онлайн-напрямки. Наприклад, запустили пілотний проект по перекваліфікації продавців в кур’єрів. Але при збільшенні числа онлайн-покупок падає розмір середнього чека. Однак в цілому перспективи цього напряму дуже хороші.

– Як скоро, на вашу думку, треба скасовувати жорсткі обмеження на роботу підприємств в Україні?

– Потрібно розуміти, що в певний момент ризики від непрацюючих підприємств, безробіття і низькі доходи населення переважать небезпеки пом’якшення карантину. Тому необхідно дотримати баланс між необхідними заходами безпеки і поступовою відміною заборони на роботу підприємств, причому не тільки рітейлу.

Читайте також –

“Алло, ми працюємо!”: Мережа магазинів Алло повідомляє про роботу своїх магазинів під час карантину


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Раз на тиждень

ми будемо відправляти Вам 

найцікавіші новини тижня


Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Наталія Москалець, ДРЦ Ухтишка: Як зберегти бізнес у прифронтовій зоні та створити умови для його подальшого зростання та розвитку

Наталія Москалець, ДРЦ Ухтишка: Як зберегти бізнес у прифронтовій зоні та створити умови для його подальшого зростання та розвитку

Ухтишка – це дитячо-розважальні центри у форматі «біля дому». Наразі працює два ДРЦ у Павлограді в ТРЦ та ще чотири...
time icon  
  123
Усі новини ринку