
Ролики тижня: Moyo, Uklon, Сільпо, Файно Маркет, Comfy


Як трансформується одна з найвідоміших компаній XX сторіччя та на що очікує в Україні
Цей матеріал доступний російською мовою
Меблевий гігант IKEA став бізнес-легендою багато десятиліть тому. Він входить до топ-50 найдорожчих брендів світу з оцінкою у $15,3 млрд за версією Forbes. Статок засновника компанії Інгвара Кампрада оцінювався у $58,7 млрд, завдяки чому він був восьмим номером у рейтингу мільярдерів Bloomberg та найбагатшим бізнесменом Швеції.
Кампрад пішов з життя 28 січня 2018 року, до останнього не залишаючи компанію попри обіцянки “відійти від справ та працювати менше”. А IKEA продовжує жити за його принципами. Чи ні?
Варто зазначити, що з 1982 року IKEA де-юре є групою компаній зі складною структурою, про склад та взаємозв’язки всередині якої вперше офіційно оголосили лише у 2012-му. І, так чи інакше, таке рішення мало вплив на фінансовий успіх бізнесу.
Впродовж останнього десятиріччя прибутки IKEA зростають, нехай подекуди і з мінімальною динамікою. За результатами 2017-го фінансового року компанія мала понад 350 магазинів по всьому світу. Роздрібні продажі рітейлера досягли 34,1 млрд євро (+3,8% за рік), а прибуток групи зріс на 1,7% – до 3,66 млрд євро.
Наступного фінансового року, який компанія закінчувала вже без Кампрада, зростання продовжилося. За цей період у світі відкрилося 19 нових магазинів, у тому числі і перший на території Індії. При цьому у річному звіті компанія декларує наміри розширитися до 25-ти магазинів на індійському ринку до 2025 року. Також IKEA продовжила експансію у Великій Британії, США, на Близькому Сході та в Азії.
Впродовж 2018 фінансового року IKEA заробила 38,8 млрд євро. Онлайн-продажі збільшилися на 45%.
А от дохід до сплати податків знизився більш ніж на третину – до 2,1 млрд євро. Такий дисбаланс пояснюється тим, що компанія впродовж року робила чималі інвестиції, що досягли 2,8 млрд євро. В першу чергу гроші пішли на будівництво 14-ти логістичних центрів для інтернет-підрозділів, купівлю вітряних електростанцій у Португалії та Фінляндії, а також інші інновації.
Власне, IKEA генерувала інноваційні рішення впродовж всієї своєї історії: сам формат магазинів і ресторани для їх відвідувачів, продажі меблів, які потрібно збирати самому, фірмові каталоги, перший з який вийшов у 1951 році. До слова, й інтернет-магазин компанія запустила ще задовго то того, як це стало мейнстрімом, у далекому 2000 році.
А тепер меблева імперія вирішила зосередитися на онлайн-торгівлі всерйоз. Незадовго до публікації звіту за 2018 фінансовий рік IKEA оголосила про масштабні скорочення персоналу, а також про плани розвивати інтернет-напрямок та зосередитися на магазинах формату city-store.
За останньою статистикою, протягом року офлайнові магазини IKEA мають 957 млн відвідувань, тоді як онлайнові – 2,5 млрд.
Це цілком співзвучно з основними принципами компанії, які Інгвар Кампрад сформулював ще у 1976 році у своєму “Заповіті торговця меблями”. Крім прагнення надавати клієнтам якомога нижчі ціни, залишаючи функціональність та якість на найвищому рівні, там декларується й принцип шукати найдешевші рішення, адже “дороге рішення будь-якої проблеми зазвичай є роботою посередності”. А інтернет-продажі якраз і є дешевше рішення.
Крім того, інвестиції IKEA не обмежилися альтернативною енергетикою. Так, у вересні 2018 року компанія придбала успішний американський стартап TaskRabbit, що розробив сервіс для пошуку виконавців різноманітних завдань: від вигулу собак до кур’єрської доставки документів.
А у травні цього року венчурний підрозділ холдингу разом із іншими інвесторами придбав міноритарну частку в індійському стартапі Livspace, що допомагає користувачам створювати та візуалізувати дизайн інтер’єрів. У обох випадках сума угоди не розголошується, проте, за оцінками Economic Times, доля рітейлера у Livspace могла коштувати приблизно $10-15 млн.
Водночас рітейлер діє й у інших напрямках. Наприклад, у 2020 році у Японії стартують продажі роботизованих меблів-трансформерів для маленьких кімнат, створених у колаборації з американським стартапом Ori Living. А у червні цього року IKEA презентувала колекцію товарів з переробленого океанічного сміття. Компанія декларує намір поступово перейти до виробництва з перероблених матеріалів, а речі з непотребу, виловленого у Середземному морі, почнуть продаватися в італійських та іспанських магазинах бренду вже цієї осені.
IKEA не полишає активну міжнародну експансію та шукає нові ринки збуту. Як вже згадувалося, великі плани компанія має щодо Індії. Найближчим часом заплановано й розширення на Південну Америку: протягом 10 років рітейлер планує запустити дев’ять магазинів у регіоні, в першу чергу, у Перу, Чилі та Колумбії.
Наприкінці червня у Румунії відкрилася друга IKEA, при цьому магазин у Бухаресті став найбільшим у Південно-Східній Європі, а керівництво компанії оголосило про наміри мати дев’ять магазинів у цій країні, інвестувавши у розвиток румунської мережі 500 млн євро.
А от з українським напрямком все набагато складніше. З одного боку, бренд IKEA зареєстровано в Україні ще у 1994 році. А з іншого – новини про відкриття першого магазину з’являються вже не вперше, але без конкретного результату.
Наприклад, у 2005 році стало відомо про плани збудувати перший великий магазин IKEA між Києвом та Борисполем та імовірні інвестиції у $1 млрд. Але плани так і залишилися на папері. А через п’ять років компанія взагалі розпродала всі свої українські активи.
Наприкінці 2017 року на ринку знову поширилися чутки про “чергове пришестя IKEA”, а згодом з’явилася й офіційна заява з підтвердженням планів. Але як і раніше представники компанії озвучували мінімум інформації, розповідаючи, що: “на даний момент IKEA вивчає варіанти найсприятливішої бізнес-моделі, яка б дозволила компанії реалізувати плани у Києві вже протягом одного-двох років. Рішення про подальші кроки буде прийняте з урахуванням результатів дослідження ринку та уподобань українських споживачів”.
У 2018 році рітейлер почав набирати персонал для першого київського магазину. З’ясувалося, що мова йде не повноформатну “заміську” IKEA, а про невеликий магазин у форматі city-store, що мав розташуватися у новозбудованому ТРЦ Ocean Mall.
Але з локацією вчергове не склалося. Через затримку будівництва та введення в експлуатацію торгівельного центру шведському меблевому гіганту знову довелося переглянути плани. Тоді у прес-службі IKEA зазначили, що компанія розглядає альтернативні опції, які “дозволять вийти на український ринок у найкоротший термін”. Проте вже було зрозуміло, що мова точно йде про мініатюрний міський формат.
Зазначимо, що експерименти з відходом від величезних магазинів на кількадесят тисяч квадратних метрів за межами великих міст рітейлер розпочав кілька років тому. Зокрема, у 2014 році у центрі німецького Гамбургу відкрився пілотний і на той час найменший у мережі магазин “всього” на 18 000 кв. м, у який було вкладено 80 млн євро. Після цього торгові точки у новому компактному форматі почали з’являтися у інших європейських містах. Так, у 2017 році мініатюрні IKEA площею від 900 до 5000 кв. м відкрилися в Іспанії та Швеції, пізніше – у Польщі.
Навесні 2019 року перша американська міні-IKEA запустилася у Нью-Йорку. А компанія заявила, що планує найближчим часом відкрити мінімум 30 таких торгових точок у США, зосереджуючи увагу на таких містах як Вашингтон, Чикаго, Сан-Франциско і т.д.
Такі плани рітейлер пояснює тим, що знаходиться у процесі трансформації, приділяючи велику увагу клієнтам та їхнім потребам. Адже у міських магазинах акцент робиться не стільки на великому асортименті, коли більшість найменувань доступна для онлайн-замовлення, а на тому, щоб підібрати оптимальне рішення для кожного покупця. У тому числі і за допомогою діджитал-інструментів.
Тож чергове відкриття IKEA у Києві заплановане на кінець 2019 року. Скоріш за все, магазин буде розташовано у ТРЦ Blockbuster Mall, який належить Мандарин Плаза Груп Вагіфа Алієва. Проте публічно компанія цю інформацію не підтверджує й не спростовує.
А букмекерам, схоже, вже час приймати ставки на те, станеться епохальне відкриття, яке експерти називають позитивним сигналом для інвестиційної привабливості країни, до нового року, чи знову “не складеться”.
Джерело investory.news
Читайте також –
Фінал нескінченної історії: як IKEA 15 років в Україні виходила