В’ячеслав Клімов, Нова пошта: Створювали бізнес заради ідеї, яка змінить світ
Співзасновник Нова пошта про своє бачення планування, партнерства, роботизації та концепції успішного бізнесу.
За минулий рік оборот Нова пошта виріс більш ніж на 40%, а кількість доставлених посилок – на 28%. В цілому, за останні три роки – з 2015-го по 2017-й – компанія перевезла понад 350 млн посилок. В інтерв’ю порталу Kfund-media один із співзасновників компанії В’ячеслав Клімов розповів за рахунок чого компанії вдалося досягти таких показників, чому Нова пошта вперше з моменту заснування залучила зовнішнє фінансування, і за рахунок яких принципів співвласникам бізнесу вдається уникати протиріч. RAU підготував тезовий виклад інтерв’ю топ-менеджера.
Про автоматизацію і роботизацію бізнесу
Це вже доконаний факт. У вересні ми запустили київський інноваційний термінал (КІТ) з автоматизованим сортуванням посилок. Уже в кінці 2017 року цей об’єкт працював на повну потужність, а це сортування приблизно 8500 посилок в годину і більше 200 000 посилок на добу, обробка протягом доби понад 330 машин з відправленнями по всій Україні. Якби не КІТ, ми б з передноворічним навантаженням не впоралися.
Технології – це вже життєва необхідність. Аналогічна ситуація з автоматизованими почтоматами.
Зони самообслуговування на базі власних почтоматів Нова пошта встановлені в 15 відділеннях компанії в Києві. Наша мета в цьому напрямку – зробити безконтактний сервіс доставки більш популярним: клієнти можуть отримувати свої відправлення в почтоматах, а операторам при цьому відводиться консультаційна роль, яка незабаром, коли ця послуга стане більш звичною, скоротиться природним шляхом.
Запуск КІТ обійшовся в 15 млн євро. У всьому світі інвестиції в інфраструктуру окупаються довго. Ми розраховуємо повернути вкладені гроші за період до десяти років.
Про ідею і концепцію бізнесу
Я не дуже люблю термін «стартап». Я під ним розумію бізнес, який запускається заради створення однієї умовної «кнопки», припустимо, для телефону. Його кінцева мета – продаж. Безумовно, така модель теж існує. Але мені ближче інша концепція. Ми з Володимиром створювали бізнес заради великої ідеї, яка змінить світ.
При відкритті своєї справи потрібно йти від потреби клієнта.
Якщо ви намагаєтеся викликати таксі, а воно не приїжджає – робіть службу таксі. Якщо вас несмачно нагодували – відкривайте ресторан. Ви задоволені, як вчать ваших дітей? Якщо ні – відкривайте школу. Під таким кутом зору ви зрозумієте, що в Україні як і раніше можна відкривати будь-який бізнес – як в сфері сервісу, так і в будь-якому виробничому напрямку.
Про планування в умовах нестабільності
Зміна зовнішньої ситуації не має ніякого відношення до планування. Планувати потрібно обов’язково. План повинен включати ризики. Як приклад: у 2014 році Нова пошта втратила 15% мережі протягом року, тому що ми втратили Крим і Донбас.
Проте, рік ми закінчили, виконавши план по розширенню мережі, як і планували. В абсолютних цифрах. Як тільки в цих регіонах загострилася ситуація, ми евакуювали наші відділення і активізували відкриття нових в західних областях і в Києві. Подібні ситуації – це тільки зовнішні умови. Їх можна частково нівелювати гнучкістю, зміною та коригуванням планів.
У 2001 році ми поняття не мали, що одним з наших ключових сегментів стане е-commerce.
Ми тоді навіть не знали про його існування, а тепер це один з наших найважливіших напрямків. В Україні е-commerce зростає на 40-50% в рік. Тому наша мета – якісне обслуговування – з е-commerce перетворилася на ВАМ – Велику амбітну мету.
Про вибір партнера для бізнесу
Для себе визначив кілька правил, які стосуються того, як правильно вибрати партнера. Перше – це психологічна сумісність. Друге – у вас обов’язково повинні бути однакові цілі. Якщо у партнера мета – купити трикімнатну квартиру, то вона гідна поваги. Але якщо ваша мета – змінити світ, створити нову індустрію, стати лідером ринку, то в процесі створення бізнесу партнер досягне своєї мети, купить квартиру, а потім вийде зі справи.
Третє – це однакові цінності. Якщо для партнера цінністю є співробітники і він прагне створити сімейну компанію, а ви орієнтуєтеся на прибуток, така розбіжність може перейти в конфлікт інтересів. І останнє, четверте, – це везіння.
Важливо все обговорити на березі, коли ще нічого ділити. Якщо ваша дружба цінніша майбутніх конфліктів, то не входьте в бізнес. Якщо ви можете написати на папері, скільки кому відсотків дістанеться і якщо дружбі це не завадить, то напишіть.
У нашій культурі прийнято відступати, якщо партнер зайняв принципову позицію. У нас ніколи не було випадку, коли ми йшли принцип на принцип. Бувають важкі питання, але ми їх знімаємо з розгляду, і через пару місяців або хтось із нас змінює свою позицію і тоді питання відпадає, або ситуація змінюється. Якщо бачимо, що це потенційний клінч – знімаємо з розгляду.
Про фінансування розвитку і зовнішні інвестиції
Я прихильник ідеології Генрі Форда, який говорив, що джерело ваших інвестицій знаходиться на конвеєрі вашого заводу. Ми в 2017 році, через 16 років після початку існування компанії, вперше стали користуватися позиковим капіталом. До цього моменту Нова пошта розвивалася за рахунок реінвестування. Отриманий прибуток повертався в бізнес. Але в 2017 році у нас вже з’явилася необхідність вкладати в великі інфраструктурні проекти. Наприклад, в КІТ. Для завершення цього проекту були залучені кошти одного з українських банків.
На початку цього року одна з наших перемог – це отримання кредиту від ЄБРР в 9,5 млн євро. Гроші плануємо вкласти в будівництво нового інфраструктурного об’єкта – сортувального терміналу в Хмельницькому, який буде ключовою сполучною ланкою між західним регіоном і рештою України. Там буде встановлена така ж сучасна сортувальна лінія, як і на КІТ.
За матеріалами: Kfund-media
Читайте також –
Нова пошта презентувала новий формат відділень – до кінця року відкриють 150 таких об’єктів