Марк Петкевич, СЕО Novus: В пріоритеті якісний продукт, розширення мережі та поліпшення процесів
Генеральний директор мережі магазинів Novus Марк Петкевич розповів про роботу компанії в період карантину, динаміку продажів в 2019-му і 2020 роках, найбільш привабливі для споживача формати, а також плани розвитку торгової мережі та розширення логістичних потужностей.
Цей матеріал доступний російською мовою
Мережа магазинів Novus – один з лідерів столичного ринку продуктового рітейлу. Створена в 2009 році компанія, що входить в литовський холдинг BT Invest, зараз об’єднує вже 46 магазинів, більша частина яких працює в Києві та області. Не так давно стало відомо, що рітейлер планує активізувати розвиток торговельної мережі й побудувати новий логістичний центр. Про те, наскільки активно буде розвиватися торговельна мережа в поточному році розповів генеральний директор мережі Novus Марк Петкевич. У першому ексклюзивному інтерв’ю для RAU топ-менеджер також поділився результатами роботи мережі в період коронакризи, тенденціями в продуктовому рітейлі України, цілями компанії на найближчі роки та іншим.
– Ви очолили компанію більше трьох років тому. Які завдання були поставлені перед вами тоді, що вже зроблено, як оцінюєте виконану за час перебування в компанії роботу?
– Створювати і масштабувати якісний продукт – ключове завдання керівника Novus Україна. Крім основного вектора – стабільного розширення компанії та її модернізації, потрібно регулярно актуалізувати завдання, щоб вчасно впроваджувати різноманітні інновації. Наприклад, ми стали першими в Україні, хто запровадив систему SAP Customer Activity Repository.
З моєї точки зору, мережа магазинів Novus – дуже гідний продукт, створення якого стало можливим завдяки результативній та грамотній роботі всієї команди. Зараз перед нами стоїть завдання масштабувати цей продукт, тому плануємо прискорювати процес розширення і відкриття нових магазинів.
– Як мережа Novus закінчила 2019 рік: на скільки в процентному співвідношенні зріс ваш товарообіг, середній чек?
– Товарообіг мережі Novus в 2019 році зріс на 21% у порівнянні з 2018-м – до 11,5 млрд грн. Темпи збільшення продажів були трохи вищі за торішні, але особливо радує той факт, що левову частку зростання дали нові клієнти. Що стосується середнього чеку, то він в минулому році зріс більше, ніж інфляція в Україні.
– Наскільки суттєво вплинув на роботу компанії карантин в Україні?
– Безумовно, карантин вплинув на роботу мережі, але варто враховувати, що роздрібна торгівля – бізнес зі своєю специфікою і ризиками. У продуктовому рітейлі потрібно завжди бути готовим оперативно реагувати на зміни й форс-мажорні обставини. У нас злагоджена команда, яка швидко налагодила всі процеси і організувала ефективну віддалену роботу.
Так, в умовах непередбаченого карантину були короткострокові перебої з товаром на полицях магазинів, десь не вистачало асортименту. Але ми оперативно усували неполадки в системі до того, як вони ставали дискомфортні для покупця.
– Якою була динаміка продажів під час карантину? На які товари попит зріс найбільше, на які навпаки – впав?
– В цілому, поведінка покупця була приблизно такою ж, як і в попередню кризу 2014 року. В основному люди купували товари тривалого зберігання, наприклад, консерви, крупи, бакалію, сірники, сіль. У зв’язку з карантином люди перебували вдома, у них не було можливості відвідувати кафе та ресторани, тому населення стало приділяти більше уваги приготуванню домашньої їжі. Відповідно, попит мали продукти для приготування страв.
– Які тенденції в поведінці споживача спостерігаються зараз – в період пом’якшення карантину? Чи є позитивна динаміка щодо зростання продажів?
– Можна сказати, що життя повертається до норми. Під час активної фази карантину покупці ходили в магазини рідше, при цьому чек був вищим за рахунок покупок про запас. Тепер же клієнти виїжджають на закупівлі частіше, але купують менше товарів. В цілому, зменшення продажів в літній період – нормальна практика, кияни їдуть у відпустку, як і на травневі свята. А в купівельних кошиках все частіше спостерігаються «легкі» продукти – овочі, фрукти.
Порівнюючи ситуацію з минулим роком, спостерігаємо стабільно позитивну динаміку продажів.
– Наскільки істотно в період карантину зріс попит на доставку продуктів?
– Дійсно, попит на доставку продукції під час карантину був дуже великий, на жаль, у нас не було можливості обробити весь обсяг заявок від клієнтів. Основним завданням було оперативно збільшити штат співробітників, які обслуговують E-Market.
– Як ви вважаєте, чи збережеться тенденція до зростання онлайн-продажів продуктів харчування після завершення карантину? Чи не плануєте розвиток власного e-commerce за прикладом лідерів ринку – АТБ і Fozzy Group?
– Моя суб’єктивна думка – кардинально нічого не зміниться. Онлайн-продажі зростатимуть трохи швидше традиційних, але не настільки стрімкими темпами, щоб напрямок e-commerce виводити в окремий структурний підрозділ. Ми стежимо за ринком, слідкуємо за світовими тенденціями, цей напрямок знаходиться в фокусі нашої уваги. Як тільки будемо розуміти необхідність створення власного e-commerce – відразу ж це зробимо.
– В цілому, як змінюються уподобання українських споживачів останнім часом, на що вони частіше звертають увагу при виборі магазину чи певного товару?
– Клієнтів вже не здивувати наявністю великого асортименту, вони прагнуть отримати максимум від відвідування супермаркету. Цінується все в комплексі: зручність покупки (місце на паркінгу, широкі проходи, в яких покупець не стикається з іншим відвідувачем візками), якість продукції (пріоритет – впевненість в свіжості товару, запропонованого в мережі), сервіс (в тому числі привітність і професіоналізм персоналу, які визначають настрій, з яким клієнт виходить із супермаркету), і, безумовно, асортимент.
– Який із зазначених вами факторів вибору магазину вважаєте конкурентною перевагою мережі Novus?
– Novus прагне відповідати всім цим потребам клієнта. В нашій мережі споживач завжди знайде свіжу продукцію від «Майстрів Смаку» у відділі кулінарії, гриль-продукцію і власне копчення, найсвіжіше українське м’ясо, виключно охолоджене і таке, що відповідає міжнародним ISO стандартам, рибу, морепродукти, великий відділ випічки, а також гідний вибір продукції власного імпорту. Для комфорту клієнтів облаштовуємо великі парковки, інфокаси, де швидко можна купити снеки та напої.
Також постійно вводимо додаткові сервіси. Зокрема, в нещодавно відкритому супермаркеті в новому ТРЦ Retrovillle реалізували низку нових ексклюзивних зон. Наприклад, зона The Lunch Asia, де профі паназіатської кухні готують ресторанні страви за демократичними цінами. Або зона Майстрів Шоколаду з унікальними рецептурами кондитерських виробів handmade. Ну і звичайно, важливим елементом залишається асортимент. У мережі супермаркетів Novus представлено більше 50 000 позицій SKU. Це полегшує покупку клієнтам, у яких немає потреби їхати в кілька торгових точок. Вони можуть придбати всю необхідну продукцію в одному місці: як продовольчі товари, так і non-food сегмент.
– В кінці 2018 року компанія відкрила великий логістичний центр в Софіївській Борщагівці під Києвом. Зараз Novus повністю забезпечує свої складські потреби самостійно? Чи є плани розширювати складські потужності?
– Зараз у нас працює три логістичних центри, але в даний момент самостійно покривати потреби за обсягами нашої торгової мережі не представляється можливим. Тому вже восени будемо відкривати четвертий логістичний центр.
Також було прийнято рішення про переїзд у власне складське приміщення площею понад 40 000 кв. м в 2021 році. Це дозволить поліпшити якість поставки і ефективність логістики.
– Які формати торгових точок вважаєте найбільш перспективними в Україні (магазини біля дому, супермаркети чи гіпермаркети)? На розвитку яких форматів сконцентрується Novus в найближчі роки?
– Найоптимальнішим і успішним форматом вважаю супермаркет, тому акцент будемо робити на розвитку такого формату. Хочу зазначити, що магазини біля дому теж не будуть обділені увагою. Найменше плануємо відкривати гіпермаркетів.
– У цьому році ви відкрили вже три нових магазини в Києві. Скільки всього торгових точок планується запустити в поточному році і де?
– В планах розвитку – відкриття восьми магазинів і поки що ми рухаємося в рамках цього плану. Що стосується географічної експансії, то інтерес для нас представляють Київ та Київська область. Розвиток торгової мережі за межами столиці плануємо не раніше 2023 року.
– Novus давно пропонує партнерам розвиватися за франчайзинговою моделлю, проте за всі роки відкрив не так багато магазинів по франшизі. Що стримує розвиток і чому франшиза так і не стала ефективним інструментом масштабування?
– У Novus високі вимоги до стандартів роботи, це наше ім’я і репутація, напрацьовані роками. Підтримувати належний рівень і зберігати реноме професійної мережі для нас вкрай важливо, тому ми висуваємо певні вимоги, які готові виконувати не багато франчайзі. Також Novus вимагає великих інвестицій. Знижувати планку якості ми не збираємось, тому і франшиз Novus в Україні поки що не так багато.
– Які ключові цілі стоять перед вами на 2020 рік і в більш довгостроковій перспективі? На яких аспектах бізнесу ви зосередите свою увагу?
– Основними напрямками роботи залишаться клієнтоорієнтованість, розвиток і ефективність процесів. Ключова мета: якісний продукт, розширення торгової мережі, поліпшення процесів – сервісу та логістики. Novus повинен бути ефективним і клієнтоорієнтованим.
Щодо очікувань в кризовий період, я вважаю, що кожна криза – це можливість. І вірю, що цей складний етап дозволить нам прискорити темпи розвитку.
Товарообіг плануємо наростити на 26% рік до року. В першу чергу – за рахунок масштабування торгової мережі.
– З вашої точки зору, що буде з українським ринком продуктового рітейлу в найближчі роки? Які ключові зміни на нього чекають?
– Мій прогноз: ситуація не зазнає радикальних змін. Буде рости як конкуренція, так і вимоги з боку клієнта. Щодо бізнес-аспектів, то керівництво, яка приділяє недостатню увагу веденню бізнесу в кризовий період, швидше за все, втратить і клієнтів, і сам бізнес.
Читайте також –
Новини FMCG за червень: домінування КОЛО і АТБ, кредит Novus, нові формати Varus і Ашан