Вячеслав Климов, Нова пошта: Економічні наслідки коронавірусу ще попереду

Вячеслав Климов, Нова пошта: Економічні наслідки коронавірусу ще попереду

09.10.2020 08:30
  1198
Виктор Нагорский

Співвласник компанії Нова пошта Вячеслав Климов про уроки нинішньої кризи, економічні наслідки карантину, показники роботи компанії та майбутнє рітейлу.

Цей матеріал доступний російською мовою

Співвласник компанії Нова пошта Вячеслав Климов став одним з хедлайнерів IV міжнародної спеціалізованої виставки рітейлу й девелопменту RAU EXPO 2020, що відбулася в середині вересня в Києві. В ході однієї з панельних дискусій заходу бізнесмен розповів про роботу в період карантину, інвестиції компанії, плани відкриття нових терміналів та багато іншого. RAU підготувала головні тези виступу бізнесмена.

Про помилки рітейлу в період карантину

Я вважаю, що в умовах відразу декількох криз, в яких зараз знаходиться весь бізнес, говорити про помилки не зовсім коректно. В період епідемії коронавірусу до власників і менеджменту компаній приходить стільки даних, що помилки неминучі. Але в цьому немає нічого страшного, адже якщо бізнес досі працює, значить здатен оперативно реагувати на обставини, які швидко змінюються, і виправляти наявні проблеми в роботі.

Мені здається, що в цілому український рітейл діяв у нинішню кризу досить реактивно в хорошому сенсі цього слова. Компанії швидко реагували на зміну ситуації й впроваджували величезну кількість заходів, пов’язаних з безпекою співробітників та клієнтів.

Компанія Нова пошта – теж своєрідний рітейлер, адже ми управляємо однією з найбільших в країні мереж, хоч і продаємо послуги, а не товари. І ми чудово знаємо, наскільки складно швидко впровадити нові правила у великій мережі протягом короткого проміжку часу. Забезпечити співробітників масками, контролювати дотримання дистанції тощо. Але український рітейл впорався, і в цьому контексті дії українського бізнесу викликають у мене захоплення.

Про показники Нова пошта в 2020 році

Думаю, з урахуванням масштабів бізнесу Нова пошта, вона є свого роду датчиком, за показниками якого можна відстежувати здоров’я не тільки українського рітейлу, а й економіки в цілому. Можу сказати, що весняний карантин не призвів до істотного падіння наших показників. Спочатку, в докризовому бюджеті, ми закладали зростання кількості відправлень на 20% рік до року. І починаючи з лютого і до червня цього року ми перевиконували цей план приблизно на 10 процентних пунктів.

При цьому не можу виділити якийсь один драйвер зростання, адже збільшення кількості відправлень спостерігається у всіх сегментах нашої роботи: як в В2В і С2С, так і в e-commerce.

З ослабленням карантинних обмежень динаміка трохи зменшилася, однак ми, як і раніше, йдемо з ростом в кількості відправлень на 25% відносно минулого року. І судячи з наявної динаміки, такий рівень зростання може зберегтися і до кінця 2020-го. З одного боку, зростання бізнесу – це добре. Але з іншого – воно стало дещо стресовим для наявної у нас інфраструктури. Нам доводиться працювати на межі сил та можливостей.

Про залученість власника під час кризи

Можу говорити, як один із власників, який з 2014 року не займається операційним управлінням компанії. Протягом останніх шести років ми цілеспрямовано вчилися не хапатися за штурвал, щоб не порушувати процеси управління компанією. І в нинішню кризу ми не порушили цього правила. Вважаю, що в складній ситуації в першу чергу необхідно залишатися спокійним, і не робити занадто різких рухів, не вводити нових управлінських технологій, які можуть додати ще більше стресу.

З іншого боку, в нинішню кризу різко збільшилася швидкість прийняття рішень. І якщо раніше наша участь в управлінні відбувалася через наглядову раду в досить стабільному режимі, то зараз ми стали набагато більш реактивними.

Наприклад, до кризи ми не отримували дані про кількість відправок по днях або по годинах, а зараз отримуємо. Це не означає, що я реагую на ці дані дзвінком СЕО з якимись вказівками, але вони дозволяють мені набагато краще розуміти поточну ситуацію в компанії. Думаю, що в кризу залученість власника повинна істотно зрости. Я не кажу про те, щоб кожну секунду хапатися за штурвал, а говорю про певну параною в хорошому сенсі цього слова. Впевнений, що успіху досягають люди, які відносяться до свого бізнесу з пристрастю. І якщо в якийсь момент вам стає нецікаво, і ви віддаєте перевагу відпустці, то треба або міняти сферу діяльності, або шукати інший бізнес.

Про інвестиції Нова пошта в 2020 році

Наша інвестиційна програма на цей рік становила понад $100 млн. У березні, коли почала розгоратися коронакриза, інвестиційний комітет наглядової ради став засідати з частотою 1-2 рази на тиждень, щоб оперативно реагувати на нові реалії. В першу чергу ми склали песимістичний сценарій, і розділили наші інвестиції на кілька категорій. Зокрема, виділили деякі обов’язкові інвестиції, які повинні були бути освоєні навіть в тому випадку, якщо б ми практично повністю зупинилися. При цьому буквально щотижня відстежували показники роботи і в міру поліпшення ситуації повертали інвестиції в нетермінові напрямки.

Ми вже повністю повернули докризову програму інвестування і навіть трохи її збільшили. Таким чином хочемо перестрахуватися від валютних ризиків.

Наприклад, почали швидше платити нашим закордонним постачальникам сортувального обладнання. Вже цієї осені у нас заплановано запуск суперсучасного сортувального центру в Харкові. Практично добудована друга черга Київського інноваційного терміналу, що дозволить практично вдвічі збільшити його пропускну здатність. Загалом, радує, що в нинішню кризу ми не зупинили інвестиції, це дозволило нам ще більше відірватися від інших гравців логістичного ринку.

Про уроки кризи

Перший урок, який можна винести з кризи – можливо все. Може розпочатися посуха, війни за ресурси, можуть прилетіти інопланетяни – ми не знаємо, що буде далі, проте потрібно бути готовим до всього. Вас ніхто не буде питати, з якої саме причини зазнав краху ваш бізнес – це нікому не цікаво. Тому краще готуватися до будь-яких сюрпризів – навіть найбільш несподіваних.

Другий урок, який я отримав з цієї кризи – це нові можливості. Мені здається, що в моменти потрясінь з’являється сміливість робити те, що ви не наважувалися зробити в спокійний час. Раптом виявляється, що амплітуда ваших рухів може бути набагато ширшою, ніж ви припускали. Яскравий приклад нинішньої кризи – перехід на дистанційну роботу. На неї перейшли великі й складні за організацією офіси. На мій погляд, перейшли досить успішно.

Навіть величезний контакт-центр Нова пошта, в якому працює 600 чоловік і для якого ми створили їдальні, кімнати відпочинку і дитячий садок, перейшов на віддалену роботу і вже більше півроку функціонує без втрати ефективності.

І третій урок – досить філософський – багатьом з нас криза нагадала про дійсно важливі в цьому житті речі, призвела до своєрідних особистісних трансформацій. Мені дуже пощастило: в грудні минулого року в мене народився другий син, а вже в березні я перейшов на дистанційний формат роботи вдома, отримавши можливість бути поруч з сім’єю. І я отримав неймовірний кайф, спостерігаючи за тим, як росте ця маленька людина. Тому цей час був досить щасливим для мене особисто. Думаю, багато хто з нас в карантин отримав можливість більше бути зі своїми сім’ями, більше думати про важливе. І це теж один з приємних уроків карантину.

Про економічні наслідки карантину і майбутнє рітейлу

Очевидно, що економічні наслідки боротьби з коронавірусом ще попереду. Поки що ми не спостерігали ланцюжка банкрутств, хоча очевидно, що він буде. У відповідь на коронакризу всі центробанки випустили і викинули на ринки величезну кількість паперових, нічим не підкріплених грошей. Тому ті гроші, які зараз у вас є у вигляді кешу, вже гарантовано подешевшали. А значить, вже зараз необхідно думати про те, як управляти цією інфляційною кризою. Ця криза вже є, але потрібно готуватися до цілої низки криз, які будуть наслідками самої пандемії.

Що стосується майбутнього рітейлу, то найбільш очевидний тренд – це автоматизація і роботизація. Всі сфери, де люди можуть бути замінені якимись технологічними рішеннями, пройдуть цей шлях.

Не виключено, що офлайн-рітейл з «живим» обслуговуванням ставатиме якщо не розкішшю, то привілеєм. Умовно, якщо в ресторані ви хочете обслуговуватися офіціантом, то повинні будете за це додатково заплатити.

Читайте також –

Продукти додому: як сервіс iPOST налагодив доставку з більш ніж 1100 магазинів АТБ


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку