Інна Бачуріна, Rechi.ua: 5 помилок, допущених під час розвитку бізнесу
Арт-директор і співвласниця Rechi.Ua Інна Бачуріна про помилки та втрачені можливості в бізнесі.
Також цей матеріал доступний російською мовою
- 1. Call-центри в регіонах
Чотири роки тому почався тренд на створення call-центрів у регіонах. В «похід за економією» вирушили Kasta, Lamoda і багато інших онлайн-рітейлерів. Всі побігли, і ми побіжимо. І обпеклися.
Розраховували, що зекономимо на персоналі, адміністративних процесах і з нашими середньокиївськими зарплатами выгребем в регіонах усіх місцевих «зірок». Думали, що раз у Чернігові багато call-центрів, значить там є фахівці з відповідним досвідом. На практиці виявилося все інакше.
По-перше, в Чернігові від нас чекали київських зарплат. На одній зі співбесід навіть почули таке формулювання: “Так ви ж київська фірма”. По-друге, ніяких зірок там знайти не вдалося – всі зірки вже перебралися до столиці. А весь їх “релевантний досвід” – це роботизоване спілкування з клієнтом по скриптам. Це підходить для мас-маркету, але не для нашого портфелю брендів.
Ще одна проблема, з якою ми зіткнулися– в регіонах зовсім немає менеджерів середньої ланки. Персоналом нікому управляти. Тільки хтось професійно підростає, відразу їде в Київ.
Крім того, ми не очікували іншу ментальність співробітників – роботодавця сприймають як ворога. Від нього очікують підступності або якоїсь гидоти, намагаються з ним боротися або обдурити. Я вперше опинилася в ситуації, коли співробітники підтасовують показники в KPI. Коли я це бачила, мало не плакала. Ніколи такого не було, як же так. Впевнена, що в регіонах багато хороших людей, але нам вони, на жаль, не траплялися.
Два роки знадобилося на те, щоб визнати – нам це не вдалося.
- Не можна робити бізнес, в якому ти не покупець
У нас був дитячий інтернет-магазин. Ні у мене, ні у моєї сестри, з якою ми партнери, дітей на той момент не було. Ніхто з нас не уявляв, що потрібно батькам: які у них проблеми, яким повинен бути продукт. І мені здавалося, що якщо я майстер в Digital-маркетингу і володію технологіями, то просто перенесу свій досвід на інший продукт. Але помилилася.
Зараз, ставши мамою, я розумію, скільки помилок ми робили в розвитку і його стратегії. Так і не полюбивши проект, ми його продали.
- Робота з лідерами думок
Ми сильно запізнилися з opinion-лідерами. В якійсь мірі це виправдано: довгий час не було блогерів для продажу товарів люкс і преміум-сегменту. Не могли ж ми рекламуватися у дівчаток, які роблять контент з підробленими сумками. Це тепер вони вже заробили на хороші, правильні речі, і тепер це повноцінний новий канал. Але, водночас, покупцям тема вже намилила очі. Органічного ефекту більше немає.
Тільки зараз я бачу дівчат-блогерів, які ведуть правильний спосіб життя для нашої цільової аудиторії. І при цьому блогерство – це їхня робота. Але поки цей ринок формувався, ми втратили ефект свіжості, новизни невикористаного каналу.
- Втрачені можливості
Це факап, який, можливо, відбувається у нас прямо зараз. Той випадок, коли ми бачимо тренд, але не хапаємо хвилю на старті.
Наприклад, сьогодні активно зростає вторинний ринок люксових речей. На Заході всі говорять про рге-owned або, який часто називають pre-loved – б/у речі.
Наприклад, інтерес до люксових годинників падає, а вторинний ринок годинник зростає. Феноменальною угодою було, коли люксовий конгламерат Richemont нещодавно купив мережу комісіонок з інтернет-магазином Watchfinder.co.uk.
Shopbop.com (великий гравець fashion-e-commerce) запустив розділ Channel Vintage. Звучить красиво, але мається на увазі Channel б/у.
Зараз з неймовірною швидкістю ростуть стартапи в цій сфері (TheRealReal, Poshmark, Vestiaire Collective), ми усвідомлюємо цей тренд, але нічого з ним не робимо. Як це реалізувати в Україні? Створювати olx люксових речей?
- Потрібно адекватно оцінювати ситуацію і себе
Мій приклад насамперед стосується дівчат. Якою б ти не була майстер тайм-менеджменту, – якщо плануєш народжувати дитину, то це значить, що насувається Армагеддон і до нього краще підготуватися. Не треба думати, що вийде працювати так само, як раніше.
Якщо досвіду материнства ще не було, то важко уявити собі скільки це займає психічних і фізичних ресурсів. Це такий обмежувач в житті, аналогів якому немає. Я наївно думала, що раз стільки всього робила і керувала стількома людьми, вже з маленькою дитиною якось розберуся.
Я планувала вийти працювати вже через три тижні. В результаті всі плани і зобов’язання у мене поповзли. Я була настільки сильно інтегрована в усі операційні процеси, що перші місяці після моїх пологів Rechi.ua буквально лихоманило. Тільки зараз, через шість місяців, я розумію, як вибудовувати свою роботу, щоб і дитина няню мамою не вважав, і бізнес розвивався.
Читайте також
Спецпроект: Український e-commerce в цифрах, фактах і картинках