Повернути перспективу: як українські рітейлери намагаються вдихнути життя в постраждалі від війни райони навколо Києва

Повернути перспективу: як українські рітейлери намагаються вдихнути життя в постраждалі від війни райони навколо Києва

18.04.2022 09:00
  1086
Костянтин Симоненко

До початку массового вторгнення рф в Україну передмістя Києва активно розвивалися, ставали бажаною ціллю для розвитку рітейлу та торговельної нерухомості. Тепер, після звільнення міст на Київщині, рітейлери прагнуть допомогти їх мешканцям якнайшвидше повернути втрачені перспективи.

Центр місцевої торгівлі

До початку повномасштабної війни передмістя Києва та міста-супутники за темпами житлового будівництва та зростання кількості мешканців наздоганяли, а часом і переганяли саму столицю. Але власники квартир у новітніх ЖК в Ірпіні, Ворзелі, Бучі чи Вишгороді одразу відчули нестачу у містах-супутниках сучасних торгових площ. Тому девелопери активно освоювали нові для себе населені пункти. Оскільки столиця вже була достатньо насичена торговими площами, багато девелоперів йшли у регіони. Насамперед у так званий «Великий Київ»: Вишгородський район, Бровари, Бориспіль, Ірпінь, Вишневе, Буча тощо.

Один із подібних проектів – будівництво торгового центру для відомої мережі продуктових супермаркетів Сільпо, відкритого у середині 2021 року. Про особливості проекту, його виникнення та технічні рішення RAU розповідав директор девелоперської компанії «Сателіт Девелопмент» Антон Доброрез.

Це невеликий торговий центр регіонального масштабу на вул. Князя Святослава, 167 Е, якірним орендарем якого виступає Сільпо (площа 1200 кв. м). Там відкрили дизайнерський магазин, з асортиментом “середній плюс”, розрахований на людей, які мешкають у Старих Петрівцях, а також на локальних споживачів.

Саме такими регіональними торговими центрами девелопери вважали за потрібне насичувати передмістя Києва та решту України. Системний рітейл приходив на заміну невеличким крамницям та МАФам. Тим паче, що як показали дослідження, середній показник витрат у супермаркетах таких міст-супутників на місяць складав: на сім’ю – 7000 грн, на одну людину – 2500 грн. Молодь відвідує магазин кожного дня, а старші люди декілька разів на тиждень.

Єдиний торговий простір

Так само 12 грудня 2021 року у місті Буча Київської області відкрився новий торгівельний центр: Retail Park Bucha, орендною площею 13 200 кв. м та парковкою на 210 машиномісць. Він розрахований на мешканців Бучі, Ірпеню та Бучанського і Макарівського районів Київської області. За словами засновника компанії Building Development та керуючого партнера проекту Романа Курицького, який разом з Real Estate Group та Remi Group реалізував даний проект, це новий для України формат торговельного центра. Серед його особливостей, перш за все – вдала локація, яка дозволяла залучати до ТЦ так званий «вечірній потік»: людей, які повертаються з роботи зі столиці до свого житла у містах-супутниках.

Цей центр став елементом великої «торговельної вулиці» у Бучі, де майже підряд розташовані ТЦ Avenir Plaza (орендна площа 10 441 кв. м, відкрився в січні 2022 року) та великий оновлений Епіцентр. В міської влади була навіть ідея об’єднати ці об’єкти в єдиний торгівельний простір зі спільним паркуванням, що ще більше спростило би споживачам доступ до магазинів. Сам формат «рітейл парк» передбачає відкриття декількох магазинів, до кожного з яких облаштовано окремий вхід. Зокрема в Retail Park Bucha відкрилися АТБ площею 1300 кв. м у новому «чорному» форматі, магазин товарів для дому та затишку JYSK площею 1500 кв. м, супермаркети техніки та електроніки Фокстрот (1300 кв. м) і Comfy (1250 кв. м), Лео Кераміка (930 кв. м), магазин – точка видачі інтернет-замовлень Rozetka на 250 кв. м, fashion-рітейлер Sinsay на 1250 кв. м. Також були й дрібніші оператори: Prostor, Аптекарь, Укрзолото, Master Zoo, відділення Нова пошта та інші.

Як планувалося, вся ця торгівельна зона мала би працювати на перспективи розбудови міст супутників та приблизно 300 000 мешканців (з розрахунку 15 хвилинної поїздки на машині). Але вторгнення російської армії поставило хрест на цих планах.

Поточна ситуація та плани відбудови

Проте одразу після звільнення рітейл вже готовий відновити свою роботу в цих містах, бо розуміє, що забезпечення місцевих мешканців найнеобхіднішим – головна умова повернення до життя спаплюжених окупантами передмість столиці.

Як показало бліц опитування RAU, майже всі рітейлери, які мали торговельні точки в постраждалих від війни місцях, мають наміри якнайшвидше відновити там свою роботу. Зокрема, мережа Епіцентр планує відбудувати зруйнований ТЦ в Бучі, який лише нещодавно було перебудовано у новому форматі та збільшено площу на 6000 кв. м — до 23 000 кв. м.

Директор з маркетингу мережі АЗК WOG Геннадій Карлінський повідомив, що відновлення АЗК, які постраждали внаслідок бойових дій в Київській обл вже відбувається. «Ми поступово відновлюватимемо роботу АЗК, що постраждали внаслідок бойових дій. Так, на прохання місцевої влади, в найближчі вихідні запрацює АЗК WOG у Бучі. Якщо сприятимуть обставини, сподіваємося на початку травня відновить роботу й автозаправка у с. Стоянка (Бучанський район Київської області). Третім АЗК, яке буде відновлено, стане комплекс в Калинівці, що вздовж Житомирської траси», – повідомив Карлінський.

Аналогічним чином діє мережа магазинів побутової техніки та електроніки Comfy, в якої станом на 23 лютого у Києві та Київській області працювало 25 магазинів (18 в Києві, 7 в регіоні). В зоні бойових дій або прямого ризику опинилися три магазини: Буча та Ірпінь (активні бойові дії), Васильків (обстріли міста). “Ми намагаємося відновити роботу магазинів всюди, де це можливо технічно та безпечно для співробітників та покупців. Серед магазинів, які були в зоні ризику, ми вже відновили роботу магазинів у Василькові та Фастові. На жаль, відновити роботу магазину в Ірпені неможливо, адже ТЦ, де працював магазин, знищено”, – повідомили в компанії.

Загалом у Києві та області станом на 13 квітня працює 11 магазинів (6 у Києві та по одному у Білій Церкві, Борисполі, Василькові, Обухові та Фастові). Перелік магазинів, що працюють, щодня оновлюється за посиланням.

Ще один великий рітейлер техніки та електроніки – компанія Фоктрот вивчає можливість відновлення роботи магазину в Ірпені як тільки дозволить ситуація, бо, нажаль, магазин в Бучі та склад в Гостомелі було знищено повністю. Станом на 11 квітня працює 77 магазинів у 40 містах країни, з них 9 – у Києві. Найближчим часом тут планується відкрити ще два магазини: на вул. Кільцева 4 Ф, і Гната Юри, 20.

Відновитися де це можливо

Не сидять склавши руки й мережі сегменту drogerie, fashion, зоотоварів та інші. Так, мережа аптек АНЦ, Копійка, ШАР@, Благодія зі 163 аптек у Київській області мали по одній точці в Ірпені, Славутичі; Бородянці, дві в Броварах та чотири у Василькові. В компанії кажуть, що почнуть відновлювати роботу, як тільки буде дозволено відкривати аптеки в цих містах. Українська мережа магазинів косметики та товарів для дому ISEI має наміри відновити роботу двох точок: в Бучі та Ірпені. Але, оскільки вони були розташовані в приміщенні магазинів Novus, зокрема в Бучі, доведеться чекати відновлення зруйнованого Novus. А також чекати повернення мешканців у ці міста.

Аналогічно мережа магазинів зоотоварів Master Zoo мала три торгові точки в Бучі та одну в Ірпіні. «Їх роботу планується відновити як тільки це буде можливо, але спочатку треба зрозуміти рівень пошкодженнь», – кажуть в компанії.

Магазини товарів для дітей Антошка працювали в 17 локаціях по свій Київській області. Зокрема по одному магазину в Бучі, Борисполі, Броварах та Вишневому. Їх всі мають поступово відкрити по мірі готовності до відкриття ТРЦ, де вони розміщені, а також можливості доступу до магазину в Бучі.

Вже працюють 10 торгових точок: вісім у Києві та ще по одному у Броварах і Борисполі. Так само є плани по відкриттю двох магазинів Столичної ювелірної фабрики (СЮФ) в Ірпені.

Читайте також –

Дослідження Української ради торгівельних центрів: які ТРЦ та магазини працюють під час війни


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Раз на тиждень

ми будемо відправляти Вам 

найцікавіші новини тижня


Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку