Топ-200: рейтинг рітейлерів України за доходами, прибутком або збитком

Топ-200: рейтинг рітейлерів України за доходами, прибутком або збитком

03.09.2021 08:30
  4710
Костянтин Симоненко

Рік пандемії та спровокована нею економічна криза не завадили розвитку українського рітейлу. Більшість мереж поліпшила свої фінпоказники, а найбільша мережа країни АТБ взагалі очолила всеукраїнський рейтинг за виручкою. Підсумки 2020-го в рітейлі.

Цей матеріал доступний також російською мовою

Портал Цензор представив черговий рейтинг українських юросіб, які заробили найбільше у минулому році. Цього року рейтинг топ-200 став можливим завдяки оприлюдненню фінансової звітності компаній у відкритому доступі Державною податковою службою та Мінцифри.

У списку 200 найбільших підприємств, які працюють в Україні, 21-е відноситься до сфери роздрібної торгівлі. Рітейл другий рік поспіль знаходиться у топ-5 найбільш прибуткових галузей економіки України – сумарно рітейлери з топ-200 заробили понад 430 млрд грн. Це майже так само, як і рік тому. Власне, непростий рік пандемії не дав заробити більше всім компаніям зі списку топ-200. До того ж деякі основні гравці зі сфери роздрібної торгівлі з різних причин показали на папері падіння чистого прибутку.

Обороти ростуть

Найбільшою компанією України за виручкою в 2020 році стало ТОВ “АТБ-Маркет”. Це ключова компанія найбільшої мережі супермаркетів України. Її оборот досяг 123,86 млрд грн. Це дозволило АТБ потіснити з першого місця Нафтогаз України, яка перестала бути найбільшою компанією України після виходу з групи Оператора магістральних газопроводів у 2020 році.

Так само позаду залишилися й металургійний гігант ММК ім. Ілліча та Укрзалізниця, яка сильно постраждала від зменшення перевезень у період пандемії, а також Кернел – найбільший в Україні експортер соняшникової олії та зернових.

Модель дискаунтера, яку використовує АТБ, допомогла у період кризи і падіння купівельної здатності населення отримати чистий прибуток в 2020 році у розмірі майже 5,77 млрд грн, незважаючи на ковідний рік. Порівняно з 2019 роком доходи компанії виросли на 18,95 млрд грн. Прибуток мережі зріс більш як на 1,36 млрд грн.

Вражаючі темпи зростання продемонструвала компанія Rozetka, яка за рік збільшила доходи майже на 50% – до 18,02 млрд грн. Це дозволило їй піднятися одразу на 40 позицій у рейтингу: з 87-ї на 47-му.  Що легко зрозуміти, зважаючи на стрімкий розвиток електронної комерції в час, коли звичайні магазини були закриті.

До речі практично всі представники сфери роздрібної торгівлі рухаються по списку вгору, випереджаючи компанії інших галузей. Так, варто відмітити компанію АЛЛО, яка лише 2019 року з’явилася в топ-200, а тепер піднялася на 20 сходинок у рейтингу з показником зростання оборотів на 780 млн грн. Прибуток компанії збільшився за рік на 3,84 млн грн.

Аналогічно перескочив на два десятки позицій продуктовий рітейлер Varus, чиї обороти за рік зросли на 1,64 млрд грн, досягши позначки майже в 13 млрд грн. Прибуток зріс більш ніж на 85 млн грн.

Незважаючи на важкий рік, почала повертати собі втрачені позиції найбільша взуттєва мережа країни Intertop, яка зуміла піднятися на 18 позицій, збільшивши виручку до 6,2 млрд грн, але ще демонструє збитки у розмірі 79 млн грн.

Зниження оборотів у 2020-му зафіксували одразу три FMCG-рітейлери: Ашан Україна, Fozzy Cash & Carry та ЕКО маркет. Перший і останній втрачають позиції другий рік поспіль, але найбільше зниження оборотів у Fozzy Cash & Carry – одразу на 820 млн грн і на 15 позицій рейтингу. Це можна пояснити тим, що під час пандемії гіпермаркети користувалися значно меншим попитом – люди воліли закупатися поблизу дому, а не їхати через усе місто.

У процентному вираженні рік до року найактивніше дохід нарощує Rozetka – другий рік поспіль її виручка росте більше ніж на 40%. У АТБ доходи стабільно зростають, але цьогоріч перетнути межу у 20% не вдалося – лише 18%. На рівні продуктового рітейлера набрала обертів мережа Comfy, у якої дохід майже на 19% більше ніж у 2019-му. Нарешті замикає п’ятірку найбільших по нарощуванню доходів компаній мережа Фора, чиї оберти виросли на 15%.

Якщо брати абсолютні цифри, зростання вражає ще більше. Особливо з огляду на те, як постраждала сфера рітейлу від карантинних обмежень та зниження купівельної спроможності українців у 2020 році.

У лідерах, як і раніше АТБ, але тепер у топ-5 кращих немає Сільпо та EVA. На другому місці тепер Rozetka, яка обійшла Епіцентр, що демонструє неймовірну стабільність, черговий рік займаючи трете місце.

Прибуток як головне мірило успіху

Звісно, високий валовий дохід аж ніяк не гарантує високий чистий прибуток. Але й по цьому показнику на першому місці мережа АТБ. Її показник майже вдвічі більший, ніж у Епіцентр, який знаходиться на почесному другому місці. А ось на третьому місці тепер McDonald’s Ukraine, який лише минулого року увірвався до топ-5 найбільш прибуткових рітейлерів.

Всеукраїнська мережа fast service витіснила український підрозділ німецької групи Metro не тільки з третього місця, а й взагалі із топ-5. Натомість в ньому з’явилася мережа супермаркетів Varus, яку також розвивають власники Лінії магазинів EVA Руслан Шостак та Валерій Кіптик. Як уже зазначалося, вище, вона значно покращила свої позиції по всім показникам.

Втрати Metro, який 2020-го змінив прибуток на збитки, так само як і в інших мереж гіпермаркетів, значною мірою були обумовлені зниженням кількості відвідувачів, а переорієнтація на сектор HoReCa, який також сильно потерпав від карантинних обмежень, поки не дала бажаного результату.

Цікаво також відмітити, що раніше ті самі компанії були лідерами за темпами зростання чистого прибутку. Але тепер маємо іншу картину.

Наразі лише АТБ займає як, і раніше, першу позицію з показником збільшення прибутку більш ніж на 1,3 млрд грн. Це майже вдесятеро більше, ніж у drogerie-рітейлера EVA, який посів почесне друге місце за розміром приросту чистого прибутку. Замикає трійцю Varus.

Натомість Епіцентр, який хоч і спрацював в «плюс», закінчив 2020 рік з результатом, гіршим майже на 550 млн грн ніж у 2019-му. Тому взагалі не потрапив до топ-5 рітейлерів з найбільшими темпами зростання прибутку.

Так само McDonald’s Ukraine зменшив свої прибутки на більш ніж на 230 млн грн, а Metro Cash&Carry, як зазначалося вище, зафіксував збитки. За розміром втрат ця компанія поступається лише мережі Сільпо, яка входить у Fozzy Group. До речі, мережа супермаркетів Фора, які також розвиває Fozzy Group, знову зафіксувала збитки у 39 млн грн, хоча у 2019-му показувала добрі результати по нарощуванню прибутків і навіть потрапила до топ-5 компаній за цим показником.

Якщо в 2019 році торгівельним мережам навіть різке скорочення прибутку дозволило все одно закінчити рік в плюсі, то уже в 2020-му маємо вражаючі цифри збитків. Але треба розуміти, що це лише фінансовий результат, зафіксований на папері, а не реальна збитковість бізнесів. Наприклад активне залучення кредитів для розвитку мереж може впливати на цей результат.

Читайте також –

Топ-200: рейтинг рітейлерів України за доходами, прибутком або збитком


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Раз на тиждень

ми будемо відправляти Вам 

найцікавіші новини тижня


Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Ольга Румянцева, Maudau: Ритейлерам доведеться одночасно пропонувати знижки та акції, й знаходити ефективні моделі прибутковості

Ольга Румянцева, Maudau: Ритейлерам доведеться одночасно пропонувати знижки та акції, й знаходити ефективні моделі прибутковості

Chief Marketing Officer Maudau Ольга Румянцева, розповіла УРТЦ розповіла про злети і падіння ринку e-commerce, зміну споживчого попиту та...
time icon  
  44
Усі новини ринку