Топ-15 найприбутковіших торгових мереж України за версією Forbes
Українська редакція Forbes опублікувала рейтинг 100 найбільших приватних підприємств країни за обсягами виручки. У першу п’ятірку потрапили АТБ і Fozzy Group, а всього в списку 15 компаній сфери роздрібної торгівлі.
Цей матеріал доступний росйською мовою
Видання Forbes Ukraine в своєму жовтневому номері представило рейтинг ста найбільших українських компаній за розміром виторгу. Серед них є 15 компаній сфери роздрібної торгівлі, e-commerce і ресторанного рітейлу.
Згідно з розрахунками редакції, сукупна виручка всіх учасників рейтингу складає 2,15 трлн грн. Що дорівнює приблизно двомісячному обсягу продажів Walmart.
Втім, вітчизняний рітейл також активно розвивається. Доказ чого – входження в першу п’ятірку компаній АТБ і Fozzy Group, а найбільша мережа магазинів формату DIY – Епіцентр К – увійшла в першу десятку. Причому, на відміну від компаній металургії і ПЕК, рітейлери в більшості своїй нарощують оберти.
ТОП-15 найбільших рітейлерів за версією Forbes Ukraine |
|||||||
Місце | Місце в топ-100 Forbes | Назва | Виторг | Річний приріст виторгу | Фінансовий результат | Керівник | Кількість працівників |
1 | 2 | АТБ | 104,9 млрд грн | 22% | +4,4 млрд грн | Борис Марков | 49259 |
2 | 4 | Fozzy Group | 78,2 млрд грн | 18% | -5 млн грн | Володимир Костельман | 55000 |
3 | 10 | Епіцентр К | 45,7 млрд грн | 10% | +3,7 млрд грн | Петро Михайлишин | 25325 |
4 | 29 | Metro Cash&Carry | 19,8 млрд грн | 14% | +1,3 млрд грн | Тіно Цайске | 3200 |
5 | 38 | Ашан | 14,2 млрд грн | -8% | -563 млн грн | Вікторія Луценко | 6174 |
6 | 41 | Comfy | 13,6 млрд грн | 12% | +15 млн грн | Ігор Хижняк | 3267 |
7 | 44 | Фокстрот | 13,1 млрд грн | 7% | +274 млн грн | Олексій Зозуля | 4623 |
8 | 47 | Eva | 12,9 млрд грн | 28% | +375 млн грн | Олексій Шищук | 10420 |
9 | 53 | Rozetka | 12,2 млрд грн | 43% | +38 млн грн | Роман Кошель | 4000 |
10 | 56 | Varus | 11,3 млрд грн | 7% | +31 млн грн | Володимир Безуглий | 6835 |
11 | 57 | Велмарт | 11,1 млрд грн | 20% | +2 млн грн | Ігор Душко | 6279 |
12 | 58 | Novus | 11,0 млрд грн | 20% | +198 млн грн | Марк Петкевич | 5108 |
13 | 62 | Eldorado | 9,7 млрд грн | -1% | +30 млн грн | Віра Вітинська | 5000 |
14 | 80 | McDonald’s | 7,8 млрд грн | 22% | +946 млн грн | Юлія Бадрітдінова | 8591 |
15 | 84 | Таврія В | 7,5 млрд грн | 9% | +64 млн грн | Сергій Карпухін | 3922 |
АТБ-Маркет
Виручка: 104,9 млрд грн
З 2002 року мережа починала роботу як жорсткий дискаунтер з невеликим асортиментом. Поступово розширювала асортимент, а з 2018 року компанія зростає не тільки за рахунок географічної експансії, а й змінюючи формат магазинів. Частка нових «чорних» АТБ вже становить 1/3 з 1137 магазинів. Тут, зокрема, представлені нетипові для дискаунтера товари цінової категорії «середній плюс».
Серед інших відмінностей також варто відзначити розширений асортимент, швидкість обслуговування (стандарт зчитування штрих-коду на касі не більше двох секунд), наявність кас самообслуговування, збільшені вітрини і полиці.
Новий формат не тільки робить магазини зручніше, але і дозволяє знижувати операційні витрати в торгових залах.
Fozzy Group
Виручка: 78,2 млрд грн
В Сільпо – флагманської мережі Fozzy Group – слідують маркетинговій концепції «близькості до клієнта». Тут покупців називають гостями і вітають на касі з днем народження. Фішка останніх п’яти років – дизайнерські супермаркети, створюють неповторну атмосферу. На досягнення тієї ж мети працюють і ресторани в торгових залах. Їх Сільпо відкрив першим з рітейлерів.
58 з 264-х супермаркетів мережі обладнані касами самообслуговування, а влітку цього року запустили проект «Вільнокаса». Тепер покупці можуть просканувати товари телефоном і пред’явити на касі QR-код. Нове обладнання встановлено вже й в мережі дискаунтерів Фора: з 253-х магазинів автоматизовані каси працюють в 33-х.
Через карантин Сільпо вийшов в онлайн раніше графіка, запустивши сайт за два тижні. На відміну від конкурентів, які співпрацюють з агрегаторами, товари з Сільпо доставляє власна кур’єрська служба. Мережа буде відкривати нові магазини і в офлайн: в травні 2020 року компанія отримала $60 млн від ЄБРР.
Епіцентр К
Виручка: 45,7 млрд грн
Останнім часом Епіцентр нарощує присутність в інтернеті. За даними рітейлера, в серпні 2020-го трафік інтернет-магазину epicentrk.ua виріс на 75% до того ж місяця 2019 року. Кількість чеків зросла на 95%.
За даними SimilarWeb, кількість унікальних користувачів інтернет-магазину в серпні склало 8,2 млн осіб. На сайті представлений приблизно 1 млн товарів.
Рітейлер оновив центри видачі замовлень, обладнавши їх дитячими кімнатами і кафе. Трафік збільшив і мобільний додаток для онлайн-покупок, запущений в травні. У 2019 році Епіцентр інвестував 500 млн грн у два фулфілмент-центри для обслуговування як торгових центрів, так і онлайн-торгівлі. У 2020-му компанія планує відкрити ще один такий центр.
Metro Cash&Carry
Виручка: 19,8 млрд грн
Metro Cash & Carry змінює формат, перетворюючись з гіпермаркету для дрібних підприємців в магазин для всіх. В тому числі за допомогою цифрових технологій. Так, спочатку Viber-бот замінив паперові каталоги, в 2019-м рітейлер запустив мобільний додаток, який до кінця літа 2020 року скачали 312 000 осіб. Через цей додаток, а також за допомогою спеціального пристрою в торговому залі одного з 23-х гіпермаркетів мережі можна отримати електронну карту для допуску в зал. Вона замінює тепер колишні паперові карти.
Ашан
Виручка: 14,2 млрд грн
Ашан також швидко діджіталізується. Одна з останніх новацій – розміщення товарів на ціновому агрегаторі Hotline, у якого 30 млн переглядів в день. Ашан також запустив віртуальну «примірювальну» косметики своєї торгової марки Cosmia.
Comfy
Виручка: 13,6 млрд грн
Comfy – це рітейлер №1 в сегменті електроніки і побутової техніки. Боротьба за гаманці споживачів переросла в боротьбу креативників. У співпраці зі студією Banda мережу популяризувала іронічна рекламу, яку розібрали на меми.
Але змагання в креативності не вирішує ключової проблеми – скорочення зростання. За оцінкою GfK, в 2019 році продажі побутової електроніки зросли на 5% проти 25% роком раніше.
Фокстрот
Виручка: 13,1 млрд грн
Рітейлер побутової техніки та електроніки працює на ринку понад чверть століття (з 1994 року). Починалося все з оптової торгівлі, а в 1997 році відкрилися два роздрібних магазини – в Києві та Харкові.
В даний час це найбільший продавець побутової техніки та електроніки за кількістю магазинів. Магазини мережі присутні в 90 містах України. Асортимент на полицях 163-х торгових точок налічує 25 000 найменувань. Втім, торгівля технікою – не єдиний бізнес Геннадія Виходцева та Валерія Маковецького. Вони також володіють мережею ТЦ DEPO’t, магазинами годинників і аксесуарів Секунда, і інвестують в відновлювальну енергетику.
EVA
Виручка: 12,9 млрд грн
У мережі Eva понад 1000 магазинів, і це найбільший гравець на ринку drogerie в Україні. У лютому 2020-го рітейлер почав експортувати косметичну продукцію під власними ТМ в Білорусь, Вірменію і Грузію. Пізніше до цього списку додалася Литва. З 43-х марок, які розвиває компанія, на зовнішні ринки поставляється сім.
СТМ – важливий елемент бізнес-моделі Eva, бо на його частку доводиться більше третини асортименту. Ключові з них – декоративна косметика, колготки, засоби жіночої гігієни.
Від конкурентів Eva відрізняє активне просування онлайн. У минулому році компанія витратила на розвиток мережі, логістику і e-commerce 400 млн грн. Власники рітейлера Руслан Шостак і Валерій Кіптик розвивають ще одну мережу магазинів – продуктові супермаркети Varus.
Rozetka
Виручка: 12,2 млрд грн
Бізнесу Rozetka, за визнанням власника, Владислава Чечоткіна, допоміг карантин. За два квартали 2020 року компанія виручила більше 11 млрд грн, що всього на 10% менше, ніж за весь 2019 рік. Очікується, що до кінця цього року Rozetka обжене по виручці найбільших торговців електронікою Фокстрот і Comfy.
Сайт Rozetka в серпні 2020 року був п’ятим за популярністю в Україні з його 41 млн відвідувачів. Але на горизонті вже з’явився новий суперник – перезапущений в грудні 2019 року онлайн-магазин Епіцентр К. Він набирає по 7 млн візитів на місяць, забезпечуючи 10% обороту мережі.
Varus
Виручка: 11,3 млрд грн
Зараз мережа нараховує 95 продуктових супермаркетів в 25-ти містах. За цим показником компанія входить в десятку найбільших мереж України.
Влітку 2020 року рітейлер відкрив в київському регіоні чотири супермаркети нового формату To Go. Це невеликі торгові зали, де представлено обмежений асортимент товарів, значна частина яких – готові страви.
У 2019-му мережа запустила програму діджіталізаціі. Завдяки платформі Corezoid чеки в магазинах виводяться онлайн, а карта лояльності інтегрована в Viber.
Велмарт
Виручка: 11,1 млрд грн
У листопаді 2019 року рітейлер першим серед великих рітейлерів запустив в Україні послугу оплати товару Face Pay в 11-ти супермаркетах Велика Кишеня і ВК експрес. Всього у рітейлера 50 магазинів в 16-ти містах України. За межами торгових залів Роман Лунін вирішує проблеми з боргами. У 2018 році його холдинг через підконтрольну фірму «Маркет-Сервіс» викупив права вимоги по шести кредитам торгової мережі Велика Кишеня в банках Форум, Київська Русь і Дельта-банку. В процесі торгів ціна лота впала на 72%, з 682 млн грн до 190 млн грн.
Novus
Виручка: 11 млрд грн
На початку вересня стало відомо про найбільшу угоду 2020 року на ринку рітейлу. Власник Novus компанія Consult Trade House UAB купує у німецького кооперативу Rewe International AG українську частину мережі Billa. Після схвалення угоди Антимонопольним комітетом мережа магазинів Novus, яка нині складається з 46-ти супермаркетів, поповниться ще 35-ма магазинами і увійде в десятку найбільших в Україні за кількістю магазинів.
Сумарна торгова площа мережі складе 253 000 кв. м. У кінці серпня 2020 року Novus отримав від ЄБРР $100 млн на розвиток мережі і будівництво нового дистрибуційного центру.
Eldorado
Виручка: 9,7 млрд грн
З 2017 року виторг мережі електроніки та побутової техніки Eldorado виріс на 20%, але чистий прибуток скоротився більш ніж в два рази. Нетипова ситуація для ринку, коли майже всі конкуренти більш ефективні. Рітейлер із запізненням став розвивати омніканальні продажі. Єдине, що відрізняє сервіс замовлення товару в інтернеті і вивезення його з магазину – цілодобовий режим роботи. За даними самої компанії, саме завдяки цьому в період карантину інтернет-продажі зросли на 360%.
У планах рітейлера: новий формат магазинів. За допомогою штучного інтелекту Eldorado хоче допомогти менше часу витрачати на покупки.
McDonald’s Ukraine
Виручка: 7,8 млрд грн
Це найбільша за оборотом компанія в Україні в сфері громадського харчування. А також головний драйвер розвитку ринку доставки їжі. Саме на цю мережу припадає майже половина замовлень агрегаторів Glovo і Raketa. Завдяки обсягам замовлень у McDonald’s ексклюзивні умови співпраці: зона доставки обмежена 1,5 км, а комісія – всього 10% замість загальноприйнятих 30%. З огляду на те, що ринок доставки далекий від насичення, це найприродніший канал для зростання бізнесу McDonald’s.
Таврія В
Виручка: 7,5 млрд грн
Одеська компанія розвиває мережу торгових центрів Таврія В, однойменних гіпермаркетів і делікатес-маркетів Космос. Торгові точки розташовані переважно на півдні країни. Виняток з цього правила – три супермаркети Таврія В в Хмельницькому, торговий центр і супермаркет в Харкові, а також делікатес-маркет в Києві.
Карантин прискорив діджіталізацію мережі. Навесні в 19-ти супермаркетах з’явилися каси самообслуговування. Рітейлер також перезапустив сайт, оптимізувавши його під мобільну і планшетну версії, а також запустив додаток для онлайн-покупок.
Читайте також –
Топ-200: рейтинг рітейлерів України за доходами, прибутком або збитком