Топ-10 угод 2021 року в рітейлі, логістиці та девелопменті
Основними тенденціями минулого року на ринку можна назвати поглинання крупними гравцями дрібніших, продаж невигідних активів і купівля прибуткових, а також капіталовкладення офлайну в онлайн.
Цей матеріал також доступний російською мовою
У 2021 році відбулось декілька знакових угод у рітейлі, логістиці та девелопменті. RAU обрала топ-10 найважливіших з них.
Сільпо купив Фуршет
У лютому 2021 року ТОВ «Сільпо-Фуд» отримало згоду Антимонопольного комітету (АМКУ) на придбання активів мережі супермаркетів Фуршет. Зазначимо, що наприкінці січня Господарський суд Дніпропетровської області почав процедуру банкрутства ДП «Рітейл Центр», яке володіло мережею супермаркетів Фуршет Ігоря Баленка. Тоді ж компанії-постачальники мережі отримали листи про мораторій на розрахунки із кредиторами. Держреєстр судових рішень ряснів десятками позовних заяв з вимогами стягнути з власника Фуршет борги за поставлені товари та послуги. Компаній, з якими Фуршет не розрахувався, було понад 150. Йшлось про десятки мільйонів гривень.
Зазначимо, що Фуршет був одним з найстаріших продуктових рітейлерів України: перший супермаркет відкрили у 1998 році в Києві. На піку розвитку у 2011 році компанія налічувала 108 магазинів. Станом на січень 2021 року їх залишилося 39. Загальна сума заборгованості по кредитах Фуршет на початок 2014 року становила близько $160 млн. Наприкінці 2017 року власник мережі Ігор Баленко зумів домовитися про реструктуризацію і борг компанії скоротився до $39 млн. У 2019 році Баленко повідомив про оптимізацію Фуршет і закриття 11-12 магазинів «через високі витрати на логістику». До кінця 2019 року компанія провела редизайн логотипу і оновила 11 магазинів.
Сільпо придбав магазини Фуршет у 21-му місті. У березні 2021 року стало відомо, що мережа Сільпо відмовилася купувати магазини Фуршету в шести містах – Васильків, Біла Церква, Баришівка, Житомир, Львів і Фастів. Також учасники частково відмовилися від концентрації в Кам’янець-Подільському (Хмельницька область). До такого рішення сторони прийшли через те, що в цих населених пунктах їх частки були значними, а концентрація могла б призвести до обмеження конкуренції.
У квітні 2021 року в Києві та в інших містах після косметичного ремонту почали відкриватись перші Сільпо на місці колишніх маркетів Фуршет.
Файно маркет поглинув Абсолют
Компанія «Вересень плюс» з Кропивницького, яка керує регіональною мережею магазинів Файно маркет у липні 2021 року отримала дозвіл від Антимонопольного комітету (АМКУ) на купівлю черкаської мережі магазинів Абсолют. Зазначимо, що торгова мережа Абсолют була одним із старожилів вітчизняного рітейлу: з 2001 року вона здійснювала розвиток роздрібної торгівлі у Черкасах та Черкаській області. Мережа налічувала близько 30 мінімаркетів і магазинів біля дому і була лідером ринку в Черкасах за кількістю торговельних точок. Вересень плюс розвиває мережу магазинів біля дому і мінімаркетів Файно маркет (104 об’єкти), а також дискаунтерів Varto. Більшість магазинів компанії зосереджені в Кіровоградській області, але в минулому році був також здійснений запуск першого обʼєкту в Черкаській області.
Компанія не відмовилась від своїх планів щодо подальшого розвитку в Черкаській області. Зокрема, до кінця 2021 року рітейлер декларував відкрити до 30 нових магазинів в цьому регіоні. Заявлена сума інвестицій в Черкаську область в найближчі три роки – близько 500 млн грн і створення понад 1200 робочих місць.
Сергій Тигипко продав аптечну мережу ТАС
Група TAS Сергія Тігіпка у квітні 2021 року продала однойменну аптечну мережу, яка налічувала близько 100 аптек в Києві та області. ЗМІ повідомляли, що Сергій Тігіпко вирішив відмовитися від аптечного бізнесу, оскільки він не приносить великого прибутку. Зазначимо, що мережа аптек TAS була створена у серпні 2009 року в рамках ребрендингу аптечної мережі Даша, яка у 2008 році увійшла до складу групи ТАS.
У січні 2019 року ТАS купила у інвесткомпанії SigmaBleyzer аптечну мережу Космо, яка налічувала 30 аптек у Києві та області. За інформацією ЗМІ, сума операції становила $8-10 млн. Сам Тігіпко планував довести кількість аптек до 500, але мережа змогла наростити кількість об’єктів до 143-х. Незабаром Тігіпко втратив інтерес до цього бізнесу, і компанія стала закривати збиткові об’єкти.
Після реструктуризації і закриття безперспективних об’єктів аптечна мережа TAS скоротилася до 100 точок, переважно в Києві та області, а у 2020 році Тігіпко вирішив продати цей бізнес. Спочатку переговори велися з групою компаній Епіцентр, але власники групи Олександр і Галина Гереги вирішили самостійно розвивати фармакологічний напрямок. Крім того, перемовини йшли з мережею Аптека Доброго Дня і також закінчились безрезультатно.
У підсумку, аптеки Сергія Тігіпка купила інша компанія – мережа Олега Токарева Мед-Сервіс з Дніпра. За оцінкою одного з інвестбанкірів, сума угоди могла скласти $5-6 млн. Зазначимо, що компанія Мед-Сервіс розвивається з 1995 року, згодом створила свій девелоперський підрозділ, який зайнявся будівництвом окремих будівель і реконструкцією приміщень під аптеки в різних містах країни. Зараз мережа нараховує 350 аптек, а після проведення ребрендингу їх кількість зросте до 450.
Horizon Capital увійшов до складу інвесторів мережі Аврора
Фонд Emerging Europe Growth Fund III, який знаходиться під управлінням компанії Horizon Capital (EEGF III) у липні 2021 року придбав міноритарний пакет акцій мережі Аврора, ставши єдиним інституційним інвестором разом із засновниками компанії.
Суму угоди, як і розмір придбаного пакета, сторони не розкривають, але зазвичай Horizon купує до 20% акцій. Понад 50% акцій компанії належить Леву Жиденку, міноритарними пакетами володіють СЕО компанії Тарас Панасенко та фінансовий директор Леся Клименко.
Horizon Capital є однією з провідних інвестиційних компаній в Центральній та Східній Європі, яка управляє фондами прямих інвестицій (понад 40 інституційних інвесторів із сукупним капіталом понад $350 млрд) з активами понад $1,1 млрд та більш ніж 27-річним інвестиційним досвідом у регіоні.
Масштабна інвестиційна підтримка фонду спрямовуватиметься на розгортання національної мережі протягом наступних п’яти років, розширення логістичної інфраструктури, а також вихід мережі Аврора на інші регіональні ринки.
Крім того, частину коштів буде використано для подальшого розвитку на базі магазинів роздрібної платформи для невеликих місцевих виробників в Україні, що дозволить інтенсифікувати імпортозаміщення та посилити позиції вітчизняного виробництва на внутрішньому ринку.
Зазначимо, що торговельна мережа Аврора – один з лідерів в сегменті магазинів формату «dollar store» в Україні. Мережа компанії, заснованої в Полтаві в 2011 році Левом Жиденком, Тарасом Панасенком та Лесею Клименко, наразі нараховує понад 749 фірмових магазинів. За останні шість років мережа зросла у понад десять разів.
До кінця 2021 року Аврора планувала відкрити ще 61 магазин, а за 2022 рік – понад 300. Розвиток відбуватиметься переважно у Західній Україні. За підсумками 2021 року виторг компанії планувався на рівні 6 млрд грн. Згідно з амбітними планами, у 2026 році, Аврора має бути готовою до виходу на біржу. Є й плани експансії: першими закордонними ринками мають стати Молдова та Румунія, а надалі – Балканські країни.
Dragon Capital продала складський комплекс Омега-2 і купила Амтел
Інвестиційний холдинг UREH, що входить до групи компаній Dragon Capital, у січні 2021 року продав логістичний комплекс класу А «Омега-2» (м. Бровари, Київська область) площею 32 731 кв. м. Власником став дистриб’ютор ліків Оптима-Фарм.
А у травні 2021 року компанія UCPIH Ltd, що входить в групу компаній Dragon Capital, завершила угоду з купівлі офісно-логістичного комплексу Амтел (с. Білогородка, Київська область) площею 100 208 кв. м у міжнародної девелоперської компанії Amtel Properties.
Логістичний комплекс класу А розташований безпосередньо на фасаді траси T1012, між Одеською та Житомирською трасами в 6-ти км від кільцевої дороги Києва.
Комплекс Амтел став найбільшим об’єктом у портфелі Dragon Capital, а його купівля дозволила наростити площу складів під їх управлінням до 294 000 кв.м. на правому березі Дніпра, і до 391 000 кв.м. – загалом в Україні.
Foodex24 купив Fresh Food
Український онлайн-супермаркет Foodex24 у серпні 2021 року поглинув сервіс доставки продуктів Fresh Food за $300 000 Стартап отримав клієнтську базу, складське обладнання, залишки товару й команду конкурента. З вересня 2021 року об’єднана компанія розпочала роботу під новим брендом Goodex.
Зазначимо, що Foodex24 – це «карантинний» проект IT-компанії Powercode Владислава Савченка. З лютого 2020 року, за даними Crunchbase, компанія інвестувала в сервіс доставки продуктів $2,8 млн. Стартап працює в Києві, Вінниці та польському Бидгощі. З моменту заснування Foodex24 наростив клієнтську базу до 20 000 осіб. Виручка за 2020 рік склала 30 млн грн.
У Fresh Food аналогічна історія – сервіс за кілька тижнів запустили навесні 2020 року. Його зібрали на платформі для створення інтернет-магазинів Хорошоп, доставку організували день у день, просування – в Instagram. Звідти прийшли близько 3000 клієнтів. На момент угоди у Fresh Food було 7000 клієнтів, які хоча б один раз скористалися сервісом. Компанія доставляла до 100 замовлень у день із середнім чеком 1200–1400 грн. Виторг за 2020 рік склав близько 20 млн грн.
У Києві в компанії Goodex один даркстор на 1200 кв. м, до кінця 2021 року планували запустити другий на 600 кв. м. Далі компанія буде відкривати магазини зі звичайним торговельним залом і закритим складом для доставки. Також планувалось додати в асортимент більше продукції від крафтових виробників, яких немає в мережевих супермаркетах. Савченко декларував збільшити маржинальність бізнесу до 30–35%. На нові проекти стартапу знадобиться близько $2 млн.
Олександр Ярославський купив інтернет-магазин LeBoutique
Група DCH, що належить харківському бізнесмену Олександру Ярославському та керує мережею ТРЦ Караван, у лютому 2021 року придбала у приватних інвесторів 100% корпоративних прав одного з провідних гравців українського fashion-рітейлу, що працює онлайн: інтернет-магазину LeBoutique. DCH планував спільно з банком Кредит-Дніпро (який теж купив Олександр Ярославський) розробити систему обробки платежів і запропонувати споживче кредитування для клієнтів LeBoutique.
Нагадаємо, інтернет-магазин LeBoutique було засновано у 2010 році підприємцями Андрієм Дрогобицьким і Романом Онищенком. Він пропонує клієнтам одяг, взуття, сумки та аксесуари відомих західних і українських брендів. Спочатку проект працював по моделі «Flash sales» – продажу товарів зі знижками до 80% – тому став одним з ключових конкурентів створеної в тому ж році modnaKasta.
Після кількох років роботи LeBoutique мав близько 1000 постачальників одягу, пропонував покупцям взуття й аксесуари відомих західних і українських брендів. Бізнес зростав на 300-400% на рік і у 2017 році шопінг-клуб LeBoutique реорганізували в маркетплейс. На той момент він вже налічував понад 5,5 млн користувачів клієнтської бази і п’ять центрів самовивозу: в Києві, Харкові, Одесі, Львові та Запоріжжі.
Focus Estate Fund продав торгові центри у Чехії
Інвестиційний фонд Focus Estate Fund у грудні 2021 року закрив угоду з продажу свого чеського портфеля нерухомості, які придбав у 2016-2017 роках. Торгові парки Centro Ostrava Retail Park (Острава) та Most Retail Park (Мост) загальною площею понад 14 000 кв. м було продано чеській інвестиційній групі DRFG. На момент продажу вони були заповнені на 100%.
Обидва об’єкти були досить складними, зокрема, рітейл парк Most Retail Park був придбаний з вакантністю понад 40%. Новий інвестор змінив концепцію роботи з орендарями, покращив транспортну доступність, маркетинг та digital-інструменти.
Після продажу чеських активів Фонд планує масштабувати свій досвід у регіоні Центрально-Східної Європи та суттєво розширити свій портфель протягом наступних п’яти років. Йдеться про збільшення активів під управлінням до 300 млн євро. У портфелі фонду залишились дві галереї та рітейл-парк у Польщі.
Нова пошта купила iPOST
Засновники служби доставки Нова пошта Вячеслав Климов і Володимир Поперешнюк сукупно придбали 81,46% статутного капіталу компанії Айпост Прогрес, яка володіє кур’єрським сервісом iPOST. Засновники iPOST Сергій Жмудь і Максим Плющев залишилися співвласниками компанії – кожен володіє часткою в 9,27%.
iPOST – українська онлайн-платформа кур’єрської доставки була заснована у 2016 році. Вона з’єднювала кур’єрів і відправників. Кур’єри реєструвались в додатку iPOST, де знаходили замовлення і доставляли їх за оплату. Термін виконання замовлення — від 30 до 120 хвилин. З кожної доставки iPOST стягувала комісію.
Експерти вважали, що метою цієї угоди для Нова пошта було отримати доступ до IT-рішень і процесів iPOST для того, щоб скласти конкуренцію існуючим сервісам доставки Glovo і Rocket.
ОККО не змогла купити КОЛО
У жовтні 2021 року з’явилась інформація, що мережу КОЛО, до якої входить понад 250 магазинів формату «біля дому», планують продати. Перемовини розпочались на початку літа і велись з мережею автозаправок Віталія Антонова ОККО, яка налічує понад 400 АЗС. Forbes Україна оцінив вартість угоди у $15–20 млн.
Зазначимо, що засновану у 2017 році мережу КОЛО розвиває ТОВ «Арітейл», 90% якої належать акціонерному товариству Магнітар, 10% – кіпрській B. V. Eternity Holdings Limited. Джерела на ринку повʼязують рітейлера з одним із співвласників найбільшої мережі АТБ Геннадієм Буткевичем. У системі YouControl бізнесмен значиться кінцевим бенефіціарним власником ТОВ «Арітейл».
Анонімні експерти зі сфери комерцiйної нерухомостi повідомляли, що власники КОЛО намагалися створити операцiйно прибутковий бiзнес, але, найімовірніше, не досягли очікуваного фiнансового результату: виторг КОЛО у 2020 році за даними СПАРК-Інтерфакс, досягнув 1,2 млрд грн, а збитки – 82,7 млн грн.
Втім, у грудні 2021 року угода з продажу мережі магазинів КОЛО компанії ОККО зірвалася. У компанії BGV Group Management офіційно підтвердили, що ОККО справді вела переговори щодо купівлі мережі магазинів Коло.
«Після тривалих переговорів керівництво двох компаній ухвалило спільне рішення не укладати угоду про продаж-купівлю мережі магазинів Коло. Сторони не дійшли єдиного бачення щодо умов договору», – зазначили у прес-службі BGV Group Management.
Читайте також –
Час купувати: найгучніші угоди 2020 року в рітейлі, логістиці та девелопменті