Спецпроект: Справа техніки- топ-7 мереж електроніки та гаджетів України за кількістю магазинів
На які регіони роблять ставку лідери вітчизняного ринку техніки та електроніки, в яких форматах воліють розвиватися, і де відкривати нові магазини.
Асоціація рітейлерів України презентує масштабне дослідження ринку побутової техніки, електроніки та гаджетів. Ми проаналізували сім найбільших мереж, з площею магазинів від 100 кв. м (крім монобрендових магазинів), що пропонують побутову та комп’ютерну техніку, мобільні пристрої та аксесуари. Основне завдання: з’ясувати, скільки всього торгових точок у лідерів ринку, в яких регіонах вони представлені, чи вважають за краще відкривати магазини в обласних центрах або не зневажають і невеликими містами, розвиваються в форматі стріт-рітейл або роблять ставку на об’єкти в торгово-розважальних центрах. Всі дані бралися з відкритих джерел, в звіті враховувалися торгові точки, зазначені на офіційних сайтах компаній на 20 жовтня 2018 року.
Україна
Безперечний лідер за кількістю магазинів техніки, електроніки та гаджетів – Алло. На 20 жовтня мережа налічувала 363 точки – в два з гаком рази більше, ніж у найближчого переслідувача. При цьому варто відзначити, що в цю кількість включені в тому числі й магазини, що працюють під усіма брендами групи компаній: Алло, Київстар, Xiaomi та іншими.
Друга мережа за кількістю магазинів і перша за сумарною торгової площі – Фокстрот. На третьому місці – його одвічний конкурент Ельдорадо. Звертає увагу четверта позиція в рейтингу мережі Територія Твоєї Техніки – ТТТ, але серед 120 об’єктів компанії є багато точок, відкритих під брендами-партнерами: Київстар, Lifecell, Vodafone.
Практично всі рітейлери представлені у всіх географічних регіонах України. Єдиний виняток – Цитрус: компанія до цих пір не відкрила жодного магазину в Західній і Північній Україні (якщо не враховувати Київ), зосередившись на розвитку в південних областях і столиці.
Крім того, саме Цитрус нарівні з MOYO зробив ставку на розвиток в великих містах: майже 90% торгових точок цих мереж припадають на обласні центри і Київ. Решта гравців ринку вирішили не ігнорувати невеликі міста. А самими космополітами виявилися Алло, Фокстрот і Comfy: практично половина їх об’єктів розташована поза обласними центрами. Зрозуміло, в великих містах населення, як правило, більш платоспроможне, але ці три компанії явно зробили ставку на широке охоплення аудиторії та доступність для споживача.
Чия стратегія виявиться в підсумку більш успішною – покаже час.
Цікаво й те, який шлях розвитку обрали торгові мережі техніки, електроніки та гаджетів – працювати в торгових комплексах або відкривати об’єкти в стріт-рітейлі. І тут із загального ряду виділяються дві компанії. MOYO явно віддає перевагу ТРЦ – без малого 70% магазинів бренду представлені в торгових центрах. Цитрус, навпаки, вибирає стріт-рітейл: три чверті точок бренду працюють поза ТРЦ. Схожа стратегія й у Алло.
А ось інші не нехтують обома варіантами, причому рівніше всіх розподілила об’єкти між ТРЦ і стріт-рітейлом ТТТ.
Східна Україна
При аналізі Східної України, зрозуміло, не враховувалися окремі райони Донецької та Луганської областей, окуповані проросійськими бойовиками. Тому щодо розташування магазину в/поза обласнми центрами варто пам’ятати про застереження: по суті, в дослідженні як єдиний обласний центр східного регіону фігурує тільки Харків.
В цілому, за кількістю магазинів у різних мереж в Харківській, Донецькій і Луганській областях ситуація схожа з загальноукраїнської. Впевнено лідирує Алло, за ним – Фокстрот та Ельдорадо, а замикають «чудову сімку» Цитрус і MOYO. Ці компанії явно не відносять Схід України до пріоритетних для себе напрямків.
Найбільше магазинів техніки та електроніки зі зрозумілих причин в Харківській області, тому варто звернути увагу, що тут на другому місці несподівано виявилася ТТТ, випередивши «заклятих друзів» Фокстрот та Ельдорадо. Зате в Луганській не працюють відразу чотири мережі, що й не дивно: область і раніше не вважалася процвітаючою навіть за українськими мірками, а після вторгнення російських військ і початку бойових дій положення регіону стало ще гірше.
З огляду на застереження про обласні центри сходу країни, варто відразу звернутися до аналізу стратегій розвитку. MOYO вірно собі – обидва магазину компанії працюють в ТРЦ. Така ж тактика у Comfy. А ось Алло вважає за краще відкривати точки формату стріт-рітейл. Об’єкти Фокстрот розділилися рівно навпіл: по дев’ять об’єктів в ТРЦ і в стріт-рітейлі.
Північна Україна
У цьому регіоні представлені всі оператори, окрім Цитрус, який відкрив магазини тільки в Києві. Лідер незмінний – мережа Алло, а другий рядок виявився у ТТТ, для якої північні області опинилися у фокусі уваги. Причому в Чернігівській вона навіть вийшла на перше місце.
Що дивує: крен в сторону північного сходу. На Сумщині працює 24 магазини техніки та електроніки, а ось в Житомирській області – лише 18. Найбільш освоєн, що зрозуміло, столичний регіон, в першу, чергу, завдяки міст-супутникам Києва, де є платоспроможний попит.
Що примітно: всі рітейлери (за винятком відсутнього Цитрус і нечисленного MOYO), відкривають торгові точки в усіх населених пунктах, а не тільки в обласних центрах. І віддають перевагу стріт-рітейлу, що, втім, може бути пов’язано з нестачею якісних торгових центрів в Північній Україні. А достукатися до споживача потрібно.
Центральна Україна
Цей регіон традиційно є промисловим і фінансовим центром країни. Так що численність магазинів техніки та гаджетів не повинна дивувати: серед усіх географічних областей України саме тут їх найбільше. Крім того, регіон є базовим як мінімум для двох великих мереж – Алло та Comfy.
Тут працює майже третина всіх торгових точок Алло, причому 60% з них – в Дніпропетровській області. В інших областях регіону мережа представлена значно менше.
Цікаво, що це один з небагатьох регіонів, де магазини Цитрус працюють тільки в ТРЦ. Якщо для MOYO це – звична картина, то одеська компанія в даному випадку зрадила своєму принципу розвиватися в стріт-рітейлі. Втім, мова йде всього про п’ять магазинів, чотири з яких працюють в Дніпрі, а ще один – у Вінниці.
Решта оператори розумно поділили свою увагу між обласними центрами та іншими містами, а також збалансували свою представленість в ТРЦ і стріт-рітейлі.
Південна Україна
Південь країни – «домашній регіон» для Цитрус. І це добре помітно: більше половини об’єктів компанії працюють в цих трьох областях. Що дозволило їй вийти на друге місце за загальною кількістю торгових точок в регіоні. Швидше за все, якщо б в нашому дослідженні враховувалися і магазини техніки, розташовані в тимчасово окупованому Криму, ситуація була б дещо інша, але все одно ставка Цитрус на «малу батьківщину» очевидна.
Втім, і в цьому регіоні, за винятком Одеської області, де Цитрус випередив усіх, лідер все той же – Алло відкрило в два рази більше магазинів, ніж найближчі суперники. А ось MOYO на півдні практично відсутній – всього чотири магазини, з яких три – в Одесі та один в Херсоні.
Також цікаво, що Одеську, Миколаївську і Херсонську області фактично проігнорувала ТТТ – всього 12 точок, і виключно в центральних містах. Що стосується розподілу між стріт-рітейлом і ТРЦ – то в цілому картина збігається із середньою по Україні, хіба що незвично багато в торгових комплексах магазинів Comfy.
Західна Україна
Захід країни останнім часом стає магнітом для рітейлерів – практично всі провідні гравці українського ринку роздрібної торгівлі стрімко освоюють цей регіон. І мережи побутової техніки та електроніки – не виняток. Поки не прагне на Захід тільки Цитрус, але, не виключено, що поява якісних торгових центрів і зростання добробуту населення підштовхне одеситів до експансії ще й в цьому напрямку.
Зате Фокстрот тут представлений дуже широко, і, з огляду на різницю в форматах між ним і Алло, можна сміливо стверджувати, що саме Фокстрот – лідируюча мережу техніки та гаджетів в Західній Україні.
Для всіх гравців ринку ключовою, що цілком зрозуміло, є Львівська область. Саме тут зосереджена чверть всіх магазинів електроніки та гаджетів. За кількістю все одно попереду Алло, але по площах і загальній вазі для рітейлу техніки в області у Фокстрот суперників немає.
Що характерно: всі оператори однозначно зробили ставку на обласні центри – на відміну від інших регіонів, навіть у Алло і Фокстрот більше половини об’єктів розташовані у великих містах. Вибір між стріт-рітейлом і ТРЦ в західних областях України ускладнений тим, що за винятком Львова, нових якісних ТРЦ в регіоні небагато. Тому компанії волею-неволею змушені відкриватися поза торговельними комплексів. Навіть такий традиційний в цьому питанні гравець як MOYO.
Київ
І, нарешті столиця. Найбагатше, платоспроможне та привабливе для рітейлерів місто. Природно, тут представлені всі оператори, і для багатьох з них Київ забезпечує значну частину загального доходу.
Лідирують за кількістю магазинів техніки в столиці Алло і ТТТ, за ними слідують Фокстрот і Eldorado, а найменше торгових точок серед лідерів ринку – у Comfy. Втім, 150 магазинів в Києві тільки у «великої сімки» – більш ніж вражаючий показник.
І що добре помітно: саме в столиці рітейлери воліють в основному працювати в ТРЦ, незалежно від тактики, яку використовують в інших регіонах. Comfy взагалі всі дев’ять своїх об’єктів розмістив в торгових центрах. І тільки MOYO – половину в ТРЦ, половину – в стріт-рітейлі.
У той же час це можна пояснити: такої кількості якісних торгових комплексів, в тому числі й відкритих за останній час, немає ні в одному з регіонів України. Але ж при цьому на найближчі роки заплановано введення в експлуатацію ще ряду знакових для рітейлу та девелопменту об’єктів.
Читайте також –
Спецпроект: Аналіз торгівельної нерухомості в регіонах України