Делікатеси в офіс: чому українські ресторани розвивають власні служби доставки
Власники Сушія, il Molino, Star Burger, Mafia, Salateira та інших ресторанних мереж про роботу з Glovo і UberEats, власних кур’єрів і майбутнє ринку доставки ресторанної їжі.
Цей матеріал доступний також російською мовою
Все більше українців вважають за краще не тільки відвідувати кафе і ресторани, а й замовляти улюблені вишукані страви додому або в офіс. Згідно з дослідженням McKinsey, що проходило в 16-ти країнах, глобальний ринок доставки їжі вже досяг 83 млрд євро, або 1% від всього ринку громадського харчування. При цьому 90% всіх замовлень доставляється безпосередньо з ресторанів власними кур’єрами мережі. У той же час в Україні, за даними інтернет-сервісу Eda.ua тільки 75% клієнтів замовляють їжу безпосередньо в закладах. На українському ринку думки розділилися: одні вважають, що краще працювати з власною доставкою, інші вибирають агрегатори – eda.ua ,Glovo, UberEats та інші. RAU проаналізувала: в чому переваги і недоліки кожного з варіантів.
Український ринок кур’єрської експрес-доставки переживає небувалий зліт. Тільки за останній рік в країні почали роботу два міжнародні гіганти – Glovo і UberEats. Але далеко не всі ресторатори хочуть і готові з ними співпрацювати.
У квітні 2019 року Дмитро Борисов заявив про запуск власного сервісу безкоштовної доставки. Спочатку їжу вирішили доставляти за форматом Domino’s: доставка в радіусі 2 км від закладів групи і тільки страв швидкого приготування. Таких у “Сім’ї ресторанів Діми Борисова” предостатньо – Білий налив, Dogz & Burgerz, Philadelphia тощо. Вартість однієї комплексної позиції, наприклад, Philadelphia Roll & Bowl на вул. Шота Руставелі в Києві, становить 139 гривень.
Але не всі є новачками в темі доставки їжі. Мережа ресторанів японської кухні Сушия вже в 2011 році запустила власну доставку. З тих пір компанія збільшила кількість машин з кур’єрами з 15 до 80 і не розглядає можливість співпраці зі сторонніми сервісами.
“Власна доставка завжди вигідніша, але важча, – вважає Майкл Дон, співзасновник USG Holding, до якого входять такі ресторанні мережі, як Сушия, il Molino, Tbiliso та інші. – Управління великим відділом доставки – це чимало турбот, але все це реально і це рентабельно».
Своїми силами компанія доставляє їжу також з il Molino. А ось інші заклади USG Holding працюють з Glovo і UberEats. «Невеликим мережам простіше займатися доставкою через посередників», – пояснює ресторатор. За його словами, власну доставку є сенс запускати, тільки якщо є хороше покриття міста: хоча б 50% районів міста.
Ресторан Il Molino в ТРЦ Lavina Mall
«Якщо у компанії немає власної інфраструктури, яка змогла б забезпечувати власну доставку, то найвигідніше працювати з Glovo. Одна справа смачно готувати, інша – вчасно доставляти замовлення», – окреслює тенденцію співзасновник мережі Mafia, а також Casta, Georgia, BAO та інших Тарас Середюк.
У Mafia воліють працювати на два фронти – як з власною доставкою, так і через посередників. У компанії вважають, що частина українських споживачів люблять робити замовлення в інтернеті і такі сервіси, як Glovo і UberEats охоплюють до 90% таких клієнтів.
В fast-healthy мережі Salateira воліють працювати виключно з агрегатором. Для більш комфортної співпраці з Glovo навіть планують запустити окрему Dark Kitchen – кухню, яка буде працювати виключно на доставку. «Ми не займаємося мікрологистикою, для успіху в будь-якому бізнесі важливий фокус уваги», – заявив CEO і керуючий партнер Salateira Олександр Савилов. За словами підприємця, успіх Salateira полягає в тому, що мережа сфокусована на їжі та сервісі.
“Я вважаю, що всі ресторани, які створюють власну службу доставки, займаються єрундою. Вони повинні віддати це на аутсорсинг і займатися тим, що вміють, а конкретно – їжею», – пояснив він.
Кур’єри Glovo біля ресторану Salateira на Володимирській 51/53
Співпрацею з Glovo в Salateira більш, ніж задоволені. Зараз один тільки ресторан на Володимирській обробляє близько 80 замовлень на день. Середній чек доставки — 250-270 грн. «У нас підписаний ексклюзивний договір на співпрацю з Glovo на рік і, думаю, ми будемо її продовжувати», – говорить Олександр Савилов.
Однак не всі ресторатори настільки лояльно ставляться до кур’єрських служб експрес-доставки. Столичний ресторан Grill do Brasil, що славиться безлімітними частуваннями за фіксовану ціну, запустив пропозицію доставки страв у UberЕats навесні 2019-го. У меню представили м’ясні страви порціями від 1 кг, які підходять для пікніка та іншого літнього відпочинку. За словами власника закладу Геннадія Медведєва, якому також належать мережі Star Burger, Noodle Doodle та інші, попрацювати з UberEats зважилися заради експерименту: розширити свої можливості, подивитися чи принесе це додаткові продажі, чи створить перетікання клієнтів з онлайн в офлайн і назад. Результатом в компанії швидко розчарувалися.
«UberEats перетворився на місце для змагання знижками», – вважає ресторатор.
На його думку, проблема в тому, що для Glovo і UberEats важлива кількість транзакцій. Щоб кількість продажів зростала, пропонують безкоштовну доставку, а учасників системи “схиляють” до того, щоб вони робили знижки.
«Замість того, щоб вибудовувати систему лояльності, вони зіштовхують операторів лобами, і всі змагаються хто дешевше віддасть продукт. Це досить недалекоглядна історія, коли продали 100 замовлень без прибутку і думають, що це добре. Від цього ринок деградує», – пояснює Геннадій Медведєв.
Власну доставку в Star Burger хочуть запустити, коли мережа буде працювати у всіх ключових районах столиці. “У наступні два роки плануємо відкрити певну кількість точок, тоді ми запустимо свою доставку”, – розповіли в компанії. Поки в тестовому режимі компанія продовжує співпрацю з UberEats.
Ресторан Star Burger на Хрещатику
Схожої позиції дотримується і Майкл Дон. “Люди, які йдуть спрощеним шляхом, погано рахують гроші, – ділиться думкою він. – Навіть якщо своя доставка обходиться в 10-14% собівартості товару (залежно від того, хто який господар), то Glovo – 20-24%. Це суха математика. Звичайно, якщо мережа не може створити свій відділ доставки, вона буде говорити, що агрегатори – це вигідно».
Ще один нюанс: продавати через агрегатор доставки можна, не маючи юридичної особи. «Аматорські кухні, підпільні виробництва, які роблять і бургери, і суші, і піцу, і відправляють їжу через доставку, – це кустарний бізнес, який впливає на конкуренцію, – коментує ситуацію на ринку Геннадій Медведєв. – Маючи всього три-чотири співробітники, можна завдати шкоди системному бізнесу, який платить податки і зарплати».
Крім того, битва між UberEats і Glovo змушує їх постійно збільшувати оплату кур’єрам, все більше їх наймати і платити незалежно від того є замовлення, чи ні.
Згідно з дослідженням сервісу «OLX Робота», медіанна зарплата столичних кур’єрів сьогодні становить 9000 грн, в той час як UberEats платять в середньому вдвічі більше: близько 17 500 грн.
Втім, Тарас Середюк проблеми в цьому не бачить. На його думку, місця на ринку все ще достатньо для інших великих сервісів. Інша справа, наскільки вони зможуть бути ефективними. «У будь-якому випадку, мережі все менше будуть хотіти витрачати сил і часу на ті послуги, які вони можуть замовити на аутсорсі», – стверджує він.
Ресторан Mafia в Оболонському районі
Однозначного бачення, як буде розвиватися ринок доставки в Україні, все ще немає. «Ми стали свідками зміни моделі споживання, – говорить Наталія Ковальова, співзасновниця Ostrov. – Так чи інакше, люди продовжать замовляти ресторанну їжу додому. Інше питання, чи стане бум доставки ресторанної їжі стимулом для розвитку нових сервісів, наприклад, доставки продуктів харчування з супермаркетів, яка все ще перебуває в зародковому вигляді».
За словами бізнес-леді, саме діджиталізація суспільного життя призводить до зміни ринку, але чи буде перевага у власних служб, чи більшість обере працювати зі спеціалізованими онлайн-сервісами, стане відомо тільки в найближчі кілька років. “У будь – якому випадку, – пояснює Наталія, – тенденцію вже не зупинити, клієнт йде з усіма своїми потребами онлайн. Діджиталізація захоплює всі галузі бізнесу, і ресторанний ринок – не виняток».
Читайте також
Топ-менеджери мереж Жовток і фан-бару Банка: Найскладніший клієнт – гість середнього достатку