Делікатеси в офіс: чому українські ресторани розвивають власні служби доставки

Делікатеси в офіс: чому українські ресторани розвивають власні служби доставки

24.07.2019 08:15
  1574
Микола Маранчак

Власники Сушія, il Molino, Star Burger, Mafia, Salateira та інших ресторанних мереж про роботу з Glovo і UberEats, власних кур’єрів і майбутнє ринку доставки ресторанної їжі.

Цей матеріал доступний також російською мовою

Все більше українців вважають за краще не тільки відвідувати кафе і ресторани, а й замовляти улюблені вишукані страви додому або в офіс. Згідно з дослідженням McKinsey, що проходило в 16-ти країнах, глобальний ринок доставки їжі вже досяг 83 млрд євро, або 1% від всього ринку громадського харчування. При цьому 90% всіх замовлень доставляється безпосередньо з ресторанів власними кур’єрами мережі. У той же час в Україні, за даними інтернет-сервісу Eda.ua тільки 75% клієнтів замовляють їжу безпосередньо в закладах. На українському ринку думки розділилися: одні вважають, що краще працювати з власною доставкою, інші вибирають агрегатори – eda.ua ,Glovo, UberEats та інші. RAU проаналізувала: в чому переваги і недоліки кожного з варіантів.

Український ринок кур’єрської експрес-доставки переживає небувалий зліт. Тільки за останній рік в країні почали роботу два міжнародні гіганти – Glovo і UberEats. Але далеко не всі ресторатори хочуть і готові з ними співпрацювати.

У квітні 2019 року Дмитро Борисов заявив про запуск власного сервісу безкоштовної доставки. Спочатку їжу вирішили доставляти за форматом Domino’s: доставка в радіусі 2 км від закладів групи і тільки страв швидкого приготування. Таких у “Сім’ї ресторанів Діми Борисова” предостатньо – Білий налив, Dogz & Burgerz, Philadelphia тощо. Вартість однієї комплексної позиції, наприклад, Philadelphia Roll & Bowl на вул. Шота Руставелі в Києві, становить 139 гривень.

Але не всі є новачками в темі доставки їжі. Мережа ресторанів японської кухні Сушия вже в 2011 році запустила власну доставку. З тих пір компанія збільшила кількість машин з кур’єрами з 15 до 80 і не розглядає можливість співпраці зі сторонніми сервісами.

“Власна доставка завжди вигідніша, але важча, – вважає Майкл Дон, співзасновник USG Holding, до якого входять такі ресторанні мережі, як Сушия, il Molino, Tbiliso та інші. – Управління великим відділом доставки – це чимало турбот, але все це реально і це рентабельно».

Своїми силами компанія доставляє їжу також з il Molino. А ось інші заклади USG Holding працюють з Glovo і UberEats. «Невеликим мережам простіше займатися доставкою через посередників», – пояснює ресторатор. За його словами, власну доставку є сенс запускати, тільки якщо є хороше покриття міста: хоча б 50% районів міста.

Ресторан Il Molino в ТРЦ Lavina Mall

«Якщо у компанії немає власної інфраструктури, яка змогла б забезпечувати власну доставку, то найвигідніше працювати з Glovo. Одна справа смачно готувати, інша – вчасно доставляти замовлення», – окреслює тенденцію співзасновник мережі Mafia, а також Casta, Georgia, BAO та інших Тарас Середюк.

У Mafia воліють працювати на два фронти – як з власною доставкою, так і через посередників. У компанії вважають, що частина українських споживачів люблять робити замовлення в інтернеті і такі сервіси, як Glovo і UberEats охоплюють до 90% таких клієнтів.

В fast-healthy мережі Salateira воліють працювати виключно з агрегатором. Для більш комфортної співпраці з Glovo навіть планують запустити окрему Dark Kitchen – кухню, яка буде працювати виключно на доставку. «Ми не займаємося мікрологистикою, для успіху в будь-якому бізнесі важливий фокус уваги», – заявив CEO і керуючий партнер Salateira Олександр Савилов. За словами підприємця, успіх Salateira полягає в тому, що мережа сфокусована на їжі та сервісі.

“Я вважаю, що всі ресторани, які створюють власну службу доставки, займаються єрундою. Вони повинні віддати це на аутсорсинг і займатися тим, що вміють, а конкретно – їжею», – пояснив він.

Кур’єри Glovo біля ресторану Salateira на Володимирській 51/53

Співпрацею з Glovo в Salateira більш, ніж задоволені. Зараз один тільки ресторан на Володимирській обробляє близько 80 замовлень на день. Середній чек доставки — 250-270 грн. «У нас підписаний ексклюзивний договір на співпрацю з Glovo на рік і, думаю, ми будемо її продовжувати», – говорить Олександр Савилов.

Однак не всі ресторатори настільки лояльно ставляться до кур’єрських служб експрес-доставки. Столичний ресторан Grill do Brasil, що славиться безлімітними частуваннями за фіксовану ціну, запустив пропозицію доставки страв у UberЕats навесні 2019-го. У меню представили м’ясні страви порціями від 1 кг, які підходять для пікніка та іншого літнього відпочинку. За словами власника закладу Геннадія Медведєва, якому також належать мережі Star Burger, Noodle Doodle та інші, попрацювати з UberEats зважилися заради експерименту: розширити свої можливості, подивитися чи принесе це додаткові продажі, чи створить перетікання клієнтів з онлайн в офлайн і назад. Результатом в компанії швидко розчарувалися.

«UberEats перетворився на місце для змагання знижками», – вважає ресторатор.

На його думку, проблема в тому, що для Glovo і UberEats важлива кількість транзакцій. Щоб кількість продажів зростала, пропонують безкоштовну доставку, а учасників системи “схиляють” до того, щоб вони робили знижки.

«Замість того, щоб вибудовувати систему лояльності, вони зіштовхують операторів лобами, і всі змагаються хто дешевше віддасть продукт. Це досить недалекоглядна історія, коли продали 100 замовлень без прибутку і думають, що це добре. Від цього ринок деградує», – пояснює Геннадій Медведєв.

Власну доставку в Star Burger хочуть запустити, коли мережа буде працювати у всіх ключових районах столиці. “У наступні два роки плануємо відкрити певну кількість точок, тоді ми запустимо свою доставку”, – розповіли в компанії. Поки в тестовому режимі компанія продовжує співпрацю з UberEats.

Ресторан Star Burger на Хрещатику

Схожої позиції дотримується і Майкл Дон. “Люди, які йдуть спрощеним шляхом, погано рахують гроші, – ділиться думкою він. – Навіть якщо своя доставка обходиться в 10-14% собівартості товару (залежно від того, хто який господар), то Glovo – 20-24%. Це суха математика. Звичайно, якщо мережа не може створити свій відділ доставки, вона буде говорити, що агрегатори – це вигідно».

Ще один нюанс: продавати через агрегатор доставки можна, не маючи юридичної особи. «Аматорські кухні, підпільні виробництва, які роблять і бургери, і суші, і піцу, і відправляють їжу через доставку, – це кустарний бізнес, який впливає на конкуренцію, – коментує ситуацію на ринку Геннадій Медведєв. – Маючи всього три-чотири співробітники, можна завдати шкоди системному бізнесу, який платить податки і зарплати».

Крім того, битва між UberEats і Glovo змушує їх постійно збільшувати оплату кур’єрам, все більше їх наймати і платити незалежно від того є замовлення, чи ні.

Згідно з дослідженням сервісу «OLX Робота», медіанна зарплата столичних кур’єрів сьогодні становить 9000 грн, в той час як UberEats платять в середньому вдвічі більше: близько 17 500 грн.

Втім, Тарас Середюк проблеми в цьому не бачить. На його думку, місця на ринку все ще достатньо для інших великих сервісів. Інша справа, наскільки вони зможуть бути ефективними. «У будь-якому випадку, мережі все менше будуть хотіти витрачати сил і часу на ті послуги, які вони можуть замовити на аутсорсі», – стверджує він.

Ресторан Mafia в Оболонському районі

Однозначного бачення, як буде розвиватися ринок доставки в Україні, все ще немає. «Ми стали свідками зміни моделі споживання, – говорить Наталія Ковальова, співзасновниця Ostrov. – Так чи інакше, люди продовжать замовляти ресторанну їжу додому. Інше питання, чи стане бум доставки ресторанної їжі стимулом для розвитку нових сервісів, наприклад, доставки продуктів харчування з супермаркетів, яка все ще перебуває в зародковому вигляді».

За словами бізнес-леді, саме діджиталізація суспільного життя призводить до зміни ринку, але чи буде перевага у власних служб, чи більшість обере працювати зі спеціалізованими онлайн-сервісами, стане відомо тільки в найближчі кілька років. “У будь – якому випадку, – пояснює Наталія, – тенденцію вже не зупинити, клієнт йде з усіма своїми потребами онлайн. Діджиталізація захоплює всі галузі бізнесу, і ресторанний ринок – не виняток».

Читайте також

Топ-менеджери мереж Жовток і фан-бару Банка: Найскладніший клієнт – гість середнього достатку


До останніх новин До популярних новин Підписатись на TG канал

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Три супермаркети Сільпо увійшли до переліку найкращих магазинів Європи за дизайном (фотоогляд)

Три супермаркети Сільпо увійшли до переліку найкращих магазинів Європи за дизайном (фотоогляд)

До вибору найкращих супермаркетів Європи за версією конкурсу Europe’s Finest Store 2025 потрапили три дизайнерські супермаркети...
time icon  
  3028
Усі новини ринку