Нова реальність: як змінилася робота рітейлерів після виходу з жорсткого карантину

Нова реальність: як змінилася робота рітейлерів після виходу з жорсткого карантину

26.08.2020 08:30
  471
Костянтин Симоненко

Перша онлайн-платформа з пошуку роботи в Україні robota.ua провела масштабне опитування про те, як змінився попит і пропозиція на ринку праці в сфері роздрібної торгівлі влітку, як рітейлери оцінюють ситуацію, і чого чекають до кінця року.

Цей матеріал доступний російською мовою

З 7 по 10 липня 2020 року в robota.ua провели масштабне опитування рітейлерів щодо їх роботи в новій реальності, яка виникла після карантинних обмежень. RAU вибрала з дослідження robota.ua найцікавіші і показові факти і дані. Повна версія аналітики доступна за посиланням.

Галузевий зріз

На 31 питання анкети відповіли представники 131-єї компанії сфери торгівлі різного розміру – від маленьких торговельних точок до великих мереж. Важливо відзначити, що ситуацію оцінювали як власники бізнесу, так і наймані топ-менеджери і керівники напрямку HR.

Серед опитаних компаній більше всіх представлені великі мережі зі штатом понад 500 осіб (35 компаній або 25,4%) і середні від 100 до 250-ти (32 рітейлера). Ще 23 компанії забезпечують роботою від 250 до 500 осіб. Серед решти 34,7% невеликих компаній найбільше роздрібних підприємств з кількістю персоналу до 20 осіб – 19 рітейлерів.

За сферами діяльності розкид менше: fashion-рітейл і продуктовий сегмент представлені порівну – по 25 компаній в кожному сегменті. Побутова техніка й електроніка – 11 компаній, будівельні матеріали, меблі і товари для дому – 12, спорттовари – 5, FMCG – 5. Решта відносяться до різних напрямів.

Літня активізація

Після істотного зниження кількості вакансій і резюме в квітні, вже з травня почалося поступове відновлення ринку. Зараз обидві категорії – і роботодавці, і претенденти – дуже активні на ринку праці.

Так, в порівнянні з квітнем зріс попит на продавців непродовольчих товарів, що можна пояснити відкриттям ринків і торгових центрів. А також на докризові показники повернувся попит на звичайних продавців, що видно на представленому нижче графіку (дати вказані справа наліво). Зате попит на торгових представників зі своїм авто, навпаки, пішов на спад у порівнянні з квітневими запитами роботодавців.

 

З початку травня кількість нових пропозицій місця роботи зросла з 1511 до 2389 на початку серпня. Професії продавця найбільш затребувані в Україні. Серед більш ніж 25 000 вакансій у сфері торгівлі продавці й торгові представники входять в ТОП-5 найчастіше затребуваних фахівців.

ТОП професій в Україні за кількістю вакансій

Сама ж галузь роздрібної торгівлі повернулася з травневих 32% на звичні 36% частки всіх вакансій, що разом з робочими місцями в оптовій торгівлі дає 55% загального попиту на кадри в серпні 2020 року.

ТОП сфер діяльності в Україні за кількістю вакансій

 

Нові вакансії

Згідно з опитуванням, приблизно третина компаній значно збільшила кількість нових вакансій. Ще майже 27% з обережністю відкривають нові робочі місця.

У рітейлі відкривається багато нових вакансій, бо продуктовий і фармацевтичний сектори не припиняли свою роботу в період карантину, поступово відновлюються й інші галузі. У деяких компаній потреба в персоналі зросла після відкриття, адже частина співробітників не дочекалися пом’якшення карантину і знайшли нову роботу. Є й такі компанії, які вирішили посилити команду, поки є вибір кандидатів, що активно шукають роботу.

Приблизно 26% компаній шукають продажників, як правило це компанії зі штатом до 500 осіб. 21,4% організацій активно шукають касирів, продавців, охоронців, а якщо взяти зріз тільки невеликих компаній, то ця цифра збільшиться до 42,9%. У 13,6% компаній попит на фахівців в цілому зберігся.

Нова реальність

Оскільки на питання анкети відповідали в основному представники HR-напрямку, то і в описі змін, що сталися під час і після карантину, переважали розповіді про набір і навчання персоналу. Так, багато компаній адаптували під нові реалії свій рекрутинг (майже 26%) і співбесіди, а також систему навчання персоналу (близько 15%). Перевести на віддалене виконання багатьох процесів довелося 71,4% великих мереж, а у 15,8% невеликих компаній з цим великі проблеми.

У зв’язку з цим цікаво відзначити, що тільки 12,8% готові дозволити своїм співробітникам частіше брати роботу «на дім». По-перше, майже 40% рітейлерів продовжують працювати як раніше і ще 30% збираються поступово повернутися до звичайного формату роботи. Тут важливо зазначити, що готовність працювати віддалено демонструють невеликі рітейлери – з чисельністю до 100 працівників (14,3%) і зовсім дрібні торговці (10,5%).

По-друге, віддалена робота вводилася для співробітників офісу. Робота маркетів, співробітники яких працювали за графіком, відбувалася в звичайному режимі, з дотриманням усіх санітарних обмежень.

Що стосується скорочень під час карантину, то значних змін розміру трудового колективу зазнало максимум 3% компаній. Йдеться про зменшення штату більше ніж на 30%. У 40% компаній чисельність працівників не змінилася.

Очікування зарплати

Приблизно 60% опитаних компаній відзначили, що не переглядали оплату праці. Причому у великих мережах (500+ працівників) їх відсоток ще вищий. Лише 11,4% організацій повідомили про незначне зменшення оплати, а 10% навпаки – повернули виплату бонусів або збільшили їх розмір.

Середня зарплата в галузі за останні три місяці не зазнала істотних змін, залишаючись на рівні 10 000 грн. Правда, в останні тижні все частіше відзначається збільшення середнього пропозиції до 11 000 грн з боку роботодавців при колишніх очікуваннях здобувачів.

Найбільші зарплати в галузі серед опублікованих вакансій зараз пропонують фахівцям з планограмм і менеджерам по роботі з ключовими клієнтами – близько 30 000 грн. В першу п’ятірку високооплачуваних вакансій також входять: продавці автомобілів, регіональні менеджери FMCG і категорійні менеджери, які можуть претендувати на 20 000 – 22 500 грн. Найчастіше в торгівлі пропонують оплату в розмірі 9000 -13 000 грн.

Погляд у майбутнє

Незважаючи на очікування другої хвилі коронакризи 17,4% опитаних рітейлерів, вважають, що важкі часи вже позаду. А майже 9% компаній і зовсім не відчули першу хвилю кризи. У той же час 41,3% готуються до другої хвилі кризи, яка, як вони вважають, завершиться до кінця року. І тільки 10,1% говорять про продовження кризи в 2021 році.

Примітно, що серед компаній зі штатом до 100 співробітників оптимістів близько 14%, а серед великого бізнесу 11,4% чекають продовження кризи. Основна маса невеликих підприємств (71,4%) готові пережити другу хвилю до кінця року.

Стриманий оптимізм рітейлерів підкріплюється фінансовими показниками бізнесу. Так, майже 66% компаній відзначили поліпшення свого стану. Добре йдуть справи у більшості великих рітейлерів (74,5%). В основному про погіршення ситуації рапортують невеликі підприємства роздрібної торгівлі (15,8%).

Читайте також –

Спецпроект RAU і robota.ua: Як змінився ринок праці в рітейлі за час карантину


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку