Головна > Аналітика > Після анабіозу: як змінилися продажі рітейлу в перший тиждень роботи
Після анабіозу: як змінилися продажі рітейлу в перший тиждень роботи

Після анабіозу: як змінилися продажі рітейлу в перший тиждень роботи

Український ритейл повертається до роботи після двомісячного локдауна. Які результати продажів демонструють оператори різних сегментів рітейлу і чого слід очікувати в найближчому майбутньому.

Цей матеріал доступний російською мовою

З 11 травня в більшості регіонів України (за винятком Києва та низки західних областей) дозволили роботу торговельних центрів і непродовольчих магазинів. В рітейлі продовжують діяти деякі обмеження, зокрема, по площі торгових об’єктів та кількості відвідувачів. Але багато сфер рітейлу отримали можливість повернутися до роботи в фізичних точках і знову почати продавати. Редакція RAU розпитала експертів ринку, операторів ТРЦ і ключових гравців сфери рітейлу про те, які результати показав офлайн-роздріб в перший тиждень після пом’якшення карантину і чого слід очікувати в найближчому майбутньому.

Одяг та взуття

Рітейлери сегменту «fashion» в перший тиждень після відновлення роботи демонстрували абсолютно різні показники продажів. За словами Максима Гаврюшина, операційного директора Budhouse Group, в перші дні роботи торговельних центрів у сильних мережевих гравців спостерігався сплеск продажів аж до 300% в порівнянні з аналогічними днями минулого року.

«У наших торговельних центрах особливо успішно торгують такі оператори як LC Waikiki, Inditex та інші великоформатні гравці. Незважаючи на зниження трафіку на 25%, їхні середні чеки в перші дні роботи зросли на 30-40% і більше. У невеликих локальних рітейлерів сплеску продажів ми не спостерігаємо – їх товарообіги знаходяться на рівні торішніх», – розповідав Гаврюшин в інтерв’ю RAU.

Гірше минулого тижня працювали магазини взуття. Як розповів генеральний директор Intertop Ukraine Сергій Бадрітдінов, після пом’якшення карантину компанія відкрила 76 магазинів із 143-х в Україні. «Що стосується товарообігу, то в порівнянні з тижнем до введення карантину падіння склало близько 40%, а якщо порівняти з аналогічним тижнем минулого року, то результат гірше майже на 50%. При цьому показник LfL 20-й тиждень 2020-го до 20-го тижня 2019 року – падіння приблизно на 30%», – уточнив СЕО Intertop Ukraine.

Ще один топ-менеджер великого взуттєвого рітейлера, який побажав залишитися неназваним, в коментарі RAU зазначив, що падіння продажів в перший «післякарантинний» тиждень в порівняльних магазинах було на рівні 30-60% по відношенню до минулого року.

Дитячі товари

Поступово відновлюють роботу магазинів і рітейлери дитячих товарів. Так, український бренд Bembi минулого тижня відкрив половину своїх магазинів. Власниця і СЕО компанії Вікторія Хитрук каже, що у всіх регіонах присутності бренду істотно знизився трафік. «Тим не менше, середній показник виручки майже не змінився: конверсія зросла з 20% до 30%. Якщо раніше люди могли зайти в магазин просто прогулюючись по ТЦ, то зараз це більш цілеспрямований похід за конкретною покупкою. За рахунок відкладеного попиту середній чек також зріс із 350 грн до 500 грн в порівнянні з 2019-м», – уточнює Вікторія.

У мережі магазинів Антошка констатують значну відмінність у продажах в порівнянні з минулим роком. «Більшість магазинів в торгових центрах показують зниження продажів від 20% до 70%, але є і магазини в ТЦ, які вийшли на рівень минулого року. Сподіваємося, що позитивний тренд збережеться, а торгові точки з мінусовими показниками в найближчому майбутньому зможуть вийти на колишній рівень товарообігу», – говорить директор з операцій та розвитку мережі Антошка Іван Чівкін.

Він також зазначає, що в стріт-ритейлі ситуація дещо краща, але також далека від колишніх показників. Минулого тижня товарообіги більшості магазинів мережі Антошка на «стріті» були на 10-20% менші, ніж за аналогічний період минулого року. «Новий тиждень буде не менш важливим і цікавим, так як він покаже, чи був сплеск продажів минулого тижня тимчасовим, і яких трендів слід очікувати далі», – вважає Чівкін.

Побутова техніка та електроніка, товари для дому

На подив оптимістично звітують про результати роботи в перший тиждень після зняття карантину мережі побутової техніки та електроніки. Так, в прес-службі мережі Eldorado зазначили, що в перший тиждень після зняття жорстких карантинних заходів продажі рітейлера виросли на чверть по відношенню до попереднього тижня. При цьому в компанії не озвучують динаміку продажів у порівнянні з аналогічним тижнем минулого року, проте відзначають, що в цьому році набагато більшим попитом користуються телевізори, комп’ютери, ноутбуки, хлібопічки, кухонні комбайни та електро-грилі.

У прес-службі іншого найбільшого українського рітейлера побутової техніки та електроніки – мережі Фокстрот – запевняють, що зростання товарообігу в обох каналах продажів (онлайн і офлайн) минулого тижня склало 23% в порівнянні з останнім тижнем жорсткого карантину і 33% в порівнянні з аналогічним періодом 2019 року. Позитивну динаміку відзначає і мультиканальний рітейлер Алло, продажі якого зросли на 2% і 8% до попереднього тижня і рік до року відповідно.

Позитивну динаміку продажів фіксує і датський рітейлер товарів для дому JYSK. За словами виконавчого директора JYSK в Україні Євгена Іваниці, приріст виручки в магазинах мережі за перший тиждень після зняття жорсткого карантину перевищує докоронавірусні результати. «Зокрема, порівняльні магазини ростуть більш ніж на 120% рік до року, а мережа в цілому – більш ніж на 140%», – запевняє Іваниця.

В то й же час, за його словами, слід пам’ятати, що ці показники лише за один тиждень і цей період не є достатньо репрезентативним.

Інші сегменти рітейлу

Не можуть похвалитися зростанням товарооборотів оператори ювелірного ринку. Як розповіли RAU в мережі Укрзолото, зниження товарообігу в ювелірній групі товарів в цілому по Україні оцінюється на рівні 70%. «Людей в торговельних центрах не багато, і мабуть, у населення ще працює психологічний бар’єр на відвідування місць масового скупчення людей. Також істотно негативно впливають на товарообіг в ТРЦ закриті кінотеатри та розважальні зони. Дуже сподіваємося на зростання товарообігу в найближчі місяці і вважаємо, що цьому можуть сприяти додаткові зняття карантинних обмежень, дозвіл на роботу громадського транспорту і поступове відновлення економіки України», – говорить генеральний директор Укрзолото Григорій Курносов.

Мережа магазинів Агромат, яка спеціалізується на торгівлі керамічною плиткою і сантехнікою, після відновлення роботи продала на 7% менше у порівнянні з тижнем до введення карантину і на 10% в порівнянні з аналогічним тижнем минулого року.

Відносно рівно по відношенню до попереднього тижня торгували оператори продуктового рітейлу. Що не дивно, з огляду на те, що вони продовжили роботу в звичному для карантинного періоду режимі: без обмежень, але з підвищеними заходами безпеки. Втім, їхні результати продажів також не дотягують до торішніх. Раніше директор консалтингової компанії Retail & Development Advisor Таїсія Литовченко розповідала, що на початку карантину в деяких продуктових магазинах, особливо розташованих в ТРЦ або далеко від житлових районів, зниження товарообігу коливалося в діапазоні від 15% до 70%.

За словами джерела RAU у великій мережі магазинів формату біля дому, пом’якшення карантину не особливо поліпшило ситуацію. «Продажі трохи збільшилися за рахунок того, що люди стали більше вибиратися на вулицю, їздити в офіси. Але позитивна динаміка несуттєва – кількість чеків у Києві в порівнянні з періодом жорсткого карантину збільшилася всього на 5%. Очікуємо більш істотного зростання після повноцінного запуску громадського транспорту», – зазначив співрозмовник RAU.

Обвал трафіку в ТРЦ

Варто відзначити, що торговельні центри, які відновили роботу, констатують суттєве зниження трафіку. Як розповідав глава Української ради торговельних центрів і операційний директор Budhouse Group Максим Гаврюшин, в перші дні після рестарту відвідуваність торговельних центрів була на 25-50% нижчою в порівнянні з докарантінним періодом.

Підтверджує його слова Роксолана Пиртко, керуюча менеджерка львівських торговельних центрів Spartak і Роксолана. Топ-менеджер каже, що відвідуваність об’єктів компанії обвалилася в два рази, товарообіги – майже на третину, а рівень вакантності зріс на 10%. «Хорошого мало, але бачимо позитивну динаміку: виходять на зв’язок потенційні клієнти, проводяться огляди приміщень, відвідуваність торгових центрів хоч і повільно, але зростає», – зазначає Пиртко.

В компанії Arricano, яка відкрила торговельні центри City Mall в Запоріжжі та Сонячна Галерея в Кривому Розі, не розкривають цифрових показників, однак кажуть про швидке відновлення відвідуваності. «Перші дні роботи торговельних центрів ми спостерігаємо істотний приріст трафіку, показники відвідуваності стрімко наближаються до докарантинних. Крім того, перші дні роботи показали по низці товарних категорій рівень продажів високого сезону, що підтверджує наші прогнози про відкладений попит», – стверджує СЕО Arricano Анна Чуботіна.

Аналогічна ситуація і з ТРЦ Hollywood у Чернігові. Хороша відвідуваність торгового майданчика може бути пов’язана з низькими показниками хворих у регіоні, вдалою рекламною кампанією, яку запустили під слоганом «Безпека та знижки на максимум!», а також з тим, що ТРЦ Hollywood — єдиний великий торговий центр у цьому регіоні. Директор з розвитку ТРЦ Марина Рейко прокоментувала ситуацію так: «Безумовно, були побоювання, що покупці не прийдуть через страх перед коронавірусом або нестабільне фінансове становище. Але, якщо порівняти з цією ж датою минулого року, зниження трафіку становить усього лише 10%».

В компанії DCH Infrastructure & Real Estate, яка управляє мережею ТРЦ Караван в Києві, Харкові та Дніпрі, також констатують щоденне відновлення трафіку. «Завдяки тому, що в суспільстві сформувався певний відкладений попит на покупки, активний спосіб життя, за перший тиждень роботи ТРЦ вийшли на показники відвідуваності лише на 18-20% нижче аналогічного періоду минулого року, що вважаємо хорошим рівнем в умовах карантинних фобій населення і скорочення доходів покупців», – заявили у прес-службі DCH IRE.

Втім, в найближчому майбутньому розраховувати на повернення трафіку і продажів до докарантинного рівня не доводиться, вважають експерти. У консалтинговій компанії Retail & Development Advisor вважають, що нинішня позитивна динаміка товарообігу у окремих рітейлерів в першу чергу пов’язана з фактором відкладеного попиту. «У той же час, у споживачів, як і раніше залишається страх відвідування ТРЦ і прагнення до економії в умовах карантину та невизначеності найближчого майбутнього», – каже Таїсія Литовченко.

За її словами, відновлення продажів до докарантинного рівня займе щонайменше рік. І тільки в тому випадку, якщо поширення епідемії не призведе до другої хвилі жорсткого карантину. Експерт також вважає, що в нинішніх умовах девелоперам доведеться знижувати орендні ставки й надавати знижки орендарям. В іншому випадку рітейлери будуть змушені закривати магазини, а торговельні центри зіткнутися із зростанням вакантності.

Читайте також – 

Торгівля після карантину: як зміняться споживачі і рітейлери після пандемії

Про автора
Виктор Нагорский

Deputy Chief Editor Ukrainian Retail Association

Всі статті від автора