Тихіше їдеш, далі будеш: підсумки українського e-commerce і логістики за 2019-й
Як розвивався український e-commerce в 2019 році, які події відбулися, як вони вплинули на роботу великих гравців і чого чекати в 2020-му.
Цей матеріал доступний російською мовою
Якщо ще в 2018 році український ринок e-commerce виріс на 30%, показавши другий результат в Європі за темпами зростання, то вже в 2019-му, згідно з даними групи EVO, яка об’єднує маркетплейси Prom, Bigl й ряд інших проектів, ринок електронної комерції виріс на 17%, до 76 млрд грн (дані за 11 місяців). При цьому розмір середнього чека однієї покупки знизився на 7-10%, а вартість доставки зросла і становить 5-15% від вартості товару.
У 2020 році експерти групи EVO очікують ще менше зростання: приблизно на 15% – до 87,2 млрд грн.
Проте, онлайн торгівля демонструє більш швидкий розвиток, ніж звичайна роздріб.
Тому в розвиток онлайн-каналу інвестують не тільки продавці одягу та взуття, а й продуктові супермаркети. Що стимулювало розвиток ринку доставки товарів, продуктів і готової їжі. Є і зустрічний рух – з онлайну в офлайн. В тій чи іншій мірі інвестують в офлайн-присутність Rozetka, що відкриває власні магазини, Kasta, що розвиває мережу точок видачі товару й інші. Попутно зростаючі потреби онлайн-продавців в більш гнучкій та швидкій системі доставки трансформують ринок логістичних послуг.
Чим запам’ятається 2019-й гравцям вітчизняної електронної комерції – в матеріалі RAU.
Онлайн йде в офлайн
Минулий рік був відзначений активними діями великих гравців онлайн-рітейлу з відкриття своїх офлайнових торгових точок. Так, найбільший міжнародний онлайн-рітейлер AliExpress відкрив перший «цегляний» магазин за межами Китаю в мадридському торговому центрі Intu Xanadu.
Торгова точка працює за принципом поєднання фізичних і онлайн-продажів. Компанія відкрила магазин спільно з компанією D.Phone – китайським продавцем мобільних телефонів та аксесуарів. Магазин площею в 740 кв. м розділений на п’ять різних зон, де можна купити близько 1000 товарів понад 60-ти брендів.
В Україні – така ж тенденція. Зокрема, 22 листопада 2019 року Rozetka відкрила ювілейний – 10-й магазин. Нова офлайнова торгова точка провідного інтернет-супермаркету України – і перша в Броварах – була відкрита 22 листопада 2019 року в ТЦ Markt Mall.
В офлайн-мережі рітейлера шість точок працюють в Києві (Головпоштамт, ТРЦ Smart Plaza Politech, пр-т Степана Бандери, вул. Кіото, вул. Декабристів, ТРЦ Аладдін), а ще три – в Одесі.
Крім традиційних магазинів і мобільних пунктів видачі, Rozetka спільно з поштовим оператором Justin почала розвивати мережу міні-відділень, де також можна забрати замовлений в інтернет-супермаркеті товар, а також отримати ряд додаткових послуг. На даний момент працюють 26 міні-відділень такого формату: у всіх містах-мільйонниках, а також у Чернігові. Детальніше про особливості партнерських відділень Rozetka і Justin можна прочитати тут.
Окремо варто відзначити, що новий для нашого ринку сервіс по підбору турів Rozetka Travel теж отримав своє фізичне представництво. В кінці грудня перша така точка з’явилася в київському магазині Rozetka, який знаходиться поруч зі станцією метро «Почайна». В майбутньому планується відкрити офлайн-точки в інших магазинах Rozetka.
1 листопада 2019 року маркетплейс українських брендів Shoppingmall.com.ua також відкрив свій перший офлайн-магазин під брендом Love & Live на першому поверсі ТРЦ Lavina Mall. На площі в 84 кв. м представлено понад 500 моделей українських брендів модного одягу і взуття Love & Live і Katarina Ivanenko. Відкриття об’єкту стало можливим завдяки залученим компанією інвестицій в $ 400 000, які спрямовані на збільшення онлайн-продажів і відкриття офлайн-магазину.
На початку жовтня книжковий інтернет-магазин Yakaboo відкрив свій перший офлайн-магазин на території Головпоштамту за адресою вул. Хрещатик, 22, створений до 15-річчя компанії. Як повідомляється в блозі Yakaboo, в магазині можна придбати топи продажів і новинки Yakaboo, а також забрати своє замовлення з сайту yakaboo.ua.
Нарешті, цієї осені інтернет-гіпермаркет меблів і люстр Dybok.ua також почав впроваджувати новий формат офлайн-магазинів. На відміну від існуючих двох гіпермаркетів меблів і люстр (в Рівному та Луцьку) та двох салонів – у Львові й Нетішині Хмельницької області, новий формат офлайн-магазинів буде відкриватися у приміщеннях площею близько 100 кв. м, переважно в ТРЦ. Салони працюватимуть у форматі шоу-руму, тобто в них буде проходити постійно діюча міні-виставка люстр і освітлення – всі хіти продажів інтернет-магазину.
Розвиток служб доставки
У 2019 року в Україні бурхливо розвивалися служби доставки їжі. 6 лютого 2019 року Uber офіційно оголосив про початок роботи в столиці України свого застосування для замовлення їжі Uber Eats. Пізніше сервіс став доступним у Львові, а в грудні Uber Eats почав працювати в Одесі.
Першим з міжнародних сервісів доставки в Україну прийшов іспанський Glovo – в жовтні 2018-го. За рік компанія зуміла закріпитися в 12-ти містах України, включаючи столицю. Нещодавно до них приєднався Житомир, ставши 13-м регіоном охоплення.
Третій міжнародний гравець – компанія Menu Group, що представлена в Вірменії, Грузії та Білорусі, запустила службу доставки в Києві цієї осені. Щоб прискорити вихід на український ринок, міжнародний оператор влітку придбав один з перших вітчизняних сервісів, що працюють в цій ніші: eda.ua, який доставляв їжу з більш ніж 1500 ресторанів 29-ти міст України. Але міжнародний оператор створює власну службу, яку протягом року планує запустити в Харкові, Дніпрі, Одесі та Львові.
З 11 листопада 2019-го в Києві почав роботу новий сервіс експрес-доставки Raketa. Конкурувати з іменитими гравцями компанія з Дніпра має намір за рахунок організації мережі власних кухонь, так званих dark kitchen, а також наданням телефонної та онлайн-підтримки для оперативного вирішення будь-яких питань. Перша dark kitchen в тестовому режимі вже працює в районі Бессарабського ринку. У 2020 році сервіс має намір зайти ще в 15 міст, після чого почнеться покриття всіх українських міст з населенням більше 200 000 чоловік.
Також за прикладом Uber вирішив піти ще один сервіс замовлення таксі Bolt, який заявив про плани запуску послуги з доставки їжі. У минулому році сервіс запустився у ряді країн, а в Україні з’явиться в 2020-му.
Домінування маркетплейсів
Згідно з прогнозами, до 2022 року 67% усіх онлайн-покупок в світі будуть здійснюватися через маркетплейси. За три останні роки в Україні всі лідери ринку стали частково або повністю маркетплейсамі; кожна п’ята з першої двадцятки e-commerce-вітрин.
Наприклад, частка продажів маркетплейса Kasta досягла 40% від загального обороту компанії після того, як в 2017-18 роках компанія змінила бізнес-модель, додавши маркетплейс і запровадивши на сайті постійний каталог. Паралельно з запуском маркетплейса компанія також розвивала й інші напрями, вибудовуючи цілісну еко-систему. Уже зараз Kasta об’єднує два фулфілмент-центри, що обробляють близько 25 000 замовлень в день, кур’єрську службу з більш ніж 100 відділеннями в 41-му населеному пункті країни, фінансову компанію KastaPay (платежі, кредити, CashBack), контакт-центр (50+ операторів ), продакшн та інші напрямки.
Минулої весни також стало відомо, що MD-Fashion.com.ua стає маркетплейсом. Компанія віддала в управління компанії Omnicore свій інтернет-бізнес: сайт MD-Fashion.com.ua. Крім MD Fashion, Omnicore займається онлайн-напрямками таких рітейлерів, як Ultrashop, New Balance, Saks 85, Symbol. MD Fashion – група компаній, що управляє в Україні більш ніж 150-ма магазинами, які працюють під брендами Tommy Hilfiger, Under Аrmour, Diesel, Gant, Oodji, Replay, G-Star Raw, Pepe Jeans, Walker і STEM.
Модернізація логістики
Ще одним яскраво вираженим трендом 2019 року стало нарощування компаніями логістичних потужностей. У міру розвитку ринку швидкість доставки товару до кінцевого споживача, контроль ланцюжка поставок і скорочення витрат на логістику може зіграти ключову роль в конкурентній боротьбі.
Як свідчать дані Kyiv Warehouse Market Report, основним трендом на столичному ринку можна вважати підвищений попит на гнучкі складські приміщення (зберігання і обслуговування) у зв’язку зі стрімким розвитком e-commerce в Україні. Крім того, попит на складську нерухомість був викликаний переважно зростанням роздрібного товарообігу, який в свою чергу дав імпульс зростанню числа омніканальніх магазинів.
Зокрема, новий логістичний сервіс Justin, який розвиває Fozzy Group з середини 2018 року, почав освоювати напрямок міжнародної доставки з Amazon, eBay, Aliexpress та інших інтернет-магазинів. В рамках цього проекту Justin планує тісно співпрацювати з логістичними гігантами: американським UPS, китайським SF Express і польським InPost.
Аналогічно в 2019 році розвивалася мережа міні-відділень Meest Express, які запрацювали в торгових мережах Космо, ЕКО маркет, АТБ та інших. Тільки в червні було відкрито 163 відділення і встановлено 27 почтоматів. Станом на 1 липня мережа налічувала 2736 пунктів прийому і відправки посилок, в тому числі 131 відділення, 2049 міні-відділень і 556 почтомати. Географія покриття мережі продовжує розширюватися. Meest в даному проекті також співпрацює з відомими споживчими мережами Подорожник, ЖЖУК, ПлюсМаркет, KF.UA, центрами обслуговування Укртелекому, а також з АЗС ОККО.
Група компаній Нова пошта, яка має приблизно 5700 відділень по всій Україні, планує відкрити ще тисячу відділень в 2020 році. І побудувати за п’ять років ще 6 інноваційних терміналів. Зараз такі термінали є в Києві, Хмельницькому та Львові. У 2020 році автоматична обробка посилок стартує в Харкові і Дніпрі.
Крім того, вже в 2020 році компанія збирається запустити пряму авіадоставку зі Львова до Києва. Нагадаємо, що з 10 жовтня компанія запустила в комерційне використання нову послугу – «Авіадоставка» за маршрутом Львів-Дніпро-Львів.
Також Нова пошта стала партнером українського онлайн-рітейлера Rozetka для доставки в Молдову. Доставку за кордоном здійснює Nova Poshta Moldova. Доставляється товар зі складів в Києві, тому вартість замовлення стартує від 156 лей (8 євро), терміни доставки – від трьох робочих днів.
Нарешті, логістичний оператор Zammler Group відкрив офіс в аеропорту «Бориспіль», щоб здійснювати більш гнучке і оперативне управління вантажоперевезеннями для своїх клієнтів. Це новий етап реалізації стратегії міжнародного логістичного оператора з розвитку та активізації вантажних авіаперевезень, в усі країни світу, і перш за все, в США, до Китаю, ОАЕ, Індії, Німеччини. Тепер компанія може швидко обробляти додаткові запити клієнтів, самостійно готувати вантажі до відправлення і оперативно реагувати на різні незаплановані ситуації.
Читайте також –
Семимильними кроками: підсумки українського e-commerce і логістики за 2018