Підсумки 2021 року у FMCG: поглинання, автоматизація, нові формати, відкриття у регіонах

Підсумки 2021 року у FMCG: поглинання, автоматизація, нові формати, відкриття у регіонах

04.01.2022 08:30
  8824
Костянтин Симоненко

Огляд головних подій року у FMCG: рітейлери продовжують купувати торгові мережі, запускають нові формати, інвестують у нові технології продажу, роблять ставку на магазини біля дому та розвиток у регіонах.

Цей матеріал доступний російською мовою

2021 рік для українського продуктового рітейлу знову був пов’язаний із карантинними обмеженнями, проте цього разу торгові мережі були краще підготовлені. Великим викликом для них стало підвищення вимогливості клієнтів до зручності покупок. Проте не тільки цим запам’ятався рік, що минає. RAU зібрала головні події 2021 року у FMCG-рітейлі.

Поглинання: угоди, плани, версії

Якщо минулий рік було ознаменовано великою угодою про купівлю мережі Billa та початком процесу її злиття з Novus, то у 2021-му головною новиною на ринку стала звістка про те, що ТОВ «Сільпо-Фуд» отримало дозвіл Антимонопольного комітету (АМКУ) на придбання активів мережі супермаркетів Фуршет. Цьому передувала поява інформації про банкрутство останньої.

У лютому мережа Сільпо отримала контроль над об’єктами нерухомості, обладнанням та товарними залишками у магазинах Фуршет, яких на початок року залишалося не більше 39-ти.

Втім, не всі вони стали частиною Сільпо. Компанія ТОВ «Сільпо-Фуд», що входить до складу торговельно-промислової корпорації Fozzy Group, відмовилася придбати контроль над активами групи Фуршет у шести містах, щоб не обмежувати конкуренцію там, де вона вже має власні торгові точки. Це Васильків, Біла Церква, Баришівка, Житомир, Львів та Фастів. Також учасники частково відмовилися від концентрації у Кам’янці-Подільському (Хмельницька область).

За даними ЗМІ, інвестиційні банкіри оцінили суму операції в $8-10 млн. Перші сім Сільпо на місці Фуршету відкрилися вже у квітні.

Частина магазинів Фуршет дісталася новому гравцеві на ринку – торговому оператору “За Так”, який працює в концепції жорсткого дискаунтера і пропонує купувати товари за зниженими цінами під час оплати “клубних” внесків за кожен чек. Перший гіпермаркет з’явився у Житомирі у жовтні минулого року, а другий відкрився у Вінниці у березні 2021-го.

Також на початку року група компаній Digma Business Group повідомила про фінальний етап закриття мережі продуктових супермаркетів Digma Food Market – у січні припинили роботу останні 10 торгових точок.

Починаючи з лютого 2021-го, мережа Novus розпочала ребрендинг супермаркетів Billa після поглинання цієї мережі. Першим відкрився магазин у Києві на вул. Маршала Конєва, 10/1. До кінця року, згідно з планами компанії, мають бути реформовані всі три десятки магазинів Billa, а ще дві торгові точки відкриються у 2022-2023 роках після капітальної реконструкції.

Деякі локації Billa зайняли інші оператори, наприклад, нещодавно у Києві за адресою вул. Андрія Малишка, 3 А відкрився новий супермаркет Мій Ашан.

Проте на цьому процеси поглинання не закінчилися. У липні стало відомо про те, що мережа Файно маркет поглинула черкаську мережу Абсолют – одного зі старожилів вітчизняного рітейлу (мережа працювала на Черкащині з 2001 року). За рахунок цього до кінця поточного року рітейлер із Кропивницького планував відкрити близько 30 нових торгових об’єктів у Черкаській області. Проте освоєння нового регіону стало для компанії «Вересень плюс» (керує мережею Файно маркет) справжнім випробуванням: димові шашки, підпали та вандалізм.

Вистачало 2021-го і гучних чуток. Наприклад, про те, що Fozzy Group зацікавилася можливістю покупки мережі ЕКО маркет, що складається із 137 магазинів. Однак цю інформацію в мережі ЕКО маркет і Fozzy Group чітко і однозначно спростували.

Водночас інформація про плани продажу мережі КОЛО, до якої входить понад 250 магазинів формату «біля дому», виявилася правдою. Переговори велися із мережею автозаправок ОККО. Forbes Україна оцінив вартість операції в $15-20 млн. Проте в результаті угода не відбулася. Як повідомив співзасновник провідної української мережі магазинів біля дому Сергій Войцеховський, сторони не змогли домовитися і кожен розвиватиме свій бізнес далі.

Страх іноземної експансії

Також чимало галасу наробила новина про те, що німецька компанія ALDI Einkauf SE&Co. oHG – власник дискаунтера Aldiзареєструвала у вересні товарний знак в Україні. Щоправда, інформації про те, що Aldi планує вихід до України, наразі немає. Нагадаємо, Aldi — німецька мережа магазинів-дискаунтерів, що налічує понад 10 000 магазинів у 20 країнах світу.

Буквально через місяць після цієї звістки з’явилася інформація у ЗМІ про те, що інший німецький дискаунтер – мережа Lidl – виявляє інтерес до українського ринку та вже призначив регіонального менеджера Lidl Україна, ним став Адам Міщишин. Це міжнародна мережа дискаунтерів, одна з першопрохідників цього формату, яка управляє більш ніж 12 000 магазинів у Європі та США.

Нагадаємо, обидва іноземні рітейлери стали прикладом для наслідування мережі АТБ, яка використала ідею створення магазинів-дискаунтерів.

Втім, як слушно зауважив менеджер з інновацій мереж Наш Край та SPAR Роман Корсак, це зовсім не означає, що міжнародні рітейлери негайно почнуть поглинання українських конкурентів. Тим більше, що ці події поки що говорять лише про підвищення довіри інвесторів до України, які бачать наш ринок не лише цікавим, а й безпечнішим та цивілізованішим.

Натомість рітейлер Mere із РФ (там вона носить назву Світлофор), навпаки, активно намагався зайти в Україну і навіть відкрив один магазин у ТЦ Гулівер за адресою вул. Шевченка, 128, у місті Павлоград. Як раніше писало багато ЗМІ, 14 червня стало відомо, що мережа Mere до кінця червня 2021 року хоче відновити роботу магазину в Миколаєві, який був закритий у 2020 році, а також запустити нові супермаркети в інших містах, зокрема, у Білій Церкві, Чернівцях та містах Дніпропетровської області. Загалом Mere планувала відкрити 40 магазинів до кінця 2021 року. Але після введених у жовтні санкцій РНБО, зважаючи на все, цим планам не судилося збутися.

Впровадження нових технологій та автоматизація

Щоб виграти в конкурентній боротьбі, торговельні мережі не лише змінюють зовнішній вигляд своїх магазинів, а й активно використовують нові технології в обслуговуванні покупців. Так недавно Ашан відкрив перший в Україні автономний магазин. Щоб потрапити до автономного магазину, потрібно мати додаток Ашан. На нього покупець отримує QR-код, який є ключем до магазину. Далі клієнт самостійно здійснює покупки та розплачується на касі самообслуговування. Магазин формату Pick up Point у новому концепті residence розташований на території житлового комплексу Комфорт Таун у Києві за адресою вул. Регенераторна, 4. Площа магазину складає 45 кв. м.

У листопаді мережа Metro Cash&Carry Ukraine запустила безконтактну систему сканування та оплати товарів. За допомогою безкоштовного мобільного додатка Mеtro Fast Line на смартфоні або спеціальних сканерів, розміщених на вході в ТЦ, клієнти зможуть самостійно відсканувати свої покупки прямо з полиці у торговому залі, провести швидку (менше хвилини) валідацію візка з товарами на спеціальній ваговій платформі, не викладаючи товар на касову стрічку, і одразу оплатити покупку на стійці самооплати.

Нарешті, Retail Group відкрила у грудні новий цілодобовий магазин ВК Експрес у Києві, де є лише каси самообслуговування. Магазин площею 260 кв. м знаходиться на Печерську за адресою вул. Миколи Соловцова, 3. Магазин став 16-м у мережі.

У вересні Fozzy Group першою в Україні запустила повністю роботизовану складську зону. Проект з роботизації складської зони стартував у розподільчому центрі у с. Квітневе (Київська обл.). Роботи займатимуться переміщенням товарів у межах складу для подальшого зберігання, відбору та завантаження товарів. Це дозволить компанії збільшити продуктивність праці в 2-3 рази та на 99% забезпечена безпомилковість угод. Поки що 31 робот у тестовому режимі займається переміщенням товарів у межах окремої складської зони. З січня 2022-го почнуть масштабувати роботизацію й на інші логістичні центри, які працюють з компаніями групи.

Ювілейні відкриття

Цей рік був також багатий на ювілейні відкриття торгових мереж. Так, львівська мережа мінімаркетів Свій Маркет здолала рубіж у 50 торгових об’єктів. Цікаво, що свій шлях рітейлер починав з розвитку франчайзингового бренду Наш Край, але у 2016 році у компанії стався ребрендинг, магазини були перейменовані та почалася еволюція магазинів Свій Маркет. Наразі Свій Маркет є одним із лідерів сегменту продовольчих мінімаркетів у Львові.

Ще одна західноукраїнська мережа маркетів Сім23 відкрила ювілейну 100-ту торгову точку у смт Маневичі (Волинська область) за адресою з символічною назвою вул. 100-річчя Маневич, 14. Мережа зручних маркетів, що розвивається з 2012 року, працює у популярному форматі convenience store.

Запорізька компанія ТОВ «ТК «Економ Плюс», що розвиває, зокрема, мережу магазинів біля дому Эконом, також досягла показника у 100 торгових об’єктів. Відкриття нового маркету відбулося 17 липня у рідному для рітейлера Запоріжжі. Також Економ плюс на початку 2021 року запустила новий проект дискаунтерів Грошик. За словами гендиректора мережі Володимира Матяша, ці магазини стали відповіддю на запит ринку — дати людям можливість швидко робити покупки, щоб усе було функціонально, і покупець міг придбати все необхідне за низькою ціною.

Активний розвиток згаданої мережі Файно Маркет також дозволив досягти їй позначки 100 торгових точок. Урочисте відкриття 100-го магазину відбулося 17 липня 2021 року в селі Дубіївка (вул. Богдана Хмельницького, 27 А) неподалік Черкас.

Зрештою мережа магазинів КОЛО розширилася до 250 магазинів. 26 червня компанія відкрила відразу чотири нові магазини. Про це повідомив співзасновник мережі КОЛО Сергій Войцеховський. «Стали мережею номер три в країні за кількістю магазинів (у нас їх зараз 254) та мережею номер один за темпами зростання. Все це зробили менш як за 3,5 роки», — написав він.

Агрохолдинг МХП, для якого рітейл не є профільним бізнесом, також відсвяткував у листопаді відкриття 150-го гастрономічного бутику М’ясомаркет у місті Кропивницький. Станом на кінець листопада вже працювало 152 магазини у 81-му населеному пункті у 23-х областях України. У МХП зазначають, що не роблять ставку виключно на великі міста. В обласних центрах сконцентровано лише 50% магазинів, решта розташовані у містечках, селищах та селах, що робить мережу доступною для людей по всій країні.

Ставка на провінцію та малі формати

Як зазначається у звіті Colliers ExCEEding Borders Retail Report 2021, ринок роздрібної торгівлі України відновлюється після спалаху пандемії, реагуючи на покращення купівельної спроможності та суспільних настроїв. У країні продовжує активно розвиватися ринок дискаунтерів продовольчих та непродовольчих товарів. Поки що він насичений лише місцевими операторами. Зважаючи на той факт, що більшість українських міст мають нижчий рівень доходів, ніж столиця, український ринок сприятливий для дискаунт-рітейлерів. Мережі дискаунтерів відкриваються здебільшого у регіональних та невеликих містах, наближених до цільової аудиторії.

«Порівняно з іншими операторами, обсяг інвестицій у відкриття торгової точки тут нижчий на 20-30%, а іноді і на 50%. Як результат, дискаунт-оператори можуть дозволити собі щільніше покриття районів і розташовуються ближче до свого споживача», – зазначає Ігор Заболоцький, провідний експерт консалтингової компанії Colliers Ukraine у ​​сегменті торгової нерухомості.

Так, компанія Fozzy Group планує масштабну експансію супермаркетів Сільпо до кінця 2021 року у невеликих райцентрах України (від 50 000 мешканців). Про це заявив директор з розвитку мережі Сільпо Андрій Шутко під час прес-конференції з приводу відкриття харківського ТРЦ Nikolsky. Загалом мережа планувала відкрити близько 60 супермаркетів.

Окрім звичайних супермаркетів Fozzy Group розпочав активний розвиток мережі жорстких дискаунтерів Thrash! Траш. Майже щомісяця відкривалося по кілька торгових точок. Так, у вересні, коли бренд відзначав своє п’ятиріччя, відкрили п’ять нових магазинів. На початок грудня їх кількість досягла 85-ти. Також власник Сільпо почав розвивати міні-маркети FoodPod, один із яких відкрився на початку осені у районі метро «Позняки» за адресою вул. Вишняківська, 17.

Інші великі гравці також не оминають своєю увагою такий формат. Наприклад, французький рітейлер Ашан вже запустив як магазини біля дому під брендом Мій Ашан, так і міні-маркети/точки видачі онлайн-замовлень Ашан Pick up Point. У жовтні Ашан відкривав нові магазини у такому форматі майже щотижня, зокрема, найбільший магазин у Києві.

Компанія Metro Cash&Carry Ukraine 22 травня відкрила у Тернополі на вулиці Об’їзна, 32 новий ТЦ смарт-формату замість «Бери Вези». Площа ТЦ Metro у Тернополі склала 1346 кв. м, у тому числі 1111 кв. м відведено під торгову залу. Смарт-ТЦ у Тернополі працюватиме відповідно до оновленої концепції торгових центрів малого формату Metro. Асортимент у новому Metro сформований відповідно до потреб HoReCa-клієнтів: у магазині представлено понад 2700 найменувань товарів з фокусом на бакалійну групу товарів, продукцію власних торгових марок та ексклюзивних позицій власного імпорту Metro. Протягом 2021 року компанія планувала оновити також два інші ТЦ малого формату у Луцьку та Чернігові під брендом Metro.

Дніпровська мережа Varus експериментує із форматом Varus To Go. Цей формат характеризується зменшеною торговою площею (близько 300 кв. м) та пропозицією товарів (понад 2500 SKU). Важливе місце в асортименті займають готова до вживання їжа та снеки. Вже відкрито чотири магазини формату To Go у Києві та Дніпрі. Останнє відкриття супермаркету у такому форматі відбулося 26 жовтня 2021 року за адресою Хрещатик, 13.

Аналогічно мережа Таврія В запустила магазини нового формату – жорсткі дискаунтери Пюре. Перший магазин нового суббренду відомого одеського рітейлера відкрився на початку жовтня цього року у Миколаєві. У самій компанії концепт жорсткого дискаунтера, який працюватиме під брендом Пюре, називають “стокові магазини”. На осінь 2021 року було заплановано відкриття перших трьох торгових точок під цим брендом.

Нові формати старих брендів

Цього року на ринку продуктового рітейлу з’явилися також нові гравці. Так, супермаркет нової мережі Ultramarket Олега Вишнякова, співвласника МегаМаркет розпочав роботу 20 травня у Києві у житловому комплексі за адресою пр. Перемоги, 67, біля станції метро «Нивки». Магазин площею 2850 кв. м з власним кафе паназійської кухні оформлений у тематичному дизайні та концепції Health, Craft, Farm, Local. Акценти формату зроблені на фреш-зону, органічну та крафтову продукцію, здорове харчування та фермерські делікатеси.

Наступний магазин під брендом Ultramarket розпочне роботу на вул. Глибочицька, 44 на місці закритого Ельдорадо. Нагадаємо, Ultramarket – нова українська мережа продовольчих магазинів, яка виникла після поділу активів мережі МегаМаркет із Віктором Юшковським. У рамках нової концепції вже провели ребрендинг та реформат гіпермаркетів у Києві за адресами вул. В. Гетьмана, 6 (ТРЦ COSMO multimall) та вул. Богданівська (Сурікова), 3 А. Таким чином, після чергового відкриття на Глибочицькій мережі налічуватиме вже чотири супермаркети.

Інший великий рітейлер Епіцентр відкрив інноваційний Food Market із власним фуд-кортом. У торговому центрі Епіцентр по вул. Берковецька, 6 В відкрився продуктовий магазин Food Market площею 3000 кв. м із власним фуд-кортом у форматі eat&go. У новому Food Market представлені три види кухонь – італійська, іспанська та японська. Також для відвідувачів працюватимуть власні кондитерська, пекарня повного циклу, енотека з колекцією вин з усіх куточків світу, а також сироварня, зона м’ясопродуктів власного виробництва. “Головна наша ідея, яка лягла в основу концепції нового Food Market – до нас покупець приходить не за продуктами, а за готовою їжею”, – прокоментував керівник проекту Food Market мережі Епіцентр Олег Шкаровський.

Читайте також –

Підсумки 2020 року в FMCG: поглинання, нові формати, відкриття, злети і падіння


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку