Перехідний формат: як ритейлери змінюють концепцію торгівлі аби бути ближчими до споживача

Перехідний формат: як ритейлери змінюють концепцію торгівлі аби бути ближчими до споживача

17.10.2024 09:00
  1103
Костянтин Симоненко

Пандемія та повномасштабна війна суттєво вплинули на бізнес моделі багатьох ритейлерів із різних сегментів. RAU зібрала основні кейси появи нових форматів зі сфери продуктового ритейлу, drogerie, електроніки та DIY.

Auchan Pick Up Point

В перший тиждень осені на Вокзальній площі в Києві відкрився новий магазин Auchan формату ultra proxy Pick Up Point. Магазин площею 145 кв. м став черговим кроком у розвитку формату Pick Up Point. З початку року це вже четверта торговельна точка даного формату, які ритейлер відкриває в різних районах Києва та Київської області, впроваджуючи ідею “ультранаближеності до клієнта”. Як зазначає директор з продажів Auchan Україна Сергій Федоровічев, Pick Up Point – це фіджитальний формат (поєднання звичайного магазину з діджитальним), що пропонує більше 2000 товарів, асортимент яких адаптовано для потреб клієнтів в кожній локації. Зокрема, магазин на Вокзальній площі пропонує товари для подорожей, такі як валізи, газети та журнали, товари гігієни та іграшки. Окрему увагу заслуговує новий модуль coffee point, де представлено 20 видів кавових напоїв — як гарячих, так і холодних. Також магазин пропонує свіжі пампухи від Auchan, комплексні обіди, снеки та багато іншого.

Три інші магазини Pick Up Point цьогоріч Auchan відкривав у різних ЖК: Озерний Гай у Гатному та столичних Комфорт Таун і Парковий. Причому в Комфорт Таун це вже другий магазин в даному ЖК, перший був відкритий в 2020 році. Його асортимент формували з урахуванням побажань клієнтів першої точки: великий вибір товарів власних торгових марок, молочні продукти, м’ясо, напої, хот-доги, а також гарячу випічку. Окрім цього, магазин оснащений банківським терміналом, а також автоматом з очищеною водою на розлив. Особливістю нового Pick Up Point в Гатному є повноцінна піцерія.

Цікаво, що перший магазин формату ultra-proximity Pick Up Point був відкритий у концепті street (здоровий перекус на вулиці) в січні 2020 року на відстані 250 метрів від станції метро Почайна в Києві. Тут на площі в 40 кв. м в людному місці було представлено 600 позицій товару. А вже наступні магазини були в концепті residence (магазин біля дому), розробленому компанією спеціально для ЖК. Такі точки зазвичай мають площу 70-150 кв. м з асортиментом 1500-2000 позицій, розрахованих здебільшого на молоді сім’ї (біо-продукти, фреш, дитячі товари).

Так само з розрахунком на молодь в тому ж таки ЖК Комфорт Таун (вул. Регенераторна, 4) в кінці 2021 року з’явився перший в Україні автономний магазин (без касирів, на цифровому замку і повністю на самообслуговуванні). В компанії тоді зазначали, що вибрали саме цей ЖК для пілота ще й тому, що тут жили переважно молоді люди, що працюють у сфері нових технологій. Для них важливо відчувати диджиталізацію у всіх сферах життя. Перед війною ця точка площею 45 кв. м з цілодобовим режимом роботи стала 12-ю в мережі Pick Up Point.

Проте війна внесла свої корективи і автономний магазин був закритий. Як пояснила CEO компанії «Ашан Україна» Марта Труш, через комендантську годину цілодобова робота стала неможливою і кількість клієнтів за таких умов була майже вдвічі менша. Крім того, виникла проблема з потоками покупців, які змінилися.

Ще однією фішкою магазинів біля дому від Auchan стала наявність поштоматів, бо це зручно для жителів ЖК. Однак вже в 2023 році продавці почали видавати замовлення «з рук в руки». За словами директорки з інновацій та клієнтського досвіду Auchan Україна Наталії Пилипенко, після цього одразу почала зростати кількість замовлень. Бо, по-перше, місця в поштоматах обмежені, а, по-друге, працівник Pick up Point також виконує функцію консультанта по асортименту та акційним пропозиціям на сайті, що також суттєво впливає на збільшення кількості замовлень.

Мі Маркет від Novus

Влітку 2020 року свій варіант міні-маркетів під брендом Мі Маркет запустила і мережа Novus. Перший з них площею в 65 кв. м розпочав роботу у серпні 2020-го в передмісті Києва (Петропавлівська Борщагівка, вул. Львівська, 1 А). Ці невеликі магазини, що працюють у форматі «біля дому» мають площу в межах 65-150 кв. м. Вона дозволяє представити всі ключові групи товарів, а також свіжу випічку, готові страви у відділі кулінарії, фірмову піцу, товари власного імпорту – загалом понад 2000 SKU.

За словами генерального директора Novus Марка Петкевича, Мі Маркет все ж не має всіх переваг Novus (великі вітрини, широкий асортимент як food, так і non-food категорій, великий вибір фреш-продукції, парковки й інші сервіси). Тому було прийнято рішення відкривати міні-маркети під окремим брендом.

Цей напрямок компанія почала розвивати теж як доповнення до існуючої мережі супермаркетів Novus. У вересні мережа міні-маркетів розширилася до 22 локацій. Загалом обидві мережі налічують більше сотні магазинів, з яких понад 80 – супермаркети Novus. Всі вони, до речі, обладнані генераторами.

«Ми прагнемо бути максимально близькими до своїх клієнтів і створювати для них приємний досвід покупок поруч з домом», – зазначають в Novus. Компанія розвиває торгові об’єкти різних форматів площею від 65 до 7000 кв. м, в тому числі – франчайзингові. Окрім Києва та області, магазини ритейлера також представлені в Рівному й Тернополі.

Вочевидь, експеримент з Мі Маркет виявився вдалим доповненням магазинів Novus Експрес (площею 400-500 кв. м), які вже працювали на момент відкриття нової мережі на п’яти локаціях. З тих пір супермаркетів Novus середнього формату побільшало, особливо після поглинання локацій мережі Billa в тому ж таки 2020 році. Але акцент на форматі express зник.

Тепер ритейлер експериментує з черговим пілотним проєктом дискаунтерів Хапайка.

Епіцентр біля дому

Не стоять на місці й представники інших галузей ритейлу. Так, компанія Епіцентр продовжує розвивати свою мережу торговельних центрів. Нещодавно відкрився перший ТРЦ з орендними площами в смт Чабани, що неподалік столиці. Тут вже представлені всі торгові формати мережі Епіцентр, а згодом з’являться магазини сторонніх брендів-орендарів.

Проте не менш цікавим є інший проєкт компанії – мережа невеликих магазинів Епіцентр Express. Ці торгівельні точки розміром 200-350 кв. м з доволі широким асортиментом товарів нагадують одночасно маленький формат торгівлі DIY або велику точку видачі. Вочевидь, компанія Епіцентр К почала великий експеримент з гібридним форматом аби «зайти» ближче до споживача. Тут представлені продукти харчування, побутова хімія, дитячі товари, канцелярія, зоотовари та декор, можна взяти каву з собою. Ціни у Епіцентр Express та онлайн-магазині ритейлера однакові.

Перші два магазини відкрилися в березні 2024 року у Києві на вул. Малишка, 4 Д (павільйон навпроти ТЦ Дитячий світ) та на вул. Празька, 3 А. Станом на початок жовтня тільки в столиці та передмістях вже налічувалося 10 таких магазинів. По всій країні від Ужгорода до Дніпра, Сум та Запоріжжя на сайті компанії вказано вже більше 50 локацій.

Керуючий партнер компанії з управління нерухомістю Retail.Pro Артем Ретін відзначив, що Епіцентр Express – це зовсім новий гібридний формат з доволі цікавим поєднанням асортименту. Фактично це господарський магазин з базовим продуктовим асортиментом, який притаманний магазинам біля дому. Хоча продовольча група займає помітно меншу площу, ніж інші товари. На його думку компанії вигідніше відкривати невеликі магазини, аніж свої класичні ТЦ, у деяких спальних районах великих міст та в містах-супутниках. Метою запуску такого формата може бути вихід на ті ринки, де Епіцентр раніше не міг дістати своїх потенційних клієнтів форматом гіпермаркета.

Сам ритейлер позиціонує нову мережу як супермаркет біля дому, де можна замовити додатково всі товари, представлені в асортименті Епіцентр, а також отримати всі покупки з маркетплейсу, де представлено 4 млн SKU. Для цього в магазині діє невелика точка видачі інтернет-замовлень, так само як і у великих ТЦ Епіцентр та в мережі існуючих 234 Центрів видачі замовлень за межами магазинів.

Алло Express

Розвиток електронної комерції зміни в економіці спонукають до пошуків нового формату й продавців електроніки. Так, в перший день літа 2023 року національний маркетплейс Алло запустив Алло Express – новий формат роздрібної мережі. Це суто точки видачі товарів allo.ua з продажем найпотрібнішого асортименту аксесуарів: навушники, павербанки, картки пам’яті, захисне скло та плівку для екрана, стартові пакети телеком-операторів.

Пілотний Алло Express відкрився у ТРЦ Euro Парк, розташованому на вул. Соборній, 140 А, у селі Софіївська Борщагівка Бучанського районі Київської області. Його площа складає близько 50 кв. м, що значно менше за площу інших магазинів мережі. Для зручності клієнтів в Алло Express передбачено примірочну.

Коли частка онлайн-продажів в бізнесі Алло досягла 40% (нині це вже 50%), в компанії почали вивчати можливість, яка б дозволяла покупцям отримувати свої замовлення поряд з домом. Як зазначав директор із розвитку та форматів компанії Алло Микола Астапов  на момент запуску нової мережі точки видачі працювали в усіх магазинах Алло та Алло МАХ, а це 293 магазини у 114 містах України. Алло Express відкриваються в містах та районах, де відсутні магазини мережі. Наразі працює сім магазинів у Києві та Львові, три з яких розміщені на АЗК ОККО у форматі корнеру.

«Корнер на АЗК ОККО – це чудова можливість для львів’ян-автомобілістів безкоштовно забирати покупки просто по дорозі і зекономити час, заправляючи своє авто», – пояснив Микола Астапов. Також тут можна придбати автотовари, рації, саперні лопатки та все, що може раптово знадобитися.

Нові формати Eva

Під час війни найбільша мережа магазинів краси і здоров’я активно продовжує шукати нові форми торгівлі.

Так, в листопаді 2022 року у вінницькому ТРК Sky Park відкрився перший магазин Eva в новому форматі «Жіноча енергія». На відміну від звичної Eva, торговий простір в 213,8 кв. м був чітко візуально розділений на дві частини: у чорній продаються продукти для краси, у бежевій – товари для дому. Відповідно в б’юті зоні з’явилися тематичні бари: Colour BAR (фарби для волосся), Beauty BAR (декоративна косметика), Perfume BAR, Kolgotki BAR.

Ритейлер змінив позиціювання в дескрипторі з «Турбота про красу та догляд» на «Експерт з краси та догляду». Відповідно було додано ряд інноваційних сервісів: ModiFace (віртуальна «примірка» макіяжу), сервіс тестування шкіри обличчя, а також послуга EVAріанти для замовлення відсутніх у магазині товарів. В результаті, за словами виконавчої директорки ТОВ «РУШ» Ольги Шевченко в 2023 році було відкрито 58 нових магазинів, переважно у форматі «Жіноча енергія».

Одна з головних причин трансформації мережі – зміна ключової цільової аудиторії. Міленіали тепер є основними покупцями, частка яких досягла 30-40%. Вони мають коротку увагу, їм потрібна дуже висока залученість, висока емоційна складова, всі продукти і простилізовані продукти та сервіси, які об’єднуються в один спільний ланцюжок. Детальніше про це можна прочитати тут.

На початку осені 2023-го ритейлер відкрив ще один новий формат – shop-in-shop «Центр здоров’я шкіри», де представлена категорія дерматокосметики. Перший такий центр відкрився як окремий відділ в межах стандартного магазину Eva в форматі «Жіноча енергія» в Дніпрі за адресою: бульвар Європейський, 4. Проект було реалізовано спільно з партнером L’Oréal. Раніше дерматокосметику, товари для здоров’я та доглядові засоби українці шукали в аптеках та інтернет-магазинах, а тепер – у дерматоцентрах магазинів Eva і на сайті еva.ua. Магазини такого формату Eva планувала відкрити в усіх великих містах. Зокрема — у Києві, Львові, Одесі.

Наприкінці минулого року ритейлер пішов ще далі, відкривши перший магазин Eva Beauty у Києві у ТРЦ Respublika Park, де майже весь асортимент представлений різноманітною косметикою, засобами для догляду, приладами для краси тощо. В липні 2024-го запустили другий – у ТРЦ Victoria Gardens у Львові. Це нова концепція з розширеним асортиментом преміального цінового сегменту.

Нагадаємо, що вперше ритейлер представив формат «лабораторії краси» (Eva beauty lab) 2019 році у Дніпрі, в ТРЦ Neo Plaza, де був значно розширений асортимент саме косметичної та парфумерної продукції та відсутні товари для дому та побутова хімія,

Магазин нового формату Eva Beauty розпочав роботу в грудні 2023 року, а вже наприкінці травня 2024-го на його території відкрився перший салон краси Beauty Salon by Eva. Площа салону становить 26 кв. м за загальної площі магазину 643 кв. м. Салон розділений на зону догляду за волоссям і косметологічний кабінет.

Як пояснила Ольга Шевченко, при продаж професійних засобів з догляду за шкірою обличчя та волоссям потребують іншого підходу. Часом буває недостатньо простої консультації та має бути можливість реального тестування продуктів. Тому в Eva Beauty запустили салон краси з послугами догляду за волоссям і косметологією, фактично зайшовши в нову нішу – сервісну. Але воно того було варте – середній чек Eva Beauty в 2,8 раза вищий, ніж у «звичайній» Eva.

Нагадаємо, в планах ритейлера на 2024 рік заявлено відкриття 60 нових Eva. До великої війни в мережі налічувалося 1119 магазинів Eva в Україні. В грудні 2023 року – 1051 магазин. Протягом I півріччя 2024 року мережа Eva відкрила 28 нових торгових точок, і розширила мережу до 1080 магазинів.


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Раз на тиждень

ми будемо відправляти Вам 

найцікавіші новини тижня


Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

“Золотий вік” у США: як вітчизняні бренди та публічні особи жартували з приводу перемоги Дональда Трампа на виборах

“Золотий вік” у США: як вітчизняні бренди та публічні особи жартували з приводу перемоги Дональда Трампа на виборах

В США 5 листопада відбулись президентські вибори, перемогу на яких здобув Дональд Трамп, який має не найкращу репутацію...
time icon  
  151
Усі новини ринку