Головна > Досвід > Олена Гречишкіна, Пчелка маркет: Невдовзі відкриємо новий формат City market площею 4000 кв. м
Олена Гречишкіна, Пчелка маркет: Невдовзі відкриємо новий формат City market площею 4000 кв. м

Олена Гречишкіна, Пчелка маркет: Невдовзі відкриємо новий формат City market площею 4000 кв. м

Топменеджер однієї з найдинамічніших продуктових мереж Київщини про історію розвитку компанії, особливості роботи під час карантину, впровадження інновацій, плани на майбутнє тощо.

Цей матеріал також доступний російською мовою

Пчелка маркет – локальна мережа, що працює в Києві та області. Заснована компанія трохи більше п’яти років тому, і на даний момент об’єднує вже понад 30-ти магазинів в столиці та містах-супутниках. За темпами зростання рітейлер стабільно входить в число найбільш динамічних рітейл-компаній Києва. Про те, як розвивалася компанія, в чому особливості нового формату, як мережа працює під час карантину і багато іншого RAU розповіла Олена Гречишкіна, що управляє мережею Пчелка маркет.

– Скільки зараз магазинів в мережі Пчелка маркет?

– На кінець квітня 2020 року в Києві та містах-супутниках працює 29 магазинів Пчелка маркет. Плюс два об’єкти готуємо до відкриття найближчим часом.

– Історія компанії почалася п’ять років тому, з якими викликами ви за цей час зустрілися, і як їх долали?

– На цю тему можна говорити нескінченно: оренда приміщень, плинність лінійного персоналу через повальний виїзд за кордон, логістика… Викликів багато. Але найважливіший момент – взаємини з покупцем, заради кого все і затівається. Уміння чути його, розуміти, намагатися разом створити комфортний магазин біля дому. Це щоденна робота.

– Що вважаєте найбільшим досягненням за ці п’ять років?

– Звичайно ж, дружну команду професіоналів, якій будь-які завдання по плечу.

– Ви стартували, мабуть, в найскладніший для країни час – в розпал економічної кризи і війни на Сході України. Не було побоювань, що в такій ситуації бізнес “не злетить”?

– Хіба можна назвати будь-який час для початку бізнесу поганим або хорошим? Все залежить від людини і команди. Там, де одні бачать перешкоди, інші шукають можливості. Ми почали роботу над проектом в травні 2015 року, а 4 липня відкрили перший магазин «Пчелка маркет». За півтора місяці ми провели величезну роботу: створення команди, розробка концепції, торгової марки мережі, дизайнерські рішення, закупівля обладнання, провели договірну компанію з постачальниками. Нам говорили, що нічого у нас не вийде і поряд з сильними гравцями в рітейлі наш бізнес прогорить. Але ми знали, що робити, і вірили в результат. А економічний спад дозволив нам знайти вільні площі для відкриття нових магазинів. У грудні 2015 року в нас уже було діючих шість магазинів, і ми були визнані мережею. Отримали нагороду «Відкриття року» за результатами роботи 2015 року.

– Чому вибрали саме Київ і міста-супутники? Тут сама платоспроможна аудиторія, проте й найсильніша конкуренція.

– Тому що Київ – мегаполіс, де проживає понад три мільйони осіб – майже 10% населення України. Чим більше місто, тим більше можливостей. Щодо конкуренції, то саме вона сприяє розвитку, змушує шукати свій шлях. Розуміючи сильні та слабкі сторони конкурентів, ми визначаємо: в якому форматі будемо розвиватися.

– Як обирали нішу, в яку входили, і як самі позиціонуєте формат своїх магазинів?

– На початку 2015-го ми переконалися, що формат “біля дому” затребуваний ринком. Правда, розвиваючись, ми вносимо деякі корективи. Був створений новий формат “Пчелка маркет plus” з торговою площею від 700 кв. м. У 2018-му ми відкрили супермаркет площею понад 2000 кв. м.

– У чому їх особливість, конкурентна перевага у порівнянні з іншими мережами?

– Близькість до дому, сервіс, пропозиції по власному виробництву: кондитерська продукція, кулінарія, натуральні копченості. Пропонуємо якісні та корисні продукти.

– Скільки SKU включає асортимент ваших торгових точок? На що робите акцент?

– У нас досить великий асортимент, враховуючи невелику площу магазину: від 5000 до 15 000 SKU. Намагаємося запропонувати покупцям всі необхідні товари для щоденного використання.

Розвиваємо власне виробництво – це випічка та кондитерські вироби: круасани, тістечка, торти ТМ Grand Gateau, кулінарія, сире і копчене м’ясо, піца та інше.

– Яка площа ваших магазинів – найбільша, найменша, середня?

– Найбільший магазин на сьогоднішній день у нас знаходиться на ринку «Відрадний», його загальна площа становить понад 2000 кв. м. Найменший – 400 кв. м. Найбільше магазинів площею 500-700 кв. м.

– Як шукаєте локації для відкриття об’єктів, на що звертаєте увагу і які вимоги висуваєте? Наскільки складно зараз знайти підходящі приміщення?

– Перевагу віддаємо об’єктів, які розташовані в зонах щільної житлової забудови (від 9-ти поверхів і вище); на «червоній лінії» жвавій вулиці; в місцях найбільшого скупчення людей (в зонах вокзалів, міських ринків і т.п.). Знайти відповідні об’єкти за адекватною ціною складно. Якщо локація цікава, бажаючих серед рітейлерів багато, власники приміщень піднімають ціну оренди до таких цифр, що доводиться відмовлятися від об’єкта. Зараз більшу частину об’єктів беремо в оренду або купуємо безпосередньо у забудовників нових житлових кварталів.

– В яких містах вже працюєте, і які для вас в пріоритеті на найближчий час?

– Наші магазини працюють в наступних населених пунктах: Київ, Ірпінь, Бровари, Обухів, Коцюбинське, Макарів, Тарасівка. У Бучі плануємо відкрити маркет в травні. Сподіваємося в цьому році відкрити магазини в Чернігові.

– Як за останній рік змінювалася виручка мережі, наскільки вона виросла? Як змінювався середній чек і кількість позицій в ньому?

– Торгова мережа розвивається кількісно та якісно, ​​відповідно зростає кількість чеків і середній чек. Зростання товарообігу в 2019 році склало 32% в порівнянні з 2018 роком.

– Ваш споживач – хто він? Хто ваша ЦА?

– Наш основний покупець – це жінка 35-55 років, ділова, активна, яка цінує свій час. Здійснює покупки біля дому, в середньому, три рази в тиждень.

– Чи існує у вас програма лояльності? На яких принципах вона побудована?

– Наша програма лояльності «СОТА CLUB» побудована на бонусній системи. Кешбек – 1% і 3% від суми покупки, а також щоденні акційні знижки. Є можливість накопичити додаткову кількість «сот» на окремі товари. У будні дні, вранці для людей похилого віку в мережі діє додаткова знижка 5%.

– Як залучаєте клієнтів в магазин, які рекламні та маркетингові активності проводите?

– Це і систематичні цінові акції, і локальні активності зі спеціальними пропозиціями по власному виробництву. Для нових магазинів – проведення івентів і посилення комунікації.

– Багато рітейлерів скаржаться на проблему персоналу. Пчелка маркет стикається з труднощами при підборі співробітників, як їх вирішуєте?

– Так, був період активної міграції громадян України в Європу, тоді дійсно були складності з персоналом, але питання вирішувалися силами власного відділу персоналу та рекрутингу. А також спрацювала програма мотивації для співробітників «Приведи друга». Проблема нестачі кадрів підстьобнула нас до впровадження кас самообслуговування.
В даний момент проблем з персоналом немає.

– Чи існує мотиваційна програма для персоналу? Чи проводяться якісь конкурси, змагання, навчання та курси підвищення кваліфікації?

– У компанії створено відділ навчання – є свій внутрішній тренер, який активно займається розвитком і підтримкою співробітників компанії. Проводяться адаптаційні, навчальні та розвиваючі тренінги. В даний час впроваджуємо програму дистанційного навчання. Проводимо тімбілдинги, які популярні серед співробітників нашої компанії.

Також нашою компанією проводиться багато інших заходів: корпоративні свята, волонтерство та благодійність. Серед магазинів проводиться змагання на звання «Кращий магазин місяця» з врученням перехідного кубка та премії. До п’ятиріччя компанії оголошений конкурс на звання кращого керуючого року за результатами роботи за рік, буде вручено цінний приз. Наші провідні фахівці беруть участь у зовнішніх форумах, конференціях і семінарах, відвідують міжнародні виставки EuroShop та інші заходи для рітейлу, щоб бути в курсі нових віянь.

– Чи розвиваєте ви напрямок private label? Якщо так – то які продукти і в яких категоріях продаєте під ВТМ, який відсоток в обороті мережі вони займають?

– Ми плануємо активно розвивати даний напрямок, як тільки вирішимо питання з розподільчим центром. В даний час під власною торговою маркою у нас продаються крупи і цукор, про відсоток від обороту мережі поки не варто говорити.

– Як шукаєте постачальників товарів до магазинів? Хто може бути постачальником Пчелка маркет, які умови для цього треба виконати?

– Останнім часом не ми шукаємо постачальників, а вони до нас «у двері стукають». Щоб стати нашим постачальником, потрібно запропонувати цікавий якісний товар за наявності документів, що гарантують його якість, домовитися з нами про умови поставки, підписати договір, розроблений нашими юристами.

– Наскільки позначилася на вашій роботі карантин, які особливості можете відзначити?

– У березні, коли був оголошений карантин, у людей почалася паніка: робили запаси круп, борошна, солі, цукру, макаронів. Це призвело до зростання товарообігу, але разом з тим – до зниження маржинальності, так як купували товар з низькою націнкою. У третій декаді березня ситуація вирівнялася, покупці почали здійснювати покупки в звичному режимі. Але під час карантину основна частина підприємств (в т.ч. вузи) призупинила свою діяльність, центр міста спорожнів, це відбилося на товарообігу магазинів, розташованих в центральній частині Києва і поруч з вузами. Різко знизився попит на кулінарію, всі намагаються готувати вдома.

Закриття метро, ​​і скасування багатьох автобусних маршрутів спричинили транспортний колапс. Перед нами постало завдання забезпечити безперебійну роботу магазинів, забезпечивши наших співробітників засобами індивідуального захисту, антисептиками, термометрами. Як ми вирішували ці питання – це окрема тема. На жаль з боку держави не було підтримки, тільки щоденні перевірки щодо дотримання дезрежіма і виконання заходів, прописаних в документах.

Загалом мережа працює без перебоїв і надає можливість своїм покупцям цілодобово здійснювати покупки.

– Розкажіть про подальші плани щодо розвитку: скільки магазинів і де маєте намір відкрити, на чому зфокусуєтесь в найближчий рік, і які цілі ставите на 3-5 років.

– Найближчим часом ми плануємо відкрити новий формат City market – затишний сучасний суперпермаркет з дизайном в міському стилі загальною площею 4000 кв. м. Вам ділимося вперше! Концепція магазину передбачає комфортний торговий зал, тематичні відкриті фуд-зони, включаючи піцерію, пивбар. У супермаркеті працюватимуть кулінарія, пекарня, рибний і м’ясний цехи, цех заморожених напівфабрикатів. Плануємо впровадити нові рішення кас самообслуговування, електронні скриньки для зберігання сумок і багато іншого.

В цьому році ми вже відкрили два магазини в Києві, плануємо відкрити ще вісім магазинів у Київській області та в Чернігові.

Плани у нас амбітні.

Читайте також –

Як пережити кризу: поради генерального директора АТБ Бориса Маркова

Про автора
Иван Зайцев

Editor-in-chief Ukrainian Retail Association

Всі статті від автора