Генеральний директор Metro Cash&Carry Ukraine: Наш товарообіг зростає за рахунок кінцевих споживачів
Новий генеральний директор Mеtro Cash & Carry Україна Олена Вдовиченко про товарообіг компанії за фінансовий рік, зміни в купівельних звичках споживачів та тренди, які спостерігаються у продуктовому рітейлі.
Цей текст доступний також російською мовою
Директор з продажів та операційної діяльності Mеtro Cash & Carry Україна Олена Вдовиченко очолила компанію у березні 2021 року. В інтерв’ю виданню Forbes вона розповіла, що змінилося в споживчій поведінці українців за ковідний рік, як Metro Cash&Carry Ukraine організувала дистанційну роботу офіса та як працює доставка продовольчих товарів в компанії. RAU публікує ключове з інтервʼю.
Про товарообіг Metro Cash&Carry Ukraine у 2020 році
За 2020 фінансовий рік (жовтень 2019 року – вересень 2020 року) приріст в обсязі товарообігу був 18% відносно попереднього. Те саме можна сказати й про фінансові результати.
Ми працюємо за моделлю «опт для всіх». У нас три види клієнтів: HoReCa, трейдери – це магазини біля будинку, кіоски тощо і кінцеві споживачі. І ось цих +18% ми досягли за рахунок кінцевих споживачів. Їх кількість зросла на 25–27%.
HoReCa дуже сильно просіла. Коли в березні 2020 року її закрили, продажі від неї ми отримали лише в червні, коли вийшли з локдауну. А далі це була вже “кардіограма”: то закривають, то відкривають.
Про зміну купівельних звичок
Змінилася частота покупки. Люди стали ходити рідше, але сам кошик збільшився приблизно на 30% за інфляційного зростання до 7%. Українці почали за один раз купувати більше. Крім цього, зʼявилися нові категорії в споживчому кошику, значно зросли «фреш» і «ультрафреш». У першій категорії – це імпортні сири. Їхні ціни вже можна порівняти з вітчизняними, а загалом якість – вища. На жаль, наші локальні виробники не можуть забезпечити в нинішніх економічних умовах гідні ціни й гарну якість цього продукту.
На 35-40% зросла «заморозка» – заморожені тісто, круасани, булочки, ready-to-cook страви. Клієнти стали більше купувати мʼяса, риби. Почали зростати продажі овочів і фруктів, тобто зʼявилося більше довіри до рітейлу в цьому виді продуктів. Але ми це спостерігаємо вже протягом трьох років. Українці схильні були купувати таку продукцію на базарах, нібито там краще й дешевше. Але коли люди починають порівнювати ціни та якість товарів у магазинах і на ринках, вони розуміють, що це не так. Культура споживання овочів і фруктів у рітейлі поступово зростає.
Про зміни закупівель клієнтів з HoReCa
Вони стали ходити частіше, але купувати менше, тому що не знали, коли їх зачинять наступного разу. Для них ми знизили суму закупівлі, за якої робимо безкоштовну доставку, з 3000 грн до 1000 грн. А коли був жорсткий локдаун, ми взагалі прибрали цей поріг. Під час першого жорсткого карантину в 2020 році ми також ввели відстрочки платежів.
Про доставку продуктів
Якщо раніше люди купували dry food (продукти, які потрібно зберігати без особливого температурного режиму), то тепер вже і фреш.
Канал е-commerce виріс удвічі й продовжує зростати. Якщо доставкою у нас раніше користувалися 4% покупців, то зараз це 6%+. Два процентних пункти на 1,5 мільйона клієнтів (стільки в нашій базі) – це фантастичний результат.
У цього каналу, як і раніше, є куди розвиватися. Головне завдання – знайти правильні операційні моделі, щоб вчасно та якісно обслужити клієнтів. Тому що якщо ти дав обіцянку, що привезеш протягом години, то ти повинен її виконати.
Про купівельні тренди
Однозначно буде сплеск HоRеCа. Вони адаптуються, працюватимуть у мейнстрім-сегменті, не підвищуватимуть ціни, але витрати поріжуть.
Буде, як і раніше, розвиватися їжа на виніс. Значущим трендом стає приготування страв удома. Під час локдаунів люди почали більше готувати, комусь це навіть сподобалося. Ми спостерігаємо цю тенденцію зі зростання деяких категорій товарів. Наприклад, нещодавно ми завезли сім видів борошна (гречане, мигдальне тощо), і його дуже добре беруть. Категорія «рішення для випічки» в цілому дуже добре розвивається. Ми навіть будемо окремо виділяти місце для презентації таких товарів у наших ТЦ.
Також ми спостерігаємо певний інтерес українців до веганської їжі. Ми завозимо веганське мʼясо, веганські бургери. Але поки що люди більше говорять про це, ніж діють. Тобто з 10 людей, які на словах готові заплатити більше за веганський продукт, купує тільки одна.
Про роботу офісу в локдауни
Ми змінили графік роботи співробітників офісу на гнучкий, причому назавжди. Тепер працівник сам обирає, коли він працює і звідки. Для цього навіть змінили статут компанії. Перехід на такий графік роботи був нелегким. Особливо для молодшого покоління. Коли ти працюєш в офісі, у тебе залишаються рамки: ти вийшов з офісу, робота закінчилася. А коли працюєш удома, у тебе немає такої чіткої межі.
Впровадили спеціальні тренінгові сесії з благополуччя співробітників. Професійні психологи й коучі навчають людей, як управляти своїм часом, розвивати емоційний інтелект, визначаючи для себе оптимальний work-life balance.
Є ще одна складність, з якою ми зіткнулися. Ти наймаєш нового співробітника, і цей юний талант жадає знань і спілкування, а між вами – екран. Ми розробили спеціальну onboarding-програму, щоб правильно інтегрувати нових співробітників. Вона складається з hard і soft частин. Перше – це навчання тієї справи, якою співробітник буде займатися. Друге – підтримка ейчарів і розвиток емоційного інтелекту. І всі ці навчальні тренінги ми зробили у вигляді короткометражних фільмів.
Джерело: Forbes
Читайте також
Топ-15 платників податків в рітейлі України: АТБ, Епіцентр К, Сільпо, Metro, Фора, Ашан та інші