Новини FMCG за березень: робота в карантин, чергові обмеження від влади та благодійність Сільпо, Novus і АТБ

Новини FMCG за березень: робота в карантин, чергові обмеження від влади та благодійність Сільпо, Novus і АТБ

07.04.2020 08:15
  944
Виктор Нагорский

Влада впровадила низку обмежень на роботу торговельних мереж, засновник Varus запропонував запровадити мораторій на підвищення цін, Сільпо виділяє 100 млн грн на боротьбу з коронавірусом, а Novus і АТБ готують продуктові набори для малозахищених верств населення.

Цей матеріал доступний російською мовою

Обмеження для торговельних мереж

В середині березня українська влада запровадила низку заходів для боротьби з розповсюдженням коронавірусу. Зокрема, була заборонена робота ТРЦ, кінотеатрів, розважальних центрів та непродуктових магазинів з деякими виключеннями. В той же час, низка обмежень стосувалися і продовольчого роздробу. Зокрема, на період дії карантину в продуктових магазинах має перебувати не більше однієї людини на 10 кв. м. Крім того, керівництву торгівельних мереж доручили забезпечити заходи з дотримання санітарних норм.

Втім, торговельні мережі почали посилювати протиепідеміологічні заходи ще до офіційних розпоряджень центральної та місцевих влад. Однією з перших на розповсюдження коронавірусу відреагувала компанія Fozzy Group, яка розвиває мережі магазинів Сільпо, Фора, Fozzy Cash&Carry та низку інших.

Як повідомляли в компанії, кожен співробітник допускається до роботи за станом здоров’я: посилено контроль доступу на робоче місце, за наявності будь-яких ознак хвороби (підвищена температура, кашель, ускладнене дихання тощо) співробітники направляються додому з рекомендацією звернутися до лікаря. При цьому в усіх магазинах групи впроваджуються додаткові санітарно-гігієнічні правила. Зокрема, посилено частоту обробки дезінфікуючим засобом поверхонь, які відносяться до зон користування великою кількістю гостей (каси, ручки візків, вітрини, дверні ручки тощо) та збільшена кількість дезінфекцій рук усіх співробітників магазинів. Пізніше аналогічні заходи запровадила більшість українських торгових мереж, які продовжують роботу в період карантину.

Зростання цін та реакція рітейлерів

Впровадження карантину та ажіотажний попит на товари першої необхідності призвели до зростання цін в магазинах. Як пояснили в корпорації АТБ, така ситуація пов’язана зі стрімким зростанням закупівельних цін від постачальників. Як наслідок, в мережі АТБ продукти з так званого борщового набору (картопля, капуста, цибуля, морква) подорожчали на 35−128%, цукор на 8%, макаронні вироби на 9,5%, пшенична крупа на 11%, гречка на 51%, борошно — 5%, яйця — 6%. В АТБ запевняють, що підняття вартості товарів постачальники пояснюють значним зростанням витрат виробництва, пов’язаних з вжитими карантинними заходами. А саме — заборонами і обмеженнями на перебування великої кількості працівників в одному приміщенні, транспортними проблемами тощо.

В умовах підвищення цін низка великих продуктових рітейлерів виступила із відкритими зверненнями до влади та постачальників. Зокрема, мережа Novus закликала постачальників проявити соціальну відповідальність і не збільшувати ціни у складний для країни період. «Зі свого боку ми не будемо давати постачальникам можливість заробляти на покупцях і будемо інформувати АМКУ про всі факти необґрунтованого, з нашої точки зору, підвищення цін постачальниками», – відзначив керівник департаменту розвитку Novus Гінтарас Мікулскас.

В свою чергу, засновник мережі Varus Руслан Шостак заявив про необхідність введення мораторію на підвіщення цін постачальниками для обмеженого переліку соціальних товарів.

Він також закликав мережі АТБ, Сільпо, Metro Cash&Carry, Ашан та інші спільно скласти список таких товарів і підписати меморандум про їх продаж на рівні собівартості. В той же час, бізнесмен підкреслив, що є противником державного регулювання цін, тому такі заходи повинні бути чітко обмежені періодом карантину, викликаного пандемією коронавірусу.

Благодійність великих мереж

З початком поширення коронавірусу в Україні долучається до боротьби з пандемією і місцевий бізнес. В тому числі – найбільші гравці українського продуктового рітейлу. Зокрема, мережа магазинів Novus спільно із девелоперською компанією Stolitsa Group заявили про намір надати 10 000 гуманітарних продуктових наборів малозахищеним киянам. Перше відвантаження 400 продуктових наборів відбулося в п’ятницю 27 березня. Надалі, мережа магазинів Novus буде відвантажувати по 400 наборів щодня протягом усього періоду дії карантину в Києві, а в разі його продовження, компанії і далі будуть надавати посильну допомогу.

В свою чергу, мережа Сільпо виділила 100 млн грн на боротьбу з коронавірусом. У консультаціях з Міністерством охорони здоров’я рітейлер опрацьовує найбільш ефективні сценарії розподілу допомоги. В першу чергу вона буде спрямована на закупівлю обладнання для лікарень та засоби захисту медичного персоналу. Більше 13 млн грн уже використано для оплати 12 високоякісних апаратів штучної вентиляції легенів швейцарського виробництва.

Свій проект з допомоги соціально незахищеним верствам населення запустила і мережа магазинів АТБ. Компанія планує передати майже 580 000 продуктових наборів малозабезпеченим сім’ям, самотнім людям похилого віку та іншим соціально незахищеним верствам населення в усіх регіонах України. Для реалізації цього проекту компанія виділила 100 млн грн.

Акцент на доставку та рух в онлайн

Впровадження карантину також призвело до значного зростання попиту на доставку продуктів із супермаркетів. Як розповіли в компанії Ашан Україна, трафік на сайті компанії зріс утричі, а попит – ще істотніше. «Попит зріс у всіх містах, особливо в Києві та Львові. На жаль, повної картини ми не бачимо, тому що не встигаємо покрити весь попит. Багато клієнтів спокійно реагують на те, що на доставку буде потрібно більше часу, це безпрецедентна ситуація в Україні й сервіси доставки до неї адаптуються. Ми оптимізуємо процеси з нашого боку, щоб виконувати максимальну кількість замовлень», – уточнили у прес-службі торгової мережі. Аналогічна ситуація спостерігалася і в інших торговельних мереж.

Після впровадження карантину роботу в онлайні розпочали й інші компанії, які раніше не розвивали власний e-commerce.

Зокрема, власний інтернет-магазин запустила мережа соціальних магазинів Аврора, яка налічує більше 300 торгівельних точок в різних регіонах України. Як повідомила прес-служба компанії, щоб забезпечити громадян товарами першої необхідності і максимально убезпечити в період карантину, Аврора запустила в тестовому режимі інтернет-платформу superavrora.ua. Тож тепер необхідні товари можна замовити через інтернет і обрати магазин, де буде зручно забрати своє замовлення без черги. У планах рітейлера також у тестовому режимі організувати доставку.

Наприкінці березня стало відомо про запуск проекту доставки продуктів харчування додому від інтернет-супермаркету Rozetka, мережі АТБ і логістичного оператора Нова пошта. Як повідомив на своїй сторінці в Facebook засновник Rozetka Владислав Чечоткін, компанія розпочала з пілота в Дніпропетровській області, а в подальшому буде розглядати можливість масштабування проекту по всій країні.

Проект власної доставки м’ясної та хлібобулочної продукції запустила і мережа Родинна ковбаска. Її служба доставки «Своє.Свіже.Драйв» уже розпочала свою роботу у Львові. В планах компанії поступово масштабуватись і в інших містах України, зважаючи на потребу покупців у користуванні послугами онлайн-покупок продуктів харчування. Окрім цього, зараз Родинна ковбаска активно працює над розробкою чат-боту та інтернет-магазину на сайті, щоб користувачі могли здійснювати замовлення в найбільш зручний для них спосіб.

Докладніше про те, як рітейлери реагували на збільшення попиту на доставку, читайте в окремому матеріалі RAU.

Коло

Свій сервіс онлайн-замовлень та безкоштовної доставки продуктів у тестовому режимі запустила і столична мережа магазинів біля дому Коло – один з найбільш швидкозростаючих продуктових рітейлерів України. Для цього в компанії створили окремий сайт kolo.plus, який працює як повноцінний онлайн-магазин. Проте поки що сервіс доступний лише для мешканців столичного ЖК Комфорт Таун. В той же час, ще в декількох магазинах мережі запустили сервіс замовлення продуктів за телефоном з подальшою можливістю самовивозу у зручний для покупця час.

При цьому компанія не зупиняє масштабування офлайн-мережі. Як повідомила компанія Retail & Development Advisor, яка виступає партнером Коло в сфері брокериджу торговельної нерухомості, тільки за період дії в країні карантину рітейлер відкрив шість нових магазинів у Києві та один в місті-супутнику столиці – Бучі (вул. Тарасовська, 10 Д). Торговельні точки у Києві розпочали роботу на вул. Спаській, 5, вул. Машинобудівній, 21 А, пр-т Миру, 13, вул. Градинській, 11, вул. Данькевича, 12 та вул. Лисковській, 12/1. Таким чином, зараз мережа Коло нараховує вже 125 торгових точок.

АТБ

Всупереч всім обставинам продовжує відкриття нових дискаунтерів найбільший рітейлер країни, компанія АТБ-маркет. Як стало відомо порталу All Retail, в кінці березня відбулося відкриття першого дискаунтера мережі АТБ в місті Берегово Закарпатської області. Він розташований по вул. Мужайська, 54-А.

Крім того, в плани мережі АТБ входить відкриття нових дискаунтерів в Західному регіоні в наступних містах:

  • Луцьк, вул. Львівська, 106 – ЖК «Сафрон» (це буде восьмий магазин мережі в цьому місті);
  • Дубно (Рівненська обл.), вул. Грушевського (перший магазин мережі в цьому місті);
  • Кременець (Тернопільська обл.), вул. Петлюри, 4-Б. (перший магазин мережі в цьому місті).

Нагадаємо, раніше стало відомо, що незабаром заплановано запуск двох дискаунтерів АТБ в Дрогобичі Львівської області, а також у місті Снятин Івано-Франківської області, де до недавнього часу працювали магазини мережі Колібріс. Таким чином, мережа АТБ продовжує утримувати лідерство по динаміці відкриття нових магазинів в Західній Україні в перші місяці 2020 року.

Фора

Новий магазин відкрила й мережа Фора, яка входить до Fozzy Group. Чергова торгова точка мережі розпочала роботу в кінці березня в Боярці, що під Києвом. Вона розмістилася в оновленому торговельному центрі Боярка-Центр, який знаходиться прямо біля залізничного вокзалу – на вулиці Хрещатик, 6.

Як повідомила консалтингова компанія UTG яка виконувала для ТЦ Боярка-Центр адаптацію архітектурно-планувальних рішень, проводила підбір орендарів і здійснювала подальший супровід проекту, продуктовий супермаркет Фора виступив якірним орендарем ТЦ і зайняв площу 1200 кв. м.

Пчелка маркет

Продовжує розвиватися і столична мережа Пчелка маркет. Новий цілодобовий магазин компанії відкрився на Повітрофлотському проспекті, 19/1 А. Він займає площу 1000 кв. м, торговий зал – 500 кв. м. Покупцям магазину представлено понад 10 000 найменувань: овочі та фрукти, молочна продукція, м’ясна і рибна гастрономія, хлібобулочні вироби, бакалія, кондитерські вироби, напої, товари повсякденного попиту. Також клієнтам запропонують продукцію власного виробництва: випічка та кондитерські вироби, кулінарія, сире та копчене м’ясо, соління.

Враховуючи новий маркет, у Києві та містах супутниках працює вже 29 магазинів. В мережі представлені товари власної ТМ COTAr. Діє програма лояльності СОТА CLUB і щоденні різноманітні акції та знижки.

Лідери продуктового роздробу

Компанія GT Partners Ukraine презентувала результати дослідження, присвячене вітчизняному ринку FMCG-рітейлу. Цього разу дослідники проаналізували найбільші мережі в столиці і регіонах країни. В компанії відзначили, що з 18 роздрібних операторів FMCG-ринку в столиці найбільш потужно представлені вісім. Найбільше торгових точок в найбагатшому місті країни належить Fozzy Group (мережі Сільпо, Фора, Fozzy Cash & Carry, Le Silpo, Thrash!), яка з великим відривом випереджає дніпровську мережу АТБ. При цьому варто звернути увагу на швидкий розвиток в столиці мереж невеликих форматів магазинів біля дому, таких як ЛотОК і Коло.

Fozzy Group випереджає АТБ-Маркет і в Північній Україні, а ось в центральних регіонах суттєво поступається не тільки АТБ, але й мережі МаркетОПТ. На півдні країни перші три місця за кількістю магазинів утримують АТБ, Копійка і Таврія В, а на заході – Volwest Group (Наш Край, Spar), Львівхолод (Рукавичка, Під Боком) і АТБ. На сході України безсумнівним №1 за кількістю торгових точок також є мережа АТБ-Маркет, а друге й третє місця посідають Fozzy Group та Varus. Більш детально про розвиток найбільших гравці у різних регіонах України читайте в матеріалі, присвяченому дослідженню GT Partners Ukraine.

Читайте також попередній огляд –

https://rau.ua/novyni/novyny-fmcg-za-lyutyj/

 


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку