Головна > E-commerce > Микола Палієнко, EVO: Що чекає український e-commerce в кризу
Микола Палієнко, EVO: Що чекає український e-commerce в кризу

Микола Палієнко, EVO: Що чекає український e-commerce в кризу

Микола Палієнко, співзасновник групи компаній EVO оцінив, як епідемія коронавіруса позначиться на українському ecommerce і чого очікувати продавцям на найбільшому українському маркетплейсі Prom.ua.

Цей матеріал доступний російською мовою

В інтерв’ю для EVO.Business Микола Палієнко, один із засновників компанії EVO, розповів, що думає про епідемію коронавіруса, як вона позначиться на українському ecommerce, чого очікувати продавцям на Prom.ua та дав поради підприємцям на час кризи. RAU наводить основні тези матеріалу.

Про досвід Китаю і Європи в боротьбі з вірусом

Можливості Китаю сильно перевищують можливості інших країн, тому там швидко стримали поширення інфекції і вже майже перемогли її. Складнощі були тільки через високу щільність населення. Але таких технологічних можливостей відслідковувати людей і обмежувати їх пересування немає ні в одній країні світу.

Наприклад, китайці роздали всім медичні паспорти і спостерігали за показниками – якщо підвищена температура, не можна було виходити з дому.

У США і Європі в будь-якому випадку поширення сповільниться, але незрозуміло, чи вийде його повністю зупинити в тих країнах, де карантинні заходи дотримуються не так жорстко. Проблема в іншому. Зараз всі борються з епідемією, але якщо це скоро не закінчиться, частина людей втратять роботу і дохід. Тобто за карантином прийдуть економічні проблеми.

Криза 2014 року була тільки у нас в Україні, в світі все було добре. Тому ми швидко з нього вийшли. Зараз же мова йде про більшу частину світу – вийти з нього буде не так легко.

Як змінюється e-commerce

Загальний обсяг продажів онлайн і офлайн скоротився в Китаї за січень і лютий 2020 року на 20,5%. При цьому проникнення електронної комерції росло за рахунок продуктів харчування, а продажі одягу скоротилися на 18%, електроніки – на 30%. Загальний спад рітейлу зачепив і онлайн. Тому сподіватися на значне зростання всього онлайну через закриття офлайна не варто.

Поточні карантинні заходи дозволяють українській електронній комерції існувати. Під час цієї кризи люди почнуть більше купувати онлайн – на Prom.ua вже зараз трохи збільшилася кількість замовлень. Виросли категорії, пов’язані з гігієною і товарами для дозвілля. Трохи просіли товари, покупку яких можна відкласти.

Але зараз переломний момент, люди пристосовуються до нового способу життя: багато хто перейшов на віддалену роботу, в Києві не працює метро. Через кілька тижнів споживання зміниться і популярними будуть інші категорії.

Очевидно, якщо закрили величезну кількість офлайн-магазинів, люди підуть купувати в онлайн. Незрозуміло тільки, що буде з купівельною спроможністю населення. Чи перейдуть люди на режим економії і покупку тільки найнеобхіднішого.

Ми спостерігаємо за ситуацією. У Китаї e-commerce в цілому не просів. В Італії у маркетплейсів й інтернет-магазинів той же трафік, що й до кризи. У США Amazon оголосив, що набирає нових співробітників. Швидше за все, онлайн торгівля сповільниться, але не так сильно, як решта рітейлу.

Про боротьбу зі спекулянтами

Спочатку на Prom.ua стежили за тим, щоб не було шахрайства і продавці виконували свої обіцянки. Потім почали боротися зі спекулянтами. Наприклад, в категорії медичних масок продають тільки ті компанії, які займалися ними і до кризи – постачальники і спеціалізовані компанії. Не пустили нових продавців, які намагалися зайти, щоб реалізовувати за завищеними цінами.

Про майбутнє логістики

Будемо продовжувати роботу з безкоштовною доставкою на Prom.ua. Працюємо з Justin, ведемо переговори з іншими логістами. Якщо сценарій розвитку ситуації буде середньо-песимістичний, доставка навіть виросте в обсягах.

Точно виросте доставка до дверей. Але її складно швидко масштабувати – багатьом продуктовим мережам зараз не вистачає кур’єрів. Можливо, за кризу люди звикнуть купувати онлайн, і після нього це залишиться в звичці.

На інших проектах EVO трохи впав інтерес до одягу і до послуг домашніх майстрів. Але не критично. Реальну картину побачимо через кілька тижнів, зараз на ринку шоковий стан. Думаю, після кризи все повернеться на свої місця.

Про віддалену роботу

Масово перейшли на віддалену роботу з 16 березня, до цього дистанційно працювали тільки співробітники, які повернулися з-за кордону. Зараз вже 95% людей працюють вдома. Всі процеси налаштовані, все працює в штатному режимі.

Працювати віддалено складніше, ніж в офісі – потрібно себе дисциплінувати. Але співробітники все розуміють. Поки ніяких просідань в ефективності немає. Для покупців і продавців з точки зору сервісу нічого не змінилося, збережемо той же рівень сервісу.

Про те, як пережити кризу

Під час кризи найважливіше – адаптуватися під поточну ситуацію. Ми, починаючи проект Prom.ua в кризу 2008 року, дозволили бізнесу бути присутнім в інтернеті дешевше і зручніше, ніж це було раніше.

Потрібно шукати можливості залишитися на плаву, а не здаватися. Електронна комерція – один з найбільш швидкозростаючих сегментів в Україні. Тут ці можливості буде знаходити простіше, ніж в інших нішах.

Джерело EVO.Business

Читайте також –

Вірус спекуляції: як намагаються збагатитися на коронавірусі спекулянти на OLX, Prom.ua, Rozetka та інших маркетплейсах

Про автора