Лариса Синькова, Копійка: Під час війни отримали ліцензію на імпорт та возимо товар своїм транспортом

Лариса Синькова, Копійка: Під час війни отримали ліцензію на імпорт та возимо товар своїм транспортом

11.08.2022 09:00
  1801
Костянтин Симоненко

Комерційний директор продуктової мережі Копійка про нюанси продовження роботи в Одесі, виробників, які штучно завищують ціни на товари, та нове життя під обстрілами.

Цей матеріал доступний російською мовою

Комерційний директор продуктової мережі Копійка Лариса Синькова працює в компанії вже 22-й рік поспіль, тобто фактично з моменту заснування рітейлера в Одесі у 2001 році. Тому не дивно, що вона добре знає всі сильні сторони бізнесу, який складається з близько 100 магазинів двох форматів (універсамів і мінімаркетів), які розташовані на території Одеської, Миколаївської та Херсонської областей. В ході RAU-вебінару «Трансформація рітейлу під час війни», Лариса Синькова розповіла про те, як за досить короткий час вдалося підготувати кадри на заміну евакуйованим, підтримати тих, хто лишився на роботі, відновити програми лояльності і повністю змінити логістику та постачальників. RAU пропонує основні тези її виступу.

Про завдання воєнного часу

Наш слоган – «Хороші сусіди». Тому коли зіткнулися з неочікуваним (попри всі попередження) розвитком подій, всім довелося мобілізуватися. Перш за все ми намагалися максимально допомогти українським захисникам – армії та флоту. Допомагали продуктами та виконували інші запити. Друге завдання – зберегти персонал. Багато хто виїхав за кордон. Є втрати по магазинам, які були в нині окупованому Херсоні та в контрольованому Україною Миколаєві. Проте в Миколаєві продовжуємо працювати попри багато руйнувань. Всі зусилля докладаємо до перемоги.

Про нове життя під обстрілами

Враховуючі часті обстріли окупантами південних регіонів України, безпека людей на першому місці. Існує розпорядження воєнної адміністрації, що під час повітряної тривоги всі магазини мають бути зачиненими. Наш HR-відділ розробив на цей випадок відповідний інструктаж, як мають діяти всі працівники в магазині. Ці інструкції існують як у паперовому, так і в електронному вигляді. Там, зокрема, йдеться про те, як поводитися із покупцями, які мають покинути приміщення і переміститися в укриття.

Так, наприклад, касир має закрити чек (якщо йшло обслуговування) та запропонувати всім перейти до укриття. Це може бути підвальне приміщення самого магазину (там де воно є). Відповідно охорона магазину має випустити тих, хто хоче піти з магазину, і зачинити його, а всіх інших направити у підвальне приміщення.

Якщо укриття знаходиться поблизу, всіх так само евакуюють до нього, а торговий зал зачиняють. Всі маршрути евакуації також детально відпрацьовані. Звісно, бажаючі можуть піти до іншого укриття або додому. Ніхто силоміць їх не змушуватиме ховатися. Додатково ми встановили в магазинах гучномовці, через які транслюються всі необхідні інструкції.

Про користь держрегулювання

Мені, як представнику приватного бізнесу, теж не дуже подобається держрегулювання, але нам воно дуже допомогло, особливо на початку воєнного стану. Зокрема перелік критичного імпорту та досить довгий час утримування стабільного валютного курсу на закупівлю таких товарів. Ми досить давно практикуємо власний імпорт, але саме ці регуляції дуже допомогли нам забезпечити необхідний асортимент товарів за доступними цінами.

Для нас регуляції, що стосуються логістики транскордонних перевезень, не мали великого значення, оскільки подорожчання пального було вирішальним фактором. Тому аби здешевити доставку, ми вирішили самі під час війни отримати ліцензію на імпорт та намагаємося своїм транспортом возити. Це виходить дешевше ніж наймати перевізників.

Іноді доводиться самим вводити регулювання, аби люди не набирали цукор чи сіль мішками. Звісно, деякі регуляції шкодили бізнесу. Наприклад, попервах ми не могли нормально своїм транспортом розвезти товар по магазинам із нашого РЦ під Одесою, оскільки треба було здолати цілих п’ять блокпостів. Але наразі всі ці проблеми поступово владналися.

Про підтримку і навчання персоналу

Робота з людьми – це складний і постійний процес. З початком повномасштабної війни частина персоналу звільнилася та виїхала за кордон, інші просто взяли відпустку й теж евакуювалися. Перший місяць було дуже страшно багатьом і люди боялися виходити на роботу. Аби якось стимулювати їх, було прийнято рішення вдвічі збільшити посадові оклади, і це не рахуючи бонусів, які теж були. Також у нас не перший рік працює учбовий центр. Це допомогло швидко організувати навчання або перекваліфікацію співробітників на ті позиції, де бракувало відповідних спеціалістів. Цим ми вигідно відрізнялися від інших рітейлерів.

За п’ять місяців війни звільнилося приблизно 770 людей і прийнято близько 500. Ми не розширюємо штат, наш HR-відділ вираховує погодинну результативність роботи аби ефективно використовувати працю фахівців та перерозподіляти зусилля.

З боку матеріального заохочення ми не зменшували оплату праці лінійного персоналу, але ввели поняття справедливого вкладу. Наприклад, є фахівці, які працювали дистанційно та в силу обставин не могли в повній мірі бути задіяними в роботі. Цим членам команди на 15% було знижено оплату праці. Що дозволило провести необхідну оптимізацію витрат відповідно до вкладу кожної людини в загальний результат роботи мережі.

Про відновлення програми лояльності

В нашій мережі діє картка програми лояльності під назвою «Сусіди». Звісно від початку війни інвестиції виробників та постачальників в частині промо були скорочені. Відсутність логістики сильно вразила дистриб’юторів. Але завдяки нашій власній транспортній компанії, нам вдалося не тільки самим вирішувати ці питання, але й допомагати нашим партнерам.

Завдяки тому, що частка власного імпорту значно зросла, ми змогли організувати промо-акції саме з цими категоріями товарів. З квітня наш відділ маркетингу почав активно розвивати цей напрям, відновивши друк газети з акційними пропозиціями «Цінова газета», яка виходила до війни двічі на місяць. Тепер новий випуск виходить щомісяця і 5% від виручки з продажу товарів, які вказані в газеті, направляємо у фонд «Повернись живим». Це викликає додатковий інтерес до акційних пропозицій, а також дозволяє і виробникам, і покупцям відчути свою причетність до вкладу в перемогу.

Про нові умови співпраці із постачальниками

Війна вплинула на виробництво багатьох категорій товарів. Водночас були й такі виробники, що скористалися ситуацією і значно підвищили ціни на свою продукцію, яка поставлялася до магазинів Копійка. Наприклад, макарони стали дорожче одразу на 45%. Можливо, постачальники враховували ризик неповернення коштів, але такі факти були не поодинокими. В даному випадку ми добре розуміли скільки насправді коштує пачка макаронів, оскільки самі теж їх випускаємо. Тому довелося припинити співпрацю з деякими із виробників.

Насправді ринкову ціну будь-якого товару можна наразі порахувати і ми цим замаємося постійно. Зараз багато хто з виробників вже повернув бонусну систему і відраховує кошти на маркетингові заходи. Тому є сподівання, що надалі ситуація буде лише покращуватися.

Читайте також –

Торговельна мережа Копійка відкрила новий універсам в Одесі


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Раз на тиждень

ми будемо відправляти Вам 

найцікавіші новини тижня


Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку