Карантин в Україні: якими будуть наслідки для ТРЦ, рестораторів та операторів розваг
Київська влада заявила про заборону роботи кінотеатрів і розважальних операторів, в тому числі – зон розваг в столичних торгових центрах. Наскільки істотними будуть наслідки для галузі?
Цей матеріал також доступний російською мовою
Вдень 11 березня мер Києва Віталій Кличко виступив з офіційною заявою про введення низки обмежень у зв’язку із швидким поширенням в світі смертельно небезпечного вірусу COVID-19. Пізніше в Київській міській державній адміністрації (КМДА) повідомили, що частковий карантин впроваджується на період з 12 по 31 березня, і опублікували повний текст відповідного рішення. Згідно з документом, крім повного припинення освітнього процесу, в Києві повинні обмежити проведення спортивних заходів, роботу театрів, кінотеатрів, музеїв, розважальних центрів і розважальних зон в шопінг-молах.
Редакція RAU розпитала експертів про можливі наслідки такого рішення для учасників ринку і галузі в цілому. Слід зазначити, що станом на 18:00 11 березня жоден з опитаних девелоперів, операторів розваг чи кінотеатрів не підтвердили часткове чи повне обмеження роботи. В компаніях кажуть, що досі не отримали ніяких офіційних та обов’язкових до виконання розпоряджень міської влади, щодо закриття розважальних зон. Втім, пізніше найбільші кінотеатральні мережі країни все ж повідомили про призупинення роботи вже з 12 березня.
Наприклад, співвласник мережі Планета Кіно Дмитро Деркач на своїй сторінці в соціальній мережі Facebook написав, що незважаючи на відсутність офіційних та обов’язкових до виконання рішень міської влади, компанія вирішила скасувати сеанси в Києві та зробити все можливе для безпеки глядачів.
Аналогічне рішення прийняли і в мережі кінотеатрів Multiplex. Як повідомив генеральний директор компанії Роман Романчук, з високим ступенем ймовірності закриття відбуватимуться і в інших містах країни протягом найближчих декількох днів. За його словами, Multiplex відновить свою роботу з моменту офіційного закінчення національного карантину. А в період вимушеної паузи буде фокусуватися на оновленні стратегії, відточуванні процесів, та формуванні нових продуктів.
Серед девелоперських компаній, однією з перших на заяву Віталія Кличка відреагувала Arricano, яка керує столичними торгово-розважальними комплексами Проспект та РайON. «Компанія Arricano розділяє позицію столичної влади та підтримує усі необхідні превентивні протиепідемічні заходи. З минулого тижня у ТРЦ Arricano були посилені засоби дезінфекції та клінінгу, на всій території були додатково встановлені дезинфектори і санітайзери. На медійних ресурсах ТРЦ в офлайні та діджиталі транслюються рекомендації Міністерства охорони здоров’я про профілактику інфекційних захворювань. Це важлива інформація, адже мова йде про здоров’я людей», – заявили в прес-службі Arricano.
При цьому в компанії відзначили, що особливу дискусію серед операторів ринку рітейлу та девелопменту викликало рішення стосовно призупинення роботи розважальних центрів та розважальних зон у шопінг-молах. У зв’язку з цим в Arricano вирішили роз’яснити, що за міжнародною класифікацією розважальна частина ТРЦ – це орендні площі, котрі передані орендарям для ведення підприємницької діяльності в категорії entertainment, тобто «розваги». До неї відносяться кінотеатри, дитячі розважальні центри, а також квест-кімнати, атракціони, боулінг, льодові арени, ролердроми тощо. За даними Arricano, в ТРЦ Проспект частка площ під подібними операторами складає 17,9%, а в ТРЦ РайON – 9,83%.
В свою чергу в компанії Ceetrus Ukraine, що управляє в Києвіта Львів шістьма діючими торговими галереями, торговельним центром Rive Gauche і Рітейл Парк Петрівка, заявили, що своєчасне ведення певних обмежень в період міжнародної епідемії – безумовно, є необхідністю для забезпечення безпеки населення. «Проте багато питань залишається до вжитих заходів для мінімізації нових ризиків проникнення вірусу в країну. Зокрема, наскільки нам відомо, карантин після відвідування країн з рівнем ризику до сих пір не є обов’язковим. З переліку заходів, спрямованих на підвищення рівня безпеки аеропортів, згідно державному телеграм-каналу, запланована покупка обладнання для проведення дистанційного скринінгу в Міжнародному аеропорту Бориспіль. При цьому в аеропорту Жуляни як і раніше значаться міжнародні рейси», – говорить операційний лідер Ceetrus Ukraine Анна Корягіна.
В то й же час, топ-менеджер відзначає, що деякі з озвучених владою заходів стосовно роботи торговельних центрів досі не до кінця зрозумілі та потребують додаткових роз’яснень. Незважаючи на це, компанія вже підготувала ноту з рекомендаціями для орендарів. «Будучи однією з десяти країн міжнародної компанії, ми розглядаємо досвід наших колег з Італії та Франції по роботі з партнерами-орендарями. В даному випадку важливим інструментом буде робота з професійними об’єднаннями, такого формату як Conseil National des Centres Commerciaux: CNCC для вироблення і відображення єдиної позиції з боку операторів ТЦ/ТРЦ», – додала Корягіна.
Свою думку про введення в столиці карантину на сторінці в соціальній мережі Facebook висловив і співвласник ТРЦ Dream Town Олександр Меламуд:
Втім, керуючий директор ТРЦ Dream Town Роман Ємець розповів, що з метою убезпечити відвідувачів ТРЦ від ризику поширення захворювання COVID-19 компанія приймає додаткові запобіжні заходи, в тому числі з посилення санітарного контролю. Зокрема, було збільшено регулярність вологого прибирання загальних площ ТРЦ і санітарної обробки поверхонь. В ТРЦ також буде забезпечено виконання вимог постійної комісії КМДА з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій від 11 березня 2020 року, в тому числі – будуть розміщені дезінфікуючі засоби на входах в ТРЦ.
«Нами буде проведена роз’яснювальна робота і серед орендарів, щоб забезпечити єдиний і цілісний комплекс профілактично-санітарних заходів. Ще до введення КМДА плану заходів ми на кожному вході в туалет розмістили рекомендації щодо додаткової гігієни. Крім того, ТРЦ Dream Town, єдиний в Києві, де завжди був і залишається санітарний куточок з кваліфікованим медичним працівником. На території ТРЦ буде забезпечено аудіовізуальне інформування відвідувачів щодо засобів захисту і профілактики від захворювання COVID-19», – зазначив Роман Ємець.
Що стосується впливу карантину на роботу торговельно-розважальних центрів, то на думку керівника департаменту агентських і консалтингових послуг Cushman & Wakefield в Україні Катерини Весни, рішення про закриття розважальних зон більш за все вплине на торгово-розважальні центри «вихідного дня», які відносяться до формату regional і superregional. У таких ТРЦ площа розважальних зон може займати до 15%. А їх частка в загальному обороті ТРЦ знаходиться в діапазоні від 0,5 до 2%. «Це незначний відсоток у порівнянні з галереєю, але слід враховувати трафікогенеруючу функцію розваг. Без них може статися спад відвідуваності непродуктових магазинів», – прогнозує Весна.
Проте, незважаючи на невисокий показник частки операторів розваг, в Cushman & Wakefield відзначають, що виходячи з функцій розважальних закладів в ТРЦ, чистої цифри оборотів недостатньо для вимірювання потенційних втрат. З точки зору концепції, розважальна зона в ТРЦ відведена для створення атмосфери відпочинку як для дорослих, так і для дітей. Вона створює настрій і приваблює відвідувачів до торговельного об’єкта. Можливість залишити дітей під наглядом в дитячих центрах дозволяє батькам приділити час собі і полегшує здійснення покупок. Робота розважальної зони продовжує час перебування відвідувачів у ТРЦ і збільшує його оборот.
Катерина Весна додає, що негативно на трафік також вплинуть загальна стурбованість і обережність, які формують негативні очікування і стримують витрати на речі, що не належать до товарів першої необхідності. «В першу чергу постраждають власники розважальних функціоналів, це очевидно. ТРЦ також відчують спад, але він не обмежиться товарообігами розважальних закладів. Більшість людей будуть намагатися уникати багатолюдних місць. Функція якірного орендаря перейде від операторів розваг до закладів громадського харчування», – прогнозує Катерина Весна.
Цікаво, що профілактичні заходи стосовно коронавірусу впроваджують не тільки торгово-розважальні центри, а й рітейлери. Наприклад, компанія Fozzy Group, яка розвиває мережі магазинів Сільпо, Фора, Fozzy Cash&Carry та низку інших, повідомила про посилення заходів безпеки в зв’язку з поширенням короновірусу. Окрім впровадження додаткових санітарно-гігієнічних правил в усіх магазинах, розподільчих центрах та офісах, рітейлер також вирішив перенести проведення масових заходів: фестивалів, дегустацій, майстер-класів тощо.
На думку експертів, поширення коронавірусу та карантин може завдати значного впливу і ресторанній сфері. За прогнозами директорки компанії Ресторанний консалтинг Ольги Насонової, ресторанний бізнес в Києві в зв’язку з останніми подіями може очікувати падіння до 50%. А менших збитків зазнають ті заклади, в яких розвинена власна доставка.
Відомий ресторатор Роман Тугашев повідомив, що в зв’язку з рішеннями влади прийнято рішення перенести відкриття сезону проекту Вулична їжа. За його прогнозами, кількість трафіку на будь-який івент протягом березеня-квітня скоротиться мінімум на 30-35%, що вже більше точки беззбитковості івенту. «Плюс в тому, що «вірус» наведе порядок на ринку. Залишаться тільки найстійкіші і сильні. Нові не з’являться. Знову таки, це було зрозуміло ще в лютому. Зараз те, що я писав кілька днів тому. Різати кости і працювати з партнерами і командою. Сподіваюся в травні всі ми зустрінемося на улюблених заходах. Але чекати від івентів wow ефекту не варто, фінансової міцності практично ні у кого немає», – написав Тугашев на своїй сторінці у Facebook.
Важливим залишається і питання взаємовідносин орендарів та керуючих ТРЦ, а саме – орендна плата в період карантину. Катерина Весна із Cushman & Wakefield впевнена: у випадку, якщо карантин передбачений як форс-мажорна обставина, будуть діяти відповідні пункти і умови договору. Як уточнює юрист Ader Haber Дмитро Макіян, нинішні обставини за своєю правовою природою є найбільш наближеними до поняття «форс-мажор» (обставини непереборної сили). Проте обставини непереборної сили не звільняють учасників договірних відносин від виконання своїх зобов’язань – вони лише є підставою для звільнення від відповідальності за їх порушення.
«В даному випадку термінологія вкрай важлива. Так як поняття «відповідальності» відноситься не до виконання зобов’язань, а до виплати учасником договірних відносин штрафів і пені (неустойки) за порушення договірних зобов’язань. З огляду ж на те, що в даному випадку зобов’язання рітейлерів полягає виключно в проведенні оплати, то ймовірність застосування даного положення може бути поставлена під сумнів», – вважає юрист.
За його словами, факт наявності обставин непереборної сили підтверджується конкретним документом – сертифікатом Торгово-промислової палати України. При цьому, під кожен договір видається окремий сертифікат за окремою заявою. У разі, якщо даний орган вважатиме зазначені обставини достатніми для визначення їх «форс-мажорними» по відношенню до договірних зобов’язань заявника, то сертифікат ТПП України буде вважатися судом належним і достатнім доказом наявності обставин непереборної сили. Тоді тягар доведення зворотного буде вже покладено на опонента по судового спору.
«З огляду на викладене, найбільш правильним варіантом для рітейлерів буде звернутися з відповідними заявами до органів ТПП України для отримання оцінки даного органу щодо наявності обставин непереборної сили та їх дію на договірні зобов’язання заявника. Більш того, даний орган зможе дати більш точну юридичну оцінку окремих договірних відносин, положення яких в кожній окремій ситуації можуть кардинально відрізнятися», – резюмував Макіян.
Читайте також –
Біс паніки: як епідемія коронавірусу в Китаї вплине на український рітейл