З гармати по горобцях. Чому ліміт “три посилки на місяць” не зупинить контрабанду
Закон, званий в народі “три посилки на місяць”, прийнятий, але сірі імпортери пристосуються до нових правил, а оператори ринку доставки і покупці зіткнуться з незручностями.
Разом з прийняттям держбюджету на 2018 рік Верховна Рада схвалила ряд змін до Податкового кодексу. Найбільш резонансним нововведенням документа стало введення так званого ліміту “три посилки на місяць”. Видання Фокус пояснює, чому новий закон не стане на заваді тіньовими схемами і породить нові. RAU публікує скорочену версію матеріалу.
Але нововведення вступає в силу з 1 січня 2019 року. Тому українці можуть ще рік без будь-яких побоювань замовляти на зарубіжних маркетплейсах корисну дріб’язок.
Наступне різночитання, яке можна зустріти в ЗМІ, стосується суми ліміту безмитного ввезення. У законопроекті зазначено, що одна фізособа без мита може отримати з-за кордону тільки три відправлення в місяць. При цьому сумарна вартість товарів в одній посилці не повинна перевищувати еквівалент в 150 євро.
Тобто протягом місяця можна, не сплачуючи мита, отримати в трьох посилках товарів на 450 євро, а не на 150, як говорилося в деяких публікаціях. За четверту – мито доведеться платити, навіть якщо в перших трьох був копійчаний товар.
Як пояснюють українським покупцям на сайті AliExpress, одержувач оплачує мито в розмірі 10% від вартості товарів і 20% ПДВ, що сумарно становить близько 32%. Отже, після 1 січня 2019 року, отримавши четверту посилку в місяць, скажімо, з чохлом для мобільного телефону вартістю близько $ 5, доведеться заплатити еквівалент $ 1,6.
По дрібницям
Резонанс навколо введення ліміту “три посилки на місяць” підтверджує, наскільки масовим серед українців останнім часом став шопінг на зарубіжних онлайн-майданчиках. Щоб скласти уявлення про масштаби явища, Фокус запросив статистику у операторів доставки.
В Укрпошті відзначають: найбільшою популярністю серед жителів України користується шопінг на таких зарубіжних онлайн-майданчиках, як AliExpress, eBay, Amаzon, gearbes.com і bonprix.
Однак яка частка посилок від зарубіжних онлайн-магазинів в 16 млн поштових відправлень, які щомісяця проходять через Укрпошту, в компанії не підраховують.
Підрозділ Нова пошта Інтернешнл також доставляє в Україну товари з AliExpress, eBay, Аmazon і багатьох інших маркетплейсов і інтернет-магазинів Європи, США і Китаю. За інформацією прес-служби компанії, загальна вартість товарів в посилках, доставлених з усіх імпортних напрямків у 2017 році, склала $ 20,5 млн, що в 10 разів більше за минулорічний показник.
Безумовним лідером за кількістю оброблених Нова пошта відправлень з-за кордону залишається Китай. За січень-листопад 2017 року компанія доставила більше 5 млн посилок з Піднебесної, що майже в п’ять разів більше, ніж за весь 2016 рік.
Згідно зі статистикою Нова пошта, в основному з Китаю надходить техніка, запчастини та аксесуари до них (70% загального обсягу відправлень), а на одяг припадає лише 8%. Середньостатистична посилка з Китаю важить не більше 200 грамів, а її вартість не перевищує $ 4-6.
Білі проти сірих
На перший погляд, нововведення має зіграти на руку “білим” імпортерам. “Якщо офіційно розмитнювати товари, їх вартість стає неконкурентоспроможною на ринку, наповненому нелегальною продукцією”, – говорить Олег Добровольський, партнер юридичної об’єднання ID Legal Group.
На його думку, тут стикаються інтереси великого офіційного і малого бізнесу, який щосили використовує схеми роботи з ФОПами, що не вимагають документального підтвердження походження товарів. Ще однією стороною, яка страждає від засилля неофіційних товарів, юрист вважає вітчизняних виробників, які, працюючи в білу, зі складністю можуть конкурувати з дешевими китайськими товарами.
Точку зору офіційних імпортерів багато в чому відображає позиція Європейської бізнес-асоціації (ЄБА). Однак в ЄБА стурбовані можливими труднощами в реалізації цієї ініціативи на практиці і тому просять створити робочу групу за участю УКРІНФОРМ, Мінфіну і бізнес-спільноти для вироблення механізму, який не призведе до складнощів в роботі поштово-логістичних операторів.
Листоноші проти
Після прийняття резонансного нововведення “три посилки на місяць” тривогу забили оператори ринку доставки. “Згідно з концепцією Мінфіну, відповідальність за видачу відправлень без сплати мита буде покладено на операторів поштового зв’язку та експрес-перевізників. При цьому УКРІНФОРМ через інформаційну систему повинна буде забезпечити ринок інформацією про кількість відправлень, отриманих конкретним громадянином протягом місяця”, – пояснює Інна Хомич , директор з правових питань Нова пошта-Центр. Якщо на пошті допустять помилку і видадуть четверту посилку без сплати всіх зборів, компенсувати їх доведеться буде оператор доставки.
Те, що УКРІНФОРМ зможе забезпечити безперебійне функціонування інформаційної системи для обліку поштових відправлень, викликає в операторів ринку великі сумніви. Адже, як зазначає Хомич, стан розвитку інформаційних технологій в країні поки залишає бажати кращого, рівень покриття інтернетом недостатній, а в роботі баз даних податкових органів нерідко трапляються збої.
Для операторів ринку доставки нововведення, по всій видимості, виллється в додаткові витрати. Зокрема, Укрпошта повинна знайти ресурси, щоб комп’ютеризувати близько 9000 відділень по всій Україні, і вкласти в розвиток IT близько 150 млн грн. В кінцевому рахунку ці додаткові витрати держкомпанії ляжуть на плечі платників податків.
З огляду на складності впровадження та обслуговування системи контролю і незначною ціни більшості відправлень з-за кордону, можна припустити, що витрати держави помітно перевищать гіпотетичну вигоду від нововведення.
Кому гірше
Хоча запуск системи обліку відправлень з-за кордону викликає чимало сумнівів, не можна виключити, що 2019 рік в Україні почнеться з поштового колапсу. “Після вступу нововведення в силу можна прогнозувати збільшення періоду доставки відправлень через перевірки митницею кожної посилки і ідентифікації отримувача”, – вважає Ярослава Борка, юрист юридичної компанії ВОЛХВ.
В Укрпошті вважають, що наслідком таких нововведень для громадян також стане подорожчання доступних товарів, а також підвищення тарифів операторами доставки з метою компенсації коштів, витрачених на додатковий персонал і IT-послуги.
Ось тільки контрабанди в країні навряд чи стане менше. На підтвердження цього в Укрпошті наводять приклад Білорусі, де обмеження безмитного ввезення еквівалентом в 22 євро призвело до скорочення обсягів відправлень з-за кордону і активізації “сірих” перевізників. Як пояснює Борка, дрібні підприємці цілком зможуть обійти ліміт в три посилки на місяць, замовляючи товар на родичів, друзів, знайомих, сусідів, співробітників.
“Дії, пов’язані з обмеженням кількості приватних посилок, повинні стосуватися тільки нелегального бізнесу, а не громадян, які здійснюють покупки для своїх потреб, без подальшого перепродажу, – підсумовує Олег Добровольський. – Адже позбавляючи споживача можливості придбати товар, якість якого його влаштовує, ми обмежуємо свободу громадян, гарантовану Конституцією України “.
Читайте також –
Як українці купують в онлайні, скільки витрачають і з якими проблемами стикаються (інфографіка)