Семимильними кроками: підсумки українського e-commerce і логістики за 2018

Семимильними кроками: підсумки українського e-commerce і логістики за 2018

18.01.2019 08:15
  2557
Дарья Златьева

Основні показники українського e-commerce в 2018 році, які події відбулися, як вони вплинули на роботу великих гравців і чого чекати в 2019-му.

Цей текст доступний російською мовою

Особливості українського e-commerce: малий, та перспективний

Онлайн-продажі все ще становлять невелику частку загального обсягу роздрібної торгівлі – трохи більше 3%, проте стрімко ростуть кожного року. За даними EVO business, в 2018-м в порівнянні з минулим роком ринок електронної комерції в Україні виріс на третину – до 65 млрд грн. За темпами зростання він залишається другим в Європі.

Підтверджують цифри і логістичні оператори: вже за підсумками першого півріччя в Нова пошта відзначали збільшення на 21% за кількістю доставок всередині країни, пояснюючи це зростанням обсягу ринку електронної комерції. У грудні минулого року клієнти Нова пошта відправили і отримали майже 19 млн товарів, що на 20% більше, ніж в грудні 2017 го.

В EVO прогнозують, що частка e-cоmmercе буде продовжувати рости і в 2019-му, але вже не так стрімко – на 25%, до 81,25 млн грн.

Чим запам’ятається 2018 й гравцям вітчизняної електронної комерції – в матеріалі RAU.

Rozetka та EVO

Однією із значущих подій 2018 го року стало об’єднання лідера онлайн-торгівлі України – Rozetka – з групою компаній EVO, яка включає Prom.ua, Deal.by, Satu.kz, Kabanchik.ua, Zakupki.prom.ua, Crafta.ua, Bigl.ua і сервіс Вчасно. Це стало можливо завдяки тому, що зі складу акціонерів EVO вийшов міжнародний фонд Naspers. Раніше він також вивів інвестиції з Modna Kasta і тепер має відношення тільки до одного українського проекту – сервісу OLX.

Rozetka входить в угоду більше не як інвестор, а як стратег, який, крім капіталізації, зацікавлений в базах, технологіях та бізнес-процесах. Об’єднана компанія може монетизувати бази обох компаній, взаємовигідно використовувати експертизу і логістичні ресурси. Джерела AIN.ua оцінили суму угоди в $ 12-15 млн.

Нова пошта стане логістичним та фулфілмент-партнером IKEA в Україні

Компанія НП Логістик, яка входить в групу Нова пошта, надаватиме шведській компанії логістичні послуги, в тому числі зберігання і комплектацію замовлень для її магазину формату Сity store в Києві. Нагадаємо, перший магазин шведського рітейлера площею 6000 кв. м відкриється в київському Ocean Mall вже цієї осені.

Нова пошта: з логістів в рітейлери

У 2018-му Нова пошта запустила новий продукт – посилку Wowbox для дітей у співпраці з видавництвом Art Nation. Це книга Лускунчик Мішачій Король з ілюстраціями української художниці Євгенії Гапчинської, а також тематичні наклейки, розфарбування, значки, промокод на дитячий контент в Megogo з інтерактивною обкладинкою і картинками. За допомогою спеціального додатку на смартфоні діти знайомляться з героями в доповненій реальності (AR). Подібні експерименти вже успішно проводив ритейлер АТБ – двічі він випускав книгу про пригоди Аліси в країні чудес.

Нову казку Нова пошта збирається видавати і розсилати щомісяця. Наступними будуть Кіт у чоботях і Спляча красуня. Компанія продає тільки підписку, а не окремі книги, тому якщо тираж другої і третьої книжки буде порівнянний з першим – 300 000, компанія може продати казок на 233 млн грн тільки за перший квартал.

Kasta.ua – ребрендинг і запуск сервісу доставки

У травні modnaKasta провела ренеймінг і стала просто Kasta. Справа в тому, що рітейлер, розвиваючи позиції маркетплейсу, почав збільшувати категорію товарів, не пов’язану з fashion. Зміни стали результатом переходу компанії на нову модель: на початку 2018 року, керівництво оголосило про перехід з існуючої бізнес-моделі Flash sales (щоденні акції зі знижками в середньому до 80% на всі товари) на модель каталогу з наявністю постійного асортименту.

А жовтні Kasta.ua виділила мережу регіональних відділень в окремий сервіс доставки посилок і обслуговування клієнтів з новою назвою KastaPost. Проект передбачає запуск нового сервісу – доставку посилок від інших гравців ринку e-commerce. Це дозволить здешевити послугу доставки товарів для клієнтів компанії.

Перебої в роботі Repka.ua

Через перевірки податкової міліції Києва за підозрою в торгівлі контрафактом і заниженні податкових зобов’язань призупинив роботу магазин Repka.ua з 26 листопада на два тижні. У коментарі retailers директор Repka.ua Дмитро Латанський, незважаючи на вилучення товару, стверджував що висновки хибні і компанія купує товар у офіційних постачальників. У грудні магазин продовжив роботу.

Запуск служби доставки Glovo

Сервіс почав роботу в Україні в минулому році. Міжнародний сервіс Glovo працює в 21-й країні світу і присутня в Україні з жовтня 2018 року. Особливістю є те, що компанія доставляє будь-який продукт певного розміру за максимально короткий термін. Замовлення здійснюється в мобільному додатку. За даними компанії, вона здійснює понад 20 млн замовлень щорічно.

У листопаді компанія запустила доставку в українських McDonald’s: крім шести київських ресторанів, скоро будуть підключені ще чотири. У наступному році сервіс почне роботу ще в п’яти містах.

Запуск поштово-логістичного оператора Justin

Інвестором нового сервісу виступила Fozzy Group. У 2018 році компанія придбала кур’єрську службу Post.ua, яка працює в Києві і області і займається доставкою для інтернет-магазинів.

У жовтні Justin оголосила про офіційний старт. Мережа вже складається з 225 точок, які розміщені в торгових точках Fozzy Group, що працюють під брендами Fozzy Cash&Carry, Фора, Сільпо. Також компанія співпрацює з Автолюкс-Експрес-пошта, яка об’єднує мережу з 200 відділень експрес-формату. Клієнтами поштового оператора вже є такі компанії як MakeUp, UniMail, КСД (Клуб сімейного дозвілля), Moyo, Repka, Citrus. У 2019 року в компанії планують відкрити 1000 відділень і запустити міжнародну доставку.

Meest Express купила поштомати ПриваБанку

Компанія в червні цього року придбала активи Вієнна-Автолізинг, яка володіла 1400 поштоматами в відділеннях ПриватБанку. Істотно вплинула ця угода в першу чергу на Нова пошта: вона доставляла відправлення як в 1400 поштоматів ПриватБанку, так і в 46 своїх. Тому логістичний оператор оголосив про створення власної мережі поштоматів. В кінці листопада Ірина Холод розповідала в інтерв’ю Liga, що вже встановлено 158 поштоматів в Києві – в магазинах Ашан, на Майдані в Глобусі, в мережі магазинів Лоток, кілька працюють в Полтаві. У планах на наступних рік – встановити близько 500 поштоматів.

Rozetka починає будувати свою мережу почтоматов

Рітейлер встановив на станції метро Контрактова площа в Києві перший почтомат Rozetka. Поки він працює в тестовому режимі для співробітників компанії.

Запуск нових інтернет-магазинів: LC Waikiki та Всі.Свої

LC Waikiki запустив локальний інтернет-магазин у вересні 2018 року. Зараз LC Waikiki здійснює доставку інтернет-замовлень через кур’єрську службу, всі замовлення доставляються за рахунок компанії. На другому етапі ритейлер планує запустити доставку в будь-який обраний клієнтом магазин. Інтернет-продажі в інших країнах, де вже працює онлайн-магазини, складають 2% від загального товарообігу

У квітні минулого року магазин одягу та взуття українських брендів Всі.Свої запустив свій власний онлайн-магазин. Доставка товарів здійснюється Нова пошта або кур’єром.

Про плани оновити сайт розповіли і в Brocard, проте це відбудеться вже в поточному році. Також стало відомо про плани LPP запустити в 2019-м п’ять інтернет-магазинів всіх брендів компанії.

Що відбувалося всередині компаній

Online&Online, омніканальность. Омніканальность була проектом року в Intertop: в 2018 році більш ніж в 4 рази зросли омніканальні продажі в порівнянні з 2017-м. У той же час онлайн-рітейлери продовжують йти в офлайн: якщо лідер українського e-commerce, Rozetka, в 2008 році мав один магазин в 120 кв. м, то в 2019-й компанія зайшла з мережею з семи точок: чотирьох у Києві та трьох в Одесі. Найбільший магазин площею 4000 кв. м компанія відкрила ще наприкінці 2017-го. Проте в 2018-му зайняла найбільш центрову локацію – на Хрещатику, в будівлі Укрпошта. Крім цього компанія розвиває мережу мобільних точок видачі. Першу з них компанія відкрила на парковці Novus.

Відкриває свої точки видачі інтернет-магазин косметики та парфумерії makeup в Києві і Харкові. Кількість київських, згідно з інформацією на сайті, вже досягає 14.

VR/AR, чат-боти, відкриті АРІ. Велика частина рітейлерів використовує технологію чат-ботів вже не перший рік. Це дозволяє відповідати без затримки клієнтам, надавати деякі послуги онлайн без звернення до компанії. Компанії говорять про значну економію лінійного персоналу завдяки цьому. Скоро українські онлайн-рітейлери зможуть приймати оплату в месенджерах, що значно спростить процес покупки.

Успішно використовували досвід AR в своїх продуктах АТБ і Нова пошта, що підтверджують їх результати. В кінці 2017-го Алло запустила перший в Європі віртуальний магазин, створений на базі технології доповненої реальності, інтегрований з сайтом, проте пройшов рік, а компанія не поспішає ділитися результатами.

Унікальну технологію на ринку онлайн-рітейлу в Україні в 2018-му почала використовувати Lamoda: з липня в мобільному додатку рітейлера з’явився пошук по фото. Додаток Lamoda підбере схожі моделі з асортименту інтернет-магазину за допомогою штучного інтелекту.

У рітейлера LeBoutique вже два роки працює сервіс онлайн-примірки, для якого всього лише потрібно ввести параметри фігури і натиснути кнопку “приміряти онлайн”.

Перезапуски сайтів і mobilе адаптація. У вересні 2018 Фокстрот зробив редизайн сайту foxtrot.com.ua. Як розповів В’ячеслав Поврозник, виконавчий директор мережі Фокстрот, основною метою поновлення було підвищення юзабіліті сайту, зменшення показників відмов, збільшення коефіцієнта транзакцій. З огляду на факт, що частка переходів на сайт з мобільних пристроїв неухильно зростає, при редизайні була проведена адаптація під мобільні пристрої. Серед особливостей 2018 року, Поврозник називає стрімке зростання офлайну, при цьому частка онлайну знизилася десь до 8%. За рахунок нововведень в Фокстрот розраховують збільшити частку продажів через інтернет-магазин до 12-15% в майбутньому році.

Дмитро Бондаренко, е-commerce директор Будинок Іграшок каже, що основними векторами в розвитку e-commerce в 2018 році для компанії були синхронізація і автоматизація маркетинг-процесів між каналами, зростання SL (Service Level) клієнтських процесів, розвиток омніканальних проектів і побудова наскрізної аналітики і рекомендацій. А оскільки майбутнє за автоматизованими і персоналізованими комунікаціями, то в 2018-му компанія запустила проект по роботі з клієнтськими даними на базі рішень Google Cloud Platform. Також в інтернет магазині Будинок Іграшок спростили доставку: додали можливість вибору часових вікон доставки. Поки послуга доступна по Києву, в наступному році планують масштабувати її по Україні.

На початку серпня минулого року LeBoutique випустила повністю оновлений мобільний додаток для Android і iOS, і окремий додаток для iPad. А на початку листопада клієнтам став доступний абсолютно новий веб-сайт LeBoutique.

За словами директора з маркетингу LeBoutiquе Олексія Попова, в 2019-м в компанії планують активніше використовувати технологію спамерських пошукових роботів. “Базу даних ми зараз «пересегментовуємо». Зосередимося на більш персоналізованих комунікаціях, а для цього потрібно попрацювати і над внутрішньою платформою (щоб автоматизувати комунікацію)”, – додає Попов.

Для Zlato.ua 2018 рік був роком серйозних внутрішніх змін і роботи «на перспективу». Компанія інвестувала в автоматизацію бізнес-процесів, істотно розширила асортимент товарів, оновлювала колекції, посилила контроль якості, переглянула ціноутворення, експериментувала з новими категоріями на сайті, а також запустила колекцію прикрас під власною торговою маркою. Zlato.ua почав співпрацювати з Modnakasta і Leboutique і розширив свою присутність в інших маркетплейсах. У компанії також почали ряд проектів, які будуть завершені вже в 2019 році – оновлення сайту, запуск доставки через Укрпошта і багато іншого. “У 2018 ми допрацювали тригерні e-mail-розсилки. Працюють сценарії по кинутих кошиках, результатах пошуку, підписці на новини і т.п. В результаті в 2018 році трафік з e-mail-розсилок збільшився на 172%, а дохід з цього каналу виріс на 253% “, – розповідає засновник проекту Zlato.ua Святослав Амелін.

У 2018 році інтернет-магазин Цитрус здійснив перехід сайту на нову платформу. Новий сайт отримав повну підтримку адаптивності, тому користувачі мобільних пристроїв при переході на сайт отримують ті ж сторінки, що і десктопні користувачі, тільки в адаптованому для мобільних вигляді. “Після переходу на нову версію сайту ми стали генерувати на 30% більше мобільного трафіку. Частка мобільних користувачів стала складати 60%. Також в 2018 році відбувся реліз нового мобільного застосування Цитрус на платформах iOS і Android”, – розповідають в компанії.

В MOYO в 2018 році були зосереджені на розвитку омніканальності, також компанія активно впроваджувала pick-up – у всіх нових магазинах виділена окрема стійка для інтернет-замовлень. Ключовою подією для компанії стало відкриття цілодобового складу-магазину (Київ, вул. Марка Вовчка, 18А). У новому триповерховому магазині площею 1500 кв. м покупці можуть в будь-який час забрати інтернет-замовлення, вибрати товари, або замовити їх зі складу. При цьому час доставки складе всього близько 20 хвилин.

В цьому році в Rechi.Ua ввели унікальну систему оцінки комерційних параметрів товару (оборотність, рентабельність), яка співвідносить ассортимент, який щохвилини змінюється з реакцією на нього відвідувачів сайту (заходи в картку товару, підписки на товар, покупки).

“Для торгівли це все базові показники і ніби як в їх розрахунку немає ніякої складності. Але для маркетплейсу, в якому кожну годину з’являється/зникає товар, порахувати їх – велика складність, що вимагає big data”, – стверджує співвласниця ресурсу Інна Бачуріна.

Результативний 2018-й: підсумки

За рік на маркетплейсах EVO (Prom.ua, Bigl.ua, Crafta.ua, Shafa.ua) українці придбали товарів на 9,5 млрд грн, плюс ще на 10,5 млрд грн – на сайтах компаній на Prom.ua, що на 54% більше, ніж за попередній рік, а кількість замовлень зросла на 47%. Середній чек збільшився на 5% і середня інтернет-покупка обходиться у 763 грн.

Як розповів Дмитро Бондаренко, е-commerce директор Будинок Іграшок, результат 2018 року для bi.ua вийшов вище планованих показників. “Ми виросли в 2,8 рази в порівнянні з 2017 роком і частка онлайн продажів в мережі на 4Q2018 склала 14%”, – зазначив він.

Як розповіли в Intertop, в 2018 році продажі онлайн-магазину Intertop виросли більш, ніж в два рази в порівнянні з 2017 роком (у грошовому вираженні), при цьому в три рази зросли продажі одягу в онлайн-магазині intertop.ua.

 Андрій Онопрієнко, керівник інтернет-магазину SOVA, зазначає, що в 2017 році проект тільки запустився і працював в тестовому режимі. “Але якщо ж дивитися Like-to-Like (листопад-грудень), то можна відзначити зростання в 5-7 разів. Успішно провели Black Friday. В поточний момент середньомісячний трафік дорівнює 100 000, і ми прагнемо збільшувати нашу частку в порівнянні з конкурентами. Для монобрендового онлайн-бутіка, це хороші результати, але ми прагнемо до ще кращих”, – зазначає Анна.

Трафік на сайт Zlato.ua виріс на 30% в 2018 році. Хороший результат дали соцмережі: в компанії почали активно використовувати рекламні інструменти. Дохід з Facebook виріс на 350%. Істотно зросла кількість передплатників в Facebook: з 22 000 в 2017 році стало 40 000 на 2018 році.

Також істотний приріст показав брендовий трафік. На 25% зросла кількість покупців, що повернулися на сайт.

У підсумку в 2018 році кількість замовлень зросла на 70%, а також зріс середній чек. Завдяки цьому вдалося досягти запланованих показників зростання виручки на 100%.

Як розповіла співвласниця Mebelok.com Оксана Донська, зростання трафіку на сайті Mebelok.com за 2018 рік склало 20%. В основному виріс органічний і брендовий трафік. Але за рахунок активного розвитку offline і роботи над асортиментом, загальне зростання за 2018 рік у порівнянні з 2017 роком склало близько 80% в грошовому показнику, і близько 60% в кількісному.

“Ми рухаємося вгору по сегменту, тому нам складно порівнювати рік до року. Якщо раніше у нас в асортименті та, відповідно, продажах переважав преміальний сегмент (з часткою середнього-плюс і люкса), то в 2018-му ми стали істотно фокусуватися саме на люксовому сегменті. Тому зростання в грошах значно перевищує зростання в кількості замовлень (за рахунок зростання середнього чека) “, – говорить арт-директор і співвласниця Rechi.Ua Інна Бачуріна.

Читайте також –

На всі гроші: найгучніші угоди 2018 року в рітейлі, логістиці та девелопменті


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку