По 1000 і більше: хто з українських рітейлерів досяг такої кількості торгових точок

По 1000 і більше: хто з українських рітейлерів досяг такої кількості торгових точок

03.07.2023 09:00
  2994
Костянтин Симоненко

Нещодавно мережа мультимаркетів Аврора відкрила свій тисячний магазин, а в найближчі роки планує відкрити понад 2000 магазинів в Україні. І таких рітейлерів у різних галузях вітчизняної торгівлі досить багато. RAU представляє підбірку основних великих гравців, які змогли перетнути завітну межу в 1000 торгових точок.

Мультимаркети Аврора

Мережа мультимаркетів Аврора, яка працює у суперекономному форматі dollar store, 24 червня 2023 року відкрила свій тисячний магазин в Івано-Франківську на вул. Тролейбусна, 4. Це сталося всього через 12 років з моменту, коли засновники компанії Тарас Панасенко та Лев Жиденко на центральному ринку Полтави відкрили свій перший магазин під назвою «Веселий кошик», а вже в 2013 році з’явилась назва Аврора. До кінця 2015 року в мережі налічувалося 100 магазинів, а ще за два роки їхня кількість перевалила за 300. Тут продають дешеві товари для дому, гігієнічну продукцію, косметику, іграшки тощо. Бізнес‑модель побудована на швидкому обігу товару та економії на витратах за рахунок інновацій, автоматизації та оптимізації бізнес-процесів. На відміну від конкурентів, які теж працюють в сегменті dollar store, тут можна повернути товар не за 14 днів (за законом), а за 30 днів, що стимулює мережу слідкувати за якістю товарів. За час війни мережа втратила близько сотні торгових точок, але вже компенсувала це новими відкриттями.

Лінія магазинів EVA

Найбільшій drogerie-мережі України у вересні 2022 року виповнилося 20 років. Перший магазин EVA був відкритий у м. Дніпро за адресою проспект Дмитра Яворницького, 40 (раніше проспект Карла Маркса). Всього за два десятиліття компанія відкрила 1355 магазинів.

Перший раз відмітку в 1000 магазинів мережа перетнула 27 березня 2020 року, відкривши черговий магазин у Львові. Цікаво, що в цей же день рітейлер поповнився і 1001 магазином, який розпочав роботу в смт Чабани, що на Київщині. Кілька років поспіль перед цією подією мережа розширювалася в середньому зі швидкістю в 180 магазинів на рік. Найбільша кількість магазинів, відкритих компанією за один рік – 218 у 2019-му. Повномасштабна війна змінила цю динаміку, але не зупинила розвиток компанії. Так, на початок 2022 року в мережі працювало 1119 магазинів, а у вересні того ж року – тільки 952.

Станом на кінець березня 2023 року мережа налічувала 996 працюючих магазинів в усіх регіонах, окрім Луганської області та Криму, де компанія припинила діяльність після окупації. Вдруге позначку у 1000 працюючих магазинів рітейлер перетнув весною цього року. За словами генерального директора Лінії магазинів EVA (ТОВ “РУШ”) Ольги Шевченко, через окупацію і бойові дії компанія зазнала збитків на 360 млн грн в товарних запасах та обладнанні, досі не працюють понад 150 торгових точок.

Мережа аптек Подорожник

На відміну від європейських країн в Україні, стрімко розвивається сегмент аптечних мереж. Роки пандемії коронавірусу лише додали швидкості цьому процесу. Зокрема, мережа Подорожник, яка розпочала свою роботу у 1999 році у Львові (тоді це була «Добра аптека»), змогла відкрити свою тисячну аптеку вже навесні 2021 року. Це сталося у квітні, в історичному центрі Одеси, на вул. Преображенській, 29.

На той момент група компаній «Соломія сервіс» в яку входять три аптечних бренди «Аптека Подорожник», «Аптека БАМ», «Ощад аптека», забезпечувала якісними ліками покупців у понад 250 населених пунктах у всіх областях нашої країни. Тільки у 2019-20 роках аптечна мережа відкрила 489 нових закладів – 264 і 225 відповідно. А від початку 2021 року з’явилось 138 нових аптек, і їхня загальна кількість сягнула 1000 локацій.

Напередодні війни, за даними порталу Apteka.ua, мережа Подорожник була лідером галузі за кількістю аптечних точок – 1286 (6,2% від загальної кількості в Україні), але тільки четвертою за товарообігом. Тому недарма раніше СЕО компанії Тарас Коляда, казав про запланований процес оновлення та вдосконалення формату торгових точок після покриття країни аптеками мережі.

За даними компанії на кінець 2021 року налічувалося 1324 аптеки, втому числі під новим брендом «Ощад аптека». Під час війни частину мережі на окупованих територіях було втрачено, але компанія впевнено продовжує свій розвиток й наразі налічує вже більше 1500 аптек.

Мережа аптек АНЦ

Ще один великий гравець на ринку фарм-рітейлу – ТОВ «Аптека-Магнолія», що розвивала одразу шість брендів: три національні мережі (Аптека АНЦ, Копійка, Шар@) та три локальні (Благодія, Фармакопійка, Медпрепарати). Історія бренду «Аптека АНЦ» (раніше «Аптека Низьких Цін») бере свій початок в 2000 році в Запоріжжі. Подальший розвиток почався з сусідніх областей, а потім компанія вийшла на ринок Києва та Одеси. Наразі в складі холдингу працюють мережі АНЦ, Копійка, ШАР@ та Благодія.

Свою 1000 аптеку під брендом АНЦ інноваційна група роботизованих аптек відкрила 31 липня 2021 року в Маріуполі за адресою вул. Ушакова, 10. На той момент мережа була представлена в 164-х містах України. Зробивши в 2012 році ставку на впровадження роботизованих технологій в аптеках для спрощення і прискорення відпуску ліків, рітейлер згодом став лідером за часткою ринку –  більше 14% всіх продажів. Як розказав RAU екс-директор з маркетингу мережі аптек АНЦ В’ячеслав Сауц, перед війною в мережі було вже 1100 аптек. На 15 березня 2022 року працювало близько 870 аптек, а на початку осені – 970 аптек. За перші півроку війни компанія втратила приблизно 20% свого бізнесу за товарообігом.

Повторно мережа змогла досягти показника в 1000 торгових точок 23 листопада 2022 року, відкривши аптеку в м. Трускавець по вул. Стебницька, 27. Наразі на сайті компанії вказано, що вона має більше 1100 аптек в 138 містах України.

Аптека 9-1-1

В трійку аптечних мереж з кількістю торгових точок більше 1000 перед повномасштабною війною входила також мережа Аптека 9-1-1. У 1996 році харків’яни Ашот Даніелян і його син Сергій Даніелян заснували компанію “Гамма-55”. Саме вона з перших днів є керуючою компанією мережі. Починаючи з декількох невеликих торгових точок в місті Харкові, з часом мережа охопила практично всю територію України. Так, на початку 2018 року мережа налічувала 300 торгових точок, а вже в наступному році розширилася майже до 700 у 21 області країни. Хоча навіть у 2021 році, коли кількість торгових точок перетнула межу в 1000, близько третина аптек працювала у Харкові.

Саме цей факт зіграв злий жарт з компанією під час повномасштабного вторгнення. Станом на кінець 2021-го в мережі налічувалося близько 1200 аптек, з яких було втрачено більше 350 торгових точок внаслідок бойових дій та окупації. До кінця минулого року на деокупованих територіях відновили роботу 15 аптек (13 на Харківщині та 2 в Херсоні). Відбудовано 4 зруйновані аптечні заклади.

Наразі компанія показує наявність більше 1300 торгових точок, проте значна їх кількість – це партнерські заклади, зокрема під вивіскою Аптека оптових цін (цей соціально орієнтований бренд запустили 2012 року). Саме розвиток по франшизі дозволив компанії швидко нарощувати мережу. До того ж компанія зробила ставку на інновації, побудувавши сучасний автоматизований аптечний склад і створивши в 2013 році ресурс для бронювання та доставки товарів в аптеках мережі. Так з’явився онлайн-сервіс www.apteka911.ua. Аби забезпечити потреби оперативної доставки було створено власне автопідприємство.

АТБ

атб

В сегменті продовольчого рітейлу безперечним лідером за кількістю магазинів є мережа АТБ з Дніпра, яку з 1993 року розвиває група компаній АТБ. Корпорацію АТБ заснували бізнесмени Геннадій Буткевич, Євген Єрмаков та Віктор Карачун, які володіють компанією і зараз. Їм майже відразу вдалося знайти свій формат і майже незмінно його дотримувався. У компанії орієнтувалися на європейські мережі дискаунтерів – Lidl, Aldi, але притримувалися політики не жорсткого, а м’якого дискаунтера. Де також низькі ціни, але покупець має більш широкий вибір товарів (не 1000 позицій, а 3500 SKU), а магазини чистіші та краще організовані.

Через десять років після запуску бізнесу мережа магазинів АТБ об’єднувала 85 магазинів в 12 містах України. За наступне десятиліття мережа зросла майже в 10 разів і в 2013 році налічувала 810 торгових точок. Анексія Криму та вторгнення росії на Донбас призвели до втрати магазинів на окупованих територіях, тому свій 1000-й магазин АТБ змогла відкрити лише 4 березня 2019 року в селі Крижанівка Одеської області, за адресою вул. Академіка Сахарова, 3. На кінець року нараховувалося вже 1077 супермаркетів у 274 містах 24 областей України.

На момент повномасштабного вторгнення росії було 1320 магазинів АТБ, а через рік, у лютому 2023-го їх кількість склала 1167 (у березні – 1182).

Наша ряба

Вертикально інтегрований холдинг МХП, що належить Юрію Косюку, як найбільший виробник курятини, ще на початку 2000-х почав замислюватися про необхідність створення фірмового рітейлу. Проте спочатку компанія пішла шляхом розвитку партнерської мережі Наша ряба, фактично створивши 25 грудня 2001 року перший український бренд для охолодженої курятини. Бо в той час споживачу була відома лише морожена курка від різних виробників, в тому числі імпортована. Бренд Наша ряба з’явився на ринку 2002 року, а вже до кінця 2003 року працювало близько 900 фірмових точок. Відповідно у наступному році мережа перетнула межу у 1000 торгових точок. Станом на кінець 2020 року, як тоді повідомляв керівник управління по роботі з франчайзі в МХП Дмитро Морозов, франчайзингова мережа налічувала вже 1750 точок продажу Наша ряба. Саме тоді почався новий етап розвитку рітейлу МХП, який започаткував нову мережу спеціалізованих магазинів М’ясомаркет. Вже до кінця 2020 року було відкрито 52 М’ясомаркети в 19 областях (в тому числі за допомогою 26 партнерів-франчайзі). А вже 2021 року в МХП планували довести кількість таких торгових точок до 1000. Зокрема, передбачалося, що Мʼясомаркет поглине частину торгових точок мережі Наша ряба і стане основним роздрібним бізнесом МХП. На решту магазинів Наша ряба очікують ребрендинг і переформатування. Проте, як уточнили RAU в компанії, станом на червень 2023 року МХП загалом розвиває понад 1500 торгових точок різного спрямування по всій країні. Серед них 150 закладів безпечного стрітфуду Döner Маркет, 240 М’ясомаркет, 238 магазинів  Їжа Свіжа, а решта – це мережі брендів Наша ряба та Українське курча.

Група компаній Нова пошта

Нова пошта як компанія з експрес-доставки була заснована 2001 року В’ячеславом Климовим та Володимиром Поперешнюком. Якщо в 2009-му мережа Нова пошта складалася з восьми десятків відділень, в 2010 році їх стає вже 140, а в наступному році – більше 500. Цьому активно сприяв розвиток електронної комерції. Ще через рік, в 2012-му, мережа відділень подвоїлася і перетнула межу в 1000 відділень. В 2015-му мережа компанії покривала майже 1000 населених пунктів по Україні, складаючись із понад 2200 відділень, 1400 поштоматів, 37 терміналів.

Рекордних темпів сягає швидкість розвитку мережі в 2016-21 роках. Якщо на кінець 2017 року у Новій пошті було 2300 відділень, то вже у 2019 їх стало 6000, а на кінець 2021 — 9990, а також 12 739 поштоматів. Кількість доставлених посилок зросла зі 146 млн у 2017 році до рекордних 372 млн у 2021-му.

Компанія Нова пошта за воєнний 2022 рік відкрила 1000 нових відділень в Україні та в кілька разів збільшила доставку посилок від фізосіб до країн Європи. Наразі компанія має мережу з 9300 відділень по всій Україні та 14 000 поштоматів, а кількість відправлень за 2022 рік, попри повномасштабну війну, склала 315 млн посилок та вантажів.

У жовтні 2022 року компанія вийшла на ринок Польщі та запустила Nova Post Polska. На червень 2023 року компанія відкрила вже 32 відділення у 18 польських містах, а також два сортувальні термінали у Варшаві та біля Жешува (м. Глогув Малопольський). У березні 2023 року компанія вийшла на ринок Литви, заснувавши Nova Post Lietuva, та відкрила перше відділення у Вільнюсі. А у травні друге відділення запрацювало у Каунасі. Четвертою країною ЄС, де з’явились відділення Nova Post, стала Чехія. У першій половині червня у столиці країни Празі відкрились два відділення, далі компанія відкрила відділення у Румунії та Німеччині.

Компанія Meest

Український поштово-логістичний оператор Meest Пошта є частиною міжнародної групи компаній, яка з 1989 надає поштово-логістичні послуги у 40 країнах світу. Компанія Meest була с створена Ростиславом Кісілем, її основні напрямки роботи – це міжнародні поштово-логістичні та фінансові послуги для компаній та фізичних осіб. В Україні група компаній Meest представлена поштово-логістичним оператором Meest Пошта, який з 2005 року (раніше відомий як Meest Express) надає послуги адресної доставки відправлень та активно розвиває свою мережу пунктів видачі посилок та іншими компаніями.

У 2014 році ТД «Міст Експрес» об’єднався з Postman, Tochka, Star Express та PGK Groupe, що дозволило отримати контроль над значною частиною ринку адресної доставки поштових відправлень. Компанія налічувала понад 1700 представництв (включаючи поштомати) розташовані в усіх обласних центрах та найбільших містах України. Компанія зробила ставку на розвиток партнерських відділень та просто пунктів видачі на торгових площах АЗК, продовольчих мереж і т.д. У квітні 2021 року мережа відділень компанії налічувала уже понад 3000 точок, а протягом травня збільшилась ще на 1000 пунктів. Але наразі по країні працює знову більше 3000 відділень Meest.

Втім, компанія планує в 2023 році збільшити мережу власних спеціалізованих відділень в Україні майже втричі, а також подвоїти кількість партнерських точок відправки та отримання посилок. В планах компанії до кінця поточного року об’єднувати 230 власних спеціалізованих відділень, понад 5000 партнерських точок та близько 675 поштоматів в містах-мільйонниках.

Знакові відкриття JYSK та LC Waikiki

Міжнародна роздрібна мережа JYSK, яка пропонує повний асортимент товарів для дому, прийшла в Україну у 2004 році. А вже 16 грудня 2021 року мережа JYSK відкрила одразу чотири магазини в Україні: три нових магазини JYSK — в ТРЦ Blockbuster mall (Київ), у Retail Park Bucha (м. Буча) та у ТЦ Восторг (Харків), а також перебудований у формат 3.0 магазин JYSK у Дніпрі, ТЦ МОСТ-Сіті. Зокрема, магазин у ТРЦ Blockbuster mall був особливим для компанії, адже він став 1000-м магазином JYSK по всьому світу у новому форматі 3.0. На той момент до складу групи JYSK входило понад 3000 магазинів у 50 країнах світу. 22 червня 2023 року скандинавська мережа JYSK відкрила одразу два магазини – у коломийському ТРЦ Прут, а також оновлений у дніпровському ТК Наша Правда. Таким чином, мережа налічує вже 87 магазини в Україні, вперше перевищивши довоєнну кількість.

Так само 13 лютого 2020 року в столичному ТРЦ River Mall відбулося урочисте відкриття нового магазину турецького бренду LC Waikiki. Для мережі, яка працює на трьох континентах в 47-ми країнах, подія була більш ніж значуща – київський об’єкт став 1000-м об’єктом рітейлера. Магазин став найбільшим в Україні. Площа LC Waikiki в ТРЦ River Mal – 1950 кв. м.

У квітні цього року турецький рітейлер LC Waikiki відновив активну експансію на ринок України. Так, 21 квітня 2023 року компанія відкрила свій перший магазин у Кропивницькому у ТРЦ Depo’t cente. Ще один об’єкт мережі почав роботу в ТЦ Майдан у Червонограді.


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Раз на тиждень

ми будемо відправляти Вам 

найцікавіші новини тижня


Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку