Чи варто чекати появи Amazon на українському ринку
Костянтин Яковчук-Бесараб, експерт компанії Astound Commerce Україна, міркує про те, наскільки вірогідний вихід міжнародного гіганта на український ринок, і наскільки цікава йому наша країна.
Хай живе український e-commerce
Поглинання EVO Company стало топ-подією ринку електронної комерції України. Rozetka не тільки отримала найбільшу частку українського e-commerce (за даними Gemius), але і пропуск на зовнішні ринки Prom.ua – Білорусь, Казахстан і Росію. Таке рішення не тільки розширює базу клієнтів, а й допоможе бізнесу технічно, завдяки IТ-експертизі EVO.
Але головна мета рішення залишається невідомою.
З огляду на довгострокову перспективу, Rozetka може готуватися до глобального ринку або до приходу агресивного e-commerce гравця зі Штатів.
Для українців вже працює доставка товарів з Amazon. І тільки питання часу, коли наш ринок почне влаштовувати світових гравців за рівнем дотримання законів, стабільності економіки, купівельної спроможністі і прогнозованості.
Amazon є сильним гравцем на світовому ринку. Компанія намагається рости в декількох напрямках одночасно (Amazon Maritime, Amazon Fresh, Amazon Go, Amazon Echo, Alexa, AmazonBasics і інші), поглинаючи об’єкти з потрібними технологіями. Так, у 2017 році Amazon придбав 11 компаній, в 2018-му – ще чотири.
E-commerce платформа Amazon дозволяє продавати все і всім. Але, незважаючи на масивність, Amazon – досить гнучкий ритейлер і швидко пристосовується до нових умов. Свіжий приклад перемоги інтернету над традиційним рітейлом – банкрутство мережі супермаркетів Sears і Kmart.
Саме завдяки новим форматам торгівлі, Amazon позбавляється від конкурентів. І Sears був далеко не слабким суперником.
Інтернет – точка відліку для сучасного бізнесу
У 2017 році 53,6% світових господарств мали доступ до мережі. А вже зараз близько 70% молоді – онлайн. Це саме те цифрове покоління, яке визначає майбутнє e-commerce. Зіставивши динаміку проникнення інтернету з розвитком Amazon, легко простежити залежність останнього від зростання онлайн-користувачів. Найбільше зростання бізнесу компанії демонструють розвинені країни з хорошим інтернет-проникненням. Чверть всіх продажів в 2016 році забезпечували Німеччина, Великобританія і Японія (67% – США, решта світу – 8%). У такому випадку, чи є сенс Amazon виходити на інші ринки, якщо їх сукупний дохід буде менше четвірки лідерів?
Реалізуючи свої плани, Amazon спочатку звертає увагу на майбутню перспективу e-commerce, а потім – на можливості закріпитися в новій країні. І проникнення інтернету грає не останню роль.
Чи потрібен Amazon український ринок?
Хороше запитання, особливо з огляду на опцію “deliver to Ukraine”. Можливо, Amazon цікавить не тільки ринок, хоча він і не такий маленький. За даними GfK, 60% українців користуються інтернетом, і тільки 34% з них купують в онлайн-магазинах. Але з часом онлайн-покупки повинні стати більш популярними серед населення.
Amazon вже приміряється до східної Європи. Чехія і Польща стали першими, де почали працювати центри обробки компанії.
У польському Вроцлаві Amazon займається також книгодрукуванням для ринку ЄС (30 000 книг щодня). В обох випадках компанія економить на витратах: відносно низький рівень оплати праці, доступ до стратегічних ресурсів і близькість до одного із стратегічно важливих ринків – Німеччини.
У нашій країні Amazon може розвиватися за схожим сценарієм. Україна зацікавлена в нових інвестиціях і робочих місцях, американська компанія – в доступних ресурсах і більш низькому рівні оплати, ніж в Польщі і Чехії, інфраструктурі і можливостях зростання. Такі умови можуть стати першим маячком для Amazon.
Але нічого ані занадто хорошого, ані поганого не сталося з усіма країнами, в які недавно зайшов Amazon. Amazon просто використовує ці країни як транспортні і ресурсні хаби. Не виключений такий варіант розвитку подій і для України. Особливо з огляду на історію поглинань Amazon.
Джерело: Delo.ua
Читайте також –