
На шлях розвитку: LC Waikiki відкриває новий магазин в столичному ТРЦ Cosmo Multimall


Співвласник мережі Salateira про те, як компанія змінила бізнес-процеси для підвищення операційної ефективності та прибутковості.
Цей матеріал доступний російською мовою
Співвласник мережі ресторанів Salateira Олександр Савілов в колонці для НВ Бізнес, підготовленій спільно зі шведським проектом DYB [Develop Your Business], розповідає про те, чому хорошого маркетингу недостатньо для успішної роботи та як в компанії змінили процеси для поліпшення прибутковості й операційної ефективності мережі.
Якщо ти концентруєшся тільки на продукті, на впізнаваності бренду і на тому, які ми чудові, то випускаєш з уваги всі інші частини бізнес-моделі: стабільність зростання, вартість продукту та багато іншого. Тобі хочеться бути неймовірно класним, і ти отримуєш вау-ефект, але прибутку від цього немає.
Через якийсь час ти розумієш, що вау-ефекту недостатньо, для успіху компанії потрібна комбінація багатьох чинників. Є такий вислів в професійному боксі: «Порядок б’є клас». Боксери, які дотримуються якогось порядку – дисципліновані, використовують свої сили економно, раціонально, часто перемагають в поєдинках талановитіших і яскравих суперників.
Сьогодні в бізнесі, та і в житті, дисципліна є неймовірно цінною річчю.
У нас на дворі «лайкономіка», всі б’ються за лайки, постійно відбуваються творчі вибухи. Саме в такий час в ціні ті люди і компанії, які надійні та дисципліновані, у яких на порядку денному досконалість у своїй операційній діяльності. І вони «б’ють» своїх конкурентів, стають лідерами ринку. Таких прикладів дуже багато.
Все складалося чудово. У нас були гості. Багато. У нас була любов наших гостей, ми були задоволені тим, що робимо. Всі говорили які ми класні. А потім ми порахували економіку наших ресторанів. І виявилося, що ми «молотимо даремно», я б так це назвав.
Я зрозумів, що потрібно змінювати підхід на програмі Advisory Board в DYB в 2016 році. Там всі учасники виписували свої економічні показники на дошку. Я побачив компанії, які не мали такого імені, як у нас. Але показники по прибутку в них були набагато кращими. У нас був великий оборот в порівнянні з іншими, здається, друге чи третє місце, але за прибутком ми були мало не на останньому.
Ми були занадто сконцентровані на тому, які ми класні. Ігор Гут тоді сказав: «Не нюхайте свій кокаїн». Коли ти в захваті сам від себе, завжди дуже болісно перестати на цьому концентруватися і дивитися на себе більш об’єктивно.
Ми ніколи навіть не думали про те, що іноді варто піднімати ціни. Йде інфляція, все навколо зростає, наш оборот теж зростає. І раптом дивимося – а решту давати нічим.
А все чому? Потрібно хоча б враховувати інфляцію. А ще працювати над оптимізацією, поліпшенням технічних параметрів своїх закладів. Тому що відкриваються сотні ресторанів у Києві. І сотні закриваються з однієї простої причини: компанії, особливо мережі, не фокусуються на важливій меті – технологічно відірватися від своїх конкурентів. Всі думають тільки про дизайн та маркетинг. Але в ресторанах є «задній двір», на якому і відбувається вся магія. Найважливіше саме там – за сценою. Там відбуваються найцікавіші, складні та трудомісткі процеси. А ресторан – це вітрина, яка теж повинна працювати, як годинник, при всьому маркетингу та сексі-образі.
У нас з’явився такий розділ в наших стратегічних завданнях, як tech-away (по аналогії з takeaway – взяти з собою або просто піти). Ми take замінили на tech, тобто технологічний відрив, як мета. Ще одна категорія завдань – good money (хороші гроші). Тобто гроші, зароблені на правильному принципі.
Зовсім від маркетингових комунікацій ми, звичайно, не відмовлялися. Але збудували цілу низку завдань, які дозволили б нам поліпшити прибутковість і збільшити операційну ефективність.
У нас з’явився розподільчий центр, ми почали активно займатися логістикою, вести системну роботу з постачальниками. Почали вимірювати швидкість обслуговування, прибутковість ресторанів. Тобто ми взялися за ту частину, яка стосується не просто обороту, а й прибутку. Якщо говорити по Адізесу, то ми увійшли в стадію переходу в юність. І тут найсумніше, що може статися – це втрата себе. Небезпечно побігти за цифрами і з правої півкулі переключитися повністю на ліву, а не збалансувати їх.
У нас так-сяк виходить балансувати. Іноді не одночасно, а по черзі. Це, звичайно ж, вплинуло на команду. У нас пішли деякі люди, нові прийшли.
Суть полягає в тому, щоб об’єднати можливість заробляти гроші, і в той же час залишатися дуже привабливими для гостей. Ось це справжнє мистецтво, а бути тільки operational excellence, або тільки якимось феєрверком, – це як задіювати лишу одну півкулю.
Ми й досі над цим працюємо. Це завдання не з простих. Для нього потрібна дисципліна. Це як скинути зайву вагу. Це і величезні зміни внутрішнього стану, філософії та способу життя.
Керуючий партнер шведського проекту DYB [Develop Your Business] Ігор Гут:
Наш шведський партнер Крістер Ферлінг часто говорить, що зростаючі компанії гинуть не від нестачі клієнтів, а від надлишку. Якщо зростання технологічності відстає від зростання обороту і кількості клієнтів, це призводить до катастрофи.
Якщо ж вдається створити технологічний відрив, це в підсумку стає однією з головних конкурентних переваг компанії. Але мало хто приділяє цьому увагу, всі сконцентровані на продукті, рекламі, на відносинах з клієнтом. Саме тому так мало компаній в результаті масштабуються і досягають вершини.
До речі, фраза, яку Саша приписує мені, насправді – цитата з фільму Тарантіно «Кримінальне чтиво». Але суть її в Salateira зрозуміли правильно.
Джерело: НВ Бізнес
Читайте також –
Ігор Гут: Як прихід IKEA вплине на український ринок рітейлу